Bilde av Frode's romjuls-/nyttårsprosjekt

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.978
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
fornøyd med bd15 så langt frode?
mvh
Leif "2xBD15" Christensen

R

Rojoh

Gjest
Siden vi er inne på BD - har dere noen formening om Quasar II modellen? Fullt hornsystem blir litt for voldsomt i første omgang... ;D

Er det han derre MAD som importerer høyttalerne fra BD-Design, eller må det bestilles direkte fra Nederland?

Mvh. Johan.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.978
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
MAD
De er kjempeinteressante
følsomhet 98 dB
lettdrevne som bare den
bassen har en egen bd-30 chipamp så den er ute av veien for en laveffekt se-amp
IMO
Mvh
Leif

R

Rojoh

Gjest
Takker! Hadde egentlig ikke vurdert nye høyttalere, men det virket så innmari spennende dette her...

Mvh. Johan.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
fornøyd med bd15 så langt frode?
mvh
Leif "2xBD15" Christensen
Svært fornøyd! Jeg tror nok høytattalerene får fred en stund nå( bortsett fra finish). Fintuning og oppgradering av elektronikk er vel det neste på programmet. Burde ikke du skrive "4xBD15" i signaturen?

Frode

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.978
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
joda men jeg mente pr.kanal 8)
jeg deler på ca 90 men med litt høyere 2:ndre knekkpunkt på høyrekanalen grunnet rummets assymetriske utforming.
spiller som bare f.
alternativer er horn men det går ikke pga trappen og døren til soverummet
kan evt bygge horn på loftet: der er det ca 6 løpemeter ledig bod ;D
vi får se
mvh

S

slowmotion

Gjest
kan evt bygge horn på loftet: der er det ca 6 løpemeter ledig bod ;D
vi får se
mvh
Har du mulighet for det ville jeg absolutt tenkt i de baner.

;)

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Jeg prøver Bert sitt nye filter i første omgang. Vi får se om jeg prøver noe lignende som deg senere.

Frode

Hei Frode

Hvordan går det med prosjektet?
Lurte litt på hva grensefrekvensen på dette filteret summert blir? Regnet på hvert ledd og kommer til: ca 155, 270, 130 og 480 Hz. Hvordan regner du den summerte filterresponsen?

Mvh
Bjørn

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hei Frode

Hvordan går det med prosjektet?
Lurte litt på hva grensefrekvensen på dette filteret summert blir? Regnet på hvert ledd og kommer til: ca 155, 270, 130 og 480 Hz. Hvordan regner du den summerte filterresponsen?

Mvh
Bjørn
Det har bare vært lytting i det siste. ;D Resultatet har blitt veldig bra synes jeg.
Jeg har ikke peiling på frekvensene. Bert har utviklet filteret over lang tid. Slik jeg har forstått det, bruker han lite teori og mye testing/lytting. Det har etter hvert blitt ganske mange versjoner. Morten har jo eksperimentert en del med filter, men han bruker også dette filteret nå. For tiden holder Bert på å utvikle et digitalt filter med romkorreksjon til høyttalersystemene sine. Det kan jo bli spennende.
Siden filteret fungere såpass bra, ser jeg ingen grunn til å gjøre noe mer med det nå. Neste post blir å prøve gaincloner i bassen slik som Bert gjør. Dessuten får vi se om Squeezeboxen blir oppgradert litt.

Frode

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Siden vi er inne på BD - har dere noen formening om Quasar II modellen? Fullt hornsystem blir litt for voldsomt i første omgang... ;D

Er det han derre MAD som importerer høyttalerne fra BD-Design, eller må det bestilles direkte fra Nederland?

Mvh. Johan.
Hva koster noe slikt a?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.978
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
€ 1800 ex baffel men forhandles av MAD 22154174

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hvis jeg sammenligner med Oris-prisene vil jeg tippe 20K med alle utgifter. Dette er inkludert forsterkermoduler til basselementene. Som LMC sier, kun baffelen mangler.

Frode

tem

Medlem
Ble medlem
14.11.2004
Antall liker
0
Var en tur innom Frode for å høre på godsakene for noen dager siden.Kan jo si med en gang lyden var imponerende ;D.Meget klar og fin lyd uten noe sus. Først var jeg litt usikker på om det var litt lite nivå i bassen,men etter å ha pløyet gjennom noen andre kjente Cder,syns jeg den var akkurat passe.Kjapp og presis var den også.Det eneste minuset er vel at det er en ganske snever sweetspot.Du skal ikke flytte hodet så mange cm før vokalen ikke er "sentrert",men bevares det er jo flott å høre på uansett.
Ellers likte jeg Squeezeboxen veldig godt.Hadde denne egen DA konverter,eller brukte du en ekstern.
Om du ikke er kommet i mål Frode,så er du ihvertfall på oppløpssiden!!!

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Var en tur innom Frode for å høre på godsakene for noen dager siden.Kan jo si med en gang lyden var imponerende ;D.Meget klar og fin lyd uten noe sus. Først var jeg litt usikker på om det var litt lite nivå i bassen,men etter å ha pløyet gjennom noen andre kjente Cder,syns jeg den var akkurat passe.Kjapp og presis var den også.Det eneste minuset er vel at det er en ganske snever sweetspot.Du skal ikke flytte hodet så mange cm før vokalen ikke er "sentrert",men bevares det er jo flott å høre på uansett.
Ellers likte jeg Squeezeboxen veldig godt.Hadde denne egen DA konverter,eller brukte du en ekstern.
Om du ikke er kommet i mål Frode,så er du ihvertfall på oppløpssiden!!!
Jeg har justert bassen noe opp siden du var her. Sweetspoten er liten som du sier. Jeg eksperimenterer litt med plasseringen, men tror ikke det er så mye å hente. Horna sprer jo ganske lite.
Squeezeboxen er forløpig helt original. Jeg har ikke bestemt hvilke oppgraderinger jeg skal gå for.

Frode

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Nå har det endlig begynt å skje noe når det gjelder finish. Her er noen bilder fra grunnarbeidet:

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Skikkelig kule greier Frode!
Når skal du invitere til lytterunde for oss? ;)
Skal du ha horna hvite, eller har du valgt en farge?

mvh
DIY`er Lars

Vedlegg

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Kassene skal lakkes blank sort og horna skal lakkes i en mørk grå metallic Toyota farge(se bildet under). Er åpen for forslag til farge på horna. Når det gjelder lytting, er det bare til å gi en lyd neste gang du er i nærheten av Bergen.

Frode

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Eller koksgrå som det heter, det blir nok heftig :)
Lykke til! Blir spennende å se det ferdige resultatet.
Bare kjør på med bilder :D

mvh
Lars

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Nå er alt levert til lakkering. Ferieavvikling og mye arbeid hos lakkverkstedet gjør det litt usikkert hvor lang tid det tar, men jeg håper at noe skjer rett over helgen.

Frode

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Ting tar tid, men det går da fremover. Hentet kassene i dag og var godt fornøyd, selv om det viser at han som gjorde grunnarbeidet har slurvet litt. :-[

Frode

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg er lakkerer og får spørsmål om allslags jobber.Kan jeg spørre hva verkstedet tok for en slik jobb? :)

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke peiling, jobben er jo ikke helt ferdig ennå. Da jeg spurte om pris, ble jeg anbefalt å ta det timebasert. Først pusset/sparklet jeg horn og kasser. Leverte det inn og fikk det sprøytet med fyller. Deretter var det til med sandpapiret selv igjen, før delene ble levert inn til lakkering. Timeprisen er vel ca 1000,- pluss mva inkludert materiell.

Frode

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg tror at firmaet tar 550 for meg.Lakkerte nettopp en BMW med styling.Tror det ble 25000kr.Og det var camelon.Ser ikke de feilene su beskriver på bildene,men hvis det er støv så går det an å polere det bort.Jeg var intresert i ca pris for der har hvert snakk om å lakke høyttalere.Jeg så vel for meg 2-3000kr for alt.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg tror at firmaet tar 550 for meg.Lakkerte nettopp en BMW med styling.Tror det ble 25000kr.Og det var camelon.Ser ikke de feilene su beskriver på bildene,men hvis det er støv så går det an å polere det bort.Jeg var intresert i ca pris for der har hvert snakk om å lakke høyttalere.Jeg så vel for meg 2-3000kr for alt.
Hvis 550 er inkludert lakkmateriell, må det være ekstremt billig.  Ellers tror jeg ikke 2-3000 er så galt. Nå er vel en av mine kasser like stor som to mer alminnelige høyttalere. I tillegg kommer hornene. Jeg skal gi deg en lyd når jeg vet sluttsummen.

Når det gjelder feilene, så er det enkelte skjøter som viser fra enkelte vinkler. Han som lakkerte, mente at fylleren kunne ha "satt " seg litt etter at jeg hadde pusset. Skal uanasett prøve med litt polering.

Frode

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Hvis du ser skjøtene så klarer du ikke å polere det bort.Det burde vært sparklet bedre.Det er ikke så mye fylleren dekker.Dumt at du bor så langt borte ellers kunne vi ha hatt dette å kost oss med på fritiden ;)Du kunne jo ha lagt på sprøyte sparkel selv.Det får du på spraybox eller du kunne malt det på med kost.Det dekker kanskje litt mer en fyller.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.306
Sted
Østfold
Hvordan er toppen? Som du sier er jo spredningen veldig smal, og spesiellt i toppen vil den være omtrent bare en "stråle". Et tweak jeg anbefaler deg å vurdere er å sette på et par små diskanter som også jobber i horn. Disse hornene kan du optimere for området 5-20kHz. Du nivåmatcher dem så med resten og deler dem med 1. ordens filter rundt 8k eller noe. Dermed vil du få et betraktelig videre sweetspot og romresponsen blir jevnere.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hvordan er toppen? Som du sier er jo spredningen veldig smal, og spesiellt i toppen vil den være omtrent bare en "stråle". Et tweak jeg anbefaler deg å vurdere er å sette på et par små diskanter som også jobber i horn. Disse hornene kan du optimere for området 5-20kHz. Du nivåmatcher dem så med resten og deler dem med 1. ordens filter rundt 8k eller noe. Dermed vil du få et betraktelig videre sweetspot og romresponsen blir jevnere.
Hvis jeg ikke husker helt feil, begynner min kombinasjon å rulle av allerede ved 13K. Jeg vet at flere Oris-eiere har prøvd med ekstra diskant uten å bli fornøyd. Slik jeg har forstått det, har det vært vanskelig å få integrert diskanten med resten. Selv har jeg vurdert det flere ganger uten å få noe gjort. Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å prøve noe lignede som Fostex T90A en gang.(http://www.bd-design.nl/contents/en-uk/t90arev.pdf) Ellers skal Aer-elementene som Bert bruker, gi mer i toppen. Problemet er bare prisen, 1557 euro for den "kjipeste" modellen. Den nye fasepluggen skal visst også gi litt større sweetspot.

Frode

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.978
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
AER er i en HELT annen liga!
IMO
Mvh
Leif

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
AER er i en HELT annen liga!
IMO
Mvh
Leif
Det tror jeg nok! Når økonomien tillater det, skal AER prøves.

Frode

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Stadig fremgang!

Frode

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ser meeeeget flott ut Frode.

Vedr. horndiskanter så har jeg hørt mye positivt om Beyma sine CP25.
Jeg leste om disse etter at jeg allerede hadde kjøpt mine C125 fra Crites, eller hadde jeg valgt dem.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.306
Sted
Østfold
Skikkelig lekker fargekombinasjon!

Om du vil, og ikke bor så alt for langt unna, kan jeg forsøke å hjelpe deg med å få integrert et par diskanter.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Ser meeeeget flott ut Frode.

Vedr. horndiskanter så har jeg hørt mye positivt om Beyma sine CP25.
Jeg leste om disse etter at jeg allerede hadde kjøpt mine C125 fra Crites, eller hadde jeg valgt dem.
Ja, Beyma har også noen interessante kandidater.

Frode

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Skikkelig lekker fargekombinasjon!

Om du vil, og ikke bor så alt for langt unna, kan jeg forsøke å hjelpe deg med å få integrert et par diskanter.
Jeg antar Bergen regnes som langt unna? :) Ellers var jeg også fornøyd med fargen. Det er ikke lett å velge ut noe fra små papirlapper med ørten nyanser av samme farge.

Frode

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.223
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Litt OT, men det koster ikke stort å skaffe seg det som er nødvendig til sprøytelakkering. Kompressor og sprøyteutstyr får du nå nesten "gratis". Jeg står nede i hagen med slikt arbeid og setter "objektet" i garasjen eller under tak til tørk. Bare litt trening og mot så blir resultatet utmerket.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Litt OT, men det koster ikke stort å skaffe seg det som er nødvendig til sprøytelakkering. Kompressor og sprøyteutstyr får du nå nesten "gratis". Jeg står nede i hagen med slikt arbeid og setter "objektet" i garasjen eller under tak til tørk. Bare litt trening og mot så blir resultatet utmerket.
Hmmm.Det kommer vel an på hvilke krav en stiller til resultatet.Det resultatet som Frode viser her er vanskelig å få til i hagen.Den lakksprøyta jeg bruker på jobb koster ca 5000kr,og for meg er det mye penger.Jeg har prøvdt disse billige biltema greiene og jeg får det ikke til sånn som jeg vil.Har lakka siden 1987.

Topp Bunn