Best albums according to Lyngen

U

utgatt60135

Gjest
Takk for kommentarer :). Huske det er fritt frem for "kritikk".

Pedal; det hadde vært morsomt å se dine favoritter fra disse periodene. Samme til ErosLoveKing og alle andre.

Ramones? På andres lister ;). Iggy Pop - James Williamson - "Kill City"? Det albumet visste jeg ikke om - skal sjekkes. Takk!

Spirit var dyktige musikere som hadde fortjent større oppmerksomhet synes jeg.

Jeg tar bare med de platene jeg liker aller best, derfor ulikt antall. Det viser også litt av hvor bra de ulike tiårene var for meg.

U

utgatt60135

Gjest
Et band jeg hadde med lenge var Van der Graaf Generator. En gruppe jeg ikke hadde hørt stort på fra før. Jeg fikk litt for blanda inntrykk til at jeg tok de med, samt at jeg trenger mer tid på dem. Flott på sitt beste med litt for utilgjengelig til tider. Liker prog veldig bra på sitt mest melodiøse, men hopper fort av når de blir for komplekse. ELP - Tarus f.eks. Yes - Close to the Edge tok lang tid å "overvinne", men når den først satt merker man man at dette er et mesterverk for sjangeren. Men stemmen til Jon Anderson er ikke av de aller beste, imo.

De platene jeg syntes best om av VdGG er Pawn Hearts og H to He, Who Am To the Only One. Er det noen andre som har meninger om denne gruppen?

B

bts

Gjest
Lyngen skrev:
Et band jeg hadde med lenge var Van der Graaf Generator. En gruppe jeg ikke hadde hørt stort på fra før. Jeg fikk litt for blanda inntrykk til at jeg tok de med, samt at jeg trenger mer tid på dem. Flott på sitt beste med litt for utilgjengelig til tider.
De platene jeg syntes best om av VdGG er Pawn Hearts og H to He, Who Am To the Only One. Er det noen andre som har meninger om denne gruppen?
Yes, min mening är att på plattorna Godbluff, World Record och Still Life når gruppen sin musikaliska höjdpunkt.
Lyssna på den makalösa The Sleepwalkers från albumet Godbluff..... :)

Mvh

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.472
Sted
Trondheim
Det er deilig med lister. Jeg noterer følgende:
-Det er med litt for mange album av Pink Floyd.
-London Calling er et tullealbum med skøyerpop.
-Ingen album av Roxy Music er med?
-Hvor er Another Green World av Bryan Eno?
-Kraftwerk da? Forglemmelse?

Mvh Ola

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
OAlex skrev:
"Discopunk", greit nok, men FOR en discopunk!!! Obligatorisk. Både for sin tid og for sine kvaliteter. -Tekst og musikk av høyeste klasse.

U

utgatt60135

Gjest
OAlex skrev:
Det er deilig med lister. Jeg noterer følgende:
-Det er med litt for mange album av Pink Floyd.
-Ingen album av Roxy Music er med?
-Hvor er Another Green World av Bryan Eno?

Mvh Ola
Synes ikke 3 av 14 album totalt sett av Pink Floyd er mye jeg da ;). Roxy Music og Kraftwerk er musikk jeg ville likt som tenåring. I dag holder det ikke. Another Green World var sikkert spennende da den kom, men ikke av det beste fra den sjangeren sett med dagens lys.

U

utgatt60135

Gjest
eet179 skrev:
Ikke glem Brian Wilson,selv om han kommer fra California.(overskygger det meste fra 60-tallet og videre). Får de fleste progskumlinger til å fremstå som noe mellom Spinal Tap og Wigwam.
:-X :-X

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Lyngen skrev:
OAlex skrev:

Mvh Ola
Kraftwerk er musikk jeg ville likt som tenåring. I dag holder det ikke.
Jeg har registrert på disse sidene at vi ofte har sammenfallende musikksmak, men her er vi på skikkelig kollisjonskurs. At du mener Kraftwerk er tenåringsmusikk er for meg ubegripelig. Disse pionerene innen elektronika har inspirert og påvirket utallige band med deres musikk siden "Autobahn". Deres komposisjoner fremstår ennå som mesterverk i sin geniale enkelthet...imo

mvh

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.472
Sted
Trondheim
Oj! Jeg finner ikke Frank Zappa på lista di! We're Only in It for the Money fra 1968 er et must. Ser fram til din beklagelse og unnskyldning :)

Mvh Ola

U

utgatt60135

Gjest
SOA skrev:
Lyngen skrev:
OAlex skrev:

Mvh Ola
Kraftwerk er musikk jeg ville likt som tenåring. I dag holder det ikke.
Jeg har registrert på disse sidene at vi ofte har sammenfallende musikksmak, men her er vi på skikkelig kollisjonskurs. At du mener Kraftwerk er tenåringsmusikk er for meg ubegripelig. Disse pionerene innen elektronika har inspirert og påvirket utallige band med deres musikk siden "Autobahn". Deres komposisjoner fremstår ennå som mesterverk i sin geniale enkelthet...imo

mvh
Jeg skrev "for meg" ;). Alt kan man ikke bli enig om uansett. Pioneere/inspirasjon/viktighet er ikke endel av mine utvelgelseskriterier, kun musikken i seg selv.

OAlex, beklager at jeg ikke liker all din musikk 8).

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.472
Sted
Trondheim
Lyngen skrev:
...
Jeg skrev "for meg" ;). Alt kan man ikke bli enig om uansett. Pioneere/inspirasjon/viktighet er ikke endel av mine utvelgelseskriterier, kun musikken i seg selv.

OAlex, beklager at jeg ikke liker all din musikk 8).
Den er grei :)

U

utgatt60135

Gjest
Så var det 80-årene da, hvor jeg først husker den første interessen for musikk. Ti på topp med en tom kasett i (Me måtte det være). Men umoden som jeg var likte jeg hva andre likte. I dag er det omtrent ingen igjen på lista mi. Ta nå plasseringer omtrentlige, bortsett fra pallen som er klistret. Er det dårligste tiåret, men gode plater finnes her også.

U

utgatt60135

Gjest
80-tallet:

24. Spacemen 3 - The Perfect Prescription

23. Sonic Youth - EVOL

22. The Waterboys - This Is the Sea

21. Sonic Youth - Sister

20. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy

19. Marillion - Script for a Jester´s Tear

18. Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun

17. David Sylvian - Sectrets of the Beehive

16. Dinosaur Jr. - You´re Living All Over Me

15. U2 - The Joshua Tree

14. Marillion - Clutching at Straws

13. Cowboy Junkies - The Trinity Session

12. Tom Waits - Rain Dogs

11. Talk Talk - Spirit of Eden

10. The Smiths - The Queen is Dead

9. The Cure - The Head On Door

8. Mudhoney - Superfuzz Bigmuff

7. Violent Femmes- Violent Femmes

6. Sonic Youth - Daydream Nation

5. The Cure - Disintegration

4. Tom Waits - Swordfishtrombones

3. The Stone Roses - The Stone Roses

2. Pixies - Surfer Rosa

1. Pixies - Doolittle

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Tror nesten alle platene dine fra 80-tallet kan fiskes frem i hula hjemme. Utrolig!! :-*
Nå må det sies at det er mye min bedre halvdels fortjeneste. ::)
Dog hopper jeg glatt over Marillion, der tar jeg frem følgende "smiley". :p :p :p :-X <<grøss>>

Likevel savner jeg nok en drøss her, men det er fortsatt din liste. ;) ;)

stort + for Mudhoney på 8nde plass, den skiva har du ikke hatt lenge. ;)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
21 av de opplistede platene er også i min samling.svært mye bra,dessverre blir de spillt for sjelden da det stadig dukker opp ny musikk som fenger min interesse,både gammelt og nytt.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
stort + for Mudhoney på 8nde plass, den skiva har du ikke hatt lenge. ;)
Ikke den eneste jeg ikke har hatt lenge (alle lister). Et stort mål var å fylle hull. En god venn elsket Marillion på den tiden, jeg kunne ikke fordra dem :p :p. Mye senere skjønte jeg hvor gode de egentlig er. Det er vel enten eller med den gruppa. Og ja - jeg skjønte du misslikte dempå forhånd ;). Hva med U2? Skal du ikke disse dem ::).

U

utgatt60135

Gjest
Ja, det var en soleklar dobbeltseier. Steike de var gode :D!

Er i gang med siste gjennomgang fra de gode 90 årene. Nabo´n er bortreist og jeg skal ikke jobbe tidlig! Microene får virkelig kjørt seg av Nirvana gjengen (og ørene :p).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.861
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Her skiller vi lag for alvor gitt - selv om jeg har en del av dette (og ville hatt noen få av de på min egen liste) så var MINE 80-år Kate Bush, REM, Peter Gabriel, Green on Red, Talking Heads og Lloyd Cole - men det er fortsatt DIN liste og et flott initiativ!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.753
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Her skiller vi lag for alvor gitt - selv om jeg har en del av dette (og ville hatt noen få av de av de på min egen liste) så var MINE 80-år Kate Bush, REM, Peter Gabriel, Green on Red, Talking Heads og Lloyd Cole - men det er fortsatt DIN liste og et flott initiativ!

Dette kunne jeg ha skrevet. Særlig når det gjelder Green on Red og REM.
Men Tom Waits sine to plater på lista er mesterverk. Og noen til.

U

utgatt60135

Gjest
erato skrev:
Her skiller vi lag for alvor gitt -
- Ja, et godt eksempel er kanskje at R.E.M. for meg er Automatic og delvis Out of Time. Resten er ofte middles bra og litt under. Mens noen synes det er få gode fra nå av så kommer jeg trolig til mitt favorittiår :). Jeg tror mye kan skyldes hvilken musikk man først ble voksen med. Og så er det noen som alltid holder segpå samme spor, mens andre utvikler sin musikksmak. Jeg er av de siste. Som jeg skrev i en annen tråd en gang så mener jeg det er en "jobb" som kan gjøre musikk enda mer spennende. Jeg tror det var "jobben" med å venne meg til klassisk musikk som var en døråpner for min del.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.861
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
erato skrev:
Her skiller vi lag for alvor gitt -
Jeg tror mye kan skyldes hvilken musikk man først ble voksen med.
Det er nok mye rett i det. Men jeg konstaterer at du liker de REM albumene hvor de for alvor ble kommersielle og kjedelige, album jeg har begrenset sans for.....

Men igjen - flott tråd og min agenda er ikke å bruke denne til å skyte ned dine favoritter. Men det pussige er at på 60 og 70 tallet følger jeg dine valg langt sterkere.

U

utgatt60135

Gjest
erato skrev:
Men det pussige er at på 60 og 70 tallet følger jeg dine valg langt sterkere.
Det er vel ikke mer pussig enn at musikk som "Automatic..." ikke fantes da, og at musikk som "In the Court of Crimson King" ikke finnes senere ;). Osv.. Osv..

B

Back_Door

Gjest
Jeg har til sammen 3 av dine utvalgte fra alle listene..
Blant det eldste stoffet er det dog en del jeg hadde i en tidligere, nå solgt, vinylsamling. Av 80-talls lista har jeg ingen.
Ulik smak og ulik prioritering.

Morsom tråd!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
går for 13 fra 70 tallet og 17 fra 80 tallet. Kul tråd :)

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Pedal; det hadde vært morsomt å se dine favoritter fra disse periodene. Samme til ErosLoveKing og alle andre.
Takk for oppfordringen! Jeg elsker lister, men jeg synes det er vanskelig å lage en representativ liste for meg selv. Jeg har vært "musikknerd" i over 30 år, og har vært innom det aller meste av "populærmusikk" fra og med Elvis til i dag. Jeg spiller, og har spilt, så mye forskjellig. Noen artister tok meg med storm en kortere tid, andre har blitt spilt med mindre intensitet over lengre tid. Hvordan i alle dager skal man rangere dette i ettertid? Vanskelig...

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Registrerer The Stone Roses, The Cure, The Smiths og The Waterboys, det er suverent. Jeg ville slengt med Depeche Mode, Happy Mondays, Human League og Joy Divison også jeg, fritt valg på album :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.861
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
MaHa skrev:
Registrerer The Stone Roses, The Cure, The Smiths og The Waterboys, det er suverent.
Det er de jeg stort sett har også + Tom Waits og Davis Sylvian (skjønt jeg foretrekker Brilliant Trees).

Jeg lurte på om jeg skulle nevne fraværet av synth- og deppemafiaen - jeg er ingen stor fan men fant det påfallende - men så gjorde du det for meg!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Å høre på synthmusikk og deppe var jo unektelig en viktig del av 80-tallet ;) Fin tråd, Lyngen.

erato skrev:
MaHa skrev:
Registrerer The Stone Roses, The Cure, The Smiths og The Waterboys, det er suverent.
Det er de jeg stort sett har også + Tom Waits og Davis Sylvian (skjønt jeg fortrekker Brilliant Trees).

Jeg lurte på om jeg skulle nevne fraværet av synth- og deppemafiaen - jeg er ingen stor fan men fant det påfallende - men så gjorde du det for meg!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.861
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
MaHa skrev:
Å høre på synthmusikk og deppe var jo unektelig en viktig del av 80-tallet
Naturlig sammenheng spør du meg. En veldig fin tråd!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
savner kanskje band som Hüsker Dü, The Fall, Joy Division, New Order, Dead Kennedys ++

S

stereo hans

Gjest
Morsomt å følge denne tråden Lyngen!

Har 13-14 av 80 talls skivene dine og savner noen (for meg) svært opplagte kandidater...

Talking Heads (remain in light), XTC (Skylarking), Prefab Sprout (Steve Mcqueen), Paul Simon (Graceland), og sikkert (mye) annet.

Dette er din liste og dine preferenser, men det er gledelig å se egne helter på lista slik som bla. Sonic Youth, Stone Roses, Dinosaur Jr. og David Sylvian.

Kommer 90 tallet??

U

utgatt60135

Gjest
pedal skrev:
Hvordan i alle dager skal man rangere dette i ettertid? Vanskelig...
Vær hjemme hele tiden og lytt kontinuerlig i mange måneder når du er i passe fint humør, ikke for dårlig og ikke for god stemning.

8) 8)

Ok, du kan bruke ipod for å få litt frisk luft.

U

utgatt60135

Gjest
Ok, selv om 1976 - 1970 var noen fantastiske musikkår så holder jeg fortsatt 90-tallet som min favoritt totalt sett. Hva tror dere om lista?

U

utgatt60135

Gjest
90-tallet:

51. Fiona Apple - Then the Pawn...

50. Sepultura - Roots

49. Nine Inche Nails - The Downward Spiral

48. The Flaming Lips - The Soft Bulletin

47. Breeders - Last Splash

46. Hole - Live Through This

45. Ryan Adams - Heartbreaker

44. Rickie Lee Jones - Pop Pop

43. PJ Harvey - Rid of Me

42. R.E.M - Out of Time

41. Björk - Post

40. Nick Cave and the Bad Seeds - The Boatsman´s Call

39. Porcupine Tree - Stupid Dream

38. Pulp - Different Class

37. Belle & Sebastian - If You´re Feeling Sinister

36. Built To Spill - Keep It Like a Secret

35. Nick Cave and the Bad Seeds - Let Love In

34. Tom Waits - Bone Machine

33. Beck - Odelay

32. Mudhoney - Every Good Boy Deserves Fudge

31. Mazzy Star - So Tonight That I Might See

30. Yo La Tengo - I Can Hear the Heart Beating as One

29. Fugazi - End Hits

28. Tricky - Maxinquaye

27. Tindersticks - II

28.The Beta Band - The Tree EP´s

29. Elliott Smith - Either/Or

28. Fugazi - Red Medecine

27. Wilco - Summerteeth

26. Modest Mouse - Lonesome Crowded West

25. Future Sound of London - Dead Cities

24. Mudhoney - Tomorrow Hit Today

23. Built To Spill - Perfect From Now On

22. Pavement - Slanted and Enchanted

21. Sonic Youth - Dirty

20. Future Sound of London - Lifeforms

21. Portishead - Dummy

20. Eels - Beautiful Freaks

19. Slint - Spiderland

18. Tom Waits - Mule Variations

17. U2 - Achtung Baby

16. Spiritualizes - Ladies and gentlemen, We are Floating in Space

15. Bonnie “Prince” Billie - I See a Darkness

14. Nirvana - In Utero

13. Björk - Homogenic

12. R.E.M - Automatic for the People

11. Jeff Buckley - Grace

10. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea

9. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain

8. Godspeed You! Black Emperor - f#a#

7. My Bloody Valentine - Loveless

6.PJ Harvey - To Bring You My Love

5. Talk Talk - Laughing Stock

4. Sigur Rós - Ágætis Byrjun

3. Nirvana - Nevermind

2. Radiohead - The Bends

1. Radiohead - Ok Computer

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
Ooops! Bare 15 treff på meg der. :eek: Og det mest på "de etablerte" navnene på lista.

Jeg lover å ta en nærmere titt på de ukjente. Skal bare gjøre meg ferdig med 70-tallet først... 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
22 treff, 90 tallet var et bra 10år. Mye å velge blant

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
32 i denne runden,men du hadde vel listet opp en del flere album enn de tidligere dekadene.90-tallet er forøvrig et ufortjent utskjelt tiår av mange.folk husker ikke at det var mye møl også på 70- og 80-tallet.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
mikefish skrev:
32 i denne runden,men du hadde vel listet opp en del flere album enn de tidligere dekadene.

mvh. s,
Ja, finner rett og slett mer god musikk etter ´90.. :). 2000-tallet er foreløpig på ca 60 plater.

90-tallet er forøvrig et ufortjent utskjelt tiår av mange.folk husker ikke at det var mye møl også på 70- og 80-tallet.
Så enig, så enig.

Siste tiår synes det som mange undervurderer også , selv om det muligens savnes flere "klassikere" eller "terningkast 6 plater" (men det blir sikkert flere med tiden).

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.174
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Ni fra 60-tallet
Sytten fra 70-tallet
Ti fra 80-tallet
Seksten fra 90-tallet.

Altså er jeg sånn omtrentlig halvveis lost på rockefronten.

Topp Bunn