Jeg ser en del tøysete ytringer her, som underbygger Beatles som noe "hellig". Dette er tull. Du skal IKKE kjøpe en eneste Beatles-skive dersom det er fordi du "MÅ ha det i samlinga". Bare dersom du er genuint nysgjerrig.
Det er riktig at Beatles har mye av æren for at popmusikken har blitt som den har blitt (på godt og vondt!), og at de gjorde mye bra. De var antageligvis den første popgruppa som fungerte som et samarbeidende BAND. Det er imidlertid helt feil at ALT Beatles gjorde er bra rett og slett fordi det er av Beatles! I så fall blir Beatles gjort til tidenes mest oppskrytte band.
Anbefalte begynnerskiver:
"A Hard Days Night": Etter min mening den første skiva Beatles virkelig "får til", selv om det er noen dødpunkter her.
"Beatles for sale": Sinnsykt underholdende skive! Mye moro!
"Rubber Soul": Bra skive med endel kjente låter.
"Sgt. Pepper": Denne kommer du "dessverre" ikke utenom. Veldig ujevn skive - knallbra åpning, som faller som et lodd med "Lucy in the Sky". Så går det opp og ned. Mitt høydepunkt er "Lovely Rita", men så blir den gode stemningen brutalt rasert av den JÆVLIG tullete og unødvendige "Good Morning Good Morning". Men denne skiva har påvirket veldig mye av den senere poprocken.
"Abbey Road": Vemodig og fin skive. Gutta har modnet. Det er få av de irriterende tendensene, og dermed blir skiva ganske hyggelig å høre på.
Ellers er ikke skiva "1st" så dum å sjekke ut. Mange av de kjente låtene, både på godt og vondt. Her finner du den kjempebra "We can work it out", den oppskrytte "Yesterday" og den aldeles grusomme "Hey Jude". Sistnevnte er poplåta som innførte "evig intetsigende refreng". Legg merke til at den samme gørrkjedelige melodilinja gjentar seg i det evinnelige avslurtningsvis - en måte å "strekke ut" musikk på, som har blitt altfor vanlig siden.
Lykke til