Jeg lurer litt på hvem som har bestemt at en USB kabel som ikke møter specs men som låter bedre enn de som møter specs er feilkonstruert? Tror kanskje jeg hadde gitt beng i teoretiske specs og gått for det som lyder best. Er jeg en idiot som blir lurt av produsenter og forhandlere som ler hele veien til banken da? Tror vel ikke det.
For meg betyr ikke målinger og specs som forteller hvordan noe burde lyde noe særlig. For meg betyr hvordan kabelen lyder 100% for om jeg vil kjøpe den og hvor mye jeg vil betale. At noen ikke ønsker å betale i dyre dommer for produkter de ikke hører fordelen av er helt greit. Det er imidlertid også helt greit å la hørselen være rettesnor og ikke teoretiske målinger og specs for hva man skal kjøpe for å lytte til. Målinger og specs avgir lite god lyd.
Mvh
Roysen
Tiltredes! Tor hos Lyric sa for mange år siden "Stol på øra dine, Steinar", og det har jeg gjort. Det er
mine ører - og
konas - som skal utsettes for lyden fra anlegget vårt, og vi ønsker å bestemme selv hva som er bra og ikke.
en liten tanke:
Dersom vi skal stole på ørene, og står opp en vakker søndag for å høre på anlegget. Så låter anlegget drit akkurat denne ikke lengre fullt så vakre søndags morgen. Det er de samme komponentene som spilte så vakkert den samme musikken forrige søndag.
Skal du da stole på ørene og selge skjiten, eller kan det hende at hodet er med og spiller deg et puss?
Er det så stygt å anta at når du kommer hjem fra Tor med usb-kabelen til 16.000,- og kobler den opp i anlegget for å høre så KAN det være andre ting enn bare hørselen som er med på gi deg opplevelsen?
Noen av oss vil da kaste den gamle i bosset og betale de 16.000,- mens andre vil koble tilbake til den gamle kabelen en eller flere ganger for å sjekke, bekrefte.
Så er det noen av oss som vil forsøke å minimere forventningsbias ved å lytte til kablene uten å vite hvem som spiller.
Er det greit å betale 16.000,- for opplevelsen uten å vite eksakt hva som ligger bak den eller om den varer lengre enn til neste søndags morgen? Det får bli opp til den som skal betale.
En opplevelse kan være å konstatete gjennom abx at Blue Jean låter akkurat like deilig som Crystal Cable, sånn at de pengene er spart og feelgood foran anlegget er forsterket. Den feelgooden er like mye verdt som feelgooden til den som har betalt 16.000,- for en usb-kabel.