Begrepet dynamikk(om lyd)

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
lark skrev:
Det var da voldsomt til motbør ;D Jeg gir meg. Dette har jeg ikke peiling på i det hele tatt :-[
Handler vel mer om et komponents evne til å diffrensiere mellom ulike frekvenser og ulikt nivå(db) i signalet.
 
L

lark

Gjest
Hva med evnen til å bevare frekvenslineariteten uavhengig av signalnivå?
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
lark skrev:
Hva med evnen til å bevare frekvenslineariteten uavhengig av signalnivå?
En komponents evne til å ivareta og formiddle dynamikken i lydbildet kan sikkert varienre i grad avhengig av signalnivå.
Spes. høyttalere tenker jeg. En tungdreven HT og en klen forsterker skaper ikke dynamikk.
 
L

lark

Gjest
Begrepet dynamikk ser ut til å inneholde mange variable parametre
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
lark skrev:
Begrepet dynamikk ser ut til å inneholde mange variable parametre
Jeg tenker tvert imot. Den opprinnelige lyden som fanges opp og lagres som et signal er det eneste parameteret. Den lyden, slik den låt da den ble til er unik og kan ikke reproduseres 100% nøyaktig. Den er fasit, og et anlegg skal reprodusere dette. Det er lyden, som består av lydbølger av varierende nivå som er parameteret.
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
lark skrev:
Kva med anleggets egenskaper?
Glemte vel noe i forige innlegg.

Ja, anleggets egenskaper, og i denne sannenheng mangel på sådan.

Avviket fra den opprinnelige lyden og det anlegget presenterer er jo det som avgjør hvor godt det formiddler dynamikken.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Avvik mellom opprinnelig lyd og reprodusert lyd, er det ikke det som er forvrengning da?

Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.877
Antall liker
21.889
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jo. Men vi får vel holde oss til vår ende: Å få konvertert dataene vi har handlet med så lite forvrengning som mulig. Det synes iallefall jeg er en god ide. Andre synes det er kjedelig. That's hifi. ;D
 
Topp Bunn