Bel Canto "Beautiful Singing"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser spennende ut denne nye spillere ;). Lurer på hvilken mekanisk stabilitet CD,n får inne i spilleren. Har etter vært oppdaget betydningen det har for avlesningen, mvh Guit
     

    Dynamic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    130
    Antall liker
    6
    DET var på tide.. hva kommer utsalgspris til å være på drivverket?
     

    nad_319

    Fersking
    Ble medlem
    23.05.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Har Bel Canto S300iu på mine Audio Physic 6. Nordost Heimdal ht kabler. Veldig fornøyd med det oppsettet.

    torhaavard skrev:
    Er det flere her på forumet som eier Bel Canto produkter? I så fall hva og hva har dere?

    Mvh
     

    Martin OHC

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Innlegg
    175
    Antall liker
    0
    Gleder meg til å endelig bli eier av Bel Canto Dac 2.5! Venter utålmodig nå.

    På samme sendingen får vi inn CD3t. En av fire er solgt usett så det blir spennende.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Martin OHC skrev:
    Gleder meg til å endelig bli eier av Bel Canto Dac 2.5! Venter utålmodig nå.

    På samme sendingen får vi inn CD3t. En av fire er solgt usett så det blir spennende.
    Hei. Hvilket utstyr skal du koble den til?
    Fint hvis du også kan si litt om forskjellen
    Mellom CD3 kablet med AES/EBU og en standard cd spiller.
    Er litt småkeen på det drivverket.
     

    Joman

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Sted
    Tromsø
    Endelig er anlegget på plass etter renovering av lytterom/stue :)

    Var ekstra spent pga at Dac 1.5 var nå byttet ut med 2.5! Den nye dac'en har fått spilt et par hundre timer, før anlegget ble satt opp! Fikk testet litt med mine gamle og nye stax "hodehøytalere" ;) Ble imponert over både de gamle Lambda og 404 LE, men ikke minst ble jeg overrasket over den nye Bel Canto dac 2.5'ern! Forskjellen, 2.5 vs 1.5, var ikke til å overhøre.

    Her er det mer av alt, de første inntrykkene over stereoen er; detaljer og romfølelse, mannlige vokalister får mer "kropp", bassen virker bedre definert/kontant. Den innebyggede strømforsyningen med filter har nok mye av "skylden" for dette...stillheten er øredøvende! ;D At man "med på kjøpet" får et analog input, gjør det ikke noe mindre interessant. Dac 1.5 er ikke noen dårlig kjøp, langt ifra, men i mine ører har man virkelig gitt konkurrentene noe å strekke seg etter med 2.5'ern!?

    En liten takk til OHC og Martin som fikk "lurt" meg ;) til å bytte inn min dac 1.5...jeg angrer ikke...hvis noen måtte lure ;D
     

    Martin OHC

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Innlegg
    175
    Antall liker
    0
    Kan lekke så mye som at Bel Canto Design viser nyheter på CES messen i Las Vegas. :)

    En av nyhetene er spesielt relevant for alle som eier en Bel Canto dac!
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Martin OHC skrev:
    Kan lekke så mye som at Bel Canto Design viser nyheter på CES messen i Las Vegas. :)

    En av nyhetene er spesielt relevant for alle som eier en Bel Canto dac!
    Bel Canto e.One CD-3T du sikter til?


    Geir Arne
     

    Martin OHC

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Innlegg
    175
    Antall liker
    0
    The 24/192 Asynchronous uLink:

    Asynchronous USB and 24/192 are today’s buzzwords. Having worked it out to Bel Canto standards, the new uLink offers an async high-speed USB- to-digital audio interface for computer music files that provides a low-jitter, low-noise electrical environment that’s isolated from AC noise. Digital outputs include Coaxial SPDIF, AES/EBU, and ST Fiber using Bel Canto’s Light Link circuitry. And the uLink does 24/192 on all outputs! It works with Apple Macintosh and Windows PC computers and ships in late February 2012.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Som foreløpig lykkelig ny eier av en Bel Canto 1.5 m/LNS1 får jeg vel skrive et par linjer her jeg også :)
    Bel Canto`n var forresten rimelig overlegen Hegel Hd20 på hjemmetest.

    Men, Bel Canto`n skal kjøre 24bit 192khz på alle digitale innganger utenom USB. Jeg bruker optisk, men får ikke denne oppløsningen. Pc`n støtter dette formatet, og det går fint på Hegel HD20.
    Hva kan det skyldes?

    A.J.
     

    Ken-ska

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Vestlandet
    Er blitt eier av "full pakke" BCD (CD2/DAC2.5/Ref500m) og har koblet dette opp mot mine nye AP Virgo 25. Sitter og nyter gromlyden før videre justeringer av høyttaler-plassering samt kabling. Litt usikker på om jeg skulle vært enda mer ambisiøs i forsterkervalg til høyttalerene. Siden lytterommet er stua, ble utseende og plasseringsvennlighet medvirkende til valg. Synes uansett det virker lovende så langt også lydmessig...

    Mye musikk er spilt via spotify/ipad og foobar2000/pc på budsjett-annlegg de siste årene. Deilig da å styre med CD-plater på CD2'en, lekker liten sak :). Jeg har forresten koblet den til DACen via AES (apple TV via toslink, PC via USB og Altibox-tuner via coax). Er det riktig at AES er å foretrekke over coax?

    Noen som vet hva det vil koste å skifte front til svart farge på CD2 (bruktkjøp gir ikke 100% kontroll på slikt..)

    Lenge siden jeg holdt på med så "seriøse" greier, og forsøker nå å lese meg opp på diverse forum. Dette er jo det beste stedet å starte.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Som foreløpig lykkelig ny eier av en Bel Canto 1.5 m/LNS1 får jeg vel skrive et par linjer her jeg også :)
    Bel Canto`n var forresten rimelig overlegen Hegel Hd20 på hjemmetest.

    Men, Bel Canto`n skal kjøre 24bit 192khz på alle digitale innganger utenom USB. Jeg bruker optisk, men får ikke denne oppløsningen. Pc`n støtter dette formatet, og det går fint på Hegel HD20.
    Hva kan det skyldes?
    Hadde det samme problemet selv da jeg eide DAC1.5. Løsningen for meg var å bruke coax istedet. Jeg tror årsaken rett og slett er at DAC'en i praksis ikke støtter 24/192 via optisk, selv om det står at den skal støtte det.

    Har aldri eid HD20, men eide HD10 før jeg fikk Bel Canto DAC1.5. Jeg var litt skuffet over HD10 med tanke på all skryten den fikk (stort sett i norsk presse, vel og merke). Jeg kvittet meg med HD10 da Bel Canto kom i hus. Når det er sagt så bruker jeg nå NAD M51, som jeg synes låter enda bedre enn DAC1.5.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Mangler en BC ref1000 (mk1) Er på utkikk etter en så si ifra hvis noen har tenkt og kvitte seg av med sin:)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Si ifra gjerne ifra (ref posten ovenfor) hvis noen vet om hvor man kan få tak i en også. Ikke enkelt dette!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da er det bare å melde seg inn som venn av Bel Canto. Et par bruktkjøpte Ref. 1000M monoblokker fant sin plass under skrivebordet i mitt lille anlegg nr. 3 i går kveld - og har bidratt til et nytt løft i min evige jakt på godlyden. Sammen med et par ProAc Response 1SC spiller det så øyet blir stort og vått - en klar forbedring i forhold til et, for ProAc, noe veikt Jeff Rowland 102 effekttrinn.

    Forsterkerne har funnet en beskjeden plass under mitt provisoriske skrivebord - jeg er av typen som iler når det gjelder hifi, men som skynder meg langsomt når det gjelder møblering og slikt. Et bilde sier mer enn tusen ord - og svake sjeler bør lukke øynene nå:

    Bel Canto.jpg


    Men lydmessig spiller det jo strengt tatt ingen rolle hvor forsterkeren gjemmer seg bort - jeg sitter uansett ikke og ser på elektronikken min når jeg spiller musikk.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er på utkikk etter Bel Canto Dac 1.5/2.5 Så hvis noen skal oppgradere el. så gi meg beskjed:) Var eier av en for noen måneder siden men solgte den noe jeg angrer litt på:)
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jeg selger en dac 3. Den er jo eldre, men jeg tror den kan måle seg med 1.5? Kan lånes eventuelt hvis du er i nærheten av oslo
     

    rdiostar

    Fersking
    Ble medlem
    15.04.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Bytte til Bel Canto: En herlig opplevelse!

    Så var det gjort! Anlegget er oppgradert med ny dac (Bel Canto DAC 1.5 m/LNS1 strømforsyning) og effektforsterker (Bel Canto REF500s). Begge i svart selvfølgelig!

