BAT - Balanced Audio Technology

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Jeg har et sett med VK-55 og VK 31 SE. Denne komboe låter kanon syntes nå jeg. Har for øyeblikket ikke de rette høyttalerne og spille på. Dette er hjemmesnekra med Vifa elementer d'apollito, altså 2 veis på ca 90-92 db. dette spiller veldig bra men det er dette med å prøve noe nytt og utnytte dette med rør fult ut. Det blir vell hjemmesnekra nesegang også.

    Når det gjelder alder på min 31 SE er den fra tidlig 2000. At alder på den du har på hånden skal være 4 år har jeg veldig liten tro på. VK- 55 kan du også oppgradere til SE. Dette settet vil gi deg massevis med musikals glede.

    LYKKE TIL!

    Jon Øystein
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Kan ikke se noen grunn til at BAT ikke skulle funke sammen med Klipsch, selv om Klipsch i seg selv ikke er "my cup of tea..."

    Er pre`en din utstyrt med 6922-rør, E88CC eller ECC88? I så fall bør det også kunne kjøres med 6h23, er rør som er veldig bra, spesielt ifht pris.
    Har såvidt testet 6h23 i mine monoblokker, i stedet for Valvo E88CC, og det var ikke noen stor forskjell å høre. Foretrekker likevel Valvoene foreløpig.

    mvh
    Proffen
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Jeg har et sett med VK-55 og VK 31 SE. Denne komboe låter kanon syntes nå jeg. Har for øyeblikket ikke de rette høyttalerne og spille på. Dette er hjemmesnekra med Vifa elementer d'apollito, altså 2 veis på ca 90-92 db. dette spiller veldig bra men det er dette med å prøve noe nytt og utnytte dette med rør fult ut. Det blir vell hjemmesnekra nesegang også.

    Når det gjelder alder på min 31 SE er den fra tidlig 2000. At alder på den du har på hånden skal være 4 år har jeg veldig liten tro på. VK- 55 kan du også oppgradere til SE. Dette settet vil gi deg massevis med musikals glede.

    LYKKE TIL!

    Jon Øystein
    Ok takker for svar,hva kan verdien på et slikt sett være?
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Jeg har et sett med VK-55 og VK 31 SE. Denne komboe låter kanon syntes nå jeg. Har for øyeblikket ikke de rette høyttalerne og spille på. Dette er hjemmesnekra med Vifa elementer d'apollito, altså 2 veis på ca 90-92 db. dette spiller veldig bra men det er dette med å prøve noe nytt og utnytte dette med rør fult ut. Det blir vell hjemmesnekra nesegang også.

    Når det gjelder alder på min 31 SE er den fra tidlig 2000. At alder på den du har på hånden skal være 4 år har jeg veldig liten tro på. VK- 55 kan du også oppgradere til SE. Dette settet vil gi deg massevis med musikals glede.

    LYKKE TIL!

    Jon Øystein
    Ok takker for svar,hva kan verdien på et slikt sett være?
    Hva nypris på VK-30SE var i sin tid vet jeg ikke derfor er det vanskelig å si noe om det. Hva VK-55 gjelder og ca. 8 mnd. ca 30 - 35k. Dette tror jeg burde være i gata.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    eddie1 skrev:
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Jeg har et sett med VK-55 og VK 31 SE. Denne komboe låter kanon syntes nå jeg. Har for øyeblikket ikke de rette høyttalerne og spille på. Dette er hjemmesnekra med Vifa elementer d'apollito, altså 2 veis på ca 90-92 db. dette spiller veldig bra men det er dette med å prøve noe nytt og utnytte dette med rør fult ut. Det blir vell hjemmesnekra nesegang også.

    Når det gjelder alder på min 31 SE er den fra tidlig 2000. At alder på den du har på hånden skal være 4 år har jeg veldig liten tro på. VK- 55 kan du også oppgradere til SE. Dette settet vil gi deg massevis med musikals glede.

    LYKKE TIL!

