Kom hjem med T 5 p i går etter besøk på Pulsmessen. Impulskjøp
Hørte først en god stund på T 1 som var koblet opp via en egen hodetelefonforsterker. Det lød veldig riktig. Særlig ble jeg overbevist av strykere, spesielt cello, på noe klassisk musikk.
Og, i tillegg, den altfor sjeldne - i hifi sammenheng - kombinasjonen av stor detaljrikdom (man hører "alt") med en naturlig og behagelig lyd (spesielt tydelig på et kutt med kvinnelig vokal). Ingenting spisst eller agressivt.
En av de billigere Beyerdynamic (en til 2995.- husker ikke modellen) hadde ikke denne kombinasjonen, der låt det litt mer typisk flatt, uoppløst og ikke så behagelig, så toppmodellen er klart bedre enn de billigere. Ingen tvil i mine ører.
Imidlertid hører jeg nesten bare på hodetelefoner vekk fra godstolen, så en mobil variant er mye mer bruksmessig interessant.
Dermed en test av T 5 p.
Fikk ikke hørt den på samme oppsett som T 1, men fikk hørt den med samme CD, og
så vidt jeg kunne bedømme var lyden svært, svært lik det jeg hørte på T 1. Kanskje ørlite mindre kontant bass, men så får en ta i betraktning at mens T 1 var en innspilt hodetelefon, var T 5 p'en helt ny ut av esken. Ikke vet jeg om
det har noe å si, men lyden var i hvert fall overbevisende nok til å dra fram kortet. Når jeg nå har kommet hjem så lyder svært bra, om kanskje ikke så suverent på akkurat det oppsettet som T 1'en var. Men så må man også ha litt respekt for at hodetelefoner i denne klassen nok avslører hva som står foran dem i kjeden. Jeg spiller rett fra en gammel Sony discman, så det er relativt primitivt, og likevel lyder dette helt usedvanlig godt (skriver dette mens jeg hører på Siri Svale Band Blackbird).
Anbefales.
ps. Vet dette er urettferdig, men likevel,; hørte litt på Sennheiser HD 800 hos en annen utstiller.
Det var ikke lyd for meg - det jeg kaller typisk hifi lyd; super detaljert, men ikke naturlig.
Men for all del, det sier vel kanskje mer om utstilleren og valget av demoskive enn om HD 800. I hvert fall, jeg så ingen grunn til å gå tilbake etter å ha hørt T 1.