Best albums according to Lyngen

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.981
Torget vurderinger
2
C. Alshus skrev:
Ni fra 60-tallet
Sytten fra 70-tallet
Ti fra 80-tallet
Seksten fra 90-tallet.

Altså er jeg sånn omtrentlig halvveis lost på rockefronten.
Bare hvis du tror Lyngen sitter på den store sannheten når det gjelder hva som er den beste musikken. According to Lyngen betyr bare at det er lister etter hans personlige smak.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
NÅ kommer REM! Etter at de er blitt kommers og halvveis uinteressante!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Smiths og Pixies på 80 talls lista ;D bra bra.

Men herregud da, Marillion, what the fuck. ??? ???

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
erato skrev:
uenig herr musikkpoliti
;D

Joda, gode album dette som forsvarer en plass på 90-talls lista, men Fables, Document and Life's Rich Pageant var virkelig nyskapende på sin tid og står som påler på 80-tallet på en helt annen måte. 90-talls albumene er på en måte "more of the same" (selv om det er lett å spore en viss utvikling i bandet) og er på sett og vis ikke viktige på samme måte.

Blir som om en skulle foretrekke 80-talls albumene til Stones fremfor 70-talls albumene.

Men som sagt før, det er Lyngens liste og jeg følger den med stor interesse. Og eneren er 100% korrekt plassert. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
erato skrev:
65finger skrev:
erato skrev:
uenig herr musikkpoliti
;D

Joda, gode album dette som forsvarer en plass på 90-talls lista, men Fables, Document and Life's Rich Pageant var virkelig nyskapende på sin tid og står som påler på 80-tallet på en helt annen måte. 90-talls albumene er på en måte "more of the same" (selv om det er lett å spore en viss utvikling i bandet) og er på sett og vis ikke viktige på samme måte.

Blir som om en skulle foretrekke 80-talls albumene til Stones fremfor 70-talls albumene.

Men som sagt før, det er Lyngens liste og jeg følger den med stor interesse. Og eneren er 100% korrekt plassert. ;D
Jeg er enig erato :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
erato skrev:
65finger skrev:
erato skrev:
uenig herr musikkpoliti
;D

Jeg er enig erato :)
Var nok litt sterkt å si at REM på 90-tallet er uinteressant. Var litt ironisk ment også i relasjon til en tidligere post om 80-talls lista. Jeg lærer mye av å se hva andre liker, skulle bare ønske tida strakk til til å høre alt.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg er i allefall ikke i tvil om at Automatic for the People er deres klart beste album. Og da tenker jeg ikke på om det er kommersielt eller ikke. En klassiker rett og slett.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Jeg er i allefall ikke i tvil om at Automatic for the People er deres klart beste album. Og da tenker jeg ikke på om det er kommersielt eller ikke. En klassiker rett og slett.
I tråden "Best albums according to Lyngen" er det du som har rett.

I en annen tråd ville jeg slaktet deg nådeløst! ;)

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Du har Tricky på lista. Vurderte du å ta inn Massive Attack også?

Jeg kjøpte forøvrig det albumet til Neutral Milk Hotel etter sterke anbefalinger, men det åpna seg liksom ikke. Burde kanskje gitt det en ny sjans.

Mvh Ola

U

utgatt60135

Gjest
OAlex skrev:
Du har Tricky på lista. Vurderte du å ta inn Massive Attack også?
Kun kortvarig.

Jeg kjøpte forøvrig det albumet til Neutral Milk Hotel etter sterke anbefalinger, men det åpna seg liksom ikke. Burde kanskje gitt det en ny sjans.
Jeg stusset også over at så mange likte dette albumet etter innkjøp. Ja, det trenger mange gjennomlyttninger før den åpner seg opp :).

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511
Hei Lyngen, jeg har ikke tenkt til å begynne å klage over band/album du skulle hatt med eller band/album det er helt åpenbart at du bare førte opp for å tøyse med oss.
Der jo som Rolfozzy sier, din liste, og det er artig at du deler den med oss.
Jeg vil dog, i all hjelpsomhet, påpeke at det skjedde et par feil da du limte inn 90talls oversikten din fra word til nettleser. Disse albumene har på mystisk vis blitt borte;
Refused - The Shape Of Punk To Come
Built To Spill - There's Nothing Wrong With Love
Superchunk - No Pocky For Kitty
Archers Of Loaf - Icky Mettle
Guided By Voices - Bee Thousand, Alien Lanes, Propeller
Magnetic Fields - Get Lost, Charm Of The Highway Strip, 69 Lovesongs Vol.1-3
Mountain Goats - Nine Black Poppies, Zopilote Machine
Dinosaur Jr - Hand It Over
Eric's Trip - Forever Again
Versus - Secret Swingers, Two Cents Plus Tax

U

utgatt60135

Gjest
Roberten skrev:
Disse albumene har på mystisk vis blitt borte;
Shit ja!!!

Ikke datafeil, men kråker fløy inn og rappa de fra cd-hyllene mine :eek:.

U

utgatt60135

Gjest
Roberten skrev:
...eller band/album det er helt åpenbart at du bare førte opp for å tøyse med oss.
Aii.. du avslørte meg :-[. Men klarer du å treffe riktig på alle dem?

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Har mange på listen din selv om noen er langt fra favoritter. Tilfredstillende å se du har fått med deg My Bloody Valentine, FSOL og Talk Talk.

Savner ett av Coctau Twins sine meget gode album fra 90 tallet...mener du har kommentert denne gruppen i positive vendinger ved en tidligere anledning....

U

utgatt60135

Gjest
Det blitt meg fortalt at jeg har prøvd en slik en i et tidligere liv :'(. Jeg var en ung og fattig gutt som hadde et forhold til en eldre rik dame. Det ble ikke tolerert så jeg ble hentet, bakbundet og kjørt avgåre til torvet i en hestekjerre. For noen år siden opplevde jeg noe merkelig. På motorveien utenfor Stockholm passerte vi en ulykke hvor en ung mann hev etter pusten. Plutselig kjente jeg en smerte i halsen som var et tydelig snitt rett over. Det varte i ca 20 min og jeg ble sittende igjen i bilen en stund etterpå fordi det var så merkelig opplevelse. Kanskje er det sant ::).

U

utgatt60135

Gjest
SOA skrev:
Savner ett av Coctau Twins sine meget gode album fra 90 tallet...mener du har kommentert denne gruppen i positive vendinger ved en tidligere anledning....
Har ikke en eneste plate av dem faktisk. Har bare hørt litt på dem, men ble hverken mislikt eller tatt varmt imot. Jeg burde hørt mer på dem.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Lyngen skrev:
SOA skrev:
Har ikke en eneste plate av dem faktisk. Har bare hørt litt på dem, men ble hverken mislikt eller tatt varmt imot. Jeg burde hørt mer på dem.
Ok, da blander jeg med en annen her inne tydeligvis ::)...utgivelsen jeg tenkte på var forresten Heaven or Las Vegas...en perle imo

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511
Lyngen skrev:
Roberten skrev:
Disse albumene har på mystisk vis blitt borte;
Shit ja!!!

Ikke datafeil, men kråker fløy inn og rappa de fra cd-hyllene mine :eek:.
Auda. Alltid kjedelig når slikt skjer. Nok et argument for å gå over til vinyl, finnes ikke en kråke som klarer å løfte med seg en lp. Forøvrig har Rocket From The Crypt, Brian Jonestown Massacre og Primal Scream noen plater fra 90tallet du bør lån øret til ved anledning.

U

utgatt60135

Gjest
Ok, det gjenstår 7 måneder, men lista får heller oppdateres senere. Morsom liste å lage fordi det føles litt som upløyd mark fordi jeg aldri har sett noen liste for siste tiår enda. Jeg er sikkert uenig med meg selv om noen år men føler lista ble bra. Veldig mye bra musikk for tiden :) :).

U

utgatt60135

Gjest
2000-tallet:

