ParttimeDIY
Hi-Fi entusiast
Ser superlekkert ut, hadde nok droppa diskanten og kjørt bare mellomtone så langt den hadde orka, hører ikke mye over 10khz uansett .... Skal jeg bygge en enkel 2-veis med 15" i bassen vil det bli slik.
Som dette?Drivere til midbass er ikke så vanskelig.
JBL og Altec startet vel å lage egnede 15" sånn ca på 1700 tallet. Det var før alfabetet var oppfunnet og da Noahs Ark gikk på grunn ved Ålesund.
Noah slapp å skrive rapport siden det ikke var noe alfabet enda, og seilte videre til Kristiansand med alle dyrene.
Derfor er det dyrepark der den dag i dag.
Ser en på de klassiske 15" så har de et par ting med seg som gjør de godt egnet til nermere kilohertzen.
-Kurvet membran
-Lav masse
-Høy motorkraft
-Kort spole
-Relativt lav induktans som følge av spole og motorkraft
Følger en dette så klarer en nok også plukke nye drivere som er gode midbasser laget i dag.
En må bare leite litt.
Jeg stiller opp med med nyvaskede, og spissede ører.Vis vedlegget 919546
Vet ikke om det er nevnt før, men hadde et uhell hvor innerste del av grønn-hornet sprakk opp og løsna.
Sannsynligvis pga valg av billigste type MDF.
Vel, nå er det limt sammen igjen med ESS TACK EASY (verdens beste lim) sparklet, pusset, og malt på nytt med mine usedvanlige vakre farger.
Er jeg flink og arbeidsom, så blir det test lytting av ny/slem fire-veis rigg ila helgen.
Vi får se/høre....har hatt snitt tid på 12 timers dager i jobben siste tre ukene....men vi håper på å få til noe.
Kanskje alphamale får være med på en premiære av hva dette kan bli....når han skal hente ferske reker og østers fra bergis-boden med alle delikatesser havet har å by på.
Jeg krysser fingre, tær, og ballesteiner.
Blir det ikke bra nå, så handler jeg noe Jamo saker på brukten.
Vis vedlegget 919549
Muligens det, ja.Tror du, det kan ha noe med å gjøre at jeg kom innom med påfyll av pils
Det var slik det bleDSP til innvortes bruk! Øldiolense! "Og jeg helte innpå helt til det låt bra"..... (fritt etter Falsk & Mathisens låt)
Du kan låne min.Hørte litt på filterne som ble laget i går. Fullstendig katastrofe.
Vet ikke helt hva som skjedde, men jeg mistenker dårlig ratting og dårlige målinger..med for høy promille.
Prøvde på nytt i dag, med nye målinger....faen så kjedelig prosedyre.
Må gjøres flere ganger, og mistenker et eller annet (kanskje i windows?)
som gjør at det er utfordrende å få til en habil måling som er god nok.
Det fungerer iallefall mye bedre i dag, og ikke noe av de rare greiene vi hørte i går.
Kanskje jeg også burde handle en ny mic.
Den jeg har nå er 10 år gammel.
Kanskje den oppbrukt?