BEF's kompromissløse hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.578
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hæ? Virker ART bare opp til 150hz?

Active Room Treatment (ART)
    Key Benefits
    Calibrate your speakers as a unified system, using your speakers to control your room—not the other way around.
    Actively cancel out lingering bass to reduce room decay time and eliminate bass smearing.
    Optimize sound performance across a wider area for a larger, more uniform “sweet spot.”
    Eliminates the need for bulky and expensive in-room acoustical treatment.

BEF.

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Antall liker
    1.447
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

Active Room Treatment (ART)
    Key Benefits
    Calibrate your speakers as a unified system, using your speakers to control your room—not the other way around.
    Actively cancel out lingering bass to reduce room decay time and eliminate bass smearing.
    Optimize sound performance across a wider area for a larger, more uniform “sweet spot.”
    Eliminates the need for bulky and expensive in-room acoustical treatment.
    Kjørte et 2.4-oppsette, der med er det ikke kanaler som kan supportere L+R over 150Hz. Dermed virker ART kun opp til 150Hz i oppsettet vi hadde i Horten.

BEF.

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Antall liker
    1.447
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke skjedd mye her siste årene... Men nå skjer det ting igjen :) Jeg laget meg en kino her hjemme, men ble aldri helt fornøyd. Det var flere aspekter rundt det, for det første rommet ekstremt dårlig lydisolert mot resten av huset, da ble det til at konemor hørte like godt alt som skjedde i kinoen som jeg selv gjorde på bare lavt volum... ikke noe ideelt... For det andre var jeg heller ikke helt fornøyd med lyden, hadde en dipp i området 60 til 100Hz, lyden blir da litt flat og det mangler snert... Så da ble det ikke til at jeg ville investere masse penger i å prøve å lydisolere kinoen, for kalkulasjoner med litt endringer av rommet, ville heller ikke gi de beste akustiske forholdene i rommet.

Så hva blir løsningen, jo man bygger på huset :D Har drevet på sammen med arkitekt en stund og så ventet på Asker Kommune i nesten 7 måneder, men endelig er utbygging godkjent. Skal ikke bygge ut så mye, ca.14m2, men hele prosjektet blir på ca.60m2 med ombygging av inngangsparti, gang og soverom. Dette vil gi meg da en ny kino på ca.30m2.
    Utgraving ble gjort sist uke, deilig å være i gang. Selve utbyggingen blir nok ikke startet på før til våren... Så håpet er å se film i ny kino til julen 2025, kjekt å ha noe å se fram til.

Noen bilder av utgravingen,

IMG_5605.JPEG

IMG_5611.JPEG

Med at jeg ikke har egen kino å bruke tid i, så har jeg vært med på bygget en kino i nabolaget mitt. Dette blir en ekstremt heftig kino, et rom som er 4,45m i bredde, 8m i lengde og 2,73m i høyde. Kinoen skal ha 3 rader, 2+3+4 stoler, har 60cm bassfelle på bakvegg og baffel vegg i front. Blir et 7.4.4- Hamrammer og et gigantisk lerret på 4,30m i bredde og 2,35m i høyde, så ikke noe fornuftig format, noe som gjør at man må ha prosjektor med motorisert lens-shift for å kunne gå mellom 16:9 og 2.40:1. Noen bilder, skal legge ut noen til når kinoen blir ferdig.

IMG_4955.JPEG

IMG_4956.JPEG

IMG_5619.JPEG

IMG_5621.JPEG

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å følge med på prosjektet framover 😀

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Slike dipper kan ta motet ifra en desverre. Moro å se du gunner på igjen.

Har selv slått meg til ro med rommet mitt nå i kjelleren.. tror det er ca 25m2.. men på tampen til å være litt for firkanta?! så har mine utfordringer... samt takhøyden tror jeg kødder til endel for meg :p.

BEF.

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Antall liker
    1.447
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Slike dipper kan ta motet ifra en desverre. Moro å se du gunner på igjen.

Har selv slått meg til ro med rommet mitt nå i kjelleren.. tror det er ca 25m2.. men på tampen til å være litt for firkanta?! så har mine utfordringer... samt takhøyden tror jeg kødder til endel for meg :p.
    Skulle nok klart å bli kvitt dippen med Dirac ART, men vil nok aldri vært helt fornøyd... så mye bedre å gjøre det skikkelig, starte på nytt 😁

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Langesund
    Hvis det blir problemer med dipper ring 117 så ordner det seg, eller lei inn kyndig hjelp ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn