Høyttalere Beste høyttalere 50-100k

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.653
    Antall liker
    9.716
    Sted
    London
    Hva med GamuT? Kanskje for dyre? Er ikke oppdatert paa norske priser
    http://www.gamutaudio.com/speakers/rs3i

    Er fryktelig vanskelig å foreslå, da dette er veldig avhengig av smak og musikkstil

    Hva med Spendor eller Harbeth? Veldig "Engelsk" lyd...
     
    Sist redigert:

    rfo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.02.2006
    Innlegg
    67
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ligger er par Audio Physic Cardeas plus til salg på sentralen nå til rett under 100k.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mine personlige favoritter av modeller som i dag selges nye fra butikk og som er godt innenfor prisrammene er
    Sonus Faber Venere Signature (50K)
    Dali Epicon 6 (88K)

    Om eldre modeller skal tas med er jeg helt enig i tidligere postere om tidligere utgaver av B&W 802
    Skal man tillate tilbud/prisforhandlinger på nye modeller for å kunne få pressa de innenfor 100K-grensa; Dali Epicon 8 og Focal Sopra no 2

    Nå har jeg ikke hørt Paradigm Persona-serien ennå (gleder meg til å få høre de i Horten) så jeg kan ikke ta stilling til de ennå.
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    En høyttaler som garantert spiller "fletta" av det meste. Fra Amerikanske Legacy Focus SE.
    Fås også i et stort utvalg av forskjellige tresorter.
    NC_Focus_SE_434_1393.jpg
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    En skikkelig bra HT som selges av og til på brukten er Focal Electra 1027BE... Det er mye for penga!!
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    For guds skyld ikke KII og Devialet Phantom, Overpriset lifestyle produkter, og ja har testet ut begge systemene, holder meg langt unna.
    Det eneste disse har til felles er at de er aktive, ellers ikke noe å sammenligne egentlig
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Hei Ketil.
    Om du bor i Oslo området? Så kan du få prøve PMC Twenty5-26 med deg hjem.
    Mvh
    Morten N.A.T

    Personlig føler jeg at det er først når man beveger seg opp i denne prisklassen at man treffer på kandidater som for det meste er uten plett og lyte. Jeg har neppe hørt alle kanditater, men en del har jeg hørt og til tross for imponerende ytelser fra langt rimeligere modeller synes jeg ofte det er noe som hefter ved disse rimeligere modellene. Min referanse er ofte hodetelefoner som av åpenbare grunner kan gi like gode ytelser på visse parametre til en langt rimeligere penge enn det et normalt Hifi anlegg kan gjøre.

    Finnes det noen åpenbar vinner blant kandidatene i nevnte prisklasse? Jeg foreslår noen modeller nedenfor, men om det finnes en kandidat som stikker seg frem som åpenbart bedre enn andre vet jeg ikke. Noen som har noen klare synspunkter i så henseende?

    • PMC Twenty5.26
    • B&W 804D3
    • Monitor Audio Platinum 200 II
    • Goldenear Triton Reference

    Hvilke andre (eller en av disse) utmerker seg i nevnte prisklasse og hva er din begrunnelse i så fall?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Stadig flere anmeldere som lovpriser Paradigm Persona :)

    Sound&Vision Persona.png
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Takk for tilbudet, og som sagt mitt tidligere innlegg ser jeg at åpningsinnlegget mitt kunne misforståes litt i retning av at jeg er i kjøpemodus i forhold til høyttaler i nevnte prisklasse.

    Nå er det slik at jeg rett før ferien gikk til innkjøp av et par Monitor Audio Platinum 200 II. Denne tråden var mer basert på de erfaringene jeg har gjort med nevnte høyttalere opp mot det som antagelig er blant de bedre høyttalerne i prisklassen 30-50k i form av Monitor Audio Gold 300. Sistnevnte eide jeg altså i et par år før jeg gikk til innkjøp av Platinum modellen fra samme produsent. Og selv om Gold 300 låt meget bra i mine ører, var de ikke helt perfekt på alle punkter. Derfor begynte jeg å tenke i retning av at det først er i prisklassen 50-100k at man virkelig får høyttalere som innfrir på alle parametre, uten skavanker av noe slag. Dette kan jo sikkert diskuteres, men tidligere høyttalere jeg har hatt i rimeligere prisklasser har det som regel heftet noe ved som ikke har gjort lytteopplevelsen optimal. Da tenker jeg på ting som bassgjengivelse, oppløsning, diskant og sikkert andre parametre også. Jeg har vel til gode å bli oppmerksom på kandidater som innfrir til fulle på alle punkter under 50k nye. Men det vet kanskje andre om?