60. Tom McRae - Just Like Blood

59. Tom McRae - Tom McRae

58. Band of Horses - Everything All the Time

57. Beirut - The Flying Club Cup

56. Sleater - Kinney - The Woods

55. The National - Boxer

54. Menomena - I am a Fun Blame Monster

53. Depertment of Eagles - In Ear Park

52. Sonic Youth - Sonic Nurse

51. Sigur Rós - Med Sus i Eyrum Vid Spilum Endalaust

50. The Microphones - The Glow Pt.2

49. Iron & Wine - The Shepherd´s Dog

48. Susumu Yokata - Distant Sounds of Summer

47. Modest Mouse - Good news For the People Who Love Bad News

46. Andrew Bird - Weather Systems

45. MGMT - Oracular Spectacular

44. Eels - Daisies Of the Galaxy

43. Wolf Parade - At Mount Zoomer

42. PJ Harvey - Uh Huh Her

41. The Shins - Wincing the Night Away

40. Susumu Yokata - Grinning Cat

39. Wilco - A Ghost is Born

38. Sigur Rós - Takk

37. Portishead - Third

36. Beth Gibbon & Rustin Man - Out of Season

35. Mari Boine - Idjagiedas

34. Björk - Vespertine

33. Songs: Ohia - The Magnolia Electric Co.

32. Porcupine Tree - In Absentia

31. Decemberists - The Crane Wife

30. Bright Eyes - Lifted ...

29. Amy Winehouse - Back in Black

28. Animal Collective - Merriweather Post Pavillion

27. Mew - And the Glass Handed Kites

26. Blonde Redhead - Misery ia s Butterfly

25. Bonnie “Prince” Billy - Master and Everyone

24. Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones

23. Lhasa - The Living Road

22. Atlas Sound: Let the Blind Lead Those Who Can See But Cannot Feel

21. Fugazi - The Argument

20. Decemberists - Picaresque

19. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven

18. Antony and the Johnsons - The Crying Light

17. Bright Eyes - I´m Wide Awake, Its Morning

16. Broken Social Scene - Broken Social Scene

15. Radiohead - Hail To the Thief

14. Interpol - Turn On the Bright Lights

13. Arcade Fire - Neon Bible

12. The Shins - Chutes Too Narrow

11. Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside Out

10. Andrew Bird´s Bowl of Fire - Swimming Hour

9. Modest Mouse - Moon & Antarctica

8. Deerhunter - Microcastle

7. Lemmus Lemmus - Lemmus Lemmus

6. Radiohead - In Rainbows

5. Broken Social Scene - You forgot It In People

4. Antony and the Johnsons - I´m a Bird Now

3. Radiohead - Kid A

2. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot

1. Arcade Fire - Funeral

U

utgatt60135

Gjest
Ferdig!!! Phu..... 8) 8) :D :D.

Konklusjonen min er at toppen var mellom 1967-69, faller litt mot 75 for så å falle enda mer i løpet av siste halvåret. På 80- tallet er kurven på sitt laveste, men tar seg veldig opp fra 89. Over 90 årene er kurven jevnt høy og synker bare litt utover 2000 årene.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.684
Torget vurderinger
1
Gratulerer med målpasseringen!

Derimot ser det ut som at jeg har et stykke i gjen. Fikk bare 2 treff denne gangen :eek: 2x Radiohead.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Har bare hørt Wilco, Songs:Ohia og McRae av disse, så her har jeg en jobb å gjøre skjønner jeg. Sikkert mye bra her som bør sjekkes ut - bra jobba Lyngen ;)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Herlig arbeid, Lyngen. Om jeg hadde kjøpt like mye musikk som deg kan jeg forestille meg at listen min ville hatt klare likhetstrekk selv om jeg er overrasket over Wilco-rangeringen da jeg syns "Sky Blue Sky" er den klart beste fra den kanten siden "Being There". Ellers artig å se "Daisies of the Galaxy", den snurrer jevnt og trutt her. ;)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
kjempeliste Lyngen ! kunne her notere 36 plater som også er i min platesamling,men her er også endel utgivelser som jeg ikke kjenner til eller har gått meg hus forbi.

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
super liste Lyngen! skal sjekke ut 2000 tallet listen, der er det 2-3 stk jeg kjenner til (Flau :-[) med din gode smak er det sikkert mye kul musikk som må kjøpes :)

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Har kun hørt Wilco - A ghost is born, som er et kjempealbum. Da må YHF sjekkes ut også!

t

U

utgatt60135

Gjest
jowil skrev:
Herlig arbeid, Lyngen. Om jeg hadde kjøpt like mye musikk som deg kan jeg forestille meg at listen min ville hatt klare likhetstrekk selv om jeg er overrasket over Wilco-rangeringen da jeg syns "Sky Blue Sky" er den klart beste fra den kanten siden "Being There". Ellers artig å se "Daisies of the Galaxy", den snurrer jevnt og trutt her. ;)
Takk..

Yankee Hotel Foxtrot er etter min mening deres klart beste plate med god margin, og det tror jeg de fleste mener. En klassiker rett og slett. Sky Blue Sky synes jeg er en god plate (Jeff lager aldri dårlig musikk, imo) men ikke noe spesielt bra. Being There har jeg ikke falt så mye for dessverre. Summerteeth synes jeg er veldig bra. Har lyttet litt på deres nye "The album" og fikk en følelse på at det blir deres nest beste. Gleder meg til den kommer i salg.

Loose Fur - Born Again In the USA er også et veldig bra album.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.916
Godt forsøk det der, Lyngen!

Har vel over to tredjedeler av platene du ramser opp, men det var også noen jeg ikke har hørt om, så det skal sjekkes. Når man ser bort fra det øredøvende fravær av Dylan plater, så synes jeg det er litt rart at du ikke har tatt med The Mars Volta - Frances the Mute eller tatt med en eneste White Stripes plate, gitt profilen ellers.

noruego

U

utgatt60135

Gjest
The Mars Volta har jeg egentlig aldri gitt noen ordentlig sjanse, men har ikke falt for dem på første forsøk. Har flere album av The White Stripes men har ikke klart å like dem så mye, enda jeg virkelig ville like dem. Jeg skrøt fælt av Raconteurs i fylla her også, men det angret jeg på. Nesten ikke spilt senere. Et annet album som mange skrøt av, The Strokes- Is This It, har jeg heller ikke klart å falle for. Men mener ikke at noen av disse er dårlig musikk alså. Jeg er ikke av dem som automatisk setter musikk de ikke liker i dårlig og kjedelig båsen (vel, noen ganger gjør jeg sikkert det jeg også). Det der er en uting, imo.

U

utgatt60135

Gjest
Men nå venter jeg på krass kritikk fra ErosLoveKing :-* :-* :-*..

RolfOzzy har vel falt av lasset nå ::)..

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.916
Lyngen skrev:
The Mars Volta har jeg egentlig aldri gitt noen ordentlig sjanse, men har ikke falt for dem på første forsøk. Har flere album av The White Stripes men har ikke klart å like dem så mye, enda jeg virkelig ville like dem. Jeg skrøt fælt av Raconteurs i fylla her også, men det angret jeg på. Nesten ikke spilt senere. Et annet album som mange skrøt av, The Strokes- Is This It, har jeg heller ikke klart å falle for. Men mener ikke at noen av disse er dårlig musikk alså. Jeg er ikke av dem som automatisk setter musikk de ikke liker i dårlig og kjedelig båsen (vel, noen ganger gjør jeg sikkert det jeg også). Det der er en uting, imo.
Siden listen din vel først og fremst reflekterer anglosaksiske rock/pop utgivelser med snev av indie, americana og prog, så er det da ikke mange i denne gjengen som kan fremvise en mer kreativ krukke enn Jack 'Sarepta' White det siste tiåret. Igjen, om vi altså ser bort fra guden over alle guder, Dylan.

Vil overraske meg stort om du ikke ville like Frances the Mute om du ga den noen flere gjennomspillinger, igjen tatt i betraktning de preferanser du ellers har gitt uttrykk for.

Strokes ble av en eller annen grunn hauset opp som et opphauset band...

U

utgatt60135

Gjest
noruego skrev:
Vil overraske meg stort om du ikke ville like Frances the Mute
Albumet synes litt for masete og slitsom for min smak, litt av det samme med Jack White (men synes han er en flink musiker tross dette).

U

utgatt60135

Gjest
noruego skrev:
Siden listen din vel først og fremst reflekterer anglosaksiske rock/pop utgivelser ..
Anglosakere er vel en "utdødd" folkegruppe (opprinnelig fra nord-tyskland) med gammelengelsk ::)..

Men ja, hvor er de gode platene fra ikke-engelskspråklige land ? :-\ ::)..

Men er det ikke ikke et ord for land med engelsk som morsmål? Husker ikke i farta..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
Men nå venter jeg på krass kritikk fra ErosLoveKing :-* :-* :-*..

RolfOzzy har vel falt av lasset nå ::)..
;D ;D ;D

har ladet kanonen, men vet ikke helt med hva. ::)

Den lengste lista, og faktisk den med færrest treff i egen samling (7-8stk totalt)
Tror det skyldes at jeg på 2000-tallet meldte meg litt ut, og satset nesten "alt" på singler istedenfor.
Har vel litt å ta igjen.

Skal sjekke ut noen ting på lista di Lyngen, men ikke faen om du får meg til å kjøpe flere fra sutrehodene i Radiohead. Har nok med de jeg har. ;) ;)

Arcade Fire har jeg et sånn ihjelspilt på radio forhold til, føles som et uuuutrolig kjedelig band, men jeg tar sikkert feil og skal gi en av skivene en tjangs.

Hvor er noe av Jack Whites produksjoner, og ikke minst mannen som avsluttet sin karriere til terningkast seks i stil, Johnny Cash.

Som Noruego sier det er jo et (godt?) forsøk ;) ;) ;)

Nok en hederlig liste Lyngen, fint med inspirasjon til nye innkjøp. De fleste av oss har vel godt av litt input fra andre, også på sjangere vi selv ikke henger så mye rundt.

Terningkast 6 til Lyngen for en inspirerende tråd
:D :D :D :D

Topp Bunn