TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.007
Liker denne. Fint og lite orkester med frisk spillestil.
Jeg har skrevet en begeistret omtale av Maazels Cleveland-syklus tidligere, og sammenlignet den med Szells. Begge er knallgode, også lydmessig. Tar forbehold om at jeg kun har hørt dem på vinyl, Steinar. I det hele tatt får Maazel for lite ros og for mye pepper.Noen som har et forhold til Maazels Beethoven-syklus med Cleveland?
Vis vedlegget 306529
Vår alles elskebass, Norman Lebrecht, omtalte denne som "so obscure it became a collector's item".
Jeg vet ikke når den ble spilt inn, eller hvor "obscure" den var tidligere, men den ser ut til å være tilgjengelig hos amazon.uk.
Og skal man til London i sommer, kan det passe å velge en viss dato:Det er Solti som kan være fet, tung og overpolert i Beethoven. Jeg har Chicago-syklusen i original Decca-tapning (vinyl, altså), og lyden er simpelthen massiv. Massiv klang kan gå an i Beethoven, det, men da må det være driv og lidenskap i tolkningen. Furtwängler kan være massiv nok, uten at det går på bekostning av gløden. Solti i Wien er en annen historie: Der fikser orkesteret flott klangbalanse, og kombinert med ungarerens fyr og flamme-dirigering, blir resultatet ganske spennende.
Av nyere sykluser synes jeg Haitink/LSO er durabelig flott. Vi har jo etter hvert så store forventninger når vi setter på en Beethoven-symfoni! Det skal sannelig litt til. LSO-syklusen lyder frisk, dramatisk og innsiktsfull hver gang. Rimelig er den også.
PS. Gamlingen Haitink dirigerer Beethovens 6. i Berlin i vår, og han høster fremdeles glimrende kritikker nesten hele tiden. Etter Maazels og Abbados bortganger i fjor, er han på mange måter den siste i sitt slag.
Takk for svar, awe. Og tips!Jeg har skrevet en begeistret omtale av Maazels Cleveland-syklus tidligere, og sammenlignet den med Szells. Begge er knallgode, også lydmessig. Tar forbehold om at jeg kun har hørt dem på vinyl, Steinar. I det hele tatt får Maazel for lite ros og for mye pepper.Noen som har et forhold til Maazels Beethoven-syklus med Cleveland?
Vis vedlegget 306529
Vår alles elskebass, Norman Lebrecht, omtalte denne som "so obscure it became a collector's item".
Jeg vet ikke når den ble spilt inn, eller hvor "obscure" den var tidligere, men den ser ut til å være tilgjengelig hos amazon.uk.
Takk. Den er nå bestilt.Bene tibi, Steinar
Den er det. Med Klemperer i London, Karajan i Berlin og Szell i Cleveland er standarden satt for Beethovens symfonier komplett i stereo. De er svært forskjellige, men så storartede at de ikke er til å komme utenom for Beethoven-freaks.
Szells 24 år i Cleveland (1946 - 1970) resulterte i et av verdens beste orkestre, og Beethoven-symfoniene (innspilt 1957 - 1966) er på mange måter juvelen i kronen. Jeg har ikke hørt dem på CD, men vinylen klinger riktig flott.
Den Sony-boksen du viser ovenfor koster vel ikke stort mer enn en hundrelapp, og det må den vel endelig være verdt.
Cure ut valeas.
Absolutt den beste innspillingen, tolkning, kraft og dynamikk.! Og skal en ha bare Symfoni 5 så er det Kleiber sin DG innspilling som er alternativet.Og hvis man skal ha Karajan er det verd å merk seg at 60talls-syklusen er gjenutgitt i bedre mastring, i en boks med både CDer og BluRay audio 24/96.
Sterkt anbefalt.
Vis vedlegget 306849
1963 utgivelsen mener du vel. Og 1977 utgaven er og bra med Karajan.Siden sist har jeg blitt ved en 1970-utgivelse av Karajans første syklus. Den er veldig veldig bra ja.
C. Kleibers femmer har ett eneste lite irritasjonsmoment: Ritardandoen inn mot den ensomme oboen i førstesatsen. Langt mer effektfullt a tempo.
Det er feil.Ser det kom en blu-ray i 2018 også, noen som har hørt denne?
Platekompaniet
www.platekompaniet.no
Vis vedlegget 904014
Den som kom i 2015 som det trolig refereres til over er vel kanskje denne som var av "bare" symfoni 5 og 9?