|
BVR konseptet gjør ikke noe med øvre mellomtone og diskant, så derfor tenkte jeg at Troels sitt delefilter kunne benyttes.
Vis vedlegget 1102757
Ja enig i det. Lager man en slik "festkul" med vanlig bassrefleks så er ihvertfall min erfaring at det kan være gøy en stund, men men blir fort bare irriterende. Jeg tror det har noe med impulse-response å gjøre. Vanlig bassrefleks vil ha en del group-delay ved en slik pukkel. Hvis man ser på f.eks Snell / Audio Note model K så har de en bassdriver med høy QTS og VAS i ett (for) lite, lukket kabinett. Disse får også en liten festkul, bare litt høyere opp i frekvens enn H6. Tror ikke mange vil kalle den bassen for treg eller irriterende, bare sjarmerende. Igjen så har ett lukket kabinett mye bedre impulserespons enn vanlig bassrefleks.Det er jeg enig i, gjør lite med øvre mellomtone og diskant. Men hva tilfører hornet/bvr til lyden. Litt av det sjarmerende med H6 er jo en lite festpukkel.
Bruker du lpad?Målt med iPhone rett foran bassen
Porten er stemt rundt 50 hz
På grunn av ingen demping i kasse kommer en del høyere frekvenser enn ønskelig fra porten.
Antar at det er det samme på h6?
Vis vedlegget 1114896 Vis vedlegget 1114904
Tatt 1 meter fra diskant. Litt høyt nivå på diskanten og masse topper og daler.
Deling mellom bass og diskant ser ok ut.
Fra lytteposisjon blir det rare målinger
Antakeligvis pga rommet
Kommer nok til å dempe den når jeg får nye diskanterDu burde sette på en lpad på diskanten for å senke nivået. Spiller for lyst nå