Ketil
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 11.05.2004
- Innlegg
- 2.318
- Antall liker
- 892
I kjølvannet av tråden angående høyttalere i samme priskategori, tenkte jeg det kunne være interessant å belyse tematikken sett i forhold til forsterkere. Kan man dra den samme slutning at det skjer en nivåhevning i opplevd lydkvalitet når man beveger seg over i det angitte prisleie? Det finnes utvilsomt mange interessante forsterkere når man løfter pengepungen opp i det nevnte segment, men kan man dra den slutning at det skjer en vesentlig nivåhevning?
Interessant nok vil jeg hevde at det krever en større grad av ekspertise for å konstruere en forsterker av høy kvalitet versus en høyttaler av lignende kvalitet innen f.eks det angitte prissegment. Med andre ord kunne man forvente en større opplevd kvantitativ forskjell mellom forsterkere under versus over 50k, enn det samme gitt en høyttaler. Nå vil vel mange skrike etter en begrunnelse for dette syn, men antall høyttalerprodusenter versus forsterkerprodusenter taler vel sitt klare språk? Å lage en kvalitetsforsterker som skiller seg vesentlig ut fra mengden krever en kompetanse som få egentlig innehar.
I tillegg har man det faktum at det endelige sluttprodukt av et lydsignal som når lytterens øre, i større grad er farget av høyttalerens bidrag. Med andre ord er det åpning for mange forskjellige tilnærminger til et lydideal ved konstruksjon av en høyttaler enn ved en forsterker. En konstruktør har færre parametre å spille på ved tuning av lyd i en bestemt retning ved konstruksjon av en forsterker, enn det vedkommende har ved konstruksjon av en høyttaler.
Er det dette som gjør at vi har en oppfatning om at det skiller mer i opplevd kvalitet mellom høyttalere innen f.eks. 30k-50k vs 50k-100k, enn det gjør mellom forsterkere i en lignende sammenligning? Er årsaken til en oppfatning om større opplevd forskjell i lydkvalitet mellom høyttaler i forskjellige prissegment, at konstuktøren har flere parametre å spille på i forhold til å tune lyden i en bestemt retning når han har et større budsjett å spille på? Med andre ord handler det kanskje vel så mye om noe som er vesentlig forskjellig når budsjettet beveger seg opp i mer eleverte prisklasser for en høyttaler, enn noe som er vesentlig bedre?
Spørsmålet blir så om en forsterkerkonstruktør egentlig har så mye spille på i forhold til å levere et dyrt produkt som er vesentlig forskjellig i forhold til et rimeligere. Dette sett i forhold til en høyttalerkonstruktør som i større grad kan levere en høyttaler som er vesentlig forskjellig i forhold til den rimeligere modellen, og at denne forskjellen blir forvekslet med bedre.
En høyttalerprodusent kan levere to modeller; en under 50k med doble 6" basser, og en teknisk lik modell med doble 8" basser til over 50k. Konstruktøren har her en mulighet til å differensiere modellene. Men snakker vi om kvantitet eller kvalitet? Forsterkerkonstruktøren må i større grad spille på en hevning av kvalitet ved økning av budsjett. En kvalitet som vil underslås av mange ut fra forestillingen om et transparent nivå som ikke medfører en økning av kvalitet ved en ytterligere økning av kvalitet. Hva er vitsen med et S/N som overgår et visst nivå, hvis det menneskelig øre ikke er følsom for dette? Eller hvis det overskygges av andre parametre på andre områder?
Mitt egentlige sluttpoeng er antagelig at kvalitative bidrag fra bedre forsterkere i høyere prisklasser ikke bør undervurderes. Og at de kvalitative bidragene som man oppnår fra høyere prisklasser ofte forveksles med kvantitative bidrag. Som et større membranareal som flytter mer luft. Og som selvfølgelig ikke skal undervurderes i forhold til det endelige sluttresultat. Men at kvaliteten som driver elementet enten det er en 6", 8" eller 10" også er en vesentlig faktor. Og som ikke bør undervurderes.
Interessant nok vil jeg hevde at det krever en større grad av ekspertise for å konstruere en forsterker av høy kvalitet versus en høyttaler av lignende kvalitet innen f.eks det angitte prissegment. Med andre ord kunne man forvente en større opplevd kvantitativ forskjell mellom forsterkere under versus over 50k, enn det samme gitt en høyttaler. Nå vil vel mange skrike etter en begrunnelse for dette syn, men antall høyttalerprodusenter versus forsterkerprodusenter taler vel sitt klare språk? Å lage en kvalitetsforsterker som skiller seg vesentlig ut fra mengden krever en kompetanse som få egentlig innehar.
I tillegg har man det faktum at det endelige sluttprodukt av et lydsignal som når lytterens øre, i større grad er farget av høyttalerens bidrag. Med andre ord er det åpning for mange forskjellige tilnærminger til et lydideal ved konstruksjon av en høyttaler enn ved en forsterker. En konstruktør har færre parametre å spille på ved tuning av lyd i en bestemt retning ved konstruksjon av en forsterker, enn det vedkommende har ved konstruksjon av en høyttaler.
Er det dette som gjør at vi har en oppfatning om at det skiller mer i opplevd kvalitet mellom høyttalere innen f.eks. 30k-50k vs 50k-100k, enn det gjør mellom forsterkere i en lignende sammenligning? Er årsaken til en oppfatning om større opplevd forskjell i lydkvalitet mellom høyttaler i forskjellige prissegment, at konstuktøren har flere parametre å spille på i forhold til å tune lyden i en bestemt retning når han har et større budsjett å spille på? Med andre ord handler det kanskje vel så mye om noe som er vesentlig forskjellig når budsjettet beveger seg opp i mer eleverte prisklasser for en høyttaler, enn noe som er vesentlig bedre?
Spørsmålet blir så om en forsterkerkonstruktør egentlig har så mye spille på i forhold til å levere et dyrt produkt som er vesentlig forskjellig i forhold til et rimeligere. Dette sett i forhold til en høyttalerkonstruktør som i større grad kan levere en høyttaler som er vesentlig forskjellig i forhold til den rimeligere modellen, og at denne forskjellen blir forvekslet med bedre.
En høyttalerprodusent kan levere to modeller; en under 50k med doble 6" basser, og en teknisk lik modell med doble 8" basser til over 50k. Konstruktøren har her en mulighet til å differensiere modellene. Men snakker vi om kvantitet eller kvalitet? Forsterkerkonstruktøren må i større grad spille på en hevning av kvalitet ved økning av budsjett. En kvalitet som vil underslås av mange ut fra forestillingen om et transparent nivå som ikke medfører en økning av kvalitet ved en ytterligere økning av kvalitet. Hva er vitsen med et S/N som overgår et visst nivå, hvis det menneskelig øre ikke er følsom for dette? Eller hvis det overskygges av andre parametre på andre områder?
Mitt egentlige sluttpoeng er antagelig at kvalitative bidrag fra bedre forsterkere i høyere prisklasser ikke bør undervurderes. Og at de kvalitative bidragene som man oppnår fra høyere prisklasser ofte forveksles med kvantitative bidrag. Som et større membranareal som flytter mer luft. Og som selvfølgelig ikke skal undervurderes i forhold til det endelige sluttresultat. Men at kvaliteten som driver elementet enten det er en 6", 8" eller 10" også er en vesentlig faktor. Og som ikke bør undervurderes.