Best lyd på CD vs vinyl, eller like gode.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.365
Vinyl vs Tape vs Cassette vs Streaming
Finner ingen tråder som dekker alt, men valgte å putte dette inn her.
Syns den sammenligningen var temmelig ubrukbar. Elektronisk og komprimert musikk som master-referanse. Utgangspunktet er håpløst. Det blir som om du skal sammenligne wagyu biff mot belgisk blå og norsk rødt fe, men først male kjøttet opp til kjøttdeig og tilsette noe krydder. Så finne ut hva som smaker best.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.316
Sted
Oslo
Dette er fra kanskje 15 år sia, og fordi jeg ble regnet som HiFi nerden eller Ståle Krapyl i min krets ble jeg alltid spurt.
Pleide å si at om du vil bruke 5-6 tusen, kjøp CD spiller og ikke platespiller+riaa.
Vil du bruke 15 tusen er det opp til deg, vil du bruke mere gå vinyl.
Hadde selv Micro RX1500 SME V og Benz pu og rør riaa, sa aldri til noen hva nypris på det ville vært,
har heller ikke hørt digital som har gitt meg like mye musikk glede.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.351
Torget vurderinger
0
Det kan være vanskelig å velge om CD eller Vinyl eller Streaming er best.
"Best" gjør seg bedre i markedsføring enn jevnt over lydopplevelse hos audiofile.
Hos forhandleres systemer i million(er)klassen er det sjeldent på et forventet nivå,
men når innholdet på skivene/strimen også er forskjellig så kommer resultatene
fra målemafian i skyggen av det som faktisk strømmer ut av et par tre høyttaler.
Et av nyttårsforsettene er å krysse fingrene for at noen kan dra en Umami Red
lenger enn det middelmådige nivået som har vært presentert ved flere anledninger (y)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Problemet med digitalt er primært mastringen. Så mange måter å føkke opp signalet på...

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.316
Sted
Oslo
Problemet med digitalt er primært mastringen. Så mange måter å føkke opp signalet på...
Jeg hater digitally remastred vinyl.
Original plater, ikke bare før diggifaen men også dengang studioer brukte rør utstyr låter faen meg best.
Når det gjelder folks legning har jeg ingenting imot transer, så lenge jeg kan bruke mitt rør utstyr.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.322
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Plenty dårlig vinyl som er analogt mastret, fra både før og etter CDens ankomst. Plenty god vinyl som er mastret digitalt. Og ditto dårlig selvsagt.

Fullstendig poengløst å være bombastisk og avfeie det ene eller andre; analogt mastret vinyl, digitalt mastret vinyl og CDer kan låte både fortreffelig og begredelig.

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
516
Torget vurderinger
1
Mediet er én ting, men spørsmålet må kanskje trekkes helt frem til lytteren i stolen, og da bør vel mediet og avspillingen ses i kombinasjon?

Rent kronemessig tror jeg man kan oppnå billigere kvalitetslyd med CD og avspiller enn med vinylrigg, spesielt med en transport/dac kombinasjon. Så er det åpenbart at for mange er den manuelle interaksjonen og kombinasjonsmuligheter i et vinyloppsett også litt av sjarmen. Så lite rasjonelt å telle kun kroner.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.493
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Plenty dårlig vinyl som er analogt mastret, fra både før og etter CDens ankomst. Plenty god vinyl som er mastret digitalt. Og ditto dårlig selvsagt.

Fullstendig poengløst å være bombastisk og avfeie det ene eller andre; analogt mastret vinyl, digitalt mastret vinyl og CDer kan låte både fortreffelig og begredelig.
Støttes 100% . Det er ikke formatet som er problemet . Personlig har jeg satset mest på digitalt , selv om vinyl kan bli svært bra hvis man legger nok penger i det.
Og MÅ man ha den beste lyden/utgaven av en innspilling - så trenger man både vinyl og CD da mastringene varierer i høy grad mange ganger.

• Liker
Reaksjoner: JMM

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.861
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Mediet er én ting, men spørsmålet må kanskje trekkes helt frem til lytteren i stolen, og da bør vel mediet og avspillingen ses i kombinasjon?

Rent kronemessig tror jeg man kan oppnå billigere kvalitetslyd med CD og avspiller enn med vinylrigg, spesielt med en transport/dac kombinasjon. Så er det åpenbart at for mange er den manuelle interaksjonen og kombinasjonsmuligheter i et vinyloppsett også litt av sjarmen. Så lite rasjonelt å telle kun kroner.
Helt enig. Vi som lydinteresserte har våre helt egne preferanser, som sjelden samsvarer med hva som er det teknisk beste. Derfor er det umulig å si hva som er det "beste" av noe, uansett om det er medium, opptak eller avspillingsutstyr. Vår personlige smak har alt for mye å si i den ligningen.

Topp Bunn