Beatles!

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Hvordan kan du si at "beatles var de første som....", "Beatles var starten på....."?

Beatles var starten, høydepunktet og slutten på det aller aller beste stykket av musikalsk historie vi har hatt så langt.

Ingen har laget bedre musikk(I all dokumentert fortid), Ingen har gjort bedre produksjoner, ingen har hatt mere påvirkning, og ingen har hatt bedre lyd enn Beatles.

Det er perfekt.
En helt subjektiv ytring, som jeg er uenig i. Beatles var aldeles ikke midten eller slutten på noe annet enn seg selv:) Veldig mye som er mer spennende har skjedd i tiårene etter, heldigvis

;D

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Bach????

Bach var et Geni, og outstanding fra sin tid. Det samme med Jubilanten wolfgang amadeus.

Men var de i nærheten av Beatles????

På ingen måte.

Beatles er den standarden alle må prøve, men ingen kommer til å klare å leve opp til.

(dylan og young blir ynkelige paranteser. i den rekkefølgen.)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Bach????

Bach var et Geni, og outstanding fra sin tid. Det samme med Jubilanten wolfgang amadeus.

På ingen måte.

Beatles er den standarden alle må prøve, men ingen kommer til å klare å leve opp til.

Hvis det var noen genier i Beatles så var det John Lennon og George Martin. Paul og George skrev noen perler også, det skal de ha, men hva gjorde de etter Beatles. Ingenting som er i nærheten.

Nå fikk vi dessverre aldri hørt hva Lennon kunne gjort de siste 25 åra, så de eneste 2 som over en lang periode har levert en rekke udødelige låter er Dylan og Young, selvom de har hatt sine dårlige tider og innimellom levert temmelig middelmådige greier.....

B

bamsemann

Gjest
En helt subjektiv ytring, som jeg er uenig i. Beatles var aldeles ikke midten eller slutten på noe annet enn seg selv:) Veldig mye som er mer spennende har skjedd i tiårene etter, heldigvis

;D
Det finnes ingen band etter Beatles som har vært så innuvative og tråkket opp så mange stier og planta så mange milstolper som Beatles...

De er selve referansen....... 8)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis det var noen genier i Beatles så var det John Lennon og George Martin. Paul og George skrev noen perler også, det skal de ha, men hva gjorde de etter Beatles. Ingenting som er i nærheten.

Spør du meg ble de fleste av de beste Beatles-låtene skrevet av Paul McCartney, ikke John Lennon. Lennon var mer eksperimentell, men McCartneys melodiske sans hadde han ikke. Fra de klassiske balladene som Hey Jude, Let It Be og The Long And Winding Road, til de enkle, men geniale melodiene i Fool On The Hill, Hello Goodbye, Penny Lane, Rocky Racoon og When I'm Sixty-Four, bluesrocken i Get Back, Why Don't We Do It In The Road, The End og I've Got A Feeling, tidløse klassikere som Yesterday, Eleanor Rigby, Day Tripper.....i mine øyne (ører) er Macca den største låtskriver/melodismed i moderne musikkhistorie.

Etter Betales har det vært tynt, bortsett fra et par enkeltlåter som Live And Let Die og Band On The Run, men når man tenker gjennom det; hadde egentlig Lennon så mye flere å slå i bordet med? Imagine var stor, Cold Turkey var tøff, men utover det er det nå ganske lite. Han fikk vel så mye oppmerksomhet (og "cred") for sitt politiske engasjement som for selve musikken. Nei, Macca størst, dernest Lennon.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Jepp, Løkken, du har rett.

Jeg bare inbillte meg at det var en fin melodi på "Julia"

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Det finnes ingen band etter Beatles som har vært så innuvative og tråkket opp så mange stier og planta så mange milstolper som Beatles...

De er selve referansen....... 8)
Ja, det er korrekt at de har blitt en referanse. På godt og vondt. Og det er korrekt at de var innovative og tråkket opp mange løyper. Men i mine ører er Beatles et springbrett til veldig mye forskjellig. Som progfan kommer man selvsagt ikke utenom at f.eks. eksperimenteringen på Sgt. Pepper inspirerte mange av de første progbandene. Men jeg trenger ikke like skiva av den grunn.

Beatles gjorde i mine øyne et "viktig" forarbeid. Men perfeksjoneringen har skjedd av andre band seinere. Sammenlign f.eks. Sgt. Pepper-skiva med Yes' "Yes Album" - jeg synes virkelig Beatles blir hjelpeløst i forhold. Sammenlign videre Beatles mest eksperimentelle ting med skiva "In Praise of Learning" med Henry Cow - nok en gang faller Beatles igjennom.

Det virker selvsagt helt idiotisk å gjøre disse sammenligningene - nøyaktig like idiotisk som å påstå at "Beatles var begynnelsen, midten og slutten".

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.498
Spør du meg ble de fleste av de beste Beatles-låtene skrevet av Paul McCartney, ikke John Lennon. Lennon var mer eksperimentell, men McCartneys melodiske sans hadde han ikke. Fra de klassiske balladene som Hey Jude, Let It Be og The Long And Winding Road, til de enkle, men geniale melodiene i Fool On The Hill, Hello Goodbye, Penny Lane, Rocky Racoon og When I'm Sixty-Four, bluesrocken i Get Back, Why Don't We Do It In The Road, The End og I've Got A Feeling, tidløse klassikere som Yesterday, Eleanor Rigby, Day Tripper.....i mine øyne (ører) er Macca den største låtskriver/melodismed i moderne musikkhistorie.

Etter Betales har det vært tynt, bortsett fra et par enkeltlåter som Live And Let Die og Band On The Run, men når man tenker gjennom det; hadde egentlig Lennon så mye flere å slå i bordet med? Imagine var stor, Cold Turkey var tøff, men utover det er det nå ganske lite. Han fikk vel så mye oppmerksomhet (og "cred") for sitt politiske engasjement som for selve musikken. Nei, Macca størst, dernest Lennon.

Jeg er helt enig i at Macca var den fremste melodiskaperen, men synes nok at de var mye bedre sammen enn hver for seg. Macca hadde jo også suksess på 80-tallet med "Tug of War" der han bl. a. sang duett med Stevie Wonder - og i en senere duett med en annen amerikaner kjent for sitt engasjement vis a vis små gutter. Macca var ikke frontrunner lengre på den tiden, men noe av dette var det skikkelig fine melodier på.

Jeg synes han ved mange anledninger har vist at han har den medoliske skaperkraften intakt, men det blir litt søtt og tannløst i forhold til det han fikk til sammen med Beatles. Selv når han forsøkte å rocke med Wings ble det for snilt. Omtrent som en slapp spansk rødvin servert med altfor høy temperatur.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.576
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bx: Ja og Amen - uten John hadde Macca forblitt en Ballroom Dancer.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3

Lennon/McCartney og Harrison lagde noen strålende låter på 60-tallet. Det som gjorde gruppas plater eksepsjonelle ved siden av låtene var det George Martin som sto for.
Ingen av gutta i Beatles kom i nærheten av hva de skapte sammen på egenhånd, men den som skrev og framførte det absolutt best var Lennon. Han var en skikkelig rocker, McCartney ble bare en middelmådig pop-musiker....

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
187
Sted
Bergen
Middelmådig er en av de beskrivelsene som IKKE passer på mcCartney !! (selv om det er kommet en del middelmådige låter de siste 35 årene)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Middelmådig er en av de beskrivelsene som IKKE passer på mcCartney !! (selv om det er kommet en del middelmådige låter de siste 35 årene)
Jeg skriver at på 60-tallet (dvs. sammen med Beatles) skrev de 3 gutta (holder Ringo utenfor) masse god musikk. Etter 1970 sjønner jeg ikke hva McCartney har gjort som er noe å skrive hjem om. Gjør du?

J

jekri

Gjest
Jeg skriver at på 60-tallet (dvs. sammen med Beatles) skrev de 3 gutta (holder Ringo utenfor) masse god musikk. Etter 1970 sjønner jeg ikke hva McCartney har gjort som er noe å skrive hjem om. Gjør du?
Da har du ikke hørt mye. Du nevnte "Tug of war" og det er vel noe av det dårligste. Hva med "Venus and Mars" "Flowers in the dirt" eller "Band on the run"
Ikke alt Macca lagde solo er bra, endel er til og med dårlig. Han var også en hyppig gjest på hitlistene både på 70 og 80 tallet med meget gode album
Hva Lennons soloarbeider angår så fikk han en pangstart med "Imagine" Før og etter det var det en del syrerør sammen med Yoko. Da var det ganske still frem til rett før han ble skutt. Det han presterte da var jo et godt popalbum, hverken mer eller mindre. Hva med hvis ikke o.s.v er vel bare av akademisk interesse, eller kanskje det hadde blitt som han sa det selv, "I`m just sitting here watching the wheels"

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
187
Sted
Bergen
Etter 1970 sjønner jeg ikke hva McCartney har gjort som er noe å skrive hjem om. Gjør du?
Ja absolutt ,det skjønner jeg,men det er også kommet en del mindre bra.

Han er bare blitt bedre og bedre som musiker, virkelig god bassist + behersker flere instrumenter godt,lager god musikk.

Så er vi over på smak og behag:
Det jeg liker av mcCartney post Beatles liker jeg veldig godt,men albumene er typisk ganske ujevne, kan innheholde både veldig gode spor og mindre gode spor

J

jekri

Gjest
Ja, McCartney har den unike evnen til å lage noe praktfullt for i neste øyeblikk tryne fullstendig.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Da har du ikke hørt mye. Du nevnte "Tug of war" og det er vel noe av det dårligste.
Jeg har ikke nevnt Tug of War, Jekri. Jeg synes alt jeg har hørt av McCartney solo, eller med Wings, er temmelig triste greier. Hadde det ikke vært for fortiden i Beatles hadde han vært glemt for lengst....

J

jekri

Gjest
Jeg har ikke nevnt Tug of War, Jekri.

Sorry, det var BX, ikke Fz
Vi er ikke enig om McCartney, men det er bra :) Tenk hvis alle likte kun en type musikk, da hadde det ikke vært rare utvalget.
Aprops alt du har hørt av McCartney, har du hørt alt?

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
187
Sted
Bergen
eg synes alt jeg har hørt av McCartney solo, eller med Wings, er temmelig triste greier
Kunne ikke vært mere uenig.... ;)
Men det er jo bra,som jeg sa...da er vi over på smak .

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
187
Sted
Bergen
Hadde det ikke vært for fortiden i Beatles hadde han vært glemt for lengst....
Der tror jeg nok du tar kraftig feil.
Fordi at du ikke har sansen/liker musikken så er det ikke nødvendigvis det samme for andre

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Sorry, det var BX, ikke Fz
Vi er ikke enig om McCartney, men det er bra :) Tenk hvis alle likte kun en type musikk, da hadde det ikke vært rare utvalget.
Aprops alt du har hørt av McCartney, har du hørt alt?
Nei, jeg har hørt langt fra alt, men det jeg har hørt synes jeg er intetsigende og gørrkjedelig musikk. Etter 1970 har han jo ikke laget noe (ihvertfall ikke som jeg har hørt) som rekker det han lagde sammen med Beatles til knærne.
John Lennon derimot prøvde å gå nye veier etter bruddet med Beatles , og selvom mye var temmelig håpløst kom det noen brukbare låter fra ham. Hadde det ikke vært for at han rota Yoko Ono inn i de fleste prosjektene sine kunne det ha blitt riktig bra.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
187
Sted
Bergen
Smaken osv....
Var og hørte Mc Cartney på Valle-hovin, sto helt framme.
Hadde ikke de største forhåpninger....fikk hakeslepp aldeles ;D ;D ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Smaken osv....
Var og hørte Mc Cartney på Valle-hovin, sto helt framme.
Hadde ikke de største forhåpninger....fikk hakeslepp aldeles  ;D ;D ;D
Spilte'n bare Beatles-låter eller... ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for alle bidrag, selv om tråden muligens har sklidd litt ut, setter jeg veldig pris på konstruktive innlegg som kaster lys over Beatles i musikkhistorien!

Har vel egnetlig bestem meg for å ta det kronologisk! Så får vi se hvodan det går om jeg blir bitt eller om det stagnerer!

Mvh
OMF

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Hei!

Det er begredelig tynnt i Beatles delen av samlingen min.

Hvordan retter jeg best på det.

Mvh
OMF
Det var sånn det begynte ja........

Jeg synes Sgt. Pepper er best, nr. 2 Revolver, nr. 3 Abbey Road og White Album som nr. 4. Har disse + en del andre Beatles skiver, alle på vinyl med god lyd. Etter det jeg har hørt fra andre er ikke CD'ene så mye å skryte av lydmessig. Har du platespiller så ta deg en tur på Ringstrøm og kjøp brukte LP'er. Hold deg unna de som er fra digital mix. Låter tynt og spisst og elendig...

mvh
FZ

J

jekri

Gjest
Vær også klar over at det ikke er noe typisk Beatlesmusikk, de hadde en enorm utvikling i løpet av 7 år og 13 album.
Du har mye å glede deg til :)

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Har vel egnetlig bestem meg for å ta det kronologisk! Så får vi se hvodan det går om jeg blir bitt eller om det stagnerer!
Ta det i såfall baklengs kronologisk.
Start med den beste,- Abbey Road, deretter Let It Be/Get Back, etc. etc.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.576
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ta det i såfall baklengs kronologisk.
Start med den beste,- Abbey Road, deretter Let It Be/Get Back, etc. etc.
Vi er enige om Beatles betydning i grove trekk; men svært uenige om albumene - disse er langt nede på lista over mine favoritter!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Bach????

På ingen måte.

Tresko er i støtet. Men så er jo klokka 04:11.
Ja ja.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Så en drøss med Beatles CDer på Platecompaniet i går, 89 pr stk.
Ja, det var jo ikke så ille! Så da er jeg igang:
Ordrenr.00235371

1 stk THE BEATLES - Please Please Me,
Nettobeløp 79,90
Antatt leveringstid 1 - 5 virkedager

1 stk THE BEATLES - With The Beatles,
Nettobeløp 79,90

1 stk THE BEATLES - A Hard Day´s Night,
Nettobeløp 79,90

1 stk THE BEATLES - Beatles For Sale,
Nettobeløp 79,90

1 stk THE BEATLES - Help!,
Nettobeløp 79,90

1 stk THE BEATLES - Rubber Soul,
Nettobeløp 79,90

1 stk THE BEATLES - Revolver,
Nettobeløp 79,90

1 stk THE BEATLES - Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band,
Nettobeløp 79,90

1 stk THE BEATLES - Let It Be,
Nettobeløp 79,90

1 stk THE BEATLES - Magical Mystery Tour,
Nettobeløp 79,90

Totalsum inklusiv Frakt og gebyr 829,00

Så er det bare å vente! Abby Road og White Album ar ikke på salg så de må vente litt.

Mvh
OMF

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Tresko er i støtet. Men så er jo klokka 04:11.
Ja ja.
Satt å jobbet, faktisk. Her må man følge døgnrytmen til rockestjernene ::)

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Vi er enige om Beatles betydning i grove trekk; men svært uenige om albumene - disse er langt nede på lista over mine favoritter!
Let it be er ganske langt nede på min også. dvs. Long and winding, get back, across the universe og don't let me down er IKKE dårlige låter.

OK, min favorittliste:

1/Abbey Road
2/Revolver
3/Rubber Soul
4/Sgt. Pepper
5/samleutgivelsen "magical mystery etc." inkl. Strawberry etc.
6/White album
7/Help!
etc etc

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Abby Road og White Album ar ikke på salg så de må vente litt.
Det er kanskje en grunn til at disse ikke er på tilbud!? ;). "Abbey Road" er min favoritt.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hei!

Mvh
OMF
Ikke ta det kronologisk! Da er det en fare for at det stagnerer! Start med Rubber soul osv....

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ble revet med av tråden, måtte spille litt Beatles!
Magical mystery tour er bare en helt fantastisk plate!! Tross fine pop låter som: fool on the hill - penny lane - hello goodbye - all you need is love - så skinner den psykedeliske "sounden" igjennom som gjør plata til det den er. Helt utrolig bra!!!

O

OldBoy

Gjest
Ble revet med av tråden, måtte spille litt Beatles!
Jeg også!

I helgen spilte jeg Beatles i stedet for å ta den obligatoriske skituren. Og svaret er: Mye magisk, mye bra, mye helt greit, en del rart, en del mindre bra.

Jeg mener fortsatt at man skal være i overkant interessert i Beatles for at man skal kjøpe og høre på ALT de har laget, men bevares: de hører jo hjemme i en platesamling!

Men nå har jo OMF gjort sitt valg, og ut fra det jeg kunne se, har han fått med seg nok godbiter til å holde på en stund. Lykke til og håper det faller i smak!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tenkte jeg skulle ta en liten oppdatering!

Problemet er jo å få tiden til å strekke til, er blitt lite hifitid i det siste.

Har jo et annet prosjekt med "Coltrane" på en annen tråd her også.

Men har nå "jobbet" meg gjennom de tre første Beatles albumene.

Please Please me - Artig album. Litt garageband preg, med store forskjeller i lydbildet.

With the beatles - Jevnere lydbildet, men tok liksom ikke helt av.

A hard days night - mer av det jeg forbinder med Beatles. Sounden sitter mer, og albumet er jevnere.

Har lest igjennom tråden, og ser at jeg fremdeles har mye å se frem til.

Takker igjen for alle innspill!

Mvh
OMF

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.255
Etter min mening kan Beatles deles opp i to peioder, før og etter "Help". "Help" danner et veiskille i musikken. Den beste og dypeste perioden er fra Rubber Soul og utover.
Tenk å lage så mange vanvittig sterke album over en 6-7 års periode, som Beatles. Ingen over, ingen ved siden.

Topp Bunn