    Jeg var forsåvidt inne på tanken å ta turen til Oslo og lytte til blant annet PMC5.26, men valget falt på Platinum litt også fordi det ble enklere med innbytte av de gamle høyttalerne som forhandler hentet ved levering av nye.
    Hei Ketil.
    Om du bor i Oslo området? Så kan du få prøve PMC Twenty5-26 med deg hjem.
    Mvh
    Morten N.A.T

    Personlig føler jeg at det er først når man beveger seg opp i denne prisklassen at man treffer på kandidater som for det meste er uten plett og lyte. Jeg har neppe hørt alle kanditater, men en del har jeg hørt og til tross for imponerende ytelser fra langt rimeligere modeller synes jeg ofte det er noe som hefter ved disse rimeligere modellene. Min referanse er ofte hodetelefoner som av åpenbare grunner kan gi like gode ytelser på visse parametre til en langt rimeligere penge enn det et normalt Hifi anlegg kan gjøre.

    Finnes det noen åpenbar vinner blant kandidatene i nevnte prisklasse? Jeg foreslår noen modeller nedenfor, men om det finnes en kandidat som stikker seg frem som åpenbart bedre enn andre vet jeg ikke. Noen som har noen klare synspunkter i så henseende?

    • PMC Twenty5.26
    • B&W 804D3
    • Monitor Audio Platinum 200 II
    • Goldenear Triton Reference

    Hvilke andre (eller en av disse) utmerker seg i nevnte prisklasse og hva er din begrunnelse i så fall?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men det vet kanskje andre om?

    Det er vel neppe noen som har testet veldig mange modeller opp mot hverandre, så i slike tråder så spriker ofte meningene i alle retninger. Så å få virkelige gode svar er nok ganske håpløst dessverre. I tillegg er det jo ulikt hva folk opplever som best.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det er noen konstruksjoner i den prisklassen uten skavanker. Skal du ha det så godt som det går an (alle høyttalere er kompromisser) så blir det stort og dyrt.

    Etter testing av samme høyttalere i mange forskjellige rom har jeg forstått at å isolere den ene faktoren og fokusere på den aldri er noen garanti for suksess, uansett kvalitet.

    Derfor er min innstilling til tema at det ikke finnes et godt svar på spørsmålet, det er for mange kombinasjoner av faktorer som gjør spørsmålet relativt meningsløst.

    For min del vurderte jeg dette spørsmålet relativt til mitt rom, min økonomi og mine krav til størrelse når jeg kjøpte Kii Three.
    I en blokkleilighet med begrenset størrelse på stue, plassering tett på vegg og ene høyttaleren i et hjørne ble det veldig klare retningslinjer for hvilke løsninger som kunne være aktuelle.

    Etter den subjektiv vs objektiv tråden her ble jeg inspirert til å gå for maksimalt objektiv løsning da jeg ble overbevist om at det var fornuftig. Så mest mulig transparent (flat frekvensrespons og lav forvrengning), justerbar for plassering, aktiv for best mulig tidsdomene-oppførsel, lukket kasse for å unngå problemene en portet kasse fører med seg samt så små at de ikke kom midt ut på gulvet var mine krav.

    Basert på mine veldig spesifikke krav var det ikke mange alternativer igjen, så for min del kom Kii Three på markedet på riktig tidspunkt. Tilbakemeldingene fra proff-pressen gjorde at det ble tatt en objektiv vurdering av at de ville være bedre enn jeg kunne rettferdiggjøre i mine stue, så bestilte dem uten å høre dem først.
    I dag er jeg glad for at jeg valgte med hodet og ikke hjertet, men med helt andre kriterier hadde nok andre produkter vært minst like aktuelle selv om jeg skulle velge med hodet.

    Eget lytterom av noenlunde størrelse ville nok vært med et DBA bassystem eller tilsvarende hvis jeg gikk ned samme objektivitetsrute i en slik setting.

    Mitt poeng med det hele er at spørsmålene man stiller må være så konkrete som mulig for å kunne gi et svar med tilnærmet to streker under, ellers vil svarene være tilsvarende ordet "Gud."
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke alltid vært så heldig med rom, utstyr osv når jeg har hørt på høyttalere med horn. Skulle ønske jeg fikk høre flere.
    Hadde også Klipsch Palladium 17 hjemme en stund. Drevet av en overkill forsterker, Plinius 2x310 watter.
    Men det ble ganske så opplagt at slike konstruksjoner har kvaliteter en mer tradisjonell høyttaler bare kan drømme om på enkelte parametre. Det vil alltid være en smakssak.

    Beklager at jeg er så direkte, men jeg har aldri skjønt greia med folk som spiller Pink Floyd og hardrock 90 % av tida på død og liv skal ha dyre Dali, B&W, Spendor, you name it, når f.eks en liten høyttaler som Klipsch P17 gjør jobben bedre.
    Det er dynamikk og morofaktor "de vanlige" ikke henger med på. F.eks det kicket de gir når gitarsoloen slår inn og måten de evner å løfte dette framover mot lytteren, der "de vanlige" fremdeles har lydbildet lenger bak.

    Man får ikke alt av de heller, fordi de var særdeles vanskelig å plassere og man får aldri de rette plasseringene i lydbildet hvis man f.eks tester på det kjente Roger Waters.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Er ikke helt enig med deg der Focalius. Jeg spiller stort sett kun prog rock / metal på mine "dyre" dali. Har klipsch i stueanlegget, men det er absolutt ikke mangel på morrofaktor når jeg spiller på mine dali og det er med de jeg virkelig koser meg når jeg lytter på musikk. Vi er jo forskjellig, men i mitt hode blir den påstanden feil.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har ikke alltid vært så heldig med rom, utstyr osv når jeg har hørt på høyttalere med horn. Skulle ønske jeg fikk høre flere.
    Hadde også Klipsch Palladium 17 hjemme en stund. Drevet av en overkill forsterker, Plinius 2x310 watter.
    Men det ble ganske så opplagt at slike konstruksjoner har kvaliteter en mer tradisjonell høyttaler bare kan drømme om på enkelte parametre. Det vil alltid være en smakssak.

    Beklager at jeg er så direkte, men jeg har aldri skjønt greia med folk som spiller Pink Floyd og hardrock 90 % av tida på død og liv skal ha dyre Dali, B&W, Spendor, you name it, når f.eks en liten høyttaler som Klipsch P17 gjør jobben bedre.
    Det er dynamikk og morofaktor "de vanlige" ikke henger med på. F.eks det kicket de gir når gitarsoloen slår inn og måten de evner å løfte dette framover mot lytteren, der "de vanlige" fremdeles har lydbildet lenger bak.

    Man får ikke alt av de heller, fordi de var særdeles vanskelig å plassere og man får aldri de rette plasseringene i lydbildet hvis man f.eks tester på det kjente Roger Waters.
    Det er vanskelig for meg å forstå det du hevder her. Jeg er en av dem som spiller mye "heavy metal" ved siden av vanlig pop og rock, men jeg klarer ikke å leve med en Klipsch-høyttaler (og jeg har prøvd mange ulike modeller). De blir rett og slett for pågående for mine ører. Det må innskytes at jeg er mer sensitiv enn mange andre i frekvensområdet 2-3KHz, og at dette gjør at naboen greit kan høre på de samme høyttalerne uten å få "kloremerker" i ørene. Men alle kan altså ikke ha Klipsch-høyttalere. Mitt valg ble derfor JBL som har mye av de samme "rocke"-egenskapene, men som er litt mer avdempet i toppen.

    Jeg vurderer å gå over til de aktive KEF LS50W nå, men avventer til jeg finner en importør som har 30 dagers åpent kjøp.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Men det vet kanskje andre om?
    Det er vel neppe noen som har testet veldig mange modeller opp mot hverandre, så i slike tråder så spriker ofte meningene i alle retninger. Så å få virkelige gode svar er nok ganske håpløst dessverre. I tillegg er det jo ulikt hva folk opplever som best.
    Subjektivt sett kan jo både denne:


    eller denne være best:


    Rent objektivt har Maggien mangler i forhold til bass og makrodynamikk, men tar det igjen på andre parametre. Og med JBL er det litt motsatt.

    Jeg tenker at i denne prisklassen har man mulighet til å konstruere en høyttaler som scorer høyt på alle parametre rent objektivt. Om den i tillegg faller i smak rent subjektivt, har man en personlig vinner. Og for noen vil enkelte objektive parametre være viktigere enn andre, som f.eks Maggies og JBL kan være et eksempel på.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    for opp til 100.000 kr får du mye bra og vist du har bare tenkt den prisen i høyttalere , har jeg ville hørt på martin logan montis for en magisk lyd det er i dem er som og sitte på konsert hver gang det kommer musikk ut av dem det er min mening , dynaudio sin contur serie er verdt og legge merke til , pmc , bw blir egentlig så mye , men for den beste allaround høyttaleren vil jeg si sonus faber olympica III der kan man starte med en moderat pris på forsterker og di låter utrolig bra , går du opp i skikkelig for forsterker som hegel p 20 og hegel h 20 effektforsterker olympica III for og si det slik da har du det du trenger , men alle har sin smak. Dra hjem til folk for en lytt , er mange inne her som sitter med temmelig fete systemer og di kan sitt.

    Imagine
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Dynaudio Contour C60.

    Vis vedlegget 458632

    Ta en prøve lytter på et tilspildt par med en tilstrekkelig kapabel forsterker, da vil du finde ut at at der ikke trenges en begrunnelse.

    Vis vedlegget 458633

    Men de er Store og trenger 3 meters lytte avstand, samt Watt, WATT.

    Og kansje en god prat m direktøren i hjemmet.
    Jeg hørte de minste Dynaudio Contour, og det var virkelig bra!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mange gode og interessante innlegg her. Jeg ser i etterkant at åpningsinnlegget mitt kunne misforstås en del, i den forstand at jeg er i kjøpemodus i forhold en kandidat i nevnte prisklasse. Intensjonen min var mer en sondering og kartlegging i forhold til andres synspunkter og lytteerfaringer på høyttalere i prisklassen 50-100k. Og i tillegg om man er enig i påstanden om at det er i denne prisklassen man først finner høyttalere uten det jeg kaller plett og lyte.

    Selv har jeg falt ned på en av de nevnte kandidatene i form av Monitor Audio Platinum 200 II. Før det hadde jeg Gold 300 fra samme produsent, og det er forskjellen jeg opplever mellom disse to høyttalerne som var motivasjonen min for å opprette denne tråden.

    Gold 300 opplevde jeg som en meget bra høyttaler, antagelig en av de beste i prisklassen 30-50k. At jeg til slutt falt ned på en modell i Platinum serien, var mye de opplevde kvalitetene til Gold 300 sin ære. Likevel var den ikke lytefri. Den hadde ikke helt den luftigheten i mellomtonen som man får fra et par kvalitetshodetelefoner. Og diskanten hadde tendenser til litt skarphet, ihvertfall i mitt oppsett. Disse små svakhetene føler jeg er rettet opp i Platinum 200 II, noe som jeg føler gir et grunnlag for å hevde at det er først i denne prisklassen man får en høyttaler helt uten åpenbare svakheter.

    Eller kanskje andre er uenig, og man kan finne en komplett høyttaler som scorer meget bra på alle parametre også i lavere prisklasser?
    Det nye husmerket til Mala Audio synes jeg ser spennende ut. Ø Audio.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Mange gode og interessante innlegg her. Jeg ser i etterkant at åpningsinnlegget mitt kunne misforstås en del, i den forstand at jeg er i kjøpemodus i forhold en kandidat i nevnte prisklasse. Intensjonen min var mer en sondering og kartlegging i forhold til andres synspunkter og lytteerfaringer på høyttalere i prisklassen 50-100k. Og i tillegg om man er enig i påstanden om at det er i denne prisklassen man først finner høyttalere uten det jeg kaller plett og lyte.

    Selv har jeg falt ned på en av de nevnte kandidatene i form av Monitor Audio Platinum 200 II. Før det hadde jeg Gold 300 fra samme produsent, og det er forskjellen jeg opplever mellom disse to høyttalerne som var motivasjonen min for å opprette denne tråden.

    Gold 300 opplevde jeg som en meget bra høyttaler, antagelig en av de beste i prisklassen 30-50k. At jeg til slutt falt ned på en modell i Platinum serien, var mye de opplevde kvalitetene til Gold 300 sin ære. Likevel var den ikke lytefri. Den hadde ikke helt den luftigheten i mellomtonen som man får fra et par kvalitetshodetelefoner. Og diskanten hadde tendenser til litt skarphet, ihvertfall i mitt oppsett. Disse små svakhetene føler jeg er rettet opp i Platinum 200 II, noe som jeg føler gir et grunnlag for å hevde at det er først i denne prisklassen man får en høyttaler helt uten åpenbare svakheter.

    Eller kanskje andre er uenig, og man kan finne en komplett høyttaler som scorer meget bra på alle parametre også i lavere prisklasser?
    Min mening er uansett prisklasse i høyttalere så er det 1 liten svakhet og finne , men herregud alle har da sine forslag til den perfekte høyttaler , ta magico q serien som er priset til over 1 million di også har svakheter , man kan få høyttaler til 50000 kr til og låte perfekt til seg selv , tar man seg riktig god tid til plassering , målinger på hvordan høyttalerene oppfører seg i rommet , kanskje litt akustikk etc etc , så mo jo komponenter også spille inn her at det blir riktig matsh , og til slutt kan man virkelig få temmelig fett oppsett uten og tømme lommeboken.

    Imagine
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Må si meg enig med han som skryter av Olympica 3. Hadde denne hjemme en stund spilte utrolig bra og var ikke kresen på rommet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steikje, jeg må være døv. Olympica serien var noe av det verste jeg hørte i prisklassen over 30k når jeg var på jakt etter taletuter.
    Riktignok hørte jeg bare 1 og 2, men jeg får vel ta en runde for å høre på 3'eren også for å dobbelsjekke om jeg var ved mine fulle fem.

    Noen som vet om disse står på noen demorom i Bergen for tiden?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Steikje, jeg må være døv. Olympica serien var noe av det verste jeg hørte i prisklassen over 30k når jeg var på jakt etter taletuter.
    Riktignok hørte jeg bare 1 og 2, men jeg får vel ta en runde for å høre på 3'eren også for å dobbelsjekke om jeg var ved mine fulle fem.

    Noen som vet om disse står på noen demorom i Bergen for tiden?
    Hehe, smaken er som baken. Jeg brukte Olympica 3 i to forskjellige rom likte de virkelig godt, brukte Luxman og Jeff Rowland på de. Ikke helt på niva med Wilson Sabrina og SF Amati futura men ikke langt unna. Likte mellomtonen og diskanten spesielt godt.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt PL200 II og 804 d3(i forskjellige rom flere ganger)

    Syns PL200 II klart er bedre etter hvordan jeg selv liker lyden. Ganske så mye mer driv og trøkk i bunn og minst på samme nivå oppover også. Muligens 804 D3 er en smule mer oppløst men vcanskelig og si siden jeg ikke har hørt de i samme rom og med samme elektronikk. Men 804 D3 ser litt fetere ut:)
    Når jeg testet de gamle PL200 mot de gamle 804 Diamond, med samme bestykning i bassen, og vi snakker fylde og trykk ble ikke det et rettferdig grunnlag før 804 fikk testet seg mot stativmodellen PL100, med kun en bass. Det var rått parti i favør PL200. Dog hadde 804 en bedre presisjon i bassen der PL-ene "romlet" mer. Men som du er inne på. 804 hadde en renere klang og var mindre rocka. Spesielt når man gjorde en forsiktig stresstest av mørk vokal ala Leonard Cohen på litt høyt volum ble dette mer åpenbart fordi PL200 grøtet det mer til.
    Grøt kan man jo heller spise til frokost;)
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    728
    Antall liker
    486
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hva om Magico S1, er ikke det en god alternativ?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Da ble valget enda klarere :) Ingen andre talere under 100 lapper matcher denne

    Skjermbilde 2017-10-01 kl. 11.04.43.png
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    det var da en svært bestemt kommentar:) Du har antagelig ikke hørt en brøkdel av de høytalerne som finnes der ute og som koster under 100 lapper
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Da ble valget enda klarere :) Ingen andre talere under 100 lapper matcher denne
    Måler den betre enn Revel Performa3 F208 (som koster 55.000) ?
    Målingane:
    https://www.stereophile.com/content/revel-performa3-f208-loudspeaker-measurements
    Aner ikke. Men har ikke hørt noen elementer som låter bedre, inkl Seas Excell, Scanspeak, Accuton bånd horn etc. Ekstremt oppløst i mellomtone og diskant som begge er av beryllium, mellomtonen er 178mm og så langt den største som er laget i dette materiale. Låter ikke hardt, kan ikke høre overgang mellom elementene. Høy følsomhet, deling på 450 Hz som gir god dynamikk i bassen og mellomtonen slipper å stresse med dype frekvenser.
    Lwnge siden jeg har hørt Revell, men har hørt mye på diskanten som satt i deres toppmodeller, var vel Scanspeak 9800? Paradigm sin overgår denne.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Har hørt alt
    Uten å ha hørt en brøkdel synes jeg Burmester B25 spiller helt utmerket i det sjiktet.
    Av Burmester har jeg kun hørt deres tidligere nest største modell, den med to stk 5" Seas Excel. Var det B90 den het? B100 var vel den største med to stk 7" i front? Spilte bra den
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    det var da en svært bestemt kommentar:) Du har antagelig ikke hørt en brøkdel av de høytalerne som finnes der ute og som koster under 100 lapper
    Har hørt alt
    Og alle høyttalerne har selvsagt blitt optimalt matchet i samme rom. Imponerende bedrift, for å si det mildt.
    Ser på lang avstand hva som er bra, er mye ræl der ute altså
    Utifra bildene ser jo de Paradigm høyttalerne ut som noe ræl fra elkjøp. Så er isåfall ikke alltid så lurt og dømme de lydmessige egenskapene utifra et bilde hvis de er så bra som du skal ha det til.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Oslo
    Har hørt alt
    Uten å ha hørt en brøkdel synes jeg Burmester B25 spiller helt utmerket i det sjiktet.
    Av Burmester har jeg kun hørt deres tidligere nest største modell, den med to stk 5" Seas Excel. Var det B90 den het? B100 var vel den største med to stk 7" i front? Spilte bra den
    Tror ikke de har hatt noe som heter B90, men B100 har vært på topp, med B80 som nummer to. Vet ikke helt hvordan det stiller seg med nyere modeller, men skal du under 100k var det nok B25 som var nærmest. Jeg skriver "var" fordi de ser ut til å være byttet ut med B18. De har jeg ikke hørt.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Og alle høyttalerne har selvsagt blitt optimalt matchet i samme rom. Imponerende bedrift, for å si det mildt.
    Ser på lang avstand hva som er bra, er mye ræl der ute altså
    Utifra bildene ser jo de Paradigm høyttalerne ut som noe ræl fra elkjøp. Så er isåfall ikke alltid så lurt og dømme de lydmessige egenskapene utifra et bilde hvis de er så bra som du skal ha det til.
    He he... samtlige som har sett dem mener noe annet, men smaken er som baken. Har hatt store røde horn også jeg, de var jo også vakre på sin måte. De har sikkert mye fint på Elkjøp også.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Har hørt alt
    Uten å ha hørt en brøkdel synes jeg Burmester B25 spiller helt utmerket i det sjiktet.
    Av Burmester har jeg kun hørt deres tidligere nest største modell, den med to stk 5" Seas Excel. Var det B90 den het? B100 var vel den største med to stk 7" i front? Spilte bra den
    Tror ikke de har hatt noe som heter B90, men B100 har vært på topp, med B80 som nummer to. Vet ikke helt hvordan det stiller seg med nyere modeller, men skal du under 100k var det nok B25 som var nærmest. Jeg skriver "var" fordi de ser ut til å være byttet ut med B18. De har jeg ikke hørt.
    Fant den på nett :) B99 var det jeg hørte. To stk AMT diskanter hadde den også. Bra dynamikk oppe i toppen på denne

    B99.jpg
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn