Beste biwire jumpere

T

TT.

Gjest
Pisspreik my ass, verden vil uansett bedras. Noen tildekker det med å kalle det en livsstil, smykke eller kunstverk, men likefullt er det å lure penger fra folk, som med kabel.

Det viktigste med kabel er at de er lange nok!

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Forskjellen fra ett til 6 gasspjeld er lett målbar. Om resultatet blir mer effekt kommer nok mye an på mapping og lifttilførsel.(kald luft utenfra vs varm luft fra motorrommet)
I min tidligere e30 med hartge 2.7l droppet jeg dbilas fordi det gav mer mening å spare pengene til en s50b32

Nå trives jeg godt med 6 sylindere uten gasspjeld. ;)
Men du innser at det nok finnes flust av folk som bytter til både det og feks M50 uten å oppleve så mye annet enn cred på forum?

A

ANM

Gjest
Nei vær så snill! Ikke gjør det Kurt!:( Nå har du allerede hamret den gamle bilen min, ikke drep eiergleden jeg har til høyttalerne mine... :(
Ja det stemmer, jeg var full en kveld og lot meg provosere av dine infantile utsagn i en tråd ikke helt ulik denne for en stund siden. Beklaget det hele på PM og fikk inntrykk av svaret ditt at det var OK, men hvis du har noe å tilføye må du gjerne ta det "offentlig" i tråden her?
Bare så det er sagt. Jeg lar meg ikke provosere av deg. Du får skrive hva du vil for min del, edru eller full. Stå på broder!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvem tar 200k for en sykkel?

For den som ellers måtte finne verdi i sammenligningen. Moderne karbonfibersykler bygges for hånd, Man har en innvendig form som det legges individuelt tilskjærte ark av impregnert karbonfiber på. Dette gjøres altså manuelt, ark for ark. Deretter legges den karbonkledde innerformen (med en luftblære i) inn i en ytterform (en for hver størrelse, av stål, og de er store nok til å få en hel sykkelramme inn i), og det hele varmes opp mens det blåses trykk i luftblæra. Så kjøles det ned, ramma tas ut av formen, innerformen fjernes, før ramma slipes ned og lakkeres. Jeg leste for noen år siden en test av Cervelo S3. I den er det over 300 ark. Rammer i den absolutte toppklassen går for betraktelig mindre enn laskene til NO.

Sist redigert av en moderator:

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.320
Forskjellen fra ett til 6 gasspjeld er lett målbar. Om resultatet blir mer effekt kommer nok mye an på mapping og lifttilførsel.(kald luft utenfra vs varm luft fra motorrommet)
I min tidligere e30 med hartge 2.7l droppet jeg dbilas fordi det gav mer mening å spare pengene til en s50b32

Nå trives jeg godt med 6 sylindere uten gasspjeld. ;)
Men du innser at det nok finnes flust av folk som bytter til både det og feks M50 uten å oppleve så mye annet enn cred på forum?
Så hvis noen hadde byttet motor i din bil fra m20 til m50 over natten, hadde du ikke merket det?
De som bytter til m50 motor gjør det nok utifra egne behov og ikke hva folk på forum synes.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvem tar 200k for en sykkel?.....
Du har helt rett Zomby! Eneste gode analogien finner du i alternativ medisin.
Racere i det absolutte toppskiktet ligger vel rundt halvparten om dagen, og det er mer enn dyrt nok. For all del!

Likheten er at en glad amatør vinner og taper like mye i turritt eller masterklassen om han har toppmodellen eller den prispressa lillebroren til halvparten.

Forskjellen er at vedkommende ikke starter en krangel om at resultatlista er feil, fordi han følte at han tok den spurten.

