Benchmark Media Systems
SOEDAL skrev:
Hei.
Vurderer å kjøpe en DAC1 som erstatter for min Dacmagic. Har fått noen responser angående dette i andre tråder, bla fra Ulf-B. Er det noen av dere som kan si noe om hvordan dere opplever lyden fra DAC1? Om noen kan mene noe om denne opp mot Cambridge også så hadde jo det vært fint. Har solgt min Argon hodetelefonforsterker også nylig, så en Benchmark vil kunne være to fluer i en smekk, både en god DAC og dugelig partner til mine Denon AH-D2000
Takknemlig for innspill.
ole V
Du får ha meg tilgitt for å dukke opp igjen.
I en periode på en to-tre måneder i fjor, hadde jeg begge hjemme hos meg både Benchmark DAC-1 og DacMagic - og benyttet naturligvis anledningen til å koble opp DacMagic i alle mine tre anlegg for å sammenligne.
På et såpass avslørende anlegg som Mark Levinson+ProAcD25+Bryston trakk DacMagic et veldig kort strå. Jeg ble ganske kjapt jeg brukte dette anlegget til å spille inn DacMagic - veldig oppmerksom på en litt slitsom, diffus klang som ikke kledde anlegget. Et lite slør over det hele som helt i starten ble oppfattet som en kledelig varme - men som ganske fort gikk over i en varig lyttetretthet. Samt en litt manglende presisjon i bassen D25 er veldig følsomme for slikt, særlig slik de står hjemme hos meg, inntil veggen.
I mitt anlegg nr. 2 den gangen bestående av Primare SP31 surroundprosessor+Bryston+ProAc 1SC var det nesten ikke noen forskjell mellom DacMagic og Benchmark. Ikke overraskende for meg som kjenner Primare godt Primare har det med å sette sitt preg på lyden uansett kilde. Jeg kunne muligens ha levd med en DacMagic i dette anlegget men jeg hadde allerede en Benchmark der, og DacMagicen var kjøpt inn for å ha stående i mitt anlegg nr. 3.
I mitt anlegg nr. 3 på den tiden bestående av Densen B-200 forforsterker+EC AW100DMB+Epos M5 fungerte DacMagic bra. Densen er jo korrekt nok, men EC grøter det jo til, sammenlignet med Bryston og andre veldig nøytrale effekttrinn, og Eposene er såpass energiske, men samtidig såpass bassfattige, at DacMagics litt svakere basspunch ikke gjorde seg gjeldende. Benchmark klarte seg også bra her sannsynligvis takket være EC effekttrinnets bidrag som la en demper på Benchmarks litt mer energiske stil. Da jeg etterhvert fikk behov for hodetelefonforsterker, kjøpte jeg en Benchmark nr. 3 til å ha i dette lille anlegget hadde jo god anledning til å teste om det ville fungere og jeg kan ikke si annet enn at Becnhmark over tid også har fremstått som bedre enn DacMagic også her - m.h.t. til den tidligere nevnte lyttetretthetsfaktoren. Men ikke så mye bedre enn at jeg ville ha kjøpt en Benchmark fremfor DacMagic, hvis jeg ikke samtidig hadde hatt behov for hodetelefonutganger.
Så det er forholdsvis små marginer i denne bransjen. Ikke noe som man nødvendigvis vil plages med, men heller små nyanser som man blir oppmerksom på etter hvert.