Bergfinn's horn hjørne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Trenger ikke elektrisk sag. Her går det så det suser med håndsag, og det tar ikke lang tid.
    Mockups trenger ikke være på millimeteren.

bjarnetv, Cyclop kassa med Seas'n er lagt på is til senere tv-lyd prosjekt, eller om noen vil kjøpe den....vet ikke.
    Nå som jeg har hønn i toppen må jeg bruke den mellomtonen jeg har liggende som egner seg best. Og det blir Jantzen 8" jeg kjøpte av deg. Den har følsomhet på ca. 95 dB i det området jeg har tenkt å bruke den i.
    Nå er Jantzen boksen snart ferdig, mangler kun topplokk.
    Jeg har stjålet Cyclop designet fra Gravesen på denne og tror kanskje det blir ok lyd, den som venter får høre....i kveld tenker jeg.

20171126_153245.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Denne kassa blir 40 cm dyp og egner seg dermed godt for understøtting av horndrivern som er ca 30 cm lang fra baksiden av driver til hornmunning.
    Må vel lage noen pene støtter til denne TAD godsaken.:)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Litt forsterking her og der, men skal gjøre enda litt mer før topplokket settes på.
    De små trekantene nederst på bilde hjelper kanskje litt på frontbaffel, men de er der egentlig for en annen grunn......vent og se.;) ...nye ideer dukker stadig opp underveis i prosessen.

20171126_195140.jpg

Smart den Gravesen løsningen med spiss bakvegg. I tillegg til bryting av stående bakbølger, stiver den opp og forsterker boksen når topplokket faller på plass.

Denne blir svær og tung, så jeg må lage kraftige bakbein. Fronten skal hvile på midbassene.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.381
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sørg bare for at baffelen med kompressjonsdriveren sitter ordentlig fast oppå mellomtonekabinettet, så det ikke ramler ned...

Den stablinga så usikker ut.

Johan-Kr

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.129
    Torget vurderinger
    1
    En plate med hull i for bakenden av driveren vil gjøre susen som krybbe og holde den på plass. Moro og se andre holde på slik jeg gjør noen ganger nå det er selvbygg på menyen.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sørg bare for at baffelen med kompressjonsdriveren sitter ordentlig fast oppå mellomtonekabinettet, så det ikke ramler ned...

Den stablinga så usikker ut.

Johan-Kr
    Bildet var kun en illustrasjon, Johan.
    Det endelige resultatet ser annerledes ut, hvor compdriver sikkerhet er ivaretatt.:)

...her sages det så blodet renner.
    20171126_205949.jpg

Egentlig litt dumt å legge så mye arbeid i denne mockup kassa når jeg ikke aner resultatet.
    Men jeg begynte midt på dagen i dag, og bruker jeg resten av kvelden er det greit.
    En halvdags jobb er uansett ikke så veldig bortkastet om jeg skulle skrote hele kassa etter de første testelytterundene.

Materialene til kassene kosta meg 189,- Jantzen drivern er bare hyllevare i tuklehjørnet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Du skal tukle med hifi, ikke deg selv :mad: Ting som tyder på at du aldri bør sette dine ben i en sag mer :D

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du skal tukle med hifi, ikke deg selv :mad: Ting som tyder på at du aldri bør sette dine ben i en sag mer :D
    Hadde du visst mange sager jeg har brukt opp på ett og et halvt år, ville du bli imponert over alle bein jeg IKKE har sagd av meg.:p
    Tror faktisk dette er første gangen jeg blør pga. saga.:D
    Dette er blåbær, det er mer ubehagelig når jeg kutter meg i hånda med skjærekniven på jobben.
    De er skarpe som fy, og slipes hver morgen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Har du sånt sverd også. som japgutta slicer opp de store Bluefin jævlene med??

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, vi har tuna sverd i forskjellige lengder, avhengig av størrelsen på fisken.
    Varierer fra ca. 100 til 300 kg.
    Største tunaen som har vært innom tror jeg var 380 kg.
    Vanskelig å håndtere.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har fri i dag, får ikke tatt bilde av tuna sverdene. Men her er et eksempel;

Tuna-Cutting-1.jpg

Her var det jo veldig liten tuna da.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Årets julebakst :p

20171127_092035.jpg

...nei, innerveggene i Jantzen kassa. Har ikke peil om sånn diffusjon hjelper stort på en boks som skal spille 500-1400 hz, men verre enn det var blir det vel ikke.

20171127_092605.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Det der er en sardin, Bergis :D Men en veldig god sardin da.... BTW, tunfisken fra lørdag var knallgod, lettstekt og skåret i skiver, strimlet purre, sesamfrø og Ponzu selvsagt.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bokser ferdig.

20171127_110841.jpg

Nå skal limet tørke mens jeg følger kjerringa til Stovner for å kjøpe iphone X.
    Bortkasta penger spør du meg.
    Om boksene funker godt sammen med resten av stæsjet skal jeg pusse og male dem.
    Hvilken farge? Rød? Blå? Grønn?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.381
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    jeg følger kjerringa til Stovner for å kjøpe iphone X.
    X er svinaktig dyr, men det blir vel slik at når man bruker penger på hifi, så må den bedre halvdel få bruke penger på sine interesser :)

Mhp farge - Bengalac er tingen for å få blank og fin finish. Bruk spraygrunning/sprayspakkel først. Vil kanskje anbefale noe som enten er så nøytralt og kjedelig at du holder på å sovne, eller en ordentlig knallfarge.

Det neste prosjektet mitt tenker jeg blir knallgult eller oransje :)

Johan-Kr

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har ikke vurdert lynlim, øker effektiviteten stort;)
    Jeg har kommet dithen at det ikke haster med å høre hvordan nye mockuper låter. Det har blitt så mange siste tida at det er blitt rutine.
    Dessuten føler jeg meg nå ganske sikker på at setupen jeg kobler opp i dag vil låte omtrent som forventet. Jeg vil heller ta meg god tid i siste innspurt her. Stappe dempemateriale, skru inn elementer, sette opp hele skiten og måle, sette filter og LYTTE. Det blir kos, skal jaggu ta meg en velfortjent IPA når målemikken settes opp.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fenalår, jeg vil ikke ha blank.
    Vil ha så matt som mulig, det skjuler ujevnheter bedre. Så trenger jeg ikke pusse så nøye.
    Finnish er jeg ikke kresen på her nede hvor det er dunkel belysning.
    Men den dagen alt skal opp i stua, må jeg ta en skikkelig overhaling.

DÆVEN STEIKE. 1500 innlegg i tuklehjørnet. Tia flyr gitt. Føles som jeg begynte med dette her i går. Har lært noe underveis da. Begynner å skjønne hvor prioriteringene er for meg på vei mot lydnirvana. :rolleyes:

Det som irriterer meg mest i denne hobbyen er alle nybegynnere som går i hifisjappa og blir lurt til å kjøpe middelmådige høyttalere, kommer hjem, blir misfornøyd med lyden, drar tilbake i sjappa og blir lurt til å kjøpe dyre kabler og der sitter de i saksa og tror at dette er godlyd.
    Vel, sikkert bedre enn Geneva/Sonos boksen til muttern, men det man ikke vet har man vel ikke vondt av. De vet ikke at de har blitt SVINDLET av hifisjappa.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.622
    Sted
    Langesund
    Du har ikke vurdert lynlim, øker effektiviteten stort;)
    Jeg har kommet dithen at det ikke haster med å høre hvordan nye mockuper låter. Det har blitt så mange siste tida at det er blitt rutine.
    Dessuten føler jeg meg nå ganske sikker på at setupen jeg kobler opp i dag vil låte omtrent som forventet. Jeg vil heller ta meg god tid i siste innspurt her. Stappe dempemateriale, skru inn elementer, sette opp hele skiten og måle, sette filter og LYTTE. Det blir kos, skal jaggu ta meg en velfortjent IPA når målemikken settes opp.
    Spennende å følge med her, selv om jeg ikke får med meg alt - går for fort for meg:) Lettere å følge med i tråden min der prosjekter tværer ut i kjedsommelighet.

Si i fra nå du mener du har akseptabel lyd. Har jo hørt slober og div før med med hyggelige minner, og regner med at jeg vil høre samme signatur her.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Samme signatur tror jeg du nok vil kjenne igjen, men i mindre skala. Rommet er også ganske lite, så jeg jobber i kraftig motvind her, men med hønn fra midtveis og opp tror jeg det er lettere å få til noe jeg kan leve med.
    Orker ikke alle disse hersens akustikktiltakene heller.
    Mulig jeg hanker inn noen moderate plater til førsterefleksjoner.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    jeg følger kjerringa til Stovner for å kjøpe iphone X.
    X er svinaktig dyr, men det blir vel slik at når man bruker penger på hifi, så må den bedre halvdel få bruke penger på sine interesser :)

Mhp farge - Bengalac er tingen for å få blank og fin finish. Bruk spraygrunning/sprayspakkel først. Vil kanskje anbefale noe som enten er så nøytralt og kjedelig at du holder på å sovne, eller en ordentlig knallfarge.

Det neste prosjektet mitt tenker jeg blir knallgult eller oransje :)

Johan-Kr
    Ikke alltid ting ender opp som planlagt.
    Kjerringa ville ikke iphone x likevel, vi endte heller opp med en Samsung s8 til MEG.
    Vinn vinn, sa gubben. :D

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Avgrunnen:confused:
    Og jeg som ikke engang trengte en ny mobil. Har LG G5 som er helt ok.
    Om S8 er noe bedre for meg aner jeg ikke. Det er så mye styr med ny mobil at denne blir nok liggende et par uker før jeg orker å ta den i bruk.

Jeg er mer gira på å høre om jeg havner i avgrunnen med Jantzen boksen, men det tar tid, for kjerringa har OGSÅ fri i dag og sender meg hit og dit for kjøpe råvarer til den jækla barnematen.
    Kan ikke det vente? Jeg vil høre MUZAK !!! NÅ!!!

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.381
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ta en titt på Jotun eller Gjøco supermatt.

Evnt så er jo Nextel en flott finish. Ta en titt op Lofts-tråden til OB-BB. Han har brukt Nextel mye.

Johan-Kr

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    20171127_170131.jpg

Jeg har laget et spor på foran på boksen som hornet skal ned i, så hornet og mellomtonen kommer tettest mulig sammen. Men først må jeg lage en fastmontert bakstøtte som holder igjen hornet så det ikke detter utfor stupet.

Måle å lytte litt først.:)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Driver å hører på mye rart her nå.
    Yello, albumet Touch har noen låter med mye akustisk..perkusjon, trompet...faen steike så tøft det låter.
    Skvetter til rett som det er, og føler at det er like før jeg får trommestikkene i fleisen:cool:

Absolutt ikke ferdigskrudd lyd ennå, men det tar vi seinere...

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Forsøkte med 3-veis, uten midbassene.
    Det ble skikkelig nedtur. Forsøkte litt forskjellige delinger mellom SLOB og 8"boks fra 150 til 250hz.
    Ble tam lyd uansett hvilken deling jeg prøvde.
    Låt som en sånn høyttaler du får kjøpt i hifi butikken.:p
    Nå har jeg selverfart at plenty membranareal er en absolutt nødvendighet opp til minst 500 hz.
    Gjerne 800hz også. Sånn generelt da, sikkert litt avhengig av høyttalerprinsipp også.

Etter denne testrunden synes jeg de billige 15" midbassene gir veldig bra lyd for penga jeg har brukt på dem, under 4 laken for 4 stk.
    Likevel, de skal ut til fordel for 4 x 12" av høyere kvalitet på sikt.
    15" er svært, og dominerende visuelt.
    Har ikke lyst å se på en VEGG av lyd.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    En svale gjør ingen sommer - og en 6" gjør INGEN TING i dette gamet :cool: Velkommen til helvete; helvetes god lyd og (sansynligvis) helvetes dårlig råd eller samvittighet, whatever comes first! Gokarttiden er tilbakelagt, nå står Formel-klassene for tur.

chicken-egg2.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Her er en som til 99% IKKE stemmer i hifisammenheng;

" Veien til suksess er fylt med kvinner - som skyver mennene sine fremover!"

2

2xJ

Gjest
    Club her og ................... :eek:

Men ikke mat..... men pinnekjøtt er jævla godt.. kan ikke se i innboksen min at jeg fikk invitasjon Slukzter :mad:

:rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Måtte ha alt selv. Steike . dagens kålrabistappe(r) var vinnere! Særlig den smoothe varianten med mye smør, fløte og muskat.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn