Juss og økonomi Bitcoin

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.769
    Kan anbefale en tur innom bitcointalk.org - jeg kan garantere at det ikke er trua det mangler på der i gården. At enhver kryptovaluta har 0 fundamental verdi og eneste måten å tjene noe på er om noen kjøper de av en for en høyere pris på et senere tidspunkt ser ikke ut til å ha sunket helt inn. Det virker som det er nok av folk som fullt og helt tror på at krypto vil erstatte dagens pengesystem og bli en de facto standard for alt mulig. Også festlig å snakke om desentralisering når hele bitcoin-universet blir mer og mer sentralisert, først og fremst hos kinesiske Bitmain.

Om jeg måtte velge om eksempelvis JP Morgan Chase eller Bitmain skulle holde mine surt opptjente midler vet jeg i alle fall hva jeg ville valgt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.769
    Bitcoingravere kom til Norge for å utnytte et subsidieregime som var beregnet på skaping av arbeidsplasser eller solide bidrag til statskassen. Det er parasittvirksomhet som det er greit å legge listen høyere for.
    Tviler på det blir spesielt flere arbeidsplasser eller solide bidrag til statskassen om Google, Amazon eller Facebook putter noen tusen servere i et senter i Norge. Utover den elektriske energien de kjøper da, den blir i praksis kjøpt fra det offentlige i Norge siden stort sett all kraftproduksjon er offentlig eid. Ikke spesielt lett å se at krypomining genererer mindre arbeidsplasser. Oppgavene er essensielt de samme: Installere maskiner og overvåke driften, bytte ut ting som slutter å virke og den slags. Om det står en Antminer S9 fra Kina eller en custom-designet server fra en av de store ser jeg ikke helt forskjellen på. Norge selger uanstet ikke annet enn elektrisk enrgi og eventuelt båndbredde til slike aktører. De store aktørene har en viss merverdi av å være fysik lokalisert her og der (dvs nærme store kunder, lagre data i en bestemt jurisdiksjon osv), men utover det er det vanskelig å se hva Norge selger utover billig elektrisk energi, stabile politiske forhold og lav temperatur som er gunstig for energiforbruket.

Uansett hva formålet er så vil store energibrukere på marginalen gi høyere pris på elektrisk energi - denne merkostnaden betales av alle forbrukere av elektrisk energi i Norge, det være seg virksomheter eller husholdninger.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.957
    Nå har jeg ikke satt meg så veldig grundig inn i teknologien bak, men jeg har enda til gode, også fra kolleger som slo til med tildels betydelige sparepenger på høsten i fjor; hva er det som skiller investeringer i BitCoin og andre kryptovalutaer fra pyramidespill?

I motsetning til en del historiske pyramidespill så vil jo ikke nye investorer gjøre pyramiden verken større eller høyere, man bidrar bare til å øke den virtuelle verdien for dem som allerede eier steinblokkene ved å derivere eksisterende blokker i stadig mindre eierandeler, singel og sand.

Og som med Kheopspyramiden, sanden rundt kan du få gratis.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.769
    Nå har jeg ikke satt meg så veldig grundig inn i teknologien bak, men jeg har enda til gode, også fra kolleger som slo til med tildels betydelige sparepenger på høsten i fjor; hva er det som skiller investeringer i BitCoin og andre kryptovalutaer fra pyramidespill?

I motsetning til en del historiske pyramidespill så vil jo ikke nye investorer gjøre pyramiden verken større eller høyere, man bidrar bare til å øke den virtuelle verdien for dem som allerede eier steinblokkene ved å derivere eksisterende blokker i stadig mindre eierandeler, singel og sand.

Fint lite, egentlig. Men et fascinerende stort antall har tydeligvis fått det for seg at krypovaluta har en verdi. Jeg tror for øvrig en del av de sliter med å skille valutaen (eller "tokens" som de gjerne kalles) fra den underliggende teknologien. Om USA noen sinne skal ha en offisiell kryptovaluta kan du banne på at den heter USD for å si det slik. De som ikke mener at det vi nå ser er en boble som sprekker mener markedet blir manipulert av store aktører som nå presser prisen for å få kjøpt enda mere Bitcoins og lignende billigere - en logikk jeg personlig sliter med å følge. Det er nok relativt enkelt å dytte prisen hit og dit for store aktører siden markedet ikke er veldig stort, og i tillegg har en del av de som sitter på virkelig mye vært med fra starten og har fått sin Bitcoins omtrent gratis.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Vel - pyramidespill har jo en faktisk og reell inntjening i bunn. Det som er "lureriet" med et pyramidespill er jo at det alltid vil være flere personer på nederste nivå enn hele resten av pyramiden tilsammen. Pyramidespill fungerer jo hvis du gjør din jobb, og rekrutterer noen under deg, og sørger for at dine ben fungerer.

Bitcoin er jo et betalingsmiddel uten noe underliggende inntjening eller garantister for verdi.

Skal bli artig å se hvordan et aktive som ikke har noen som helst underliggende verdig kollapser - jeg ser jo for meg at med en gang folk mister troen på dette, så faller det til 0.

Mvh
    OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.769
    I krypto har de som var først inne puttet inn minimalt med penger eller innsats, de har i stor grad "minet" da få drev med det og man fikk mye - da verdiløse - bitcoins for å gjør jobben. Det ser helt annerledes ut for de som kastet seg på underveis i fjor høst for eksempel - de har gått inn og satset ordentlige penger siden det i praksis ikke er mulig å skaffe seg bitcoins rask vha mining for enkeltpersoner. Så de første har strengt tatt kun tapt papirpenger, eller retter sagt, de har gått glipp av muligheten til å cashe inn på høyere priser enn hva som er tilfelle i dag, mens de som kjøpte bitcoins da en av sorten kostet 10-15-20.000 USD sitter på et høyst reelt tap.

Det er selvsagt i prinsippet en mulighet for at de når gamle høyder, men det ser ikke spesielt sannsynlig ut. Ikke så lett å se hvem som skal komme utenfra og pumpe store mengder penger inn i systemet, og det burde være nok av folk som vil selge etter hvert.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke annet enn at det er enda mindre verdier bak, og krever enda litt mer intelligens å skjønne hva det er som foregår og hva man er med på. Og at det er vanskeligere å regulere siden det foregår over landegrensene.

H

Hardingfele

Gjest
    Når folk våkner fra kryptovalutastyret har vi en ny investeringsfiasko å vise til, på nivå med Tulipanfeberen i Nederland. Eventyrene som ble fortalt, som at én bitcoin en dag ville være nok til å betale for en pensjonisttilværelse på en romstasjon, sier litt om vyene.

Et fastsatt antall tokens. Som det ble vanskeligere å vanskeligere å grave ut (mer og mer energi og prosessorkraft). Early-in sitter med tokens til noen små ører -- late-ins sitter med en brøkdel av ett token til flere tusen dollar. Pushere forteller at én bitcoin kommer til å bli verdt omtrent nok til å kjøpe en øy, en yacht, flere hus og plass i en romstasjon.

Velkommen til Asgardia, dit Gjestemedlem skal:

https://asgardia.space/en/

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.957

Vel - pyramidespill har jo en faktisk og reell inntjening i bunn.
    OMF
    Ikke nødvendigvis. Flere av de albanske pyramidespillene som nesten førte til nasjonal kollaps for vel tjue år siden hadde så definitivt ikke noen faktisk eller reell inntjening i bunn. De handlet om fullstendig fiktive investeringsobjekter i infrastruktur hvor aldri så mye som en spade ble satt i jorden. I en stat der Hoxha og hans kumpaner hadde tilintetgjort det meste som var av offentlige eiendomsregistre da ikke bare industri men eiendom ble nasjonalisert, handlet flere av disse spillene om å selge illusjonen om lisenser som sikret privat eierskap. Ikke tilfeldig verken at flere av bakmennene kom fra det albanske KGB, Sigurimi, eller at så mange borgere dermed trodde at disse ikke bare visste mer enn andre men hadde kontroll over hva som var mulig og ikke.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, det finnes sikkert varianter hvor det ikke har vært noe produkter/inntjening i bunn, men de variantene jeg har blitt eksponert for har hatt noe som faktisk generer overskudd med seg.

Her ser du en pyramide hvor man skal verve 5 medlemmer under seg. Det vil hele tiden være 4 ganger så mange medlemmer på nederste nivå som hele resten av pyramiden. Hvis man antar at man "taper penger" på nederste nivå og har break even på nest nederste - så er det altså kun 1 av 20 som tjener penger i en slik pyramide.

Mvh
    OMF

Pyramidespill.png

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.957
    Det finnes plenty av slike også, John Oliver hadde vel en episode om Herbalife eller hva det var for en tid tilbake.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    I krypto har de som var først inne puttet inn minimalt med penger eller innsats, de har i stor grad "minet" da få drev med det og man fikk mye - da verdiløse - bitcoins for å gjør jobben. Det ser helt annerledes ut for de som kastet seg på underveis i fjor høst for eksempel - de har gått inn og satset ordentlige penger siden det i praksis ikke er mulig å skaffe seg bitcoins rask vha mining for enkeltpersoner. Så de første har strengt tatt kun tapt papirpenger, eller retter sagt, de har gått glipp av muligheten til å cashe inn på høyere priser enn hva som er tilfelle i dag, mens de som kjøpte bitcoins da en av sorten kostet 10-15-20.000 USD sitter på et høyst reelt tap.

Det er selvsagt i prinsippet en mulighet for at de når gamle høyder, men det ser ikke spesielt sannsynlig ut. Ikke så lett å se hvem som skal komme utenfra og pumpe store mengder penger inn i systemet, og det burde være nok av folk som vil selge etter hvert.
    Kanskje han som kjøpte opp restlageret med kulehodemaskiner og ventet på at dataalderen skulle gå over, har penger igjen til å satse.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.769
    H

Hardingfele

Gjest
    Heh. I et diskusjonspgm på BBC om bitcoin var det en entusiast som mente at en Bc ville nå et sted mellom 1 – 1,5 millioner USD snart ...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er blitt stille rundt Bitcoin en stund nå.

Prisen har vel også vært ganske stabil litt under 4000 USD:

Hvor mye energi brukes nå til mining..?

Mvh
    OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.769
    https://e24.no/boers-og-finans/bitcoins-norge-vil-tvangsselge-kundenes-kryptovaluta/24651129

– Kunder som eventuelt måtte ha innvendinger mot at deres kryptovaluta selges må varsle Bitcoins Norge på skjema innen fire timer etter dette brevet er mottatt, skriver selskapet på Facebook.

Kundene vil bli kompensert med verdien de hadde hos Bitcoins Norway den 7. mai, da bitcoin-kursen var på 5.939 dollar. Mandag er kursen på 10.328 dollar.

E24 har mandag vært i kontakt med Finanstilsynet angående mailen sendt ut til kundene - men de ønsket ikke gi en kommentar på dette tidlige stadiet.

Kunde: – Veldig rart
    En kunde hos selskapet fortviler etter å ha lest eposten han mottok mandag kveld.

– Jeg synes det er veldig rart at mailen blir sendt ut på kvelden, og at dersom man ikke sier seg enig må man svare innen fire timer for at de ikke skal bli solgt, sier han til E24.

– Det virker helt fjernt. Man hadde jo reagert dersom DNB hadde bedt deg om å gjøre det samme, sier han.

Imens, i den virkelige verden, har banker milliarder avkroner i egenkapital, er strengt regulerte, statlig innskudsgaranti og så burtetter. Ergo ville aldri DNB, eller en annen bank, gjort det samme.

H

Hardingfele

Gjest
    ^Lukter svindel lang vei av den bitcoinbørsens meldinger de seneste ukene. Her har man rotet vekk folks beholdning og leter etter et påskudd for å unngå ansvar.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^Lukter svindel lang vei av den bitcoinbørsens meldinger de seneste ukene. Her har man rotet vekk folks beholdning og leter etter et påskudd for å unngå ansvar.
    Jepps. Jeg har ingenting på konto hos dem men har handlet med dem tidligere uten problemer. Dette er de to siste mailene jeg har fått fra dem.

