Bergfinn's horn hjørne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.024
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Du kjenner ingen som har litt cnc kompetanse (?) Bitraf Oslo har en cnc fres til fri / rimelig benyttelse. De har Fusion 360 + et par andre programmer for design og styring. De krever litt opplæring på den før en får bruke den alene.
    Hornprofilen er vel en algoritme, så det burde ikke være spes. vanskelig å programmere den. Den har et ganske stort bord, så en kan nok også frese ut kabinettsider i den.
    Bare en ide...

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tips duc916. :)
    Skal stikke innom en tur å titte litt der.
    Kan sikkert holde på med mye av bygging her hjemme i kjelleren, men kanskje få tatt de mest nøyaktige/krevende delene der nede.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg lurer jaggu meg på om jeg skal gå løs på bygging av Yuichi Arai's A320FL.
    Er det noen her på forumet som har hørt disse horna? ..og med hvilke drivere?

Vis vedlegget 543693

Blir sikkert en utfordring med simpelt verktøy, men det liker vi.
    Det er så jækla dyrt å kjøpe slikt ferdig, så jeg sparer jo en del kroner på å mekke de sjøl.

Vis vedlegget 543694

Denne delen blir litt vanskelig, men går vel det og med litt tålmodighet.
    Burde vel egentlig holde meg til målene på tegningen om jeg skal bygge disse radial horna, men det frister litt å modde litt forsiktig her.
    Hva KAN jeg endre, og hva bør jeg IKKE endre?

Jeg ønsker meg en cutoff som er litt lavere, eksempelvis 250 hz for nedre deling mellom 400-450 Hz.
    Da fungerer de kanskje ikke like godt høy deling mot diskant.
    Men det er ikke så kritisk da jeg har gode kandidater for den slags oppgaver. T500 eller TAD2001...eller begge, om nødvendig.
    Så vidt jeg har inntrykk av er AXi2050's styrke best i dens nedre arbeisdsområde (300-10k) så jeg vil ha radialhorn som matcher driveren på best mulig måte.
    Øsker ikke å dra den helt ned til 300 Hz, da magefølelsen min sier at 1 stk TAD 1201 eller 2 stk GPA 414 gjør jobben i dette området bedre. Dessuten blir horna veldig dype og brede om de skal gå ned til 300 Hz.

Dybde fra driveranslutning på hornhals og ut til hormunning er vel av avgjørende betydning for hvor langt ned hornet kan gå?

horn mod.jpg

plopp.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor i all verden kjøpte du slike drivere dersom du ikke har plass til egnet horn? Ta en tur til fastlegen og få ham til å skrive ut noe barskt pulver mot den handlesyken din ;)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Finnes det noen tegninger på nett av større horn da?
    Synes det er vanskelig å finne.

Arai 320 er 56 bred, men jeg kunne nok ha klart å fått skvisa inn noen på 70 bredde...trur eg.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva med A-290? Det er ca 70cm Vis vedlegget 543802
    Jeg synes det skurrer litt med tegninga på hornhalsen til A290, så jeg lurer heller på om jeg skal gå for en mix.
    Størrelsen til A290 og halsen til A320.

20190608_083826.jpg

For meg, ser denne overgangen mye mer riktig ut (A320) enn det jeg ser på A290, som ser ut til gå fra kvadratisk og direkte til rund, uten gradvis overgang. :confused:

..jeg er forvirret.

Sist redigert:
    2

2xJ

Gjest
    Treværk :rolleyes: i halsen er uansett ingen god ide.. da det endrer form iløpet av året.. altså med det humiditetsendringer vi har pga varierende sesonger.

2

2xJ

Gjest
    Det vil endre seg, om enn i noe mindre grad, men treverk er et levende materiale, tross at det er felt og dødt pr definisjon :rolleyes:
    Så vil det krympe i vinterhalvåret og øke i tykkelse sommerstid...

En av de grunnene til plinth ikke bør være i treverk.. og ihvertfall ikke tonearmer.. da skal man ha 100% kontroll på humiditet
    I dette landet har vi store variasjoner, ta valg ut ifra det...

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.215
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det vil endre seg, om enn i noe mindre grad, men treverk er et levende materiale, tross at det er felt og dødt pr definisjon :rolleyes:
    Så vil det krympe i vinterhalvåret og øke i tykkelse sommerstid...

En av de grunnene til plinth ikke bør være i treverk.. og ihvertfall ikke tonearmer.. da skal man ha 100% kontroll på humiditet
    I dette landet har vi store variasjoner, ta valg ut ifra det...
    Du har nok helt rett:)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Treværk :rolleyes: i halsen er uansett ingen god ide.. da det endrer form iløpet av året.. altså med det humiditetsendringer vi har pga varierende sesonger.
    Kjenner jeg får tresmak i halsen her nå...vel, da må det bli en 3D printa overgang, ala emokid.

2

2xJ

Gjest
    MDF er enda mer ubrukelig enn heltre... hvorfor bruke det på vitale deler trosse ?

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    Nei hvorfor bruke det 2xj- har egentlig aldri tenkt på bevegelighet i mdf.
    Du som kan dette kan jo fortelle hvor store utslag vi snakker vinter kontra sommer på en 3 cm lang bit, og hvor mye mdf forandrer form over tid.

2

2xJ

Gjest
    Nei hvorfor bruke det 2xj- har egentlig aldri tenkt på bevegelighet i mdf.
    Du som kan dette kan jo fortelle hvor store utslag vi snakker vinter kontra sommer på en 3 cm lang bit, og hvor mye mdf forandrer form over tid.
    Det hele kommer an på densiteten i MDFen.. Og det er STORE forskjeller ute og går...fra selve tykkelsen på plata, og ifra batch til batch. Det er og forskjeller ifra produsent til produsent.
    Det hele kommer an på hvor mye hardved som blir brukt. og det er og noe på hvilket lim som blir brukt og.
    Og det er i midtskiktet som krymper mest, for der er det minst lim. Jeg vet ikke hva som er værst eller noe... men jeg har hatt mdf biter her , som jeg har sett krymping på ca 3 mm...

HDF ? tja.. jeg har vært borti MDF som har vært hardere enn HDF.. så jeg vet virkelig ikke om det er verdt det, det får hver enkelt avgjøre.

Kryssfiner av HØY kvalitet, jobber på en helt annen måte, for det blir laminert med ved i forskjellige retninger, ergo så blir det noe mer kontroll på produktet.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen her på sentralen som sitter å ruger på CAD filer til radial horn m/300Hz ish cutoff?

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.600
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen her på sentralen som sitter å ruger på CAD filer til radial horn m/300Hz ish cutoff?
    Har du ikke hevet deg på konas elsykkel og hentet de to Yuichi Arai hornen dansken har til salg??? :p
    Han har også 1k 1" Yuichi i tillegg til A290 tilsalgs, og begge to for under 9k DKK.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Mye håpløst tøv og tull her Bergfinn.....snørr og barter i skjønn forening.
    Jeg har et par 290-horn som du kan låne av meg og leke med så lenge du vil. Uten adaptere.
    Jeg gjør dem pluss noen adapterplater bruksklare til deg sånn at du kan borre og file.
    Ring meg i morgen.
    BB

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Langt å reise over land og hav, selv om jeg muligens får lånt en bil.

Har søkt etter CAD filer på diyaudio også, men laber respons foreløpig.

Er redd dette blir en uoverkommelig utfordring med håndverktøy.
    Men jeg kan jo alltids gjøre et forsøk.
    Kjerring og unger stikker til Vietnam om to uker og blir der i fem. Da har jeg tid til sånne greier.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mye håpløst tøv og tull her Bergfinn.....snørr og barter i skjønn forening.
    Jeg har et par 290-horn som du kan låne av meg og leke med så lenge du vil. Uten adaptere.
    Jeg gjør dem pluss noen adapterplater bruksklare til deg sånn at du kan borre og file.
    Ring meg i morgen.
    BB
    Oj, den så jeg ikke komme.
    Dæven.
    Jeg plinger til deg midt på dagen. :cool:

Jeg har ikke fått driverne jeg skal bruke ennå.
    Stor etterspørsel, så levering går litt treigt.
    Så det er ingen hastverk enn så lenge.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har du ikke hevet deg på konas elsykkel og hentet de to Yuichi Arai hornen dansken har til salg??? :p
    Han har også 1k 1" Yuichi i tillegg til A290 tilsalgs, og begge to for under 9k DKK.
    Jeg veit ikke hvor langt opp jeg kan bruke 290 hornet med AXi2050, men funker det greit opp til 9khz, så bruker jeg T500 over.
    Låter det ikke godt nok opp til 9k, bruker jeg heller TAD2001...og kanskje i ett 1k 1" Yuichi som dansken har?
    Da blir vel spredingsmønster mer likt som i 290...som er en bra ting?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm...JMLC horna mine ble sendt fra Polen for 18 dager siden, og har ennå ikke dukka opp.
    Er det normalt med så lang leveringstid?

Om Celestion AXi2050 dukker opp først, er det ikke sikkert jeg engang kommer til å teste JMLC i det heletatt før jeg slenger dem ut på torget.
    Hvis det viser seg at AXi2050 og T500 blir en knallkombo, så kommer jeg muligens til å selge både JMLC-600 og TAD2001.
    Vet ikke, vi får se/høre.

...kanskje AXi2050 bare låter dritt. :p

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Jeg veit ikke hvor langt opp jeg kan bruke 290 hornet med AXi2050, men funker det greit opp til 9khz, så bruker jeg T500 over.
    Låter det ikke godt nok opp til 9k, bruker jeg heller TAD2001...og kanskje i ett 1k 1" Yuichi som dansken har?
    Da blir vel spredingsmønster mer likt som i 290...som er en bra ting?
    Kan vel hende 9k er innenfor med yuichi. Også har du vel muligheten til et lite horn på 2001 og kjøre det som tweeter også . - Med både 2001 og t500 / aktivt løser du vel de fleste problemer - enten du velger 1 eller 2 kanaler over yuichi.

Du går en spennende tid i møte Bergfinn, husk bilder rapporter til oss andre nå da !

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    20190613_145448.jpg

En Fostex 4" ved siden for å illustrere størrelsen.

20190613_145546.jpg

Heldigvis er en finmasket myggnetting i åpningen.
    Ytre sirkel er nedre arbeidsområde, midtre er toppen....fra samme 5" membran.

image-placeholder-title.jpg

300-20.000 Hz sier dem, men jeg trur ikke jeg noen gang kommer til å bruke disse over 10 k.
    Der har jeg andre ting på lur som er bedre egnet.

Kommer heller ikke til å spille 140 dB, som dem er i stand til.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Siden det er en tomannsbolig jeg bor i, er det nødvendig å pleie en hyggelig tone med paret som bor vegg i vegg her.
    Sånn at jeg har litt å gå på ved spille høyt av og til.
    Var en snarvisitt der i dag og fikk knipse et bilde av talerne hans. Flotte er de, men hørte ikke noe på de...ennå.

20190615_203248.jpg

Waterfall.
    Han sier han har for dårlig amp, så vi avtalte en liten test i nær framtid med noen av ampene mine.
    Har litt å gå på, tror jeg har 7 eller 8 stk av forskjellig art.
    Klasse D, AB og A.

Det er litt kjedelig med så nye og spennende drivere i hus når man ikke har mulighet å få testa de.
    Det er jo fint lite å lese om de på nett av lytteinntrykk og, siden dette er OEM greier de færreste har mulighet å anskaffe.

MEN, jeg var på Grünerløkka i dag.
    Der stakk jeg innom en lyd/musikksjappe og spurte om de tilfeldigvis hadde et par hønn på lur med 2" hull.

Jo, han rota rundt nedi kjelleren i ca. 10 min og fant jaggu meg et par tuter i nedstøva esker. Fikk de for kun noen hundrelapper, tuta hjemover med en tut under hver arm.

20190615_203037.jpg

Men helvete heller, jeg har ikke bolter i passende lengde, så jeg får vente til mandag. De har vel noe på CO som passer.

Aner ikke hvordan dette vil låte, men jeg får i hvertfall snart litt lyd fra driverne. Kanskje hønna låter dritt, kanskje det låter bra.
    Det er dette jeg synes er mest spennende ved hele hobbyen. Veldig gøy.

20190615_204019.jpg

Har større forhåpninger til Yuichi A 290 FL som jeg muligens får låne av OB-BB.

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hadde en pissoar med Grelv om disse, da han grov de dram fra Haugen i Hjørnet. Tror han hadde trua, for han klarte ikke å la de bare ligge der.

Hva er halsåpningen på Celestionene dine? Er de SL eller har de et kort horn?

Tenker på om vi må få printet en overgang sånn at jeg får lager mellomsrykket.

BB

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hals, 50 mm.
    Hva er SL?

Det er vel ingen hornstart på disse driverne?

image-placeholder-title.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dem Celestion driverne er 2" åpning og er oppgitt med akkurat sammen montasje som 2" JBL drivere (2446 som et eksempel)
    Dem er på en måte "SnuteLøse" siden fasepluggen går helt til åpningen.
    Litt annerledes konstruksjon hele greia siden det er en ringradiator.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    SL = Snout-Less

Begrepet kommer fra JBL.
    SL driverne kalles gjerne også Pancake.

Som beskrivelsen tilsier er dem da uten hornstart :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helvete.
    Den ene Pass F5 har plutselig bare dødd. Føkk.

Da har jeg ingen lyd. :mad:

Kan kanskje få til en midlertidig rigg som likevel kan fungere greit, men da må jeg inn med en av dome diskantene med en av A/B eller D ampene.
    Kan ikke bruke "vanlige" amper på TAD 2001, suser for jævlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn