Da kan jeg vel legge på bordet det jeg har
Har nettopp rasket sammen en reste slåb for å teste ut prinsippet litt.
Jeg synes den låter fint som midbass så langt, deler nå 60 og 240 Hz mot sub og mellomtone.
Vet ikke om det er bedre enn den gamle ubaffelen men den bygger mindre i høyden så da er designparameter nr.1 oppfyllt.
Denne saken har nå vært igjennom flere byggetrinn, selve baffelen stammer fra Gravesens OBL-11,
og med masse rester slengt på så ser det ikke så flott ut, men jeg våger et bilde likevel.
Spalten er beregnet til cirka 1:5 mot membranareal, eller to platetykkelser om du vil.
Man kan se kvartbølgelengden på spalten treffer rundt 190 Hz, søkket rundt 500 tenker jeg skyldes resonans på baksiden av elementet.
Og så kommer avstanden mellom platene i spalten inn og lager en peak rundt 1700 Hz, etter hva jeg kan forstå.
Lilla er slåben målt med mikrofon rett utenfor spalten, gul er etter korreksjon og deling, den blå er en eldre måling av samme element i u-baffel.
Det kan fra målingene se ut som responsen blir dratt betydelig lengre ned med slåben.
Målingen sier 5dB mer output ved 30Hz kontra 100 Hz med slåb, rett ved spalten vel og merke, hvor mye det vil utgjøre i rommet vet jeg ikke.
Det var iallefall mitt forsøk på slåb, kom gjerne med forslag som kan implementeres i endelig modell