Ketil
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 11.05.2004
- Antall liker
- 892
Utviklingen innen klasse D moduler som nCore vil jeg si representerer et klart kvalitativt bidrag på forsterkerfronten. Interessant nok har en relativ stor produsent som Marantz gått for nettopp disse modulene i sin siste utgave av toppmodellen. I tillegg bruker de så sin egen teknologi i implementeringen av nCore modulene, som HDAM og kobberbelagt chassis. Men det er kanskje dette du kaller for stjernestøv.Hvordan vil du beskrive, eller karakterisere, disse kvalitative bidragene? ......
Å utvikle klasse D moduler i form av nCore, vil jeg tro krever en ganske høy grad av kompetanse og kunnskapsnivå. Selve implementeringen av dem er derimot en relativ enkel sak. I utgangspunktet kan man jo også som forbruker bestille et sett nCore moduler, og skru sammen sin egen forsterker uten den helt store forkunnskapen. Det er jo på sett og vis det en del forsterkerprodusenter som benytter klasse D gjør. Men da kanskje med enkelte oppgraderte komponenter i form av strømforsyning eller lignende. Marantz har jo gjort sin egen vri på dette med å bruke nCore modulene som balansert brokoblet.
Hvis man så tar forsterkere fra en del produsenter som bruker nCore og sammenligner dem, vil man da oppleve stor forskjell mellom de forskjellige implementeringene? I utgangspunktet tviler jeg på det. Og det er vel her årsaken er til spørsmålstegnet jeg setter ved om man oppnår samme kvalitetsheving ved å gå fra en lavere til en høyere prisklasse innen forsterkere, sett i forhold til høyttalere. Det er liksom ikke så mange strenger en forsterkerprodusent har å spille på når kjerneteknologien er den samme. Når kjerneteknologien i form av nCore moduler er den samme, hva har så produsenten å spille på i forhold til å differensiere akkurat sitt produkt fra de andre?
Akkurat her tenker jeg at en høyttalerprodusent har langt flere strenger å spille. Det finnes en lang rekke variabler som avgjør lyden til en høyttaler, selv om selve høyttalerelementene kan være nøyaktig de samme. Hvis kjerneteknologien er utviklingen av selve elementene, er implementeringen av disse av langt større betydning enn hva implementeringen av f.eks en klasse D moduler utgjør.
Og akkurat det at antall variabler er langt større ved konstruksjon av en høyttaler enn av en forsterker, er grunnen til at jeg stiller spørsmålstegn ved om man oppnår samme kvalitetsforskjell ved å gå opp i et høyere prissegment på forsterkere sett i forhold til høyttalere. Mon tro hva Allan Shaw ville sagt.