Dyrere sykkel er dog hakket raskere på dørstokkmila. Det kan ikke underslås. :)

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Nei vær så snill! Ikke gjør det Kurt!:( Nå har du allerede hamret den gamle bilen min, ikke drep eiergleden jeg har til høyttalerne mine... :(
Ja det stemmer, jeg var full en kveld og lot meg provosere av dine infantile utsagn i en tråd ikke helt ulik denne for en stund siden. Beklaget det hele på PM og fikk inntrykk av svaret ditt at det var OK, men hvis du har noe å tilføye må du gjerne ta det "offentlig" i tråden her?
Bare så det er sagt. Jeg lar meg ikke provosere av deg. Du får skrive hva du vil for min del, edru eller full. Stå på broder!
Det var heller ikke poenget. Jeg ser på deg som en kunnskapsrik ressursperson som tilfører sentralen noe. Det kryr ikke av de, og det ser ikke ut til at vi kan forvente påfyll ala gamle tider.
Syns ikke vi skal velkomme den nye generasjonen med at alle tidligere erfaringer er bullshit, kjøp en optisk kabel og hvilket som helst par aktive høyttalere så har du verdens beste stereo.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen tildekker det med å kalle det en livsstil, smykke eller kunstverk, men likefullt er det å lure penger fra folk, som med kabel.
Det er nettopp det som ikke er tildekking.

Det hadde vært greit nok å markedsføre en ledningsstump med at den er fin å se på, leder strøm, og James Bond har maken. Toskete, spesielt å kjøpe den, men greit nok.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Alltid fascinerende å se noe som ikke har noen relevans for de fleste av oss engasjere så mye.. Selv sitter jeg å kjeder meg på en flyplass og skal snart legge kabel.. :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Alltid fascinerende å se noe som ikke har noen relevans for de fleste av oss engasjere så mye.. Selv sitter jeg å kjeder meg på en flyplass og skal snart legge kabel.. :p
Det er en av de tingene som kanskje trenger å masseres inn enda en stund til? Disse tingene stjeler energi, penger, markedsandeler og i det hele tatt som heller kunne vært brukt på hifi, ergo bidrar de til at det blir mindre igjen til hifi for forbrukeren, og mindre rom igjen for de som faktisk bidrar til å fremme teknologi med reell og stor betydning.

Klart fenomenet i seg selv er relevant for alle som interesserer seg for hifi, enten de er forbrukere eller lever av av å produsere eller selge det. Det handler ikke om hvorvidt jeg har råd til å klaske 70 laks i bordet og reise hjem med en ny lask. Eller, som jeg har nevnt før, OHC anbefaler at man bruker laskene til NO mellom forsterkerterminalene og høyttalerkabelen og høyttalerkabelen og høyttalerterminalene. Det er to sett, pluss mellom hf og lf på høyttaleren, eller to sett for hvert kabelpar om man bruker muligheten for å biwire. tre eller fire sett, altså. 210 eller 280 laks i lask, alt ettersom. Du kan ta deg faen på at jeg ikke har råd. Jeg har ikke råd til å bruke de samme pengene på høyttalere eller platespiller heller. Men der krangles det lite, forstå det den som kan.

Z

Zomby_Woof

Gjest
:D Og jeg har ikke tenkt å si hvem det var fra heller, ikke at jeg aner hvem vedkommende er i noe fall, ut over at jeg tror jeg husker nicket....

Tillegg:Jeg kan vel si så mye som at vedkommende ikke har bidratt til den åpne diskusjonen i tråden. Oppskriftsmessig og som beskrevet i fjøsnissetråden, med andre ord.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gjentagelser er slik hfs er. Også ifht dette fenomenet.. Finner det rart at folk bruker så mye tid på andres evne til å ta valg, evt la være.. Meg selv inkludert.. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Absolutt. Men hva skal vi snakke om, annet enn været? :)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nei, du kan så si. Har en vært her en stund har en jo sett trender komme og gå. Den årlige varianten av "hva skal jeg bruke en million kroner på, i et rom dere ikke kjenner", "av forum ga meg All lærdom jeg trenger ifht to kanals "," jeg kom, forsvant ".... Eller andre. Uansett, stort sett trivelig å være her da.. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er jo trivelig, stort sett.

Jeg tror den nysgjerrige nybegynner i det minste ser at det er såpass med kontroverser at han tør å ha en egen mening oppi alt kaoset.

A

ANM

Gjest
Det var heller ikke poenget. Jeg ser på deg som en kunnskapsrik ressursperson som tilfører sentralen noe. Det kryr ikke av de, og det ser ikke ut til at vi kan forvente påfyll ala gamle tider.
Syns ikke vi skal velkomme den nye generasjonen med at alle tidligere erfaringer er bullshit, kjøp en optisk kabel og hvilket som helst par aktive høyttalere så har du verdens beste stereo.
Må takke deg for de vennlige ordene. Jeg er svak for smiger. ;)

Er veldig uenig med deg da all fakta tilsier at Nordost baserer sin inntekt på å selge bullshit. Jeg er overhodet ikke ute etter å omvende de troende eller pisse på folks forbruk, kun diskutere fakta. Om du mener at denne omtalte lasken har noe for seg, uansett pris og fra et audioteknisk ståsted utklasser en fornuftig dimensjonert PN stump, vel da tar du feil. Om du synes det er et stilig tilbehør som gir deg glede å eie, da har vi ingen diskusjon. More power to ya!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
23

"Once again, it's time for the well-heeled Blingsters to bop on over to Timberland,
hand over the Vaseline jar, pull Down their trousers With backwards mounted zippers
and kneel on the floor, spreading their cheeks in order to get royally fucked
- once again!​

Bumper denne just in case, det er Blakk Fridag snart og noen kunne bli fristet....​

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.120
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjære vene. Bare det at dere spør sånn er pinlig avslørende.
Dette er ledningsstumper, og for alle som enda ikke er smittet må det slås fast klart og tydelig.
Sånne priser er humbug og lureri.
Det koster mer enn kompliserte musikkinstrumenter håndlaget i Sveits!
Svindel heter det.
Jeg har sett dette på listene hos OHC før, men dette tar kaka.
En seriøs butikk bør ikke ha dette på samvittigheten.

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Antall liker
10.423
Sted
Bergen
Torget vurderinger
34
Når verken forsterker eller høyttalere har disse flotte ledningene i seg, hvordan skal det da være mulig at disse gjør noe som helst effekt? Virker for meg helt søkt at noen kan bruke så mye penger på det der..

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.914
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
20161124_093352.jpg
Siden vi er på gli ang temaet.
Selger disse flotte i rent sølv for bare 29999.-.
Frakt er inkludert.

Steinar.

A

ANM

Gjest
Jaha, hvilke fakta?
Tja, la oss starte i den enkle enden, så kan vi gå videre trinn for trinn.

Øvre grensefrekvens:

f0=1/(2*π*√(L*C))

Induktans/Kapasitans 2*2,5 mm² PN:

La oss ta i og si at PN stumpene er l=20cm og holder d=5cm avstand til hverandre, den relative permiabiliteten≈1

Lstump≈((µ0*µr)/π)cosh⎺¹(s/d)*l

Lstump≈640nH

Cstump≈π*l/(ln(d/2r+√(d²/4r²)))

Cstump≈2,8pF

Setter vi det inn første formel får vi øvre grensefrekvens

f0=119MHz

Trenger vi virkelig høyere båndbredde?

Resistansen som er den eneste vesentlige faktoren i lasken, så vel som hele høyttalerkabelen, da den fastsetter attenuasjonen ved de forskjellige frekvensene i den reaktive lasten som en høyttaler utgjør:

Rstump 0,0026Ω

Dette er fakta!

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Siden steinost selger sølv, utgjør det en differanse på 0,00014Ω på en 2,5mm² stump.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.914
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Rasende billig også.
faan skulle aldri ha gjort dette.
tlf står ikke stille, det er kø langt oppe i gata her.
Naboene glaner og lurer på hva i helvete skjer her.

Steinar.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.785
Sted
Smurfeland
Siden steinost selger sølv, utgjør det en differanse på 0,00014Ω på en 2,5mm² stump.
Hobbyen blir morsommere hvis man tillater seg å tro at resistans ikke er den eneste faktoren som kan påvirke lyden i materialer som skal lede lydsignaler. Forskjellige materialers egenlydsignatur, ressonansfrekvenser, krystallstruktur, og ikke mins dielektrikumets betydning for kapaistans og skinneffekt er alle ting som gjør hverdagen som audioholisk tweaker litt mer fargerik.

Men at det skal koste idiotmye penger er bare tull.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hobbyen blir morsommere...
Tja... Gjør den egentlig?

hvis man tillater seg å tro....
Jeg liker personlig å få bekreftet fenomener som får betydning for prisen og ytelsen av produkter jeg betaler for eller liker å fikle med, av etterprøvbare, plausible forklaringer. Jeg "tror" svært sjelden på ting jeg selv synes høres ulogiske eller usannsynlige ut uten først å ha funnet en forklaring jeg finner troverdig. Det er selvsagt bare slik jeg fungerer, og YMMV. Ikke dermed sant at jeg personlig har noen komplett forståelse av alt jeg interesserer meg for (eller bruker penger på), men jeg gjør så godt jeg kan.

at resistans ikke er den eneste faktoren som kan påvirke lyden i materialer som skal lede lydsignaler. Forskjellige materialers egenlydsignatur, ressonansfrekvenser, krystallstruktur, og ikke mins dielektrikumets betydning for kapaistans og skinneffekt er alle ting som gjør hverdagen som audioholisk tweaker litt mer fargerik.
Det er vel her striden står. Ved audiofrekvenser har jeg aldri sett noen utredning som viser hvorfor disse egenskapene kan påvirke lyden, eller at ledematerialer faktisk kan ha noen "egenlydsignatur".

F.eks. kornstruktur? Ett elektron inn i den ene enden av kabelen gir uansett ett elektron ut i den andre enden, ikke sant? Forurensninger i korngrensene gir evt. bare neglisjerbart økt resistans. Eller?

Men at det skal koste idiotmye penger er bare tull.
Der er vi hjertens enige, i alle fall. :)

A

ANM

Gjest
Er godt kjent med å la det subjektive styre. Bruker platespiller som primærkilde. Forskjellen mellom kabel og vinyl er at vinyl ha absolutt målbare og hørbare svakheter. Kablers svakhet i forbindelse med audio er oppkonstruert, men tviler ikke ett sekund på at de som har troen virkelig opplever forskjell. Jeg vet at realiteten smerter noen ganger og derfor holder disse entusiastene skylappene på og søker bekreftelse i egne rekker. Akkurat som karen i det velkjente klippet under burde ha fortsatt å gjøre.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.785
Sted
Smurfeland
@Dazed: som du sier selv, det er sånn du fungerer, og det får du nesten bare lære deg å leve med. ;)

Jeg tror selvsagt heller ikke på ting jeg syns høres helt usannsynlig ut, men jeg kan såpass lite om metallurgi og elektronikk at jeg lett kan la meg forlede til å "skjønne" forklaringer som at edelmetall som sølv f.eks. kan ha gode lydmessige egenskaper utover sin egenskap som god elektrisk leder. Litt krydder å tenke på at man har sølv i signalveien, liksom.

Er nok mye der slaget der står ja, for det er vel ikke bevist at disse tingene ikke har noen innvirkning heller?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Googlet litt ang. skin effect, Ved 20Hz er skin-dybden i kobber 14,6mm, så det er ikke noe å bry seg om. Ved 20KHz er den nede i 0,46mm, så da er det vel mulig at det kan ha betydning hvis man har tykkere kabler enn 0,75 mm2 ;) La oss se:

OK. Da sier internett videre at skin-effekten ved 20KHz gir en resistivitet på 0,00000001678 Ω·m. Altså f.eks. en resistans på 0,0067Ω pr. meter kabel med 2,5mm2 tverrsnitt. - Og en relativ permeabilitet på 0.999991.

Det høres for meg ut som noe man ikke trenger å ta så veldig mye hensyn til. ;) Spesielt ikke når man vet at impedansekurvene til høyttalere gjerne svinger med flere Ohm fra 20 til 20.000 Hz, så syv tusendels Ohm i bidrag fra skin-effekten kan nok trygt ignoreres.

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Er nok mye der slaget der står ja, for det er vel ikke bevist at disse tingene ikke har noen innvirkning heller?
Jo, det er selvfølgelig bevist og er egentlig velkjent, men siden du sier du kan så lite om elektronikk vet jeg ikke helt hvordan jeg kan presentere tallene på en fornuftig måte for deg. Skal prøve en mer intuitiv tilnærming. Signalpåvirkningen fra en kabel avhengig metallets/isolasjonsmaterialets egenskaper som er relevant alu/sølv/kobber/gull/Pvc/ptfe er på nanonivået. Like lite som du ser deg nødt til å stille klokken frem hver gang du har kjørt tur med bilen trenger du ikke å tenke på disse faktorene. Faktumet er at kabler innehar alle de svakheter som produsenter og troende blåser opp, like mye som relativiteten faktisk påvirker tiden når du er i bevegelse. Om vi beveger oss opp i frekvens 10MHz++ eller ledningsstrekket blir flere kilometer må vi begynne å ta hensyn til alt dette. Det gjør vi feks i dataoverføring uten at det koster 200k meteren som Nordost stumpen faktisk gjør.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
@Dazed: som du sier selv, det er sånn du fungerer, og det får du nesten bare lære deg å leve med. ;)
Det lever jeg finfint med, ja. Problemet er at enkelte andre tydeligvis ikke takler at enkelte av oss tenker på den måten. Det får jeg dessverre ikke gjort noe med.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.785
Sted
Smurfeland
Jo, det er selvfølgelig bevist og er egentlig velkjent, men siden du sier du kan så lite om elektronikk vet jeg ikke helt hvordan jeg kan presentere tallene på en fornuftig måte for deg. Skal prøve en mer intuitiv tilnærming. Signalpåvirkningen fra en kabel avhengig metallets/isolasjonsmaterialets egenskaper som er relevant alu/sølv/kobber/gull/Pvc/ptfe er på nanonivået. Like lite som du ser deg nødt til å stille klokken frem hver gang du har kjørt tur med bilen trenger du ikke å tenke på disse faktorene. Faktumet er at kabler innehar alle de svakheter som produsenter og troende blåser opp, like mye som relativiteten faktisk påvirker tiden når du er i bevegelse. Om vi beveger oss opp i frekvens 10MHz++ eller ledningsstrekket blir flere kilometer må vi begynne å ta hensyn til alt dette. Det gjør vi feks i dataoverføring uten at det koster 200k meteren som Nordost stumpen faktisk gjør.
Som intuitivstyrt pragmatiker er forklaringen din fin nok for meg, jeg forstår deg som at du mener forskjellene er der, men i en slik skala at de er neglisjerbare i alle praktiske applikasjoner som noengang ville kunne oppstå i et hifianlegg.

Skjønner deg også som at du ikke er fremmed for at man kan la seg glede over å f.eks. lage sine egne jumpere i sølv og glede seg over resutaltet heller, som er litt mer der jeg er selv. Ville aldri drømme om å stikke en bunke tusenlapper i lomma på noen for å få meg Nordostbling i anlegget, men å lete opp materialer og svinge loddebolten for å lage noe selv er helt innafor i min verden.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.785
Sted
Smurfeland
Det lever jeg finfint med, ja. Problemet er at enkelte andre tydeligvis ikke takler at enkelte av oss tenker på den måten. Det får jeg dessverre ikke gjort noe med.
Du skjønte selvsagt at det ikke var vondt, men spøkefullt ment måten jeg sa det på. Vi er uansett enige i at det er lov å ha forskjellige tilnærminger til ting. Prøver å forholde meg relativt faktabasert selv, men går ikke av veien for litt subjektivisme heller hvis det gir feel good.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du skjønte selvsagt at det ikke var vondt, men spøkefullt ment måten jeg sa det på. Vi er uansett enige i at det er lov å ha forskjellige tilnærminger til ting. Prøver å forholde meg relativt faktabasert selv, men går ikke av veien for litt subjektivisme heller hvis det gir feel good.
Selvsagt. Jeg siktet ikke til deg. :)

Topp Bunn