1:

Til: Alle kunder

Viktig beskjed til kunder med midler på vår plattform

Vi har blitt informert om at AlphaPoint Corporation, leverandøren av vår handels- og teknologiplattform, har blitt utsatt for flere alvorlige dataangrep.

Den 7. mai 2019 ble vi for første gang gjort kjent med at AlphaPoint hadde blitt utsatt for flere avanserte dataangrep. Alphapoint opplyste oss om at de hadde forsikringsordninger som ville dekke dette og at både FBI og andre politimyndigheter i USA er involvert i etterforskning av saken.

Som følge av etterforskningen som pågår har AlphaPoint vært tilbakeholden med informasjon, og har anbefalt oss å avvente situasjonen. I samråd med AlphaPoint valgte vi derfor i første omgang å se an hvordan saken utviklet seg.

Det har imidlertid nylig fremkommet opplysninger om fortsatte sikkerhetshull i AlphaPoints teknologi, samt at det også har oppstått usikkerhet om AlphaPoint og deres forsikringsselskap vil være i stand til å dekke kundenes krav fullt ut. Disse nye opplysningene gjør at Bitcoins Norge ikke lengre anser det forsvarlig å fortsette å avvente utviklingen i AlphaPoint.

Dette er en ekstraordinær situasjon som er helt utenfor Bitcoins Norges kontroll. Bitcoins Norge har undersøkt alle muligheter for å ivareta våre kunders interesser best mulig og styret i Bitcoins Norge har kommet frem til at den beste måten å ivareta kundenes og selskapets interesser i denne ekstraordinære situasjonen er å iverksette følgende tiltak:

All handel på plattformen stanses umiddelbart og inntil vi har full trygghet for at plattformen er sikker.
    Bitcoins Norge selger tilgjengelig kryptovaluta som forvaltes gjennom selskapets plattform så raskt som praktisk mulig.
    Bitcoins Norges samlede erstatningsansvar overfor den enkelte kunde er begrenset til det opprinnelige valutainnskuddet på din konto (jf. brukervilkårene punkt 8). Alle våre kunder vil likevel få betalt ut et beløp i norske kroner tilsvarende verdien de hadde i kryptovaluta hos oss den 7.mai. 2019. Utbetaling vil skje så raskt som praktisk mulig etter at vi har fått realisert kryptovalutaene. For å kunne utbetale beløpene ber vi om at dere fyller ut skjema under.
    Kunder som har betalt innskudd etter 7.mai vil ikke bli påvirket, men betalt tilbake i sin helhet. Disse kundene må også registreres i skjemaet under.
    Vi vil følge opp krav overfor både Bitcoins Norges forsikringsselskap samt også AlphaPoint og deres forsikringsselskap. Eventuelle utbetalinger herfra vil også bli utbetalt til kundene.
    Kunder som eventuelt måtte ha innvendinger mot at deres kryptovaluta selges må varsle Bitcoins Norge på skjema innen 4 timer etter dette brevet er mottatt.

Jeg er personlig svært preget av denne hendelsen. Gjennom seks år har jeg jobbet med bitcoinsnorway.com for å etablere en trygg handelsplattform for kryptovaluta for oss nordmenn, og vi valgte å inngå kontrakt med AlphaPoint på leveranse av handelsplattform fordi de er ansett som en av de mest anerkjente leverandørene som finnes i markedet.

Jeg tør be om forståelse for at dette er en situasjon som står utenfor både min og selskapets kontroll, og garanterer dere kunder at jeg vil gjør alt jeg kan for å løse situasjonen på en måte som ivaretar dere.

Jeg har svært lyst til å drive bitcoinsnorway.com videre, og sørge for at alle dere kryptoentusiaster kan handle på en plattform som er trygg og solid. De neste ukene vil jeg derfor jobbe intenst med å løse software-problematikken som nå foreligger.

Med vennlig hilsen

Ole Andre Torjussen
    Daglig leder, Bitcoins Norge

----

2:

Til: Alle kunder

Bitcoins Norges kunder får pengene sine denne uken

Etter salg av all kryptovaluta tilgjengelig på vår handelsplattform, har Bitcoins Norge nå midler tilgjengelig til å kunne tilbakebetale de beløpene våre kunder hadde plassert hos oss per 7. mai i år.

Pengene vil bli overført til kundene våre i løpet av neste uke.

Totalt forsvant kryptovaluta til en verdi av 500.000 dollar den 7. mai, som følge av datainnbrudd på systemene til vår underleverandør Alpha Point Corporation. Dette beløpet utgjør kun en liten andel av den totale beholdningen til Bitcons Norges kunder.

Vi jobber nå videre med mulighetene for å oppnå forsikringsdekning for tap kundene våre har hatt ut over beholdningen den 7. mai.

Beslutningen om å selge all tilgjengelig kryptovaluta ble gjort den 30. juni, som følge av at styret i Bitcoins Norge hadde vært informert om at AlphaPoint Corporation, leverandøren av selskapets handels- og teknologiplattform, hadde blitt utsatt for flere alvorlige dataangrep.

Den første informasjonen om dette fikk Bitcoins Norge den 7. mai.

Kort tid etter angrepet opplyste AlphaPoint overfor styret at de hadde forsikringsordninger som ville dekke tapet som selskapet var blitt utsatt for, og styret ble følgelig overbevist om å ikke offentliggjøre informasjon om dataangrepet på daværende tidspunkt.

Mot slutten av juni 2019 ble imidlertid styret informert om at det hadde vært et nytt sikkerhetsbrudd på systemene til AlphaPoint. Til tross for en rekke forespørsler fra styret har foreløpig ikke AlphaPoint kommet med en skriftlig redegjørelse på hva som har skjedd, men AlphaPoint har opplyst at både FBI og øvrige politietater i USA er involvert i den pågående etterforskningen.

Bitcoins Norges samlede erstatningsansvar overfor den enkelte kunde er begrenset til det opprinnelige valutainnskuddet på kundens konto. Alle våre kunder vil likevel få betalt ut et beløp i norske kroner tilsvarende verdien de hadde i kryptovaluta hos oss den 7.mai. 2019.

Kunder som har betalt innskudd etter 7.mai vil ikke bli påvirket, men få tilbakebetalt beløpet i sin helhet.

Daglig leder Ole-André Torjussen arbeider kontinuerlig med å sikre kundenes verdier. Vi ber om at mediene respekterer at dette er en krevende situasjon og ikke kontakter familien. Det gjøres en fortløpende vurdering av på hvilket tidspunkt Torjussen vil bli tilgjengelig for intervju.

Med vennlig hilsen

Bitcoins Norge AS

H

Hardingfele

Gjest
    Drøyer kanskje litt med plass på romhotellet i bane rundt Jorden.

Hvis angrepet var i begynnelsen av mai, hvorfor gjorde de ikke noe før? Hvis de stjålne bitcoins kun utgjør «en liten andel» av børsens totale beholdning hvorfor var det nødvendig å tvangsselge alt? Hvordan ble tyveriet gjennomført? Dette er noen av spørsmålene som stilles under oppdateringen som Bitcoins Norge-sjef Ole-André Torjussen la ut tirsdag.
    Torjussen besvarte onsdag morgen ikke DNs henvendelser på epost og sms.

Går glipp av 50.000 per bitcoin
    Det som skaper største harme blant kundene er imidlertid at Bitcoins Norge kun vil betale tilbake verdien av investeringen den 1. mai, selv om kryptovalutaen ble solgt til markedskurser i begynnelsen av juli. Fra 1. mai til 3. juli steg bitcoin-kursen hele 114 prosent i verdi.
    – Så dere har altså tvangssolgt bitcoins for sånn cirka dobbel verdi og gir halvparten av dagens verdi tilbake til kundene. Kan umulig være lovlig, skriver Lasse Sanderud på Facebook-sidene til Bitcoins Norge.

H

Hardingfele

Gjest
    Man må le.

Så, hva var dette? Pyramidespill? Rent lureri?

Skjermbilde 2019-07-04 kl. 22.03.12.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.769
    weld77 skrev:
    Det hold tydligvis ikke med en tom lagerhall og fagre løfter:

Avlyser milliardavtale med norsk kryptoselskap: – Et korthus av risiko
    Gründeren lovte revolusjonerende utvinningsbrikke for bitcoin. Nå er prosjektet utsatt og milliardavtalen avlys

https://e24.no/naeringsliv/bitcoin/...k-kryptoselskap-et-korthus-av-risiko/24307554

Vill gjentning: De prøvde å selge en revolusjonerende brikke som ikke eksisterer. At et par fyrer i USA skal ha utviklet noe som er mye bedre enn hva Bitmain, som sikkert har et tårn av superingeniører og har drevet med dette i lang lang har jeg godt under middels tro på.
    Husker vi kommenterte det utspillet, med stor skepsis.
    Og der var det slutt for de

Bitcoin er dog alive and kicking, handles i underkant av 12.000 dollar nå. Men utrolig nok klarte ikke en fyr fra Norge med litt hjelp fra et par kiser i USA og en liten håndfull dollar å lage en topp avansert databrikke som skulle revolusjonere dette og være mye bedre enn hva giganter som Bitmain er i stand til å snekre sammen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Var det egentlig så lurt å høre på dommedagsprofeter og ludditer? Fjols med overopphetet ego som skulle leke forståsegpåerere.

Nå er en BTC verdt 30.000 dollar ... så go figure.

Jeg er jo litt idiot selv som ikke hørte på meg selv men som ble påvirket av falske profeter.. men men...

--

forhåpentligvis tar vi i det miste lærdom av slikt og ikke gjør samme feilen flere ganger ved å lytte øre til dommedagsprofeter og politiske ekstremister.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, jeg kan godt innrømme at den så jeg ikke komme.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke jeg heller, jeg har ingen posisjon i BTC lenger så kursen betyr nada for meg. Men jeg var med på litt opptur og fikk noen lommepenger underveis. Noe som mange har gått glipp av fordi de hørte på mennesker med større ego enn iq. Og den problemstillingen er dagsaktuell.

Folk som gir elendige råd uten annen bakgrunn enn deres eget behov for selvskryt.

Ikke mange hadde forutsett dette. Jeg tenke litt før jul når den stanget mot 20 at dette kunne ta av når den brøt den grensen, men jeg hadde og har intet å investere eller spekulere med, og jeg hadde sannsynligvis ikke våget om jeg hadde hatt det. Men når er det 30 .. så hvor stopper det... stanger vi på 100 i juletider neste år? Jeg tør ikke lenger spekulere. Vi er milevis fra det stadiet da jeg og andre kunne mine BTC på datamaskinen hjemme.

Om noen har noe å gamble og kan kjøpe opsjoner på 50 om 3 måneder så kan de kanskje tjene en smule eller to, men hvem vet.

Skråsikre dommedagsprofeter bør man i alle fall slutte å lysna til... i alle aspekter her i livet. Det kommer intet godt ut av det.

C

cruiser

Gjest
    Jeg tjente også noen tusenlapper på bitcoin, men det var ingen IQ involvert. Hva er sammenhengen mellom IQ og btc?

• Liker
    Reaksjoner: OMF
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tjente også noen tusenlapper på bitcoin, men det var ingen IQ involvert. Hva er sammenhengen mellom IQ og btc?
    Husker jeg riktig hadde du 2 BTC på et tidspunkt? I dag kunne de selges for en halv million. (Jeg solgte mine for billig også så ingen kritikk der. Min greie her har alltid vært ... sikre seg mot tap og alt annet er gevinst. Hadde en dyr PC og brukte 7K på et skjermkort for å mine en gang. Solgte så en BTC når den var i 10K. Dermed kunne det aldri bli tap.

Det er i grunnen min filosofi med investeringer av noe slag. KAn du realisere innsatsen på noe tidspunkt så er alt annet gevinst.

IQ er nok ikke het rett måleskala. Men det å være ludditt og ikke klare å se for seg noe foran nesetippen inviterer neppe til tiltro, på noen områder. Nå er vi tilbake til forumet og personligheter om har lagt tyngde inn i å være anti-btc.

Men jeg klandrer dem ikke fordi dette var så vanskelig å forutse. Acid-testen er om de er like fiendtlig i dag som før de fikk kunnskap.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn