Bergfinn's horn hjørne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.785
    Sted
    Langesund
    Siden du hadde besøk av noen du betegner som sleske målemafioser her om dagen, så skal jeg gi deg noen gode råd;). Nå må du snart ta et endelig standpunkt til drivere og bygge en rigg du kan fintune med audiolense. Det tar tid og kanskje helt uoppnåelig hvis en ikke har alle triksene. Du har noen ganger teste og forkastet elementer på grunn av bokslyd…. noe jeg har stusset på.
    Når du ikke er sikrere på bruk av Audiolense en det du er, bør du være litt forsiktig med å legge feilen til driverne.
    Første vi hørte den dagen hadde en ganske rar og boks-lignende lyd og trommer ble leketrommer. Skulle jeg tatt beslutning og drivervalg på den audiolens-settinge hadde TAD 1201 blitt degradert til ev. blomsterpotter. Det ble mye bedre etter hvert, men fortsatt mye å gå på.

Jeg har nok et mye bedre rom en deg, i hvert fall mer kontrollert dempet, og får nok noe mindre preringing en deg, men forløpet på impulsresponsen hos deg lå veldig høyt, og det kan slå ut i merkelig lyd på flere ting.

Dette er bare et velmenende tips fra en som også har grøftekjørt på veien fram.

En digresjon til det: emo og jeg har ekstremt forskjellig valg av drivere og løsninger, og forskjellige forsterkere. Det er kun i bassen det er visse likheter, men lydsignaturen er noe av det likeste jeg har opplevd mellom to anlegg.

Her har du noe å jobbe i mot - følg pilen:)
    ir 4.jpg

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har helt sikkert mer å hente ved bruk av AL ja.

Standpunkt til drivere...må jeg ta det da?
    Interessant å erfare forskjellige drivere i forskjellige settinger, som igjen gir utallige kombinasjoner.
    Vil ikke velge "endelig" løsning ennå.

Testing av elementer har det vært mye av, men jeg har vel ikke forkastet de pga bokslyd. Bokslyd kommer vel fra den som har lagd boksen...meg. :rolleyes:

Når jeg har noe jeg synes funker veldig bra i alle fire kanaler, samtidig...da skal jeg sende målefila til Bx, så kan han se på den.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.785
    Sted
    Langesund
    Det var vel bare det at jeg hang meg oppi den Focal saken du hadde, som du la ned masse energi på å lage et solid kammer til. Likevel var det kassen eller kassebyggeren som fikk skylden for litt for dårlig sluttresultat....men det var kanskje ikke direkte bokslyden som ikke satt? Var den bare for snill i lyden? Så lavt som vi spilte på det høyeste her om dagen burde et slikt focal element hold i masse vis.
    Når emo, og til dels meg også, trimmer litt med volumet, er vi nok 20 db over det

Hadde du hørt på den innstillingen du serverte oss i begynnelsen? I såfall, synes du den var ok? Må jo spørre, det er jo forskjellige preferanser ute å går.

Edit: Synes faktisk det ble bra på noen kutt etter hvert og slike artefakter opptrer jo som sagt ikke like tydelig på alle musikk

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Følte litt skyld i den Focal saken, jeg ble spurt om råd og mener det er et bra element - bare det er delt høyt nok. Og Bergis likte ikke - uff , så kanskje det var feil ratting av AL da ?
    Focal har jo skyhøy effektivitet og riktig delt tror jeg det tilfredsstiller db behovet for de fleste. Men nå mener jo jeg at men bør velge høy følsomhet pga lydkvaliteten ikke at man absolutt må spille liv i en gammel tinitus !

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje på tide å åpne JMLC pakka fra Polen snart?

Her har det vært liten tid for kjelleropphold i sommer, men nå er hverdagen tilbake, så litt småsyssler blir det fremover.

Har lyst å teste åssen TAD2001 funker i JMLC-600 med T500 over, så da får mine AXi2050 midlertidig permisjon.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Shy og permorten, Focal er ikke avskrevet.
    Har noen nye ideer for dem jeg har lyst å teste ut, sammen med Satori Be. Mer om det senere...

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Disse utpakkings greiene på HFS synes jeg egentlig er tøysete.
    Men siden så mange gjør det, får jeg slenge meg på denne gangen....fordi detta her folkens, det er brukskunst i ordets rette forstand. :)

20190814_195402.jpg

20190814_200005.jpg

20190814_200146.jpg

20190814_200348.jpg

Jeg synes standard finnish fra Auto-tech med blank hvit overflate minner meg om baderom, tannleger og sykehus, og vil ikke ha slikt i musikkrelaterte omgivelser.

Disse horna kommer i matt sort finnish jeg tok en råsjangs på, og jeg kan vel ikke si jeg angrer på det.

More to come...

Først skal vi putte i oss litt spareribs med jasminris, agurk, og øl.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    1
    Matt sort er fint på mye.....

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    75
    Så lenge du spiser a- vi like utpakknings bilde greier..

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Veldig fine - hvis jeg kan bruke et kraftuttrykk .

Og de matcher hverandre også på arbeidsområde :cool: Ren luksus !

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    1
    I forhold til enkelte andre hornfolk har du litt å gå på når det gjelder kraftuttrykk er du i ferd med å konvertere til noe mer raffinert?

Om ikke så kommer her en motivasjonsvideo slik at du får hevet standeren til neste gang du får bruk for et slikt "kraftuttrykk"

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje trekke altec litt opp mot 1200 + Hz ?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    20190822_190327.jpg

Om noen av folket her inne som jeg kjenner og stoler på har lyst å teste ut AXi2050, så er det bare å melde sin interesse.
    Disse får permisjon en periode, da jeg snart skal prøve ut JMLC600 m/TAD2001.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    1
    Men hva skjer med egen prøving, noe fremdrift?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men hva skjer med egen prøving, noe fremdrift?
    Om du tenker på AXi2050, har jeg ingen hastverk med denne da jeg ikke har noe passende tut i hus ennå.
    Og før det skjer, skal jeg teste JMLC-600 på 2001, med T-500 over.
    Hva jeg skal bruke under JMLC-600 er ennå ikke avgjort, der er to alternativer; doble GPA-414, eller singel TAD 1201.
    Som igjen avhenger av hvilket bass system jeg havner på i bunnen.

Sannsynligvis kommer jeg til å legge miniSLOBs ut på torget.
    De tar mye plass, og jeg må nok bite i gresset for en mer kompakt løsning ala lukket eller porta bass løsning som blir mer kompakt og gir litt mer frihet med plassering.
    Dette blir vel kanskje en nedgradering totalt sett, men det er helt greit.

Jeg bruker egentlig ikke så mye tid nedi krypten.
    Jobb, familiesysler og andre ting stjeler det meste av døgnets timer.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjerringa fikk med seg hjem litt overskudds black cod fra jobb i helgen (Nodee Sky)
    Miso marinert. Smaker dyrt og digg.

20190902_195127.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det mulig å få til en bassløsning 25-80 hz med brukandes følsomhet som er rimelig kompakt?
    Ca. halve volumet av minislobs.
    Bassrefleks? 15"? 18"? 1 stk. pr. side.
    Jeg må se etter brukte elementer da jeg ikke vil bruke for mye penger på dette.

Må selge unna litt saker for å finansiere bilkjøp.
    Vil ikke ta opp lån til bil.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Linkene til HFS-sub bygget er døde, og konstruktøren har ikke lenger tegningene.

Den BMS driveren Frode linker til, egner den seg best for lukket eller refleks?
    (ser at BMS skriver den egner seg for en kompakt kasse)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.433
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Med 700W inn, så ser responsen (uten rompåvirkning) slik ut i 150L bassrefleks tunet til 22Hz
    9E0E916C-6358-43F3-BB45-A29D7B9A6E2A.jpg

Johan-Kr

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, kan kanskje mekke til en bred TAD-monitor look-a-like da, med BMS 15", Yushi radial horn med AXi2050, og alu jmlc med TAD2001 på toppen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Linkene til HFS-sub bygget er døde, og konstruktøren har ikke lenger tegningene.

Den BMS driveren Frode linker til, egner den seg best for lukket eller refleks?
    (ser at BMS skriver den egner seg for en kompakt kasse)
    Du kan lage den i hvilken form du vil bare innvendig volum er på150 liter og har en bassport som er tunet til 22 Hz. Om porten er firkantet eller rund går ut på det samme :)

Har ikke winisd installert lenger men oks kan simulere ila 3 min.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Ok, kan kanskje mekke til en bred TAD-monitor look-a-like da, med BMS 15", Yushi radial horn med AXi2050, og alu jmlc med TAD2001 på toppen.
    Da kjøper jeg i så fall gulldiskantene tilbake :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Gøy at Troels Gravesen, som har bygd en dullion høyttalere, kaller denne konstruksjonen for "The Loudspeaker":

The-Loudspeaker

Mye fin info og inspirasjon. Men kjøp så digert Gucci horn som mulig. Å dele rundt 4-500 hz er fantastisk gøy.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror BMS drivern klarer seg med litt mindre volum.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn