Beste metal-låt?

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Nå har jeg overhodet ikke peiling på black metal, men jeg var på en Satyriconkonsert for en stund siden som jeg synes var bra. Teknisk dyktige musikere og bra stemning. Som oppvarming spilte Khold. De var i en helt annen (og lavere) divisjon. Keitete, rotete og i det hele tatt ganske komisk. Mulig de er bedre på plate, men live overbeviste de i hvert fall ikke.

Grace: Slipknot og Meshuggah er bortimot så galt som det blir hvis man ser bort fra black/death/speed-osv-metal.

Soulfly og System of a Down kan også anbefales dersom man ikke digger fantasy,blod og satan (jeg synes en del av metalbanda nå for tiden er direkte patetiske i all sin bravur, men det er nå min mening). :)
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.986
Antall liker
7.325
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
7
Så mange sanger, så liten plass...
Må til det glade 80-tall for min del:

Judas Priest: You've Got Another Thing Comin'
Dio: Holy Diver
Deep Purple: Perfect Strangers
Metallica: For whom the bells toll
Maidens Number of the Beast må vel også med
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.758
Antall liker
7.704
Soulfly og System of a Down kan også anbefales dersom man ikke digger fantasy,blod og satan
Ja, Grace, Toxicity (fra platen med samme navn) med System of a Down er det saktens schwung over!

noruego
 

Stian_G

Medlem
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
Ja, Grace, Toxicity (fra platen med samme navn) med System of a Down er det saktens schwung over!

noruego
"Angry, Angst-Ridden, Cathartic, Cerebral, Visceral, Aggressive, Manic, Provocative, Rousing, Passionate, Complex, Fiery, Confrontational, Intense, Energetic, Uncompromising"

...høres ut som et trivelig kaffeselskap... :)
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Stort sett alle mine venner og bekjente liker Toxicity-albumet med System of a Down (og mange av dem har knapt hørt på metal før). Jeg tror det er den hardeste platen som folk flest liker siden debutalbumet til Rage Against The Machine...
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Dette skal sjekkes; kommer tilbake med meninger;- denne Toxicity virker ihvertfall lovende.
 

turbo1979

Fersking
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
4
Antall liker
0
Beste metal låt: The crucified one med Gehenna. Ordentlig bra driv i den. Anbefales.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.846
Antall liker
1.428
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Må vel slenge med noen låter jeg også da, siden dette er rett i min gate:
Paradise Lost- icon ( hele albumet ), min første virkelig tunge plate.
System of a down- chop suey
Slipknot- Iowa ( 14 minutter med hypnotiske rytmer)
Slipknot- The Nameless, ny plate, noen sanger sitter med en gang.
W.A.S.P- The idol, i mine ører et mesterverk, kan ikke sammenlignes med noen andre album fra den kanten.
Magnum- the spirit (live versjon)
Entwine- Grace
The used- pink and yellow
The used- the taste of ink
My dying bride- album:meisterwerk 2
 

Nagilum

Fersking
Ble medlem
13.06.2004
Innlegg
1
Antall liker
0
Symphony X - Pharaoh
Symphony X - Egypt
Symphony X - Accolade I/II
Symphony X - Communion and the oracle
Blind Guardian - Majesty
Blind Guardian - Mirror Mirror
Blind Guardian - Nightfall
Blind Guardian - Lord of the rings
Blind Guardian - Into the storm
Blind Guardian - The quest for Tanelorn
Blind Guardian - When Sorrow Sang
Blind Guardian - The curse of Feanor
Blind Guardian - Mordeds Song
Blind Guardian - Born in a mourning hall
Dimmu Borgir - Sympozium
Dimmu Borgir - A succubus in rapture
Dimmu Borgir - Kings of the carnival creation
Children of Bodom - Children of decadence

Tar og sjansen til å ta med denne:
Liquid Tension Experiment - Universal Mind

Blei visst litt fleire enn ein dette, men må eg velga ein må det nok bli Helloween - Mr. Torture
 

zaragon

Medlem
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
29
Antall liker
1
Overraskende egentlig at så mange slenger innom death-metal sjangern når det er snakk om metal. Ikke noe galt i det altså, men sjangeren har en tendens til å bli veeeldig flat til tider synes jeg. Metal-sjangeren er jo et ganske vidt begrep. Husker jeg ikke feil fikk t.o.m. Jethro Tull en pris for årets beste metal-album en gang på 90-tallet med Crest of a Knave til fordel for et Metallica-album. Førstnevnte er definitivt et av mine favorittband gjennom tidene, men mye metal-preg har det dog ikke, med unntak av et par-tre låter kanskje. Personlig lurer jeg nesten på når sjangeren metal egentlig startet... Zeppelin, Sabbath? Metal? Tja... Personlige favoritter innen metal for meg er -
Andromeda - svensk progressiv metal, ekstremt dyktige.
Symphony X
og selvfølgelig Dream Theater... + + +
oppsss. det var visst låter en skulle nevne ser jeg nå... jaja samma det da :)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.278
Antall liker
3.507
Torget vurderinger
1
Personlig lurer jeg nesten på når sjangeren metal egentlig startet... Zeppelin, Sabbath? Metal?
Et meget omdiskutert spørsmål som vi neppe kommer til å bli enige om. Noen sier Black Sabbath eller Deep Purple, andre Led Zeppelin. Flere kandidater er The Kinks, Alice Cooper, Steppenwolf og Jimmy Hendrix bl.a. Men felles for dem alle er at de ikke er noe særlig "metal".

Det først metal-bandet er etter min mening Judas Priest.

Så får andre komme med sine synspunkter... ;)
 

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Innlegg
107
Antall liker
2
Det ble vel ganske mye ståk når Jethro Tull fikk den prisen. Det ble i allefall nevnt i Metallica-behind-the-music om jeg ikke husker feil...
 

PanzerLord

Medlem
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
9
Antall liker
0
Personlig lurer jeg nesten på når sjangeren metal egentlig startet... Zeppelin, Sabbath? Metal?
Vel, etter min (og metal-bransjen generelt) sin mening det liten tvil: Deep Purples "In Rock" (juni 1970)!

Det er vel noen delte meninger her, noen mener at Sabbath burde hatt denne æren, de ga ut "Paranoid" i sept. 1970, noe som er tre måneder etter "In Rock".
Jeg anser ikke "Black Sabbath" (feb. 1970) for å være ei metal-plate i det hele tatt, derfor må Deep Purple rett og slett gå av med seiern her! Når det skal sies så var vel ikke akkurat "Paranoid" av det tyngste slaget heller, selv om Black Sabbath her presterte en av rockehistoriens beste metal-låter, nemlig "War Pigs".

-Ang. Jethro Tull, de har vel aldri egentlig vært spesielt "metal", eller hva? "Aqualung" og "Thick as a Brick" er uansett noen av de beste albumene jeg noensinne har hørt! Men de faller mer i rocke-sjangeren, eller mer bestemt prog-rock-sjangeren.

Priest var vel ikke oppe å gikk før i -74 eller noe, men de er uansett et av de aller beste metal-bandene...mye jevnere og bedre kvalitet (over tid, ikke enkelt-album) enn Deep Purple, Black Sabbath og flere av de store..
 

Km

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
31
Antall liker
6
Sjølv om eg ikkje har høyrt så mykje innan metal kan eg då nemne nokon. At ingen har nevnt Opeth er dårlig, dei er jo knall. Ulver er og dritbra sjølv om dei har gått meir over til å lage elektronisk no.

Høyrer faktisk på Opeth - April Ethereal no. Gode ting!
 

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Innlegg
107
Antall liker
2
Jeg nevnte jo Opeth ;) men det gjør jeg jo alltid.
Jeg må utvide repartoaret mitt!
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
DET er bare ETT heavy band . DEEP PURPE. alt annet er bleke kopier
Sleiven
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.278
Antall liker
3.507
Torget vurderinger
1
DET er bare ETT heavy band . DEEP PURPE. alt annet er bleke kopier
Sleiven
Her var det vel ikke snakk om heavy band, men om metal band. To vidt forskjellige begreper. ;)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Her var det vel ikke snakk om heavy band, men om metal band. To vidt forskjellige begreper. ;)
Tydelig at jeg er blitt for gammel... :-/ :-/

Sleiven
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Tydelig at jeg er blitt for gammel... :-/ :-/

Sleiven
Tull, de andre er for unge og trangsynte.
Det er nok å ta av:


Hard Rock
Southern Rock
Thrash
Death Metal/Black Metal
Glam Rock
Grindcore
Heavy Metal
Speed Metal
Hair Metal
Arena Rock
Alternative Metal
British Metal
Boogie Rock
Industrial Metal
Rap-Metal
Guitar Virtuoso
Progressive Metal
Neo-Classical Metal
Album Rock
Aussie Rock
Pop-Metal
Rap-Rock
New Wave of British Heavy Metal
Detroit Rock
Glitter
Punk Metal
Stoner Metal
Scandinavian Metal
Goth Metal
Doom Metal
Symphonic Black Metal
Sludge Metal
Power Metal

og sikkert mange fler.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Iron Maiden-The trooper
Helloween- Keeper of the seven keys
Accept- Fast as a shark
Dio- Holy diver
Paradise lost-Husker ikke hva den heter fra"Icons"
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Her gjelder det å holde hodet koldt;- hele denne black metal scenen er litt mysterium, mye tull, og i beste fall en utsøkt balansegang på en skarp egg. Fru Grace har oppdaget noen innkjøp, og spør forsiktig om disse tingene er skumle,- hun alluderer antagelig til eventuelle fascistoide sider, eller noe slikt,- rolig sier jeg,- det er bare uskyldig lek med noen vikingsymboler, o.l. Har så langt gjort nokså tilfeldige valg;- noe er riktig rått og godt, annet bare tåpelig pompøst;- cover-design er en ting for seg;- min favoritt akkurat nå er Jorn, eller Jørn Lande i utsøkt positur med flagget vårt i hendene;- skal snart komme med utdyping av inntrykk,- med mindre jeg plutselig kommer i bedre tanker.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.278
Antall liker
3.507
Torget vurderinger
1
Har den siste skiva til Jorn, men den faller ikke helt i smak hos meg. Musikken er til tider veldig rotete, men til andre tider er det ganske bra. Da vil jeg heller anbefale Masterplan hvor Lande er vokalist, den plata er helt helt fri for "rot" og er noe av det beste jeg har hørt. Masterplan er forøvrig i ferd med å spille inn sin neste plate for utgivelse tidlig neste år.

http://www.master-plan.net/index1_1024.html

PS Håper ingen kobler Jørn Lande til black metal p.g.a. av innlegget til Grace... ;)
 
U

Uno

Gjest
Skal jeg trekke ut en låt av mine mange favoritter må det bli, Black Sabbath - A National Acrobat, fra skiva Sabbath Bloody Sabbath! Dessuten rå å høre på vinyl!!
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Sorry hoderistere, men metal har aldri vært min greie, så på det feltet er jeg blank. Noen av gruppene kjenner jeg mens andre like gjerne kunne ha vært fra Merkur eller Pluto. Til alle dere kjennere der ute i metalnorge: Hva kjennetegner den god metallåt? Hvilke ingredinser må metallsuppen ha for at den skal smake bra? :)
 
U

Uno

Gjest
Hvis du ikke liker sjangeren, hva skal du så med slik informasjon? Og jeg er virkelig spent på personen som har lyst til å uttale seg på vegne av oss alle. ;)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.278
Antall liker
3.507
Torget vurderinger
1
Hva kjennetegner den god metallåt? Hvilke ingredinser må metallsuppen ha for at den skal smake bra?  :)
Tror dette er nesten umulig å forklare til en "utenforstående", men det som generelt kjennetegner en god låt (uansett sjanger), er alt passer veldig godt sammen.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Hehe er det noen som har hørt noen av mine forslag?


mvh
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Hvis du ikke liker sjangeren, hva skal du så med slik informasjon? ;)
Hva om jeg er skapmetaller, men ikke har turt å stå frem med min legning? Jeg har tenkt at jeg kanskje har levd på en løgn og har valgt feil musikksmak bare fordi vennene mine likte den musikken. Jeg er Zelig som ikke har lest Moby Dick, men sa at han hadde det. :)

Jeg smugleser metallblader på Narvesen og sniker meg inn i ei platesjappe seint på kvelden. Der peker jeg på et skummelt omslag i hylla og ber med lav stemme så ingen andre enn den kule metalljenta bak disken kan høre det, om jeg kunne få lytte til den siste av 9 Inch Nail. Hun ser litt skeivt på meg og finner fram skiva. Takk, sier jeg stumt. Hun smiler: Velbekomme! ::)

Jeg setter på med hodetelefonene, og der står jeg og umerkelig kjenner hvordan jeg blir revet med av musikken, men holder igjen; jeg vil ikke begynne, må ikke, må stoppe denne løgnen.... :D

Jeg løper ut. Jeg springer nedover gata. Jeg ser meg ikke tilbake. Jeg runder hjørnet. Kroppen min rister. Den står i en bue. Jeg spiller luftgitar mens jeg gurgler frem dyriske lyder. Og jeg headbanger. Ja!!! Herre Gud, jeg headbanger. Er jeg frelst? Nei, dette er djevelens verk, tenker jeg. Jeg finner fram lommetørklet, tørker svetten og går hjem. Der setter jeg på Vikingarne og slapper av...., men dypt nede på harddisken ligger det noen heftige metallåter jeg har lastet ned, og lengst inne i skapet har jeg et husalter hvor jeg ofrer til alle metallgudene. ;D
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Wishmaster;- jeg befinner meg i en opplæringsfase,- men arbeider raskt;- det var naturligvis ikke min mening å feilplassere Jørn Lande,- er helt på det rene med at han ikke hører inn under black-metal;- tok ham allikevel med, mest pga. morsomt cover-design,- men også av den grunn at Jørn er fra Rjukan,- hvilket for meg er spesielt;- for jeg har et forhold til industristedet under Gaustadtoppen. Jeg har forøvrig ikke tenkt å gå i dybden, hva angår snevre definisjoner;- jeg har en slags intuitiv forståelse av hva black-metal innebærer,- å inndele i spissfindige undergrupper gidder jeg helt enkelt ikke. Helt seriøst:- kanskje jeg,- som er nybegynner, og uten egentlige fastlagte preferanser,- kunne bidra med noe fornuftig som svar på spørsmål fra quad lars,- skønt helt uten preferanser er jeg ikke;- har allerede lagt for dagen min interesse for det "verste";- det forekommer meg at black-metal fungerer best når den er som mest ekstrem;- jeg mener,- for å være troverdig må det være snakk om subversive utfall i ytterkanten;- så fort metal musikk generelt blir for populært, så blir det tilrettelagt og forutsigbart,- og du har et mainstream produkt som f.eks Dimmu Borgir. Hører akkurat på Einherjer; Blot;- en utgivelse fra i fjor, som jeg syns er ganske fin,- men litt tam.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Vet ikke om det er definert som metal, men vil anbefale den svenske gruppa "Narnia". Carl Johan Grimmmark spiller gitar på en måte som gjør at Yngwe føler presset. Dvd` en " At short notice" er opptak fra en konsert i tyskland ifjor. Meget bra, og et fint utvalg av låter å begynne med. "Back from hell" er en stjernelåt. DVD`en fikk 9 av 10 oppnåelige poeng i en omtale i et av metalmagasinene nylig.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.278
Antall liker
3.507
Torget vurderinger
1
Narnia er nok definert som metal ja. ;)

Til tross for at jeg har hørt om dette bandet lenge, kjøpte jeg en plate av dem først for et halvt års tid siden. Muiskken er grei nok den, noe anonym for min smak, men DVD'n kommer jeg nok til å kjøpe likevel.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Satt og så på Svisj Metall på NRK 2 i natt,- veldig nedslående;- det er sannelig ikke akkurat tett mellom godbitene innen metal generelt;- løpet av to timer var det vel bare et par ting som engasjerte.
 

zaragon

Medlem
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
29
Antall liker
1
Satt og så på Svisj Metall på NRK 2 i natt,- veldig nedslående;- det er sannelig ikke akkurat tett mellom godbitene innen metal generelt;- løpet av to timer var det vel bare et par ting som engasjerte.
Enig. Gjort det samme selv og det er helt utrolig hvor dundrende dårlig musikk det går an å skape i sjangeren, særlig fra Amerika, alt låter likt, grumsete. Men du Grace, - har du hørt Dream Theatre da ??? Blir liksom en annen verden det...
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Wishmaster:
Har du lagt merke til tekstene til Narnia? Litt uvanlige i denne sjangeren?
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
zaragon;- har siste fra Dream Theatre,- liker den. Forstår at Wishmaster er autoritativ på området,- vi tar gjerne imot fler råd fra ham.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Kort tilbake til "Svisj";- som sagt,- nokså kjedelige saker,- men likte et par ting,- og la meg ihvertfall nevne én:- Cadaver;- "Decomposed Metal Skin", fra Necrosis.

Kan som sagt ikke helt klare å forholde meg til genremessige spissfindigheter;- fortrekker hva man noe elastisk kan benevne "black metal",- men "death metal" er også interessant for meg,- hovedsaken er at det er rått og godt og stygt,- så får det være det samme om det vokale,- som jeg forstår er genreavgrensende,- er preget av frenetisk skriking, eller brøling;- kan klare et innslag av såkaldt clean song,- men ikke altfor meget.

Har hørt på Borknagar, og platen Epic;- dette er slitsomt pregnant pretensiøst;- på shink wrap var det klistret en lapp,- fra plateselskapet antagelig,- hvor det kunne leses følgnede:- "The masters of extreme, avantgarde-post-black metal";- give me a break,- sier jeg;- det eneste episke her, er eventuelt å holde ut lytting på dette. Hører nå på tyske Atrocity, og platen Atlantis,- hvilket er ganske morsomt,- ganske bra faktisk. Av andre ting jeg kan akseptere, vil jeg nevne Susperia; Unlimited.

Hvorfor må så mange metal CD-er generelt være utsyrt med mørk og difus cover-art;- jeg klarte i sommer å kjøpe siste fra Mayhem to ganger,- hvilket nettopp berodde på et trist, uspesifikt cover;- den ene Mayhem CD-en ble forresten byttet i Motorhead; Inferno;- sistnevnte arkiveres under generell metal, og er allright nok;- Mayhem er vel også godtatt,- under tvil?

Rock on,- foreløpig!
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- jada,- vi må passe på;- ble vel påvirket av zaragon, og stavet feil;- kanskje man skal finne frem Dream Theater, og "Train Of Thought".
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.278
Antall liker
3.507
Torget vurderinger
1
Wishmaster:
Har du lagt merke til tekstene til Narnia? Litt uvanlige i denne sjangeren?
Jeg har bare "The Great Fall" av Narnia, og vet ikke om tekstene er av tilsvarende karakter på de andre platene? Men på nevnte plate kan jeg ikke si at verken de enkelte tekstene eller historien gjenom platen er spesielt uvanlig for sjangeren. Kan du presisere hva du synes er litt uvanlig?

Platen er på de fleste partier veldig god, men vokalen passer dessverre ikke helt hele tiden og det trekker ned helhets inntrykket for min del.
 
Topp Bunn