Innleder med det viktigste først... Tusen takk til Moiz Audio som lånte ut en Mytek Brooklyn til meg! *taravmeghattenogbukker*
Prolog
I høst tok jeg valget i å selge dac'n jeg hadde, for å finansiere kjøpet av C1s. Tanken bak dette valget var, at dac'r finnes det plenty av, mens C1s er det stikk motsatte(10-15stk produserte). Så da C1s var i hus og NAD M51 var forlatt, skrapet jeg sammen noen kr, til å kjøpe en YBA WD202 hos en kompis. Anså denne som utmerket som en "mellomstasjon" til jeg fikk råd til noe bedre. Vi ble enige om pris og etter litt om og men, fikk jeg i desember beskjed om at den var sendt. Siden jeg anså han som en kompis valgte jeg å betale avtalt beløp samme dag som han sendte dac'n. Julen passerte, og ingen dac kom. Utpå nyåret fikk jeg beskjed om at den var kommet i retur. Vel vel, litt rart da dette aldri har skjedd før, men han skulle forsøke på nytt. Han jobber ekstremt mye, så det tok en ny mnd, så ble den sendt på nytt. En ny mnd passerer, og får så beskjed om at den kom på nytt i retur...
Da det nå hadde gått ca 5mnd fra vi ble enige om handelen, valgte jeg å sette sluttstrek. Nå venter jeg i spenning på om jeg får tilbakebetalt beløpet (intet mottatt pr 15.03.17 kl 23.00).
Det skal også sies at i vinter kjøpte jeg en HR streamer Pro, som jeg husker fikk mye skryt da den kom, som en ventedac, på midlertidigdac'n(!)... Desverre egner mine meninger om denne dac'n seg på trykk. At denne har fått noe som helst skryt for lydkvalitet er meg en gåte.
Mytek Brooklyn
Denne dac'n har jeg lest det som leses kan, på alle slags språk(via google translate). Dette virket på meg som et kinderegg, i et prissjikte som ikke er håpløst høyt. DSD, MQA, you name it... og en riaa som hvisnok holder god standard, er også inkl
Det at den kanskje er den peneste dac'n jeg har sett, er heller ingen ulemppe. Så da Moiz Audio skrev her i forumet at det var mulig for hjemlån, tok jeg kontakt. En dag senere var den i posten, på tur nordover. Noen dager senere var den avhentet og pakket opp. Svært bra finish... bildene jeg har sett overdriver ikke. Displayet er et kapittel for seg selv. Lettfattelig, og enkelt å bruke/forstå. To skjerm modus er tilgjengelig, kjekt. Farge og lysstyrke på mytek logoen er også justerbar.. tilpassingsdyktig til evt andre komponeter i racket.. kjekt.
Oppkoblet i samme posisjon som der NAD M51 sto, fyrte jeg opp. Greit nok, det har gått noen måneder siden da, men forskjeller var tydelige. I fare for at innspilling kunne ha merkbar utslag, lot jeg den stå å spille kontinuerlig noen dager.
Testet litt MQA via en gratismnd fra Tidal, men da det meste av musikken som ville bli spilt her i huset, ble samme kildematrialet som før brukt. Lossless 16bit(noe 24bit) via en iMac. At Mytek stammer fra produksjonsverden innen digital lyd er tydelig. Dette er nøytralt og rent, intet som stikker seg ut noe sted. 3D/lydbildet er nøyaktig med god seperasjon. Finnes ikke noe grums her!.
MEN for meg og MIN smak, blir dette for nøytralt og sterilt. Jeg savner spillglede. Jeg savner driv og attack. Bass'n er der, presis og tørr, men morroa er ikke der. Den fikk ikke frem det store gliset jeg satt med da jeg koblet C1s bak M51.. Det slo som ei slegge med kirurgpresisjon. Mytek'n spiller mer som en god Bacho hammer. Lydkarateren vil jeg generelt beskrive som på den litt lyse siden. I forhold til hva jeg har hørt før, føles den litt kvass i toppen, men igjen, dette er både en smaks- og en vanesak. Jeg foretrekker et mørkere lydbilde (LES: ikke teppelyd.. mørkt.. 2 forskjellige ting).
Epilog
Jeg setter veldig stor pris på muligheten å prøve i eget hjem og oppsett, istede for å sette 100% lit til hva man leser på nett. I et hav av produkter, fra så mange produsenter, hvor alle har sitt lydideal og målbilde, må man være forberett på at ikke alt matcher/klaffer. Brooklyn er nå sendt i retur etter et ukes opphold, og anlegget er på nytt stille. Spilling via HRT'n fremprovoserer bare irritasjon, så denne skal selge, og kommer til å benytte anledningen til å få sendt C1s til RJEL for en liten oppgradering og modifisering (halvering av bassboost frekvensene). Så får jeg bruke de ledige kveldene fremover til snekring av lytterommet det kommende året... Så kommer vel en kilde etterhvert, når den rette dukker opp.
mvh Kai