Biampe flere klasse D forsterkere pr monoblokk

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
@KJ setter den jo.
Man kjører ikke effektforsterkere parallellt. Da ser de hverandres utgangsimpedans og det er ikke sunt.
Når de kunnskapsløse argumentene kommer fossende helt uten (strøm)begrensning etter det innlegget, med krav om å bli tatt seriøst, ja da får jeg fnatt.
Meg det siktes til?
Jeg bare reagerte på en bransjeaktør sin uttalelse om at Icepower ikke fungerer under 3ohm, noe jeg og mange andre kan bevise er direkte feil.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.245
Antall liker
24.780
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror ikke at du hadde koplet to effektforsterkere rygg mot rygg.

Forresten så er det de koko delefiltrene som gjør enkelte Maggies lavimpedante. Røsk det ut og kjør dem aktivt med dsp, så får man høre hva som virkelig bor i de driverne.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.269
Antall liker
2.341
B&O oppgir selv at den takler last ned til 3 Ohm. Men det er ikke ensbytende med at den bryter sammen umiddelbart fordi f.eks høyre frekvenser, hvor det er lite effektforbruk, går under 3 Ohm. B&O oppgir dette med tanke på hele frekvensområdet og dette er en omtrentlig grense for det. Hypex oppgir f.eks 2 Ohm på flere av sine moduler, men i flere tilfeller vil de klare lavere impedanse med mindre effekt og belastning.
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
B&O oppgir selv at den takler last ned til 3 Ohm. Men det er ikke ensbytende med at den bryter sammen umiddelbart fordi f.eks høyre frekvenser, hvor det er lite effektforbruk, går under 3 Ohm. B&O oppgir dette med tanke på hele frekvensområdet og dette er en omtrentlig grense for det. Hypex oppgir f.eks 2 Ohm på flere av sine moduler, men i flere tilfeller vil de klare lavere impedanse med mindre effekt og belastning.
Hvis de oppgir at de takler last ned til 3ohm, så betyr det vel ikke at de IKKE takler 2ohm..
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.795
Antall liker
1.764
Sted
Horten
Hvis de oppgir at de takler last ned til 3ohm, så betyr det vel ikke at de IKKE takler 2ohm..
Nja.
Som @lydogakustikk sier så er slike spec'er ofte basert på at produsent selvsagt har en sikkerhetsmargin i de tallene de oppgir, og at amp er garantert stabil ned til 3 ohm innenfor hele frekvensspektret når de skriver 3 ohm.
-Typisk vil den være stabil lengre ned (pga sikkerhetsmarginen de selvsagt har i tallene) og tåler nok også mye lavere impedans ved visse frekvenser.
Men siden de kun presenterer 1 tall, ja da må det bli det tallet som de kan garantere for i hele spektret.
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Les på www... i praksis så fungerer IcePower og Magnepan godt sammen.
Så får Vera og selger av det fortsette med seg og sitt.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.590
Antall liker
503
Hvis de oppgir at de takler last ned til 3ohm, så betyr det vel ikke at de IKKE takler 2ohm..
Vel......bruk under 3 ohm handler vel da mest om akseptere risiko. Det er forskjell på å gå ned i 2ohm og ha 2 ohm som nominell impedans.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.269
Antall liker
2.341
Ja, det er en sikkerhetsmargin og i forhold til dataene de oppgir. Presser man f.eks en Hypex modul som er oppgitt å være resistiv til 2 Ohm ned til 1,5 Ohm lavfrekvent, så går det bra en stund. Men så over litt tid blir gjerne modulen skadet. Det skjedde forresten i en test.
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Absolutt, 1.5Ohm over lengre tid er det ikke så mange forsterkere som takler uansett.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.940
Antall liker
1.119
icepower er smart nok til å skru seg av i slike tilfeller, mens det blir skade på hypex? ok.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.821
Antall liker
11.571
Torget vurderinger
2
Hvis de oppgir at de takler last ned til 3ohm, så betyr det vel ikke at de IKKE takler 2ohm..
Det blir unødig binært; som @lydogakustikk også påpeker, så avhenger det av hvordan impedanskurven ser ut. Forsterkere er betydelig mer tolerante om impedansen faller høyt i frekvensområdet, noe som f.eks. gjelder Martin Logan, som ikke er så ille å drive som det kan se ut.
Når fabrikken opplyser 3 Ohm minimum, så legger det ingen absolutter der, men de ønsker ikke å måtte dekke kostnader dersom en høyttaler tvinger forsterkeren i kne, og ødelegger elementene. De har en god sikkerhetsmargin innbakt i det tallet.
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det blir unødig binært; som @lydogakustikk også påpeker, så avhenger det av hvordan impedanskurven ser ut. Forsterkere er betydelig mer tolerante om impedansen faller høyt i frekvensområdet, noe som f.eks. gjelder Martin Logan, som ikke er så ille å drive som det kan se ut.
Når fabrikken opplyser 3 Ohm minimum, så legger det ingen absolutter der, men de ønsker ikke å måtte dekke kostnader dersom en høyttaler tvinger forsterkeren i kne, og ødelegger elementene. De har en god sikkerhetsmargin innbakt i det tallet.
Det er helt greit, men det var ikke det selger av Vega sa..
Den takler for øvrig kun laster ned til 3 Ohm
For meg så høres det ut som at noen rakker ned på IcePower.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.245
Antall liker
24.780
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Standard åpningsspissing fra den kanten. Må forklares og utdypes etterpå.
plus ca change…
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

ArneM

Dsp er et must !
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
2.140
Antall liker
2.427
Sted
Andebu , Vestfold
Torget vurderinger
33
Mye hårsårhet her flere veier.....
Har brukt både 2000 og 1200 i mitt system og ingen tvil om de gjør det bra med myyye krefter og nok til å rive istykker alle som har vært omtalt her av høytalere...
Så my two cents er 2000as er mer enn nok effekt uansett normale høytalere og impendanser... Bro / parallell kobling er unødvendig PUNKTUM !!
Skal en forbedre feks. Respons eller hvilkensomhelst passiv høytaler ... Fjern delefileret og kjør aktivt, det fjerner en haug med dårlige komponenter ....
En bedre forsterker i mine ører er Purifi det er hevet over enhver tvil hos meg....
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Skal en forbedre feks. Respons eller hvilkensomhelst passiv høytaler ... Fjern delefileret og kjør aktivt, det fjerner en haug med dårlige komponenter ....
Så det er dårlige komponenter i delefilteret til Respons?
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har aldri påstått at Icepower er like bra som Purifi da jeg ikke har testet de hos meg, men jeg har kommentert beskyldninger som ikke stemmer. Hos meg i mitt system fungerer 2000as2 utrolig bra - ferdig diskutert.
Så er det som andre sier tryggere å ha en forsterker som slår seg av når den blir for varm vs en som slutter å fungere.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.245
Antall liker
24.780
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva er mest direkte: Å kople effektforsterkeren rett på høyttalerelementet eller via et nettverk av spoler, kondensatorer og motstander?
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
SAS synes det er mest direkte å alltid mellomlande på Kastrup, så jeg vet ikke jeg...
 
  • Haha
Reaksjoner: ufo

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.738
Antall liker
4.253
Torget vurderinger
1
Ønsker man lavere forvrengning så har man flere som er bedre enn Icepower, Hypex har flere og nyere er bedre. Purifi leverer også bedre mtp. forvrengning.
"Klasse D" folket har forsøkt å nevne dette i mange mange år allerede. Jodda, man får dyre AB amper som leverer like godt men det koster mer enn det smaker idag.

Klart at å bruke aktiv deling hjelper, så slipper amp å bruke unødvendig kraft på urimelige laster fra høyttalerne som igjen forbedrer forvrengning. Ved å koble til amper som beskrevet er det ikke mye poeng i, Impedansen endres og da blir det viktig å ha kontroll på den før man kobler til forsterkere. Delefiltre er der gjerne også for å beskytte høyttalerne.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.821
Antall liker
11.571
Torget vurderinger
2
Hva er mest direkte: Å kople effektforsterkeren rett på høyttalerelementet eller via et nettverk av spoler, kondensatorer og motstander?
Anser du da et et aktivt filter ikke inneholder noen komponenter, eller hva er det du mener?

Med dette som utgangspunkt, vil jo et fulltoneelement være det eneste fornuftige å benytte seg av.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.245
Antall liker
24.780
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig har et aktivt analogt filter komponenter, men det står ikke foran/kompliserer ikke en allerede reaktiv last.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.821
Antall liker
11.571
Torget vurderinger
2
Selvfølgelig har et aktivt analogt filter komponenter, men det står ikke foran/kompliserer ikke en allerede reaktiv last.
For the record, så ser og hører jeg klare fordeler med aktiv deling. Men er uansett av den oppfatning at det ikke er noen quick fix, ettersom det betyr en klar komplisering av oppsettet, der bl.a. flere forsterkere må inn i bildet for å kunne gjøre den samme jobben. Så spørsmålet er jo om det er mulig og/eller ønskelig å oppnå mye av det samme med andre metoder, som f.eks. enkle delefiltre med topp komponentkvalitet. Jeg mener ja.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.940
Antall liker
1.119
enkle delefilter er da letteste måten å fucke opp responsen i en høyttaler på, uansett hvor gode selve komponentene er. med mindre man er svært heldig..
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.821
Antall liker
11.571
Torget vurderinger
2
enkle delefilter er da letteste måten å fucke opp responsen i en høyttaler på, uansett hvor gode selve komponentene er. med mindre man er svært heldig..
Subjektivt oppleves det ikke nødvendigvis på den måten, men det spiller prinsipielt ingen rolle så lenge vi er på Tech hjørnet, så jeg skal gi deg rett i den! :)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.336
Antall liker
4.596
Torget vurderinger
0
@John_Harald

Dette med biamping og egentlig også hva som kreves av effektamper er så situasjonsavhengig at jeg tror ikke du får svar uten å forsøke. Brokoble ampene du har ville jeg holdt meg langt unna, men å biampe kan gi en effekt du synes er verdt pengene😊
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.088
Antall liker
7.474
Sted
Kongsberg
Den Hypex modulen som døde (ja det var meg :oops: ) var en tidlig utgave av den nye NCx- serien deres som jeg presset hardt i 2 ohm. De har nok fikset dette nå i produksjonsutgaven. https://www.hypex.nl/products/amplifier-families/ncorex-family/

Hypex har innebygget sikkerhetsmekanismer mot overspenning, overstrøm og overtemperatur, så det skal som regel litt til å ta livet av dem. På Vera forsterkerne ligger det i tillegg et ekstra lag med sikkerhet utenpå dette også som skrur av hvis man går "bananas" med volumkontrollen.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Godt de muligens har gjort noe med det...
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.940
Antall liker
1.119
har sett en del hypex produkter her inne som sluttet å virke etter få år. fyren jager målinger, mens icepower måler godt nok, er bygget for praktisk bruk, grei levetid, koster halvparten og inkluderer strømforsyning. lav thd er ønskelig inntil et vist punkt. resten er bortkastet, særlig med tanke på hvor store kompromisser det er i nesten alle høyttalere fra før av.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.088
Antall liker
7.474
Sted
Kongsberg
Det finnes dessverre mange klasse D forsterkere som ikke er bygget med nok kjølekapasitet. Belastes de hardt, så blir de varme de også, og da trengs kjøling. Det er dumt bransjen er så allergisk mot vifter. Hvorfor ikke ha en vifte som hjelper til når det går "varmt" for seg. Den kan jo stå i ro når far skal ha en rolig aften.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.269
Antall liker
2.341
Den Hypex modulen som døde (ja det var meg :oops: ) var en tidlig utgave av den nye NCx- serien deres som jeg presset hardt i 2 ohm. De har nok fikset dette nå i produksjonsutgaven. https://www.hypex.nl/products/amplifier-families/ncorex-family/

Hypex har innebygget sikkerhetsmekanismer mot overspenning, overstrøm og overtemperatur, så det skal som regel litt til å ta livet av dem. På Vera forsterkerne ligger det i tillegg et ekstra lag med sikkerhet utenpå dette også som skrur av hvis man går "bananas" med volumkontrollen.
Tenkte på P400/1000 med NC500. Men tok feil, du kjørte den helt ned til 1 Ohm og NC500 gikk av med døden.

Det som tok knekken på en modul var ikke et musikksignal, men en kontinuerlig tone på 1kHz i en 1 Ohms last som i denne testen 1 Ohms test.

I den dødelige testen ble det satt på et signal på 1kHz som var stort nok til å få modulen til å gå rett i kontinuerlig klipping. NC500 modulen opererer da i en slags grensesituasjon der den merker at det ikke er en kortslutning og den vil fortsette å levere det det kan. Den leverte da 625W kontinuerlig i 1 Ohms tråden (1250W i peakene). Etter ca. 15 sekunder avgikk den altså med døden.
Da hadde forsterkeren klippet rundt 30000 ganger med peakeffekt på over 1kW hver gang. Ved inspeksjon av NC500 modulen kunne jeg se at dette hadde ført til en overoppheting av noen motstander på kretskortet inne i NC500 modulen.

Det må presiseres at det finnes knapt noen enkeltdriver kan kan tåle så mye kontinuerlig effekt over tid. Eneste måten man kan klare dette på i praksis er f.eks ved å parallellkoble 4 stk 4 ohms PA subber og gasser på opp til klipping kontinuerlig i over 15 sekunder.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvor lavt støynivå har du i rommet hvor anlegget står?
Målte i kveld 26 bB i stua fra lytteposisjon med anlegget slått på men uten musikk. Har også lytterom i kjelleren. Der målte jeg 25 dB uten noen akustikktiltak og med ventilen oppe,. Hadde akustikktiltak der tidligere.
Mulig det hadde vært lavere senere på natta og uten to barn i huset.
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.038
Antall liker
1.870
Sted
Sjælland. Danmark.
enkle delefilter er da letteste måten å fucke opp responsen i en høyttaler på, uansett hvor gode selve komponentene er. med mindre man er svært heldig..
Jeg har et kompliceret delefilter og hvor er det godt. Et delefilter skal indeholde mange komponenter.
Jeg har næsten lineær imperidans kurve og ingen grimme fasevinkler. En højttaler med disse egenskaber er forholdsvis nem at trække.
Jeg har da leget med tanken om at køre aktivt, da jeg har forstærkerne til det. Jeg ved ikke, hvad jeg vil gøre, men jeg kunne godt tænke mig at filtrere bassen væk under f.eks.80 hz, fordi jeg kun har to 8 tommere. Så bruge to 18 tommere til bunden.
Jeg forstår ikke, hvorfor man konstruere højttalere, hvor imperidans kurven ligner det norske bjerglandskab og så med grimme fasevinkler. Når det nu kan gøres med næsten flad imperidans kurve og fasevinkler.
En ICEpower 2000AS 2 lyder fantastisk godt og 2000 watt er godt. Noget af det vigtigste ved musikgengivelse er dynamik, som der er i levende musik. Her tror jeg, at de andre fejler, men ved ikke deres effekt.
Jeg kunne godt tænke mig, i mit Lytterum, at sammenligne med Purifer og Hypex. Om de er bedre? Jeg tror det ikke, men det må komme an på en prøve!
Jeg har mit Lytterummet akustisk trimmet, egen instalitionskabler til hvert apparat, så der er ingen begrænsninger med de 2 x 6 kvadrat, samt gode apparater, så det er en skam, at der er så langt til Norge. Jeg håber på en lytte sammenligning med de to mærker.
 
Sist redigert:

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.736
Antall liker
39.409
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Målte i kveld 26 bB i stua fra lytteposisjon med anlegget slått på men uten musikk. Har også lytterom i kjelleren. Der målte jeg 25 dB uten noen akustikktiltak og med ventilen oppe,. Hadde akustikktiltak der tidligere.
Mulig det hadde vært lavere senere på natta og uten to barn i huset.
Da er det langt mere støy enn en normalt stille vifte lager...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.821
Antall liker
11.571
Torget vurderinger
2
Jeg har et kompliceret delefilter og hvor er det godt. Et delefilter skal indeholde mange komponenter.
Diametralt motsatt oppfatning herfra! :)
Kjører du passiv deling, er det min oppriktige oppfatning at færrest mulig komponenter med høyest mulig kvalitet er å anbefale. Jeg liker DOXA's innfallsvinkel; så kort og effektiv signalvei som overhodet mulig, fjern alt du kan fjerne, men ikke mer.

For å få flatest mulige kurver, derimot, er det nok som oftest nødvendig å benytte din metode med flere elementer og flere komponenter i et brattere og mer komplekst filter.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.269
Antall liker
2.341
Man kan oppnå linær fase med et eller to elementer også. Som f.eks her hvor blå graf viser impedansen til et element.
VA prototype impedance.jpg


Men det fine med klasse D er at den ikke bryr seg om vanskelige fasevinkler.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har sett denne:
Er det noen som har testet det beste fra Hypex, Purifi, ICEpower, Benchmark (F.eks hb2) mot hverandre og sammenlignet noen av de? Noen som har noen mening om hva de liker best?
 
Sist redigert:
Topp Bunn