M
MusicBear
Gjest
Noen som har prøvd disse mot Hegel HD25 - som DAC og som forforsterker?
Mi erfaring er også at ProLyd er ein butikk med topp service.ProLyd er butikken - hvis du skal handle i Norge. Jeg har kjøpt både Benchmark- og Weiss-DACer der til den store gullmedaljen - og har alltid fått topp service.
Setter du volumkontrollen på maks, vil det digitale signalet bli behandlet bit-perfect i Benchmark DAC-2. På forgjengeren DAC-1 hadde man en vippebryter på baksiden for å velge mellom variabelt og fast signal - men på DAC-2 er det altså enten maks volum (= fixed) eller variabelt som gjelder.Hei,
Må melde meg inn i klubben da jeg har kjøpt en DAC2 som jeg er kjempefornøyd med. Den ble uten å lese manualen plugget i anlegget, og der har den stått. Spennende å lese på forumet at db kan justeres ved bruk av XLR utgangene, så det skal prøves. Er det noen som har prøvd med ekstern premp, og hvordan koble fra/kjøre utenom den innebygde preampen i DAC2 ?
Mvh
Roy
Använder du DAC2 HGC som ren DAC och Bent audio'n som pre? Eller kör du Benchmarken som både DAC/pre?Dac'en i dac2 er helt suveren. Den slår alt jeg tidligere har hatt. Debussy etc... Preampen i dac2 er også meget god. Den slår ikke roen og den homogene lyden i min Bent Audio avc-1. Den er induktiv (autoformer) og uslåelig tror jeg. Denne har slått preamper jeg har hatt til over 60k. For meg i øyeblikket holder dac2.
Dem skal være like lydmessig.Är det samma DAC i någon av de enklare modellerna än DAC2 HGC, som saknar analoga ingångar/hodetelefon-utgång? Eller är DAC'en av högre kvalitet i DAC2 HGC?
Ok, tack.Dem skal være like lydmessig.Är det samma DAC i någon av de enklare modellerna än DAC2 HGC, som saknar analoga ingångar/hodetelefon-utgång? Eller är DAC'en av högre kvalitet i DAC2 HGC?
Høres ut som overstyring - altså at preampen din får for sterkt signal.Hei igjen,
Det funker ikke hos meg når dacèn står på maks volum når jeg bruker ekstern preamp. Lyden blir skurrete. Dette forsvinner når jeg skruer volumet litt ned igjen.
Noen som vet hva dette kan være ?
Mvh
Roy
Tipper at den forsterkaren er eit veldig godt kjøp.Det skal bli SVÆRT interessant å høre om dine lytterfaringer med denne.
Abh2s spesifikasjoner (SNR og THD+N) overgår Benchmark Dac2s. Sånn sett har du endelig med en forsterker å gjøre som ligger foran dacens kapasitet (den eneste (?) dacen som matcher abh2s spesifikasjoner (med troverdighet, jf. spesifikasjonstabeller som ikke er troverdige) er Weiss Dac1 Mk3). Med andre ord venter abh2 på neste generasjons Benchmark-dac, dvs. Dac3...Da er det like før abh2 ankommer heimen. Har fått for øret at den skal være veldig dynamisk og luftig. Dette er gode parametre for meg. Jeg syns ofte at nye forsterkerkresajonner, særs "switchere", skårer dårlig på disse områdene.
Den skal få kjørt seg på kef ls50'og adyton Imagic 2.0tc og mot mine rogue m-180.
Jeg brukt Benchmark dac2 i lengere tid og har aldri hatt det mer gøy med lyd. Dac2 har åpnet nye linjer i musikken hos meg. Nesten som om alle mine komponenter er byttet ut.
Folk bommer ofte i blindtester selv når de kjenner komponentene godt ;-)Blindtest trenger jeg ikke. Jeg kjenner anlegget og de akustiske forholdene godt nok. I tillegg regner jeg med at forskjellene blir ganske store.
Bra innlegg, svart-hvitt. Daniel Weiss fortjener ros for sin ærlighet.Folk bommer ofte i blindtester selv når de kjenner komponentene godt ;-)
Du kunne kanskje utsatt noen du kjenner (som er lydinteresserte) for blindtest?
Jeg liker dette sitatet, fra et intervju med Daniel Weiss (weiss.ch):
Q: f you had a room and a system and choice of music that you have full control over, do you think you could tell a €200 CD player from a €15000 transport feeding one of your DAC’s?
Weiss: I wouldn’t expect to hear a difference actually.
Den nye Benchmark-forsterkeren har ekstreme spesifikasjoner (er det bare Devialet som har omtrent samme SNR og THD?) og er et stort steg oppover, så det hadde vært morsomt om sjumilssteget i spesifikasjoner var hørbart også for dem som ikke kjenner anlegget ut og inn (gitt at du hører forskjell, da...).
Jeg venter uansett spent på de første inntrykkene dine!
AHB2 er ikke en "switcher". Jeg har ikke hørt Devialet, men Hypex NC400/SMPS600. Hypex er langt fra min greie. Hypex er tørr og mangler dynamikk og luftighet i mine ører. Dønn kjedelig over tid. Sitter liksom å lurer hele tiden på om noen snart skal skje i musikken. Mine Rogue M-180/kt120 er himmela mye bedre på dynamikk og luftighet en Hypex.Folk bommer ofte i blindtester selv når de kjenner komponentene godt ;-)Blindtest trenger jeg ikke. Jeg kjenner anlegget og de akustiske forholdene godt nok. I tillegg regner jeg med at forskjellene blir ganske store.
Du kunne kanskje utsatt noen du kjenner (som er lydinteresserte) for blindtest?
Jeg liker dette sitatet, fra et intervju med Daniel Weiss (weiss.ch):
Q: If you had a room and a system and choice of music that you have full control over, do you think you could tell a €200 CD player from a €15000 transport feeding one of your DAC’s?
Weiss: I wouldn’t expect to hear a difference actually.
Den nye Benchmark-forsterkeren har ekstreme spesifikasjoner (er det bare Devialet som har omtrent samme SNR og THD?) og er et stort steg oppover, så det hadde vært morsomt om sjumilssteget i spesifikasjoner var hørbart også for dem som ikke kjenner anlegget ut og inn (gitt at du hører forskjell, da...).
Jeg venter uansett spent på de første inntrykkene dine!
Kan du gi oss litt info om hele komponentkjeden og erfaringen din med bytte av komponenter ved bruk av AHB2 (Benchmark anbefaler eksempelvis Neutrik NL4 SpeakOn)?Nå har AHB2 begynt å få de rette lyd-dimensjonene her i huset. Med små justeringer i romtuning har dette virkelig begynt å flaske seg. Den er blitt veldig åpen, "rik" og kraftfull i lyden. Bassen er rask og evnen til å skape rom er stor. Har testet diverse kabler og jeg har aldri hørt så store forskjeller mellom kabler. Dette gjelder spesielt i diskanten. Dette tyder på at den er veldig åpen i klangen. Diskanten er så å si rett i mitt lydideal med hensyn på "bitt" og luftighet. Dette la jeg ikke så godt merke til i begynnelsen (under 100 timer), men dette har kommet veldig mye tydeligere frem med innspilling. AHB2 er en veldig allsidig forsterker som klatrer langt over hva jeg tidligere har hørt fra transistorforsterkere. Til bare 29000,- er dette helt rått. Til direkte sammenligning med mine Rogue M-180 er dette 2 forskjellige forsterkere, men med noe av den samme lydfilosofien. Kanskje dette er det dem kaller amerikansk lyd? ikke vet jeg, men det låter i hvert fall over all forventning. Litt komisk er den fysiske størrelsen på forsterkeren. For å si det enkelt, den er liten.
En annen ting er at den er totalt stille. Den er akkurat like stille om den er påskrudd eller avskrudd. Dette gjelder både fra selve enheten og gjennom høyttalere. Varme? Nei, den blir bare håndvarm. I tillegg skrur den seg selv av etter en times tid når den ikke spiller. Jeg bruker en Benchmark DAC2 som er koblet til AHB2 med en ekstra kabel. Denne koblingen styrer av og på av forsterkeren. Da blir det enkelt for selv mor!
Neste blir å spille av DSD. Jeg har prøvelyttet. Hva tror du?
Vis vedlegget 311890
PROLYD AS - ProlydHvem selger Benchmark AHB2 i Norge?
Kan du gi oss litt info om hele komponentkjeden og erfaringen din med bytte av komponenter ved bruk av AHB2 (Benchmark anbefaler eksempelvis Neutrik NL4 SpeakOn)?Nå har AHB2 begynt å få de rette lyd-dimensjonene her i huset. Med små justeringer i romtuning har dette virkelig begynt å flaske seg. Den er blitt veldig åpen, "rik" og kraftfull i lyden. Bassen er rask og evnen til å skape rom er stor. Har testet diverse kabler og jeg har aldri hørt så store forskjeller mellom kabler. Dette gjelder spesielt i diskanten. Dette tyder på at den er veldig åpen i klangen. Diskanten er så å si rett i mitt lydideal med hensyn på "bitt" og luftighet. Dette la jeg ikke så godt merke til i begynnelsen (under 100 timer), men dette har kommet veldig mye tydeligere frem med innspilling. AHB2 er en veldig allsidig forsterker som klatrer langt over hva jeg tidligere har hørt fra transistorforsterkere. Til bare 29000,- er dette helt rått. Til direkte sammenligning med mine Rogue M-180 er dette 2 forskjellige forsterkere, men med noe av den samme lydfilosofien. Kanskje dette er det dem kaller amerikansk lyd? ikke vet jeg, men det låter i hvert fall over all forventning. Litt komisk er den fysiske størrelsen på forsterkeren. For å si det enkelt, den er liten.
En annen ting er at den er totalt stille. Den er akkurat like stille om den er påskrudd eller avskrudd. Dette gjelder både fra selve enheten og gjennom høyttalere. Varme? Nei, den blir bare håndvarm. I tillegg skrur den seg selv av etter en times tid når den ikke spiller. Jeg bruker en Benchmark DAC2 som er koblet til AHB2 med en ekstra kabel. Denne koblingen styrer av og på av forsterkeren. Da blir det enkelt for selv mor!
Neste blir å spille av DSD. Jeg har prøvelyttet. Hva tror du?
Vis vedlegget 311890
Hadde mistanke om det, ja - jeg har kjøpt mange DACer der - men jeg finner ikke AHB2 på hjemmesiden deres. Får ta en tur innom, tror jeg.PROLYD AS - ProlydHvem selger Benchmark AHB2 i Norge?
Takk for interessante oppdateringer om AHB2!Jeg er fortsatt veldig positiv til denne forsterkeren. AHB2's lydsignatur ligner veldig på en lineær rørforsterker. Klar og delikat med dynamisk driv. Det er lett å høre at dette er en bredbåndet forsterker. Den har en enorm evne til å plukke frem detaljer. Jeg sitter ofte å spiller kjente innspillinger som plutselig inneholder elementer jeg bestemt mener ikke å ha lagt merke til før. Enkelt og greit den beste transistorforsterkeren jeg har hørt. Den høye dynamikken og drivet stammer nok fra at utgangsforsterkeren er et AB kretsløp. Luftigheten stammer nok fra at den ikke har elementer av switching-kretsløp i signalveien. Jeg gleder meg til å høre musikk hver dag. Dette har ikke skjedd ofte. Denne forsterkeren får bli i huset.
Neste innlegg vil jeg kommentere DSD innspillinger via dac2 og ahb2. En kort prøvelytt via en ukjent PC var veldig overbevisende. Spennende....
Vel - i går fikk effekttrinnet til yngstemann hikke - og da ble det til at han fikk låne de monoblokkene jeg har - eller hadde - på arbeidsrommet mitt. Og hva kunne vel derfor passe bedre i dag enn å benytte anledningen til å ta turen innom ProLyd. Som tenkt, så gjort - og jeg endte naturligvis opp med å kjøpe en AHB2. Den siste de hadde inne - en utstillingsmodell - men det er jo bare en fordel, både lydmessig og prismessig.Hadde mistanke om det, ja - jeg har kjøpt mange DACer der - men jeg finner ikke AHB2 på hjemmesiden deres. Får ta en tur innom, tror jeg.PROLYD AS - ProlydHvem selger Benchmark AHB2 i Norge?