    Jon Øystein
    Ok takker for svar,hva kan verdien på et slikt sett være?
    Jeg ga 8,5k for min VK30... I denne prisen fulgte det også med 3 pulsar points, som ikke er tatt i bruk ennå....
    Var i ettertid heldig og fant 8stk 6h23-rør til ca 400,- og skulle dermed ha fungerende rør-pre i maaange timer...

    mvh
    Proffen
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    eddie1 skrev:
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Jeg har et sett med VK-55 og VK 31 SE. Denne komboe låter kanon syntes nå jeg. Har for øyeblikket ikke de rette høyttalerne og spille på. Dette er hjemmesnekra med Vifa elementer d'apollito, altså 2 veis på ca 90-92 db. dette spiller veldig bra men det er dette med å prøve noe nytt og utnytte dette med rør fult ut. Det blir vell hjemmesnekra nesegang også.

    Når det gjelder alder på min 31 SE er den fra tidlig 2000. At alder på den du har på hånden skal være 4 år har jeg veldig liten tro på. VK- 55 kan du også oppgradere til SE. Dette settet vil gi deg massevis med musikals glede.

    LYKKE TIL!

    Jon Øystein
    Ok takker for svar,hva kan verdien på et slikt sett være?
    Hadde en gang i tiden en VK30SE, en nydelig preamp! Mye bedre enn VK31SE som hadde en noe lys klangkarakter. Den kostet vel ca.55k i sin tid rundt 2000 tallet. Den bruker 6H30 rør som alle andre SE-modeller.
    Verdi er ikke så lett å sette men er den i god stand så er den nok verdt 15-20k vil jeg mene. Dette er en skikkelig "musikalsk" preamp!!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Jeg har et sett med VK-55 og VK 31 SE. Denne komboe låter kanon syntes nå jeg. Har for øyeblikket ikke de rette høyttalerne og spille på. Dette er hjemmesnekra med Vifa elementer d'apollito, altså 2 veis på ca 90-92 db. dette spiller veldig bra men det er dette med å prøve noe nytt og utnytte dette med rør fult ut. Det blir vell hjemmesnekra nesegang også.

    Når det gjelder alder på min 31 SE er den fra tidlig 2000. At alder på den du har på hånden skal være 4 år har jeg veldig liten tro på. VK- 55 kan du også oppgradere til SE. Dette settet vil gi deg massevis med musikals glede.

    LYKKE TIL!

    Jon Øystein
    Ok takker for svar,hva kan verdien på et slikt sett være?
    Hva nypris på VK-30SE var i sin tid vet jeg ikke derfor er det vanskelig å si noe om det. Hva VK-55 gjelder og ca. 8 mnd. ca 30 - 35k. Dette tror jeg burde være i gata.
    Hei hva er ny prisen på VK55 ?
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Jeg har et sett med VK-55 og VK 31 SE. Denne komboe låter kanon syntes nå jeg. Har for øyeblikket ikke de rette høyttalerne og spille på. Dette er hjemmesnekra med Vifa elementer d'apollito, altså 2 veis på ca 90-92 db. dette spiller veldig bra men det er dette med å prøve noe nytt og utnytte dette med rør fult ut. Det blir vell hjemmesnekra nesegang også.

    Når det gjelder alder på min 31 SE er den fra tidlig 2000. At alder på den du har på hånden skal være 4 år har jeg veldig liten tro på. VK- 55 kan du også oppgradere til SE. Dette settet vil gi deg massevis med musikals glede.

    LYKKE TIL!

    Jon Øystein
    Ok takker for svar,hva kan verdien på et slikt sett være?
    Hva nypris på VK-30SE var i sin tid vet jeg ikke derfor er det vanskelig å si noe om det. Hva VK-55 gjelder og ca. 8 mnd. ca 30 - 35k. Dette tror jeg burde være i gata.
    Hei hva er ny prisen på VK55 ?
    Veiledende pris ligger på ca. 50k ifg. Audioaktøren i Horten.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    jonstran skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Jeg har et sett med VK-55 og VK 31 SE. Denne komboe låter kanon syntes nå jeg. Har for øyeblikket ikke de rette høyttalerne og spille på. Dette er hjemmesnekra med Vifa elementer d'apollito, altså 2 veis på ca 90-92 db. dette spiller veldig bra men det er dette med å prøve noe nytt og utnytte dette med rør fult ut. Det blir vell hjemmesnekra nesegang også.

    Når det gjelder alder på min 31 SE er den fra tidlig 2000. At alder på den du har på hånden skal være 4 år har jeg veldig liten tro på. VK- 55 kan du også oppgradere til SE. Dette settet vil gi deg massevis med musikals glede.

    LYKKE TIL!

    Jon Øystein
    Ok takker for svar,hva kan verdien på et slikt sett være?
    Hva nypris på VK-30SE var i sin tid vet jeg ikke derfor er det vanskelig å si noe om det. Hva VK-55 gjelder og ca. 8 mnd. ca 30 - 35k. Dette tror jeg burde være i gata.
    Hei hva er ny prisen på VK55 ?
    Veiledende pris ligger på ca. 50k ifg. Audioaktøren i Horten.
    Ok ser den koster 4000$ på nett men uansett så er det en som vil bytte dette settet med min Pathos TT så må tenke litt på dette.Har akkurat mottat TT og er meget fornøyd med den så vet jo ikke hva dette BAT settet kan utføre i forholde hehe
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis det er snakk om et reint bytte, hadde jeg nok ikke nølt...
    Tror du vil oppleve mer "muskler" og oppløsning, samt kanskje en sortere bakgrunn...
    Har hørt TT i et habilt oppsett, og bevares, det lød godt, men kanskje litt "snilt".
    BAT har jeg ikke opplevd som "snilt", men engasjerende og ærlig.

    Nå spør du om matching ifht Klipsch, og da kan nok TT fungere bedre enn ifht de høytalerne jeg hørte TT med. Klipsch pleier jo å være lette å drive...
    Hvor mye rå "muskelkraft" du har behov for, må du jo nesten avgjøre selv...

    mvh
    Proffen
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Proffen skrev:
    Hvis det er snakk om et reint bytte, hadde jeg nok ikke nølt...
    Tror du vil oppleve mer "muskler" og oppløsning, samt kanskje en sortere bakgrunn...
    Har hørt TT i et habilt oppsett, og bevares, det lød godt, men kanskje litt "snilt".
    BAT har jeg ikke opplevd som "snilt", men engasjerende og ærlig.

    Nå spør du om matching ifht Klipsch, og da kan nok TT fungere bedre enn ifht de høytalerne jeg hørte TT med. Klipsch pleier jo å være lette å drive...
    Hvor mye rå "muskelkraft" du har behov for, må du jo nesten avgjøre selv...

    mvh
    Proffen
    Hei takk for svar.Får aldrig nok krefter selv på la scala selv om TT aldrig får pusteproblemer.Tenkte mest på verdi her jeg så lenge det er et bytte.Min TT ligger vel på rundt 20 lapper i bruktverdi så da er vel BAT settet muligens hvert noe mer
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Er pr dags dato en meget godt fornøyd eier av en VK30 pre, som matcher mine Audion monoblokker meget bra.
    Så begynner man å "fabulere" litt - "hva om......"? ;D
    Og mine fabuleringer har gått litt i "hva om jeg bestemte meg for å prøve en VK55 eller VK60 som effektforsterker?
    Har lettdrevne høytalere, og synes jo igrunnen at Audion med 300B gir meg myyyye av det jeg vil ha, sammen med VK30.

    Hva vil jeg evt kunne tjene på ved å gå over fra Audion/300B til BAT effektforstereri?
    Og hvor mye må jeg evt regne med å måtte ut med, ved kjøp av en VK55 eller VK60?

    mvh
    Proffen
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Nypris på en VK55 er 50k, så da vil bruktprisen for noen år gammel forsterker bli ca.det halve eller rundt der. VK60 bør du vel ikke bry deg så mye med , den begynner å bli gaaammel ;)
    Se heller etter en VK75, den er nyere.....
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    JK skrev:
    Nypris på en VK55 er 50k, så da vil bruktprisen for noen år gammel forsterker bli ca.det halve eller rundt der. VK60 bør du vel ikke bry deg så mye med , den begynner å bli gaaammel ;)
    Se heller etter en VK75, den er nyere.....
    @JK: Vil du si at VK60 er så gaammel at den er "utdatert" av det nyere som har kommet, eller er den så gammel at den bør ha en "total make over" - dvs full overhaling hos f x Ones?
    VK 55 og 75 kan jo med tid og stunder bli et alternativ, men ser jo at jeg må legge meg i sparingen hvis noe sånt skal realiseres... ;D VK75 er vel ikke rimeligere enn VK55? ::) Dvs at jeg må regne med å måtte ut med > 25-30k for en av disse...
    Er jo litt pæng det da... ;D

    mvh
    Proffen
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Proffen skrev:
    JK skrev:
    Nypris på en VK55 er 50k, så da vil bruktprisen for noen år gammel forsterker bli ca.det halve eller rundt der. VK60 bør du vel ikke bry deg så mye med , den begynner å bli gaaammel ;)
    Se heller etter en VK75, den er nyere.....
    @JK: Vil du si at VK60 er så gaammel at den er "utdatert" av det nyere som har kommet, eller er den så gammel at den bør ha en "total make over" - dvs full overhaling hos f x Ones?
    VK 55 og 75 kan jo med tid og stunder bli et alternativ, men ser jo at jeg må legge meg i sparingen hvis noe sånt skal realiseres... ;D VK75 er vel ikke rimeligere enn VK55? ::) Dvs at jeg må regne med å måtte ut med > 25-30k for en av disse...
    Er jo litt pæng det da... ;D

    mvh
    Proffen
    VK-75 er basert på VK-60, den største forskjellen er effekten.
    VK-55 er en langt mer moderne konstruksjon, og bl a mer støysvak noe som er av betydning for lettdrevne høyttalere.
    Mvh
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Lurer på om noen har erfaring eller mening om match med mcintosh mc2102 og en bat pre ?
     

    anrdres

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2010
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Hei.. vurderer å skifte rør til min BAT Vk30.
    Noe å anbefalle??

    Andres
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    anrdres skrev:
    Hei.. vurderer å skifte rør til min BAT Vk30.
    Noe å anbefalle??

    Andres
    Budsjett eller cost-no-object? ;D
    Har samme pre, og du skal vel ha 6 stk 6922 (eller ekvivalenter som E88CC, Ecc88 osv...)
    I min pre står det noen russiske 6h23 (fås billig på ebay bl a)
    Og jeg vetta søren hvor mye "bedre" lyden blir ved å punge ut flere tusen for mer anerkjente "vestlig"-produserte rør...
    Blir vel strengt tatt en vurdering av forholden lydkvalitet/pris, samt evt preferenser...

    mvh
    Proffen
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Proffen skrev:
    @JK: Vil du si at VK60 er så gaammel at den er "utdatert" av det nyere som har kommet, eller er den så gammel at den bør ha en "total make over" - dvs full overhaling hos f x Ones?
    VK 55 og 75 kan jo med tid og stunder bli et alternativ, men ser jo at jeg må legge meg i sparingen hvis noe sånt skal realiseres... ;D VK75 er vel ikke rimeligere enn VK55? ::) Dvs at jeg må regne med å måtte ut med > 25-30k for en av disse...
    Er jo litt pæng det da... ;D
    mvh
    Proffen
    Jeg ville styrt unna disse BAT'ene basert på 6C33 rør. En ting er helt sikkert: Disse er ikke laget for slike strømmer og temperaturer. De går i stykker helt sikkert. Total make over? Tja. Alt er mulig.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    Proffen skrev:
    @JK: Vil du si at VK60 er så gaammel at den er "utdatert" av det nyere som har kommet, eller er den så gammel at den bør ha en "total make over" - dvs full overhaling hos f x Ones?
    VK 55 og 75 kan jo med tid og stunder bli et alternativ, men ser jo at jeg må legge meg i sparingen hvis noe sånt skal realiseres... ;D VK75 er vel ikke rimeligere enn VK55? ::) Dvs at jeg må regne med å måtte ut med > 25-30k for en av disse...
    Er jo litt pæng det da... ;D
    mvh
    Proffen
    Jeg ville styrt unna disse BAT'ene basert på 6C33 rør. En ting er helt sikkert: Disse er ikke laget for slike strømmer og temperaturer. De går i stykker helt sikkert. Total make over? Tja. Alt er mulig.
    Det er vel bare rørene som er underdimensjonert, ikke konstruksjonen i seg sjøl?
    Bruk av 6h23 løser vel dette.
    Mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mulig vi snakker litt forbi hverandre.
    Jeg sikter til de med 6C33 rørene. Disse er noen beist mht strømtrekk og høye temperaturer. Riktid montert og dimensjonert kan de gi helt eksemplarisk lyd. Høye temperaturer over lang tid er ikke bra for kretskort, kobberbaner og loddetinn.
    Så hva er lang tid og forventet levetid før problemene tar overhånd. Noen år vil jeg si. Avhengig av bruk og litt flaks.
    Andre som bruker disse rørene er Almaro. Her er det kun hard wiring som gjelder.
    Ancient med disse rørene kjenner jeg ikke til hvordan er oppbygd.
    GRAAF har noe av det samme som BAT, men langt mer solid.
     

    sugress

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    99
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen i stavanger området som kanskje kunne tenke seg å være så elskverdig å låne meg sin bat vk fjernkontroll for en dag eller to?

    Har en vk-40 uten fjernkontroll, og jeg får ikke til å konfigurere min logitech harmony.

    Ring/sms/pm.

    Steven
    tlf 41-08-61-7seks
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    Mulig vi snakker litt forbi hverandre.
    Jeg sikter til de med 6C33 rørene. Disse er noen beist mht strømtrekk og høye temperaturer. Riktid montert og dimensjonert kan de gi helt eksemplarisk lyd. Høye temperaturer over lang tid er ikke bra for kretskort, kobberbaner og loddetinn.
    Så hva er lang tid og forventet levetid før problemene tar overhånd. Noen år vil jeg si. Avhengig av bruk og litt flaks.
    Andre som bruker disse rørene er Almaro. Her er det kun hard wiring som gjelder.
    Ancient med disse rørene kjenner jeg ikke til hvordan er oppbygd.
    GRAAF har noe av det samme som BAT, men langt mer solid.
    Jepp, det var jeg som var litt kjapp nå; 6C33-konstruksjonene er jo effekttrinn; jeg tenkte på pre-ampene.
    For sistnevnte kjøres 6922-rørene ekstremt hardt og får kort levetid. 6h23 kan være et godt alternativ for disse.

    Mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    En liten forfrågan til BAT-venner og -kjennere...
    Spiller idag på en VK30 pre i spann med Audion Silver Night.
    Liker godt lyden jeg får ut av denne komboen, og har lenge sagt at både BAT og Audion forblir værende som mitt forsterkeri....
    Men så var det det med å tenke da - for jeg har tenkt litt:
    Dersom jeg skulle prøve meg med litt mer power i effektforsterkerdelen; hvor mye av rørklangen vil VK30 evt være i stand til å reprodusere/bevare?
    Er nemlig sabla fortjust i rørklang etter at 300B kom i hus, og vil nødig miste den.
    Samtidig kan det jo hende at der finnes gunstige samarbeidspartnere for VK30 i så henseende.

    Fyr derfor løs med tips, forslag, erfaringer og gode råd mht effektforsterkere/monoblokker i transe/hybrid-familien som kan være verdt å tenke på...

    EDIT: Tar selvsagt også imot innspill mht mulige gunstige sparringpartnere, dvs effektforsterkere/monoblokker, i rørfamilien med takk.... ;D

    Thnx

    mvh
    Proffen
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Proffen skrev:
    Hei.
    En liten forfrågan til BAT-venner og -kjennere...
    Spiller idag på en VK30 pre i spann med Audion Silver Night.
    Liker godt lyden jeg får ut av denne komboen, og har lenge sagt at både BAT og Audion forblir værende som mitt forsterkeri....
    Men så var det det med å tenke da - for jeg har tenkt litt:
    Dersom jeg skulle prøve meg med litt mer power i effektforsterkerdelen; hvor mye av rørklangen vil VK30 evt være i stand til å reprodusere/bevare?
    Er nemlig sabla fortjust i rørklang etter at 300B kom i hus, og vil nødig miste den.
    Samtidig kan det jo hende at der finnes gunstige samarbeidspartnere for VK30 i så henseende.

    Fyr derfor løs med tips, forslag, erfaringer og gode råd mht effektforsterkere/monoblokker i transe/hybrid-familien som kan være verdt å tenke på...

    EDIT: Tar selvsagt også imot innspill mht mulige gunstige sparringpartnere, dvs effektforsterkere/monoblokker, i rørfamilien med takk.... ;D

    Thnx

    mvh
    Proffen
    Tror ikke du skal være redd for å "miste" noe rørmagi med VK30.... Hadde selv lenge en VK30SE som ble kjørt sammen med flere forsterkere, bl.a DP6,3 og EC AW250R og senere ARC VT100 som er en rørslede ;D
    Var samme magien med alle forsterkerene, utrolig musikalsk og lett og like, men da jeg fikk VK51SE i hus viste det seg at det at VK30SE var i ovekant "romantisk", noe som dekket over oppløsning og det som drar frem den ultimate opplevelsen....
    Så det er bare å teste løs!
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    Svar på spørsmålet: "Lurer på om noen har erfaring eller mening om match med mcintosh mc2102 og en bat pre ?"
    Bruker bat-30 og mc275,går fint det. Men du kan sjekke impedans og kva som helst om du vil.....gammelt spørsmål så lure på hva du har kommet frem til?
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    JK skrev:
    Proffen skrev:
    Hei.
    En liten forfrågan til BAT-venner og -kjennere...
    Spiller idag på en VK30 pre i spann med Audion Silver Night.
    Liker godt lyden jeg får ut av denne komboen, og har lenge sagt at både BAT og Audion forblir værende som mitt forsterkeri....
    Men så var det det med å tenke da - for jeg har tenkt litt:
    Dersom jeg skulle prøve meg med litt mer power i effektforsterkerdelen; hvor mye av rørklangen vil VK30 evt være i stand til å reprodusere/bevare?
    Er nemlig sabla fortjust i rørklang etter at 300B kom i hus, og vil nødig miste den.
    Samtidig kan det jo hende at der finnes gunstige samarbeidspartnere for VK30 i så henseende.

    Fyr derfor løs med tips, forslag, erfaringer og gode råd mht effektforsterkere/monoblokker i transe/hybrid-familien som kan være verdt å tenke på...

    EDIT: Tar selvsagt også imot innspill mht mulige gunstige sparringpartnere, dvs effektforsterkere/monoblokker, i rørfamilien med takk.... ;D

    Thnx

    mvh
    Proffen
    Tror ikke du skal være redd for å "miste" noe rørmagi med VK30.... Hadde selv lenge en VK30SE som ble kjørt sammen med flere forsterkere, bl.a DP6,3 og EC AW250R og senere ARC VT100 som er en rørslede ;D
    Var samme magien med alle forsterkerene, utrolig musikalsk og lett og like, men da jeg fikk VK51SE i hus viste det seg at det at VK30SE var i ovekant "romantisk", noe som dekket over oppløsning og det som drar frem den ultimate opplevelsen....
    Så det er bare å teste løs!
    Hmmmmm, nå fikk jeg litt å gruble på... ;D
    Ser hva du skriver, og har ingen grunn til å tvile.
    Men for ordens skyld; etter å ha blitt bortskjemt med 300B-klang over en periode; er det slik å tolke ditt innspill at det "nesten" ikke spiller noen rolle hvilken effektforsterker/hvilke monoblokker jeg kobler til VK30`n?
    Skulle jo ellers kanskje mistenke at litt av 300B-klangen ville gå tapt uten slike rør i kjeden, uansett hvor god nå BAT`n er...
    Eller??

    mvh
    Proffen
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    Spilte lenge på BAT-vk30 / dP 6.0 kombo,bra det. Hurtig kraftig og ren,(etter min mening)....men alt e glømt med rør hele veien. Spiller bare musikk nå,HI-FI er et ikke tema for en stund ;) ;)
    Selv filmer e ok og høre på,selv om Lp enda ligg nermest min trivsellyd. Skal og gi den Lector Cd-spilleren en ny sjanse. Henter og musikk fra pc,n bruker den som en "notatbok". Fint med lett tilgjengelig underholdning,men etter en liten stund kostes det frem en plate i stedenfor....
    Ser jeg må rette opp profilen min snart,den stemmer ikke helt.
     

    Vedlegg

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    Pent bilde av min BAT-vk30 er heldigvis med fjernkontroll,makelig som man e.... men vet ikke når den er produsert. Har prøvd div rør,og venter et sett telefunken no. Tesla var faktisk ok,og de som sto i når jeg kjøpte den var bra. Men litt kvass på en måte,trur det var noe fra russland av nyere dato.
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen der ute med kjennskap til transe-effekttrinnet VK200?
    Ser der ligger et stk slikt på børsen nå, men er "livredd" for å miste det jeg har av rørmagi og nærværsfølelse via Audion Silver Night 300b push pull.
    En overgang til VK200 vil jo gi meg atskillig mer punch, men hva med resten?
    Pre er VK30, høytalere Larsen 6....

    Kjør på med innspill for og/eller mot VK200 ifht Silver Night...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da bør det i løpet av kommende uke ramle inn en flaggermus nr 2 i heimen... ;D
    Nærmere bestemt er det snakk om effekttrinnet VK200, som skal pares med pre`en VK30.
    Litt spanande å gå fra 300B push pull på 2*25w til transistor og 2*100w.....
    Håper jeg får ivaretatt nærvær, nerve og kjøtt-og-blod-følelsen når VK200 kobles opp, men om så skjer, vil vel bare tiden vise...
    Har jo litt troen, for BAT lager noen heftig seriøse produkter all over, imho...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da kom denne her, en VK200, inn dørene i går, og så langt er inntrykket utelukkende positivt.
    Den er jo "begrenset" til 2*100w i 8 ohm, men det må være ganske konservativt målte watt, for krefter er det i alle fall godt med. Og så langt kan jeg bare skrive under på mange av godordene en finner ved å google forsterkeren... ;D
    Og selv om det er en forsterker med noen år på baken, synes jeg den spiller mektig godt - og ikke minst; den matcher pre`en VK30 på en utsøkt måte... Faktisk så godt at jeg nå seriøst vurderer salg av forgjengerne, et sett Audion Silver Night, som også det er knallgode forsterkere.

    mvh
    Proffen
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    eposhansen skrev:
    Grattulerer :D Flott sett det der!
    Takker!
    Men du må slutte å prate som ei kjærring.... Ka i svarte e "flott" førr et uttrøkk... ;)
    Men lyden er upåklagelig, da.... ;D
    BAT kan tydeligvis lage produkter som ikke er rør-bestykket og, ja! Og samspillet mellom pre og effekt ble just så tight som jeg hadde håpet på...

    mvh
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    Dialekt iblanna en ders dysilekksi ;D
    ....well,er ikke på norsk kurs her ! Snarere Americansk 8)
    Alder på komponenter e forøvrig ikke viktig,men tilstand og kvalitet !
    Ikke vert rekordfart i utviklingen på den fronten siste åra.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jaha...tenkte jeg skulle skrive noen ord, etter å ha hatt VK200 i hus et par ukers tid.
    Men hvordan begynne - med et så fantastisk produkt?
    Har jo tidligere hørt effektforsterkeren VK60 (eller var det 75 - help me out, MPT!), og likte jo meget godt måten den gjenga musikken. Men det var på horn, og med en seriøs dac/pre-kombo fra dcs...

    Hadde derfor null kjennskap til transistorproduktene fra BAT, og tok således en råsjanse på å kjøpe uhørt - etter å ha lest meg opp på nett, og i ettertid må jeg bare erkjenne at jeg har blitt litt "blåst overende". Var på forhånd "engstelig" for å miste noe av rørmagien/klangen, når 300B-blokkene skulle stues bort til fordel for en transesak - men du verden....
    VK200 spiller jo som om den skulle vært bestykket med rør jo... Eller rettere sagt, den spiller bare fantastisk! Kan ikke si at jeg går glipp av noe 300B-blokkene ga/gjorde, men har fått "uendelig" mye mer power. Og i spann med VK30 er det bare å gi seg ende over. Har snakker vi om noe bortimot a match made in heaven.... ;D
    I bassen hører og opplever jeg nå detaljer jeg ikke tidligere ante eksisterte på mange skiver, gjengivelsen preges av total ro og tilstedeværelse, lydbildet har vokst både i høyde, bredde og dybde, og det er igrunnen ingen områder som stikker seg ut. Dynamikken har vokst flere klasser, og det hele låter rett og slett mer som musikk. Instrumenter og vokal gjengis just slik jeg ønsker det, og da gir jeg litt beng i om det ikke er 100% hifi - jeg vil høre på musikk.

    Vil derfor bare anbefale folk til å gi transeforsterkeri fra BAT en sjanse, dersom dere har mulighet til det. Kan hende blir dere like positivt overrasket som undertegnede ble - for jeg trodde igrunnen at vellyd fra BAT var ensbetydende med rørforsterkeri... Så feil kan man altså ta - heldigvis... ;D

    mvh
    PRoffen
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    Likte ditt innlegg proffen,særlig det ar du er ærlig å sier du hører på musikk. Og ikke
    hi-fi,dette er en mangelvare( selvinnsikt) Men kaster av seg max i lengden.
    Vi skal vel ikke spille så andre blir fornøyd?? Jobber konstant med å finne den
    hellige gral,ofte blir jeg sjokkert over hva som fungerer best. Noen ganger også fortvilet,men sånn e denne
    lidelsen :p Siste merkelige fenomen er at det går fint å spille musikk fra nettet,om opptaket er godt. Varierer mere en andre signalkilder,men det er verd et forsøk. Lykke til videre! og ikke lås deg på noe vis (merker/musikkstil,ol)
     

    Vedlegg

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Proffen skrev:
    Jaha...tenkte jeg skulle skrive noen ord, etter å ha hatt VK200 i hus et par ukers tid.
    Men hvordan begynne - med et så fantastisk produkt?
    Har jo tidligere hørt effektforsterkeren VK60 (eller var det 75 - help me out, MPT!), og likte jo meget godt måten den gjenga musikken. Men det var på horn, og med en seriøs dac/pre-kombo fra dcs...

    Hadde derfor null kjennskap til transistorproduktene fra BAT, og tok således en råsjanse på å kjøpe uhørt - etter å ha lest meg opp på nett, og i ettertid må jeg bare erkjenne at jeg har blitt litt "blåst overende". Var på forhånd "engstelig" for å miste noe av rørmagien/klangen, når 300B-blokkene skulle stues bort til fordel for en transesak - men du verden....
    VK200 spiller jo som om den skulle vært bestykket med rør jo... Eller rettere sagt, den spiller bare fantastisk! Kan ikke si at jeg går glipp av noe 300B-blokkene ga/gjorde, men har fått "uendelig" mye mer power. Og i spann med VK30 er det bare å gi seg ende over. Har snakker vi om noe bortimot a match made in heaven.... ;D
    I bassen hører og opplever jeg nå detaljer jeg ikke tidligere ante eksisterte på mange skiver, gjengivelsen preges av total ro og tilstedeværelse, lydbildet har vokst både i høyde, bredde og dybde, og det er igrunnen ingen områder som stikker seg ut. Dynamikken har vokst flere klasser, og det hele låter rett og slett mer som musikk. Instrumenter og vokal gjengis just slik jeg ønsker det, og da gir jeg litt beng i om det ikke er 100% hifi - jeg vil høre på musikk.

    Vil derfor bare anbefale folk til å gi transeforsterkeri fra BAT en sjanse, dersom dere har mulighet til det. Kan hende blir dere like positivt overrasket som undertegnede ble - for jeg trodde igrunnen at vellyd fra BAT var ensbetydende med rørforsterkeri... Så feil kan man altså ta - heldigvis... ;D

    mvh
    PRoffen
    Gratulerer med lyden :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn