Diverse Bedre lyd på lavere lydnivå.

pHryed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
30
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Hei.
Vil gjerne høre folks tanker og erfaringer om
hvilke faktorer / komponenter som avgjør når et anlegg "våkner" til liv.
Har selv et anlegg som krever litt guffe får å samle lydbildet og få frem det beste i det.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.059
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Her har Buchardt i150 en kjempefunksjon.. en loudness funksjon som avtar jo mer man drar på.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.121
Torget vurderinger
10
Føler det er her et skikkelig klasse A trinn har en fordel (en av fordelene 🙂).

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.380
Torget vurderinger
96
Alle anleggg som spiller noenlunde nøytralt vil låte tamt på for lavt volum, simpelthen pga. det Groove sier. Jo lavere SPL jo mer ubrukelige er ørene. Det erikke noe hokus pokus med dette. Har man i tillegg en dipp i øvre mellomtone/diskant blir det ekstra ille.

pHryed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
30
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Primært dine ørers følsomhedskurve og indspildningsniveauet på optagelsen...
Det forklarer ikke hvorfor jeg synes noen anlegg gjør dette bedre en andre.
Mitt lydrom er godt lydisolert så må på ingen måte overdøve noe annet.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
226
Nej, der kom Polka med det sidste spor :)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.380
Torget vurderinger
96
Det er fordi bedre høyttalere/anlegg/rom låter bedre både på lavt og høyt volum. En høyttaler som har ro og oversikt og ikke smører detaljene sammen, vil også låte bedre på lavere volum. Fletcher/Munson problemet kommer man aldri utenom uansett. Har man et livlig rom og ekstra nivå oppover vil dette selvsagt være en fordel om man spiller lavt, men en stor bakdel om man liker mer realistisk volum.

Bruker man DSP kan man jo lage egne innstillinger for "nattlyd", som kompenserer for høreselstapet oppoverer i frekvens. Sikkert mange som gjør det som er så heldige å kunne forbedre frekvensgangen.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.808
Sted
Langesund
Alle anleggg som spiller noenlunde nøytralt vil låte tamt på for lavt volum, simpelthen pga. det Groove sier. Jo lavere SPL jo mer ubrukelige er ørene. Det erikke noe hokus pokus med dette. Har man i tillegg en dipp i øvre mellomtone/diskant blir det ekstra ille.
Er ikke helt enig her. Synes anlegget blomstrer på både lavt og høyt volum. Har jo en idé om at det spiller sånn noen lunde nøytralt. Hvis flat frekvens uten tilt er nøytralt låter det dritt både på høyt og lavt volum.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.168
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg hører mye på lavt volum, og det var tydelig forskjell sist gang jeg byttet forsterker. Hvorfor vet jeg ikke, men merket det godt på bassen. Mulig lydbildet rett og slett låt mer kontrollert. Skulle tro hva som helst ville greid ok lyd på lavt volum, men slik var det nå da..

pHryed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
30
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Mine høytaler har headroom nok og smører ikke detaljene. Allikevel må jeg opp i volum. For at høytalerene skal forsvinne i lydbildet. Lydbildet blir da også mer sammenhengende.

På de anlegg som låter bedre på lavere nivå er også dynamikken mer tilstede ved lavere nivåer.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.059
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Føler det er her et skikkelig klasse A trinn har en fordel (en av fordelene 🙂).
Enig, men..
Funker like bra med en AB forsterker som har de første 10-15wattene i klasse A.. syns nå jeg :).

Også klasse D syns jeg generelt gir gass ifra lavt volum...

EDiT: Men, ofte er det høyttalerene som trenger guff.. før dem våkner. Og da hjelper det lite med A- AB - D.. osv... da er "loudness" funksjon fin :)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.380
Torget vurderinger
96
Er ikke helt enig her. Synes anlegget blomstrer på både lavt og høyt volum. Har jo en idé om at det spiller sånn noen lunde nøytralt. Hvis flat frekvens uten tilt er nøytralt låter det dritt både på høyt og lavt volum.
Det tipper jeg skyldes at du har jobbet i årevis for å perfeksjonere høyttalere og lytterom, som jeg var inne på. Du og alle vi andre kommer ikke utenom at vi har en ganske så ulineær hørsel jo lavere SPL vi forholder oss til.
Når det gjelder høyttalerens kvalitet og hvilke parametre som gjør at det låter fint også på lavt volum, så får du gjerne opplyse oss:)
Med "tamt" så mente jeg ikke direkte dårlig, bare det at all musikk har sitt optimale volum og at vår hørsel på naturlig måte vil dempe noen detaljer jo lavere vi spiller.

Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.001
Er jo kjent dette, med Fletcher–Munson kurven. Og nettopp derfor er det så viktig med korrekt nivå med blind-tester - eller tester i det hele tatt. For å ikke snakke om loudness war helvetet vi har fått :mad:

pHryed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
30
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Ørets manglende følsomhet for bass ved lavere volum er jeg kjent med.

Nå er jo klasse A nevnt.
Kan dette ha noe med at forhold mellom strøm og spenning ikke er i fase eller er linjært. Om en forsterker leverer masse strøm men bare over en hvis spenning, hvil jo dette være en ulempe ved lavere nivåer. Dette vil jo også forklare hvorfor høytalere med høy følsomhet låter bedre ved lavere nivåer. Da de ikke vil være så følsomme for mangel på "strøm".Om noen med bedre teknisk innsikt kan klargjøre dette eller om jeg er helt på jordet.

P

parafinoksen

Gjest
Hva menes med lavere nivå, forresten? Hvor mange dB?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.380
Torget vurderinger
96
Ørets manglende følsomhet for bass ved lavere volum er jeg kjent med.

Nå er jo klasse A nevnt.
Kan dette ha noe med at forhold mellom strøm og spenning ikke er i fase eller er linjært. Om en forsterker leverer masse strøm men bare over en hvis spenning, hvil jo dette være en ulempe ved lavere nivåer. Dette vil jo også forklare hvorfor høytalere med høy følsomhet låter bedre ved lavere nivåer. Da de ikke vil være så følsomme for mangel på "strøm".Om noen med bedre teknisk innsikt kan klargjøre dette eller om jeg er helt på jordet.
Det er mellom 2000 og 6000 Hz du taper mest, derav vil mange oppfatte lyden som mindre engasjerende og med færre detaljer ved lavt volum. Hva er lavt? Tja, SPL under 60 dB.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
226
Interessant at mange mener det er udstyret, højttalerne, etc. der er årsagen, når dokumentationen klart viser at ved et lydniveau på 40dB (1 kHz) er øret bagud med mere end 40dB ved 30Hz...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.552
Torget vurderinger
24
Paradokset er at for å få optimal lyd ved lavt volum kreves det MYE av anlegget (og til dels rommet). Lavt støygulv er vesentlig. God oppløsning på elektronikk og ikke minst høyttalere.. det betyr ofte, men ikke alltd, romslig membranareal. Det er relativt enkelt å få til ok/engasjerende lyd ved litt pådrag, vanskeligere ved lavere volum. Fasekorrekthet, impulsrespons og en viss størrelse på basskapasitet hjelper bra på. Høres merkelig ut kanskje men det kan ha noe med hvordan det fyller rommet å gjøre.

P

parafinoksen

Gjest
Når jeg skal finlytte og er opptatt av optimal lyd, lytter jeg gjerne ved 75–80 dB. Når jeg skal «koselytte», men likevel kan spille litt høyere enn ved bakgrunnsmusikk, synes jeg ca. 65 dB er fint. Da sitter jeg i sofaen med hodet nesten helt inntil bakvegg, og bassen er både tydelig, stram og følbar. HT er også vinklet inn så jeg får godt med direktelyd. Dette er med toveis gulvstående (6,5" element) med bassrefleks som går ned til rundt 38 Hz. Litt mindre lydbilde enn ved finlytting, men lyden er fortsatt god i mine ører (med tanke på tonalitet, bredde og dybde og dynamikk).

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.380
Torget vurderinger
96
Man kan se av kurven at øret er mest lineært ved rundt 80 Hz, det er neppe tilfeldig at mange synes det er et godt lydnivå.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.380
Torget vurderinger
96
Interessant at mange mener det er udstyret, højttalerne, etc. der er årsagen, når dokumentationen klart viser at ved et lydniveau på 40dB (1 kHz) er øret bagud med mere end 40dB ved 30Hz...
Den utskjelte loudness knappen hadde vel sin misjon her ;)

P

parafinoksen

Gjest
Har høy sensitivitet/virkningsgrad og/eller snill impedanskurve noe å si for å om en høyttaler spiller bra på lavt volum?

P

parafinoksen

Gjest
Litt sånn loudness funksjon innebygget i høytaleren? :D
Vet ikke det. Tenkte mer på dette som noen sier at de føler de må dra på litt for at høyttalerne våkner til liv. Vil høyere sensitivitet og/eller snill impedanskurve gjøre at høyttalerne våkner lettere?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.001
Vet ikke det. Tenkte mer på dette som noen sier at de føler de må dra på litt for at høyttalerne våkner til liv. Vil høyere sensitivitet og/eller snill impedanskurve gjøre at høyttalerne våkner lettere?
Det er vel heller øret som må våkne til liv.

Groove i et innlegg over beskriver vel problemet ganske godt - sammen med en del andre innlegg i tråden.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.029
Sted
Horten
Loudness-knappen på forsterkere i fordums tid lagde vel en kjent smil-kurve med eq. Boost i bunn og topp. Flott på lave volum-settinger.
Problemet var jo at denne kurven hele tiden lå inne, så med økt volum så ble det bare tull.
Fikk fort et dårlig rykte, fortjent kan man jo lett si.

Men funksjonen som knappen inneholdt er fortsatt aktuell.
Men funksjonen må selvsagt være adaptiv, altså ligger inne ved lave volum og så gradvis forsvinner helt automatisk ved økning i volum. Noen DAC's har jo dette justerbart (RME?), andre helt automatisk.
I hjemmekino-verden er jo dette helt vanlig, YPAO-volume på Yamaha, Sound Optimizer på Sony, etc.

Men kanskje for mange innen hifi så er hele begrepet Loudness en 100% showstopper, uansett implementering. 🤔

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.965
Torget vurderinger
1
Loudness-knappen på forsterkere i fordums tid lagde vel en kjent smil-kurve med eq. Boost i bunn og topp. Flott på lave volum-settinger.
Høytalere som spiller bra på lave volum har vel nettopp en slik EQ i frekvensresponsen?

P

parafinoksen

Gjest
Det er vel heller øret som må våkne til liv.

Groove i et innlegg over beskriver vel problemet ganske godt - sammen med en del andre innlegg i tråden.
Men betyr det at å forvente god lyd på lavt nivå er dødfødt, eller kan man «vekke øret» på lave nivåer ved hjelp av EQ (f.eks.)?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.029
Sted
Horten
Høytalere som spiller bra på lave volum har vel nettopp en slik EQ i frekvensresponsen?
Oki, men hvordan spiller den høyttaler da på høyere volum?
Vil den ikke oppføre seg som en amp fra fordums tid med Loudness-knappen inne/smil-fom på eq hele tiden?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.865
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det absolutt viktigste er å starte med så lavt støygulv som mulig!

For meg som sitter i stua betyr og hører på Svanesjøen nå betyr det å slå av kjøleskap/fryser, varmepumpe og lysstoffrør og at guttungen må være stille. I kjelleren støygulvet enda lavere om kvelden, men den har datteren min okkupert.

Syns også at med ok plassering, litt akustikktiltak og veldig bra elektronikk så låter høyttalerne (Respon Magna Musicum) bra på lavt volum.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.001
Problemet var jo at denne kurven hele tiden lå inne, så med økt volum så ble det bare tull.
Fikk fort et dårlig rykte, fortjent kan man jo lett si.

Men funksjonen som knappen inneholdt er fortsatt aktuell.
Men funksjonen må selvsagt være adaptiv, altså ligger inne ved lave volum og så gradvis forsvinner helt automatisk ved økning i volum. Noen DAC's har jo dette justerbart (RME?), andre helt automatisk.
I hjemmekino-verden er jo dette helt vanlig, YPAO-volume på Yamaha, Sound Optimizer på Sony, etc.

Men kanskje for mange innen hifi så er hele begrepet Loudness en 100% showstopper, uansett implementering. 🤔
Fin loudness-funksjon på RME dac

Justerbar mtp nivå og hvor du vil den skal virke - nede i høyre hjørne.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.077
Torget vurderinger
1
Hvis livet tar en annen retning og jeg blir sittende i en liten 2-roms blokkleilighet med sure naboer, da hadde anlegget blitt: Platespiller, rørforsterker og 2-veis stativhøyttalere. Altså maks fokus på mellomtonen, der hvor øret har høyest følsomhet på lave nivåer, og hvor mesteparten av magien ligger.

Topp Bunn