K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Det er muligens dårlig med helikopterbaser i nærheten også.
|
BT skrev:Går det ikke sherpaer i skytteltrafikk der oppe, som bærer med seg det de finner av døde og halvdøde klatrere, med eller uten oksygen?
Neppe.atonal skrev:Kanskje han er i ferd med å bli voksen?
Aftenposten.noHan skjønte godt hvordan de siste timene hadde vært for oss som satt hjemme. Han sa rett ut at han beklaget det helvete han hadde utsatt oss for det siste døgnet
Jeg har ikke noe imot klatrere generellt og du har rett i at jeg ikke har satt meg inn i detaljene rundt denne saken, men jeg husker godt tilbake til en ekspedisjon som Monica Kristensen ledet til en av polene der teamet hennes måtte hentes av norsk myndigheter. Det er slikt jeg vil til livs. Om kritikken var feilplassert i dette tilfellet beklager jeg det.Trane skrev:Roysen, nå uttaler du deg om noe du med all tydelighet ikke har satt deg inn i.Roysen skrev:Jeg mener man bør justere et krav slik at det blir et klart signal om at det ikke bare er å utnytte velferdssamfunnets goder med slik idioti og forvente at dersom noe går galt blir vi reddet likevel. Man setter seg selv og andre i fare og benytter fellesskapets ressurser til tøv. Hadde det vært opp til meg hadde de måtte kommet seg ned på egen hånd.nb skrev:Kostadene er vel en dags bruk av jakokse og en biltur. Sykehusopphold koster sikkert litt, men der er vel fyren forsikret.Trane skrev:Hvor har i all verden ser du for deg at det klekkelige kravet er ment å dekke ? !
Mvh
Roysen
For det første vil et krav justert "slik at det blir et klart signal om....." være ikke annet enn en straffereaksjon, ikke som du først skrev "for å dekke kostnadene til redningsaksjonen". Det er noe helt annet og ikke noe Norge har noe med å gjøre. Faktisk er klatreekspedisjonene en stor inntektskilde lokalt.
For det andre er det ikke brukt av velferdssamfunnets goder, men dekket fullstendig av private midler.
For det tredje er det ikke satt andres liv i fare. De to sherpaene som hjalp han ned var der oppe uavhengig av Trå.
For det fjerde kom de seg ned på egen hånd. Eneste hjelp har vært av administrativ art.
Så hva er egentlig problemet ditt i dette tilfellet ? Bortsett fra at du personlig tydeligvis ikke har samme preferanser og interesser som klatrere....
Vis meg vinyl-riggen din og jeg kan fortelle deg om du har god hifi-etikk. ;Dtotte skrev:Klatremiljøet har kommet lenger enn oss. De har skjønt at man kan klatre på klatreetisk gode og klatreetisk dårlige måter. Dette kan ha å gjøre med bruk av sikringsmidler og kalk og har også med respekt for fjell å gjøre - høyverdige saker det ikke er lett for utenforstående å skjønne seg på. Slik er det sikkert når man spiller CDer eller synger i kor også; det bør gjøres på en etisk god måte. Når vi om noen år har fått vår Arne Næss vil vi også nå et høyere nivå og med den største selvhøytidelige selvsagthet snakke om HiFi-etikk og slikt. Det blir saker.
Det er landingsplass for helikopter på Base Camp, men det er mildt sagt ikke en risikofri affære. (Eller var det i alle fall ikke for et par år tilbake.)65finger skrev:Er det mulig å få et helikopter opp der?
Ikke mer personlig enn at jeg kjenner endel til dene type aktiviteter og miljøer, og har noen bekjente som lever og ånder for fjell og klatring. Og jeg synes kritikken her i tråden er ensidig, fordomsfull, fordømmende, kunnskapsløs og tildels nærmest skadefro....alt hva vi misliker når utenforstående beskriver hifi.Roysen skrev:Jeg har ikke noe imot klatrere generellt og du har rett i at jeg ikke har satt meg inn i detaljene rundt denne saken, men jeg husker godt tilbake til en ekspedisjon som Monica Kristensen ledet til en av polene der teamet hennes måtte hentes av norsk myndigheter. Det er slikt jeg vil til livs. Om kritikken var feilplassert i dette tilfellet beklager jeg det.Trane skrev:Roysen, nå uttaler du deg om noe du med all tydelighet ikke har satt deg inn i.
For det første vil et krav justert "slik at det blir et klart signal om....." være ikke annet enn en straffereaksjon, ikke som du først skrev "for å dekke kostnadene til redningsaksjonen". Det er noe helt annet og ikke noe Norge har noe med å gjøre. Faktisk er klatreekspedisjonene en stor inntektskilde lokalt.
For det andre er det ikke brukt av velferdssamfunnets goder, men dekket fullstendig av private midler.
For det tredje er det ikke satt andres liv i fare. De to sherpaene som hjalp han ned var der oppe uavhengig av Trå.
For det fjerde kom de seg ned på egen hånd. Eneste hjelp har vært av administrativ art.
Så hva er egentlig problemet ditt i dette tilfellet ? Bortsett fra at du personlig tydeligvis ikke har samme preferanser og interesser som klatrere....
Det virker imidlertid som om du tok dette litt personlig. Noe imot å fortelle hvorfor?
Jeg synes vel hifidebatter ofte har tilstrekkelig dose av "selvhøytidig selvsagthet" allerede......totte skrev:Når vi om noen år har fått vår Arne Næss vil vi også nå et høyere nivå og med den største selvhøytidelige selvsagthet snakke om HiFi-etikk og slikt. Det blir saker.
Det er sikkert...Trane skrev:Jeg synes vel hifidebatter ofte har tilstrekkelig dose av "selvhøytidig selvsagthet" allerede......totte skrev:Når vi om noen år har fått vår Arne Næss vil vi også nå et høyere nivå og med den største selvhøytidelige selvsagthet snakke om HiFi-etikk og slikt. Det blir saker.
Ja, og vi ville ikke hatt det så bra som vi har det i dag heller.C. Alshus skrev:Verden ville vært jevlig kjedelig om alle gjorde akkurat de samme, trygge tingene.
YesLydMekk skrev:
Absolutt! Er ikke det en løsning alle kunne vært fornøyd med?LydMekk skrev:La disse thrillseekerne ihvertfall betale hele kalaset selv.
Røyking er i grunn et dårlig eksempel, da røykerne stort sett kommer seg gjennom arbeidslivet - og de 7 årene man mister stort sett sparer staten for pensjonsutgifter.C. Alshus skrev:Folk røyer hele livet. Så får de kreft og får gratis legehjelp. Hva synes dere om det?
Neppe. På helt generelt grunnlag gjør mennesker svært dårlige risikoanalyser, samt at troen på egne ferdigheter for å kunne håndtere eventuelle problemer som oppstår gjerne er høy.OMF skrev:A) Regner man med riktig risiko?
Jeg mente forholdet var enda styggere når det gjelder K2, men mulig jeg tar feil.nb skrev:Neppe. På helt generelt grunnlag gjør mennesker svært dårlige risikoanalyser, samt at troen på egne ferdigheter for å kunne håndtere eventuelle problemer som oppstår gjerne er høy.OMF skrev:A) Regner man med riktig risiko?
Fjellet du tenker på er K2. Der dør 1 person pr. 4 som når toppen.
Tror du virkelig, helt ærlig, at disse menneskene er noe mindre glad i livet enn deg selv ?OMF skrev:En liten tilleggskommentar til mitt forrige innlegg....
I mine øyne er det å ta slik risiko (Alt som innebærer risiko for død >1%) et tegn på manglende modenhet.
Hvis livet er så meningsløst og fremtiden har så liten verdi at man er villig til å "gamble" den bort for noen timer/dager med rus - så har man enten et trist liv, ellers så mangler man modenheten til å se de store linjene i livet!
Mvh
OMF
Jeg syns OMF legger listen lavt på >1%ØivindJ skrev:Tror du virkelig, helt ærlig, at disse menneskene er noe mindre glad i livet enn deg selv ?OMF skrev:En liten tilleggskommentar til mitt forrige innlegg....
I mine øyne er det å ta slik risiko (Alt som innebærer risiko for død >1%) et tegn på manglende modenhet.
Hvis livet er så meningsløst og fremtiden har så liten verdi at man er villig til å "gamble" den bort for noen timer/dager med rus - så har man enten et trist liv, ellers så mangler man modenheten til å se de store linjene i livet!
Mvh
OMF
Nettopp. Det har levd en rekke reflekterte menesker som forsto risikoene og aksepterte dem. Fordi målet de prøvde å oppnå var det som betydde all verden for dem personlig.vredensgnag skrev:Det er situasjoner der man trenger mennesker som er avslappet i forhold til stor risiko.
vredensgnag skrev:Joa, ble litt generelt, og litt OT i forhold til trådens tema. Enig i at fjellklatrerene godt kunne tenkt seg om et par ekstra ganger.ØivindJ skrev:Jeg syns du forvrenger diskusjonen, Øyvind J. Det å leve risikabelt er opp til enhver, så lenge vi utviser ansvar i forhold til omgivelsene og aksepterer konsekvensene om det går galt.
Nei, jeg tror ikke. Det er ikke det det er snakk om, men jeg tror de mangler en grunnleggende modenhet - som faktisk er nødvendig for å glede seg over livet. Jeg har selv ikke kommet så veldig langt på den stien - men hvis man er villig til å ofre muligheten til å få egne barnØivindJ skrev:Tror du virkelig, helt ærlig, at disse menneskene er noe mindre glad i livet enn deg selv ?OMF skrev:En liten tilleggskommentar til mitt forrige innlegg....
Mvh
OMF
Godt bilde. I Trås tilfelle hadde han seks patroner i tønna, men revolveren klikket. Frank trakk av så det smalt.OMF skrev:Nei, jeg tror ikke. Det er ikke det det er snakk om, men jeg tror de mangler en grunnleggende modenhet - som faktisk er nødvendig for å glede seg over livet. Jeg har selv ikke kommet så veldig langt på den stien - men hvis man er villig til å ofre muligheten til å få egne barnØivindJ skrev:Tror du virkelig, helt ærlig, at disse menneskene er noe mindre glad i livet enn deg selv ?OMF skrev:En liten tilleggskommentar til mitt forrige innlegg....
Mvh
OMF
mulighetheten til å følge barnet sitt til første skoledag
muligheten til å ta vare på sine foreldre de siste årene
muligheten til å få barnebarn
muligheten til å samle hele familien til grillfest om sommeren
muligheten til å til å gå 7 fjellsturen hvert år med kollegaer
muligheten til å sitte å nippe vin med samboer/kona mens man hører musikk
muligheten til å spise jordbær på verandaen på sommerkveldene
muligheten til å spasere i gatene i Paris på en weekendtur eller fiske laks om sommeren i Norge
muligheten til å mimre om 60-70 år med gode dager når man er gammel....
bare fordi man absolutt måtte stå i ørska på verdens høyeste fjell en gang i ungdommen...så mener jeg at man mangler modenhet....For det er dettte man faktisk risikerer....
Hvis dødsrisikoen for et slikt toppstunt er 15% - så er det ekvivalent med å sette seg ved et bord med 6 andre og spille russisk rulett. Vil du si at en som spiller russisk rullett med 6 andre er glad i livet...?
Mvh
OMF
Dette er bare delvis rett. Samfunnet har ikke behov for mennester som har et avslappet forhold til risko i forhold til oppgaver som er unyttige for allmennheten. Jeg er forøvrig helt enig med OMF. Det er egoistisk og umodent å kaste seg ut i noe med såvidt høy risiko uten at den risikoen er beregnet og funnet foremålstjenelig sett i forhold til mer enn bare selvrealisering.vredensgnag skrev:Jeg syns OMF legger listen lavt på >1%ØivindJ skrev:Tror du virkelig, helt ærlig, at disse menneskene er noe mindre glad i livet enn deg selv ?OMF skrev:En liten tilleggskommentar til mitt forrige innlegg....
Mvh
OMF
Det er situasjoner der man trenger mennesker som er avslappet i forhold til stor risiko. Poenget her er vel i hvilken grad de har forberedt seg og tar ansvar.
Da Kagge gikk til Sydpolen hadde han forberedt seg så godt at han ødela radioen sin, for å ha litt spenning på turen. I hans tilfelle var risikoen lav, pga ekstremt gode forberedelser. I Vrås tilfelle var risikoen ekstrem, pga ekstremt dårlig vurderingsevne.
Jeg syns du forvrenger diskusjonen, Øyvind J. Det å leve risikabelt er opp til enhver, så lenge vi utviser ansvar i forhold til omgivelsene og aksepterer konsekvensene om det går galt.
Problemet er vel at denne selvrealiseringen er en belastning for fellesskapet og kun tjenelig for enkelt individet. Da er i det minste svært egoistisk.ØivindJ skrev:Nettopp. Det har levd en rekke reflekterte menesker som forsto risikoene og aksepterte dem. Fordi målet de prøvde å oppnå var det som betydde all verden for dem personlig.vredensgnag skrev:Det er situasjoner der man trenger mennesker som er avslappet i forhold til stor risiko.
Det absolutt siste ordet jeg ville brukt for å beskrive en slik person er "umoden".
vredensgnag skrev:Joa, ble litt generelt, og litt OT i forhold til trådens tema. Enig i at fjellklatrerene godt kunne tenkt seg om et par ekstra ganger.ØivindJ skrev:Jeg syns du forvrenger diskusjonen, Øyvind J. Det å leve risikabelt er opp til enhver, så lenge vi utviser ansvar i forhold til omgivelsene og aksepterer konsekvensene om det går galt.
Hvis den mulige gevinsten er det aller største målet i livet hans, og han forstår risikoene, så vil jeg faktisk kunne si det. Jeg skjønner at han kanskje må betale en høy pris. Skjønner du at du også betaler en pris ved å prioritere anderledes?OMF skrev:Hvis dødsrisikoen for et slikt toppstunt er 15% - så er det ekvivalent med å sette seg ved et bord med 6 andre og spille russisk rulett. Vil du si at en som spiller russisk rullett med 6 andre er glad i livet...?
Mvh
OMF
Jo - men konsekvensen av å dø når du er 68 fremfor 75, er noe mindre enn å stryke med når du er 28 i mine øyne...BT skrev:Det er litt som å være avhengig av tobakk. Er ikke sannsynligheten av å dø av røyk ca 50 %?
Synes du at risikoen ved å ta en røyk kan sammenlignes med å ta en tur opp K2 f.eks? Mener du at risikoen for begge er såvidt stor at man bør forstå at sannsynligheten for at dette kan gå galt bør vekke like sterke alamklokker? Hadde vi fått en slutt på dette tullet dersom det var klargjort på forhånd at allmenhetens midler og risiko ikke skal benyttes til å rydde opp i situasjoner hvor personer som tar slik risko uten annen tanke enn seg selv havner i problemer de burde ha skjønt ville oppstå på forhånd?BT skrev:Det hele handler om menneskers evne til å gjøre seg avhengig av ting. Disse klatrerne er gjerne avhengig av å tufordre sine egne grenser for å føle at de lever, som de sier. Basehoppere er avhengig av adrenalinkick, og må stadig flytte grensene, siden det blir ikke samme adrenalinnivå av å gjenta noe de har gjort før.
Det er litt som å være avhengig av tobakk. Er ikke sannsynligheten av å dø av røyk ca 50 %?
Men jeg synes ikke vi skal la være å prøve å redde livet til folk selv om situasjonen de havner i er selvforskyldt. Det er en del av det å være medmenneske.
Som sagt mangel på modenhet.ØivindJ skrev:Hvis den mulige gevinsten er det aller største målet i livet hans, og han forstår risikoene, så vil jeg faktisk kunne si det. Jeg skjønner at han kanskje må betale en høy pris.
Nei det skjønner jeg ikke.ØivindJ skrev:Skjønner du at du også betaler en pris ved å prioritere anderledes?
Hva kunne du tenkte deg å risikere resten av livet for å gjøre ?ØivindJ skrev:Men dette ble veldig generelt som sagt. Å bestige en topp blir et dårlig eksempel, og ikke en av de tingene jeg kan forstå at noen er villige til å risikere alt for.
Hadde målet med denne "øvingen" vært å benytte den avslappede holdningen til risiko til noe som var samfunnstjenelig hadde jeg vært enig. At de må få lov å øve på å ta livet av seg for deretter å forvente at samfunnet skal redde de ser jeg ingen hensikt med. Det gir en signaleffekt som jeg mener er feil. Man bør i stedet advare mot slike personlige egotripper og avklare at evt. redningsaksjoner må dekkes personlig og vil bare forekomme dersom redningspersonlaet ønsker å stille opp og ikke har andre viktigere oppgaver å foreta seg.vredensgnag skrev:Roysen, din spesifisering er riktig - men årsaken til at slik adferd likevel aksepteres, er at disse menneskene må "øve" et sted.
Øvelsesarenaen kan virke "unyttig," men effekten av treningen kan ha verdi i andre sammenhenger. Mitt poeng er at man skal innse at man har gått dit det er uansvarlig å forvente at andre følger etter, så der er vi på linje.
Jeg mener definitivt at vårt helsevesen også skal behandle idioter.Roysen skrev:Synes du at risikoen ved å ta en røyk kan sammenlignes med å ta en tur opp K2 f.eks? Mener du at risikoen for begge er såvidt stor at man bør forstå at sannsynligheten for at dette kan gå galt bør vekke like sterke alamklokker? Hadde vi fått en slutt på dette tullet dersom det var klargjort på forhånd at allmenhetens midler og risiko ikke skal benyttes til å rydde opp i situasjoner hvor personer som tar slik risko uten annen tanke enn seg selv havner i problemer de burde ha skjønt ville oppstå på forhånd?BT skrev:Det hele handler om menneskers evne til å gjøre seg avhengig av ting. Disse klatrerne er gjerne avhengig av å tufordre sine egne grenser for å føle at de lever, som de sier. Basehoppere er avhengig av adrenalinkick, og må stadig flytte grensene, siden det blir ikke samme adrenalinnivå av å gjenta noe de har gjort før.
Det er litt som å være avhengig av tobakk. Er ikke sannsynligheten av å dø av røyk ca 50 %?
Men jeg synes ikke vi skal la være å prøve å redde livet til folk selv om situasjonen de havner i er selvforskyldt. Det er en del av det å være medmenneske.
Har vi ikke sykehuskøer her i landet? Sliter ikke mange med å få midler til sin behandling? Eldre må legge seg klokka 14:00 på aldershjem fordi det ikke er midler til skikkelig tilbud. Så skal vi benytte offentlige midler på å redde disse egoistiske tullingene som vet hva de gir seg ut på?
Mvh
Roysen