    Tidligere oppsett: Audio Physic Scorpio (beholdt), med Cambridge DacMagic, og Hegel H200. Dette var et oppsett jeg var rimelig fornøyd med, og som gav god trykk, samt bra oppløsning på musikken jeg hører på. Det vil si “Alt”, men typiske bad inkluderer: Red Hot, Dire Straits, Röyksopp, Kari Bremnes, Lars Winnerback, Diana Krall, Eric Clapton, Morcheeba, Pink Floyd...

    Fikk likevel ikke den siste snerten jeg ønsket meg, og som man av og til hører på bra anlegg. (jada, vet DacMagic ikke akkurat er hi-end :)). Hører stort sett på Flac-filer streamet fra en sentral NAS, via AppleTV og til DAC. Dette var ikke en “evig jakt etter den perfekte lyd”, men mer et ønske om å ta anlegget fra bra, til skikkelig bra.

    Falt for Bel Canto for ganske lenge siden, men da først og fremst pga designet.. Tenkte at de små boksene ikke kan låte like bra som de ser ut, sammenlignet med min svære tunge Hegel! Tok feil gitt :) Endte opp med å kjøpe en brukt DAC 1.5 m/LNS1, samt en ny REF 500s. For en ny verden :)

    Lyden har nå blitt knallbra! Høytalerelementene har forsvunnet langt ut av høytalerne mine! Lyden kommer jo ikke derfra lengre, men fra et stort området rundt. Selvfølgelig hadde jeg en sweet spot midt i sofaen før, men den er betydelig utvidet. Nå er det ikke lenger “kjipt” å sitte på en av sidene (men der må likevel gjestene sitte.. )

    Ender stadig innom Dire Straits, “Private Investigations” for å høre det snertne “Pssst”-lyden, som nå får meg til å skvette til i begeistring. Dette var moro! Har du ikke hørt lyden, ville jeg prøvd å få testet noe i ditt anlegg. Kan i allefall gå god for REF500 og DAC 1.5.

    Som en liten bonus, har overgangen fra full-analogt utstyr til “digitalt” (iallefall strømforsyningen) ført med noen praktiske finesser. Det å kunne la forsterker og dac stå på konstant uten dårlig samvittighet for verken miljø eller lommebok er behagelig. Tro meg. Begge vekkes automatisk opp av AppleTV eller TV, og fungerer knirkefritt med fjernkontroll ( byttet ut med Logitech Harmony One). Nå er det ekstra moro å høre på musikk, god helg!

     

    Vedlegg

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med Dac 1.5 og ref 500s - fik selv Dac 1.5 og ref1000m på høsten og opplevde samme fantastiske overgang fra god lyd til super lyd, sådan som du beskriver det. Kan du si noe mer om forskjellen mellom Hegel H200 og Bel Cantoen? Tenkte selv på H300 før valget falt på Bel Canto!
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ute etter ny dac. Jeg har det glimrende effektrinnet Rotel RB-1092 som er kl D, og lurer på om Bel Canto DAC 2.5 kan matche, siden BC også har kl D i sene effektrinn.
    Hatt MANGE gode dacer de senere år, men opplever hørbart dynamisk utflating av lydbilde når jeg har koplet dac direkte i effekt. Derfor har jeg fortsatt egen forforsterker, og den vil ikke vike plass før jeg finner den rette dacen med high-end pre. Noen som har synspunkter eller erfaring med denne løsningen?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Ute etter ny dac. Jeg har det glimrende effektrinnet Rotel RB-1092 som er kl D, og lurer på om Bel Canto DAC 2.5 kan matche, siden BC også har kl D i sene effektrinn.
    Hatt MANGE gode dacer de senere år, men opplever hørbart dynamisk utflating av lydbilde når jeg har koplet dac direkte i effekt. Derfor har jeg fortsatt egen forforsterker, og den vil ikke vike plass før jeg finner den rette dacen med high-end pre. Noen som har synspunkter eller erfaring med denne løsningen?
    Jeg bruker også preampen, da jeg synes at lydbilde og detajene kom bedre frem. Årsaken kan kanskje være den digitale volume kontrollen i Belcanto Dac 3. Men jeg bruker selvsagt en platespiller også:) mvh Guit
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ute etter ny dac. Jeg har det glimrende effektrinnet Rotel RB-1092 som er kl D, og lurer på om Bel Canto DAC 2.5 kan matche, siden BC også har kl D i sene effektrinn.
    Hatt MANGE gode dacer de senere år, men opplever hørbart dynamisk utflating av lydbilde når jeg har koplet dac direkte i effekt. Derfor har jeg fortsatt egen forforsterker, og den vil ikke vike plass før jeg finner den rette dacen med high-end pre. Noen som har synspunkter eller erfaring med denne løsningen?
    Jeg bruker også preampen, da jeg synes at lydbilde og detajene kom bedre frem. Årsaken kan kanskje være den digitale volume kontrollen i Belcanto Dac 3. Men jeg bruker selvsagt en platespiller også:) mvh Guit
    Dac rett inn i en A/B effektforsterker har gitt meg dårlige erfaringer, men BC dac som er matchet til D effektforsterker er et resultat jeg lurer på. Og kan BC dac være en god match med andre klasse D forsterkere fra andre merker også?
    Ser at noen BC eiere har trappet ned fra 3 til 2 enheter. men har det også blitt bedre med tanke på dynamikk og 3D?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har prøvd både Hegel HD20 og Bel canto Dac 2.5 og kan dele erfaringen?
     

    jono

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Hei,
    Har en LNS1 Power som ikke vil på.
    Er den noen andre som har hatt lignende problemer med denne?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ute etter ny dac. Jeg har det glimrende effektrinnet Rotel RB-1092 som er kl D, og lurer på om Bel Canto DAC 2.5 kan matche, siden BC også har kl D i sene effektrinn.
    Hatt MANGE gode dacer de senere år, men opplever hørbart dynamisk utflating av lydbilde når jeg har koplet dac direkte i effekt. Derfor har jeg fortsatt egen forforsterker, og den vil ikke vike plass før jeg finner den rette dacen med high-end pre. Noen som har synspunkter eller erfaring med denne løsningen?
    Det viktige å tenke på med Bel Canto er at de har stort fokus på strømforsyning og kabinett som er meget viktig for å få ut fullt potensiale av elektronikken :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Noen som kan fortelle meg hvordan strømforsyningen (standard) til Bel Canto Dac 1.5 ser ut? Jeg husker ikke hvilken som hører til Bel Canto og hvilken som hører til Dac Magic i farten.
    Eventuelt hvilket merke det er på den.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ute etter ny dac. Jeg har det glimrende effektrinnet Rotel RB-1092 som er kl D, og lurer på om Bel Canto DAC 2.5 kan matche, siden BC også har kl D i sene effektrinn.
    Hatt MANGE gode dacer de senere år, men opplever hørbart dynamisk utflating av lydbilde når jeg har koplet dac direkte i effekt. Derfor har jeg fortsatt egen forforsterker, og den vil ikke vike plass før jeg finner den rette dacen med high-end pre. Noen som har synspunkter eller erfaring med denne løsningen?
    Det viktige å tenke på med Bel Canto er at de har stort fokus på strømforsyning og kabinett som er meget viktig for å få ut fullt potensiale av elektronikken :)
    Kan du hjelpe meg med spørsmålet over? Hvem er fabrikant av standard strømforsyning til Bel Canto dac 1.5
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Noen som kan fortelle meg hvordan strømforsyningen (standard) til Bel Canto Dac 1.5 ser ut? Jeg husker ikke hvilken som hører til Bel Canto og hvilken som hører til Dac Magic i farten.
    Eventuelt hvilket merke det er på den.
    Jeg hadde en DacMagic en gang i tiden - og mener at strømforsyningen hadde 230V AC inn og 12V AC ut.

    Ser man på bilder av baksiden på Bel Canto DACen, kan man lese at den skal ha 12V DC inn.

    Så hvis du har en strømforsyning som leverer 12V AC, skal du IKKE bruke den på Bel Canto.
     

    Dynamic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    130
    Antall liker
    6
    Fikk en Bel Canto C5i i hus for 2 uker siden. Steinfornøyd! Nydelig forsterker med god kontroll på selv Audiovector M3 :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Kjører S300id på Klipsch RF63 og er storfornøyd :)
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har noe erfaring med effektforsterkere som 500m eller 1000m kjøpt brukt fra statene? Tenker på internt satt 120 volt mot vårt strømnett i Norge. Dac 2.5 også for den saks skyld. Er det en enkel justering å få dem over på 230 volt?
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tråden virker noe dø.. Noen som kan dele erfaringer ref500m vs ref1000m (versjon to)?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med (kombo eller hver for seg) bel canto dac 2.7 og bel canto reference 500s?
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Bel canto 1.7

    Noen som har prøvd bc 1.7 dac som pre og kan si noen ord?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn