Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Da melder jeg meg på et kaffebesøk ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    J.J skrev:
    bjarnetv skrev:
    J.J skrev:
    Mat og audio tråd ................ da følger jeg strax mer med .. ;D
    viktig å strø litt matbilder rundt omkring for å holde leserne våkne ;D
    Ser ut til at du ikke er tapt bak ei vogn du heller når det gjelder kokkereling ;)

    Bra verktøy du har .....

    /JR

    Edit: typo
    skal ikke skryte på meg noen mesterkokkstatus, men liker å lage, og ikke minst spise mat ;D
    skikkelig utstyr er essensielt hvis man vil ha et godt resultat, og en skarp kniv kan gjøre en stor kuttejobb til en glede.

    personlig ble jeg ganske overrasket over hvor mye gøyere det ble å lage mat med en gang jeg investerte i en skikkelig kniv i karbonstål; det krever litt mer vedlikehold og sliping, men blir farlig skarp, og gir mye eierglede.

    bruker selv en "6 santoku fra japanese woodworkers, men går selvfølgelig og sikler på dyrere saker ;)
    http://www.japanwoodworker.com/product.asp?s=JapanWoodworker&pf_id=05.100.16&dept_id=13198
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    bjarnetv skrev:
    J.J skrev:
    Mat og audio tråd ................ da følger jeg strax mer med .. ;D
    viktig å strø litt matbilder rundt omkring for å holde leserne våkne ;D
    har skjønt det du ;)
    Matvraket venter i spenning på mer ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    det gikk fort!



    så får vi håpe de spiller anstendig :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    8 tommer?
    Sikkert superkjapp med det lille trekkspillopphenget.
    Hva er FS, Q og VAS på den der?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    8 tommer?
    Sikkert superkjapp med det lille trekkspillopphenget.
    Hva er FS, Q og VAS på den der?
    jepp, har bare så vidt koblet dem opp, justert volum, korrigert litt med EQ og spilt en låt, men førsteinntrykket er bra.
    har følelsen av at dette er noe som kan leves med, selv om det blir en nedgradering fra quad :)

    Specification:
    Impedance : 8 Ohm
    Xmax : 1.8mm
    Sensitivity : 94DB
    Fs : 55HZ
    Res : 5.3
    Qes : 0.78
    Qms : 6.45
    Qts : 0.69
    Vas : 70L
    Weight : 2.7Kg each (7kg/pair after packaging)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    0,7 er fin Q til åpne bafler
    Fs var ganske høy, men det gjør ikke noe da du har basser
    x-max var svært liten, det borger for presisjon i lydbildet

    :D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    0,7 er fin Q til åpne bafler
    Fs var ganske høy, men det gjør ikke noe da du har basser
    x-max var svært liten, det borger for presisjon i lydbildet

    :D
    fine specs for åpen baffel ja.
    liker også at de klarer å spille diskant uten whizzer cone, siden jeg gjerne vil ha stuevennelig sweetspot ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    en kjapp papp-baffeltest viser at L cao elementet liker seg best helt naken, Tangen-style, så her gjelder det å tenke kreativt for å inkorporere elementene i basstårnene.
    har allerede to planer klare, men det må testes litt mer før jeg bestemmer meg.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    litt bilder tåler vi.


    high end stativ til fulltonene


    elementene er står så klart alt for høyt, men det skal vi fikse etterhvert.

    kanskje også litt tidlig å komme med bastante uttalelser, men tror jeg skal driste meg til å si at de spiller bedre enn visaton b200 :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Det der så faktisk skikkelig stilig ut. Du må lage en eller annen minimalistisk dings som holder dem i løse luften.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    HEL skrev:
    Det der så faktisk skikkelig stilig ut. Du må lage en eller annen minimalistisk dings som holder dem i løse luften.
    ja liker utseende på elementet, men er fortsatt usikker på om jeg skal skjule det bak høyttalerstoffet på den eksisterende rammen, eller kutte ned høyden på kassen og bygge en "huske" til elementet på toppen.

    hvis jeg klarer å designe en elegant nok løsning, går jeg nok for det siste alternativet.
    er jo litt kjedelig å bare ha to "kasser" stående, når man kan lage noe unødvendig innviklet ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Haloooooo.....det kule-gule membranet og den estetiske magneten bak går Avantgarde en høy gang (hvertfall nesten). Please, ikke noe stoff ;) ;) ;) ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    da har jeg sakte men sikkert fått sagd ned en av basskassene i høyden, og fått fulltonene prøvemontert i rammer.



    så gjenstår det bare å sage den andre høyttaleren i to, finne frem til et fungerende korreksjonsfilter og faktisk høre på konstruksjonen ;D

    spørs om jeg får tid til å bli ferdig før ut i november, men det går jo an å håpe ::)

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva med et oppheng som gjerne brukes til mikrofoner:





    En sånn strikkløsning i en firkantet ramme kunne jo sett kult ut.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Dazed skrev:
    Hva med et oppheng som gjerne brukes til mikrofoner:

    En sånn strikkløsning i en firkantet ramme kunne jo sett kult ut.
    en kul løsning, men problemet med alnicomagneter er at de veier en del, og tyngdepunktet blir såpass langt bak at det er vanskelig å henge opp på en elegant måte.
    mistenker at en slik strikkløsning måtte vært over gjennomsnittlig stram for å ikke sige, og da forsvinner kanskje litt av poenget med å bruke strikk?

    skal etterhvert se om jeg får sammenlignet dagens "bondage"-montering mot pendelmontering; om det er noen hørbar forskjell.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Spennende system dette her! Hva har dukket opp? Quad II? Quicksilver??
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    hifiguru skrev:
    Spennende system dette her! Hva har dukket opp? Quad II? Quicksilver??
    Quad II.

    har ikke spilt så mye på dem enda, men så langt høres det meget bra ut, og den skabbete lakken har en mystisk sjarm ;D

    forresten første gang jeg har sett et par med metall-navneplaketter.
    betyr det at de er veldig tidlig produksjon, eller er det uorginalt?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Si i fra hvis du trenger lakkeringshjelp :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    bjarnetv skrev:
    hifiguru skrev:
    Spennende system dette her! Hva har dukket opp? Quad II? Quicksilver??
    Quad II.

    har ikke spilt så mye på dem enda, men så langt høres det meget bra ut, og den skabbete lakken har en mystisk sjarm ;D

    forresten første gang jeg har sett et par med metall-navneplaketter.
    betyr det at de er veldig tidlig produksjon, eller er det uorginalt?
    Si det, det var dem som gjorde at jeg litt inne på quicksilver, de har litt sånn blingete messingskilt. Kult med patina!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    av og til må man prioritere mellom hifi og andre investeringer.
    denne gangen gikk pengene til en litt mer bling kjele enn vanlig ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    for de som synes det forrige bildet var for kryptisk er det altså snakk om en speidel 20L ;D



    første brygg ble litt forvirrende, og gjorde noen mesketabber, men nå nærmer det seg tid for flasking, så øl blir det nok uansett ::)

    har ikke bygget om kjøleskap til lavtemperatur-gjæring enda, så holder meg foreløpig til overgjærede øltyper.
    neste forsøk blir nok en slags brewdog IPA klone.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Detta var spennende! Noen gode tips for hvor man går inn og leter etter ølbrygging etc.?

    Mvh Chris
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    SannaX skrev:
    Detta var spennende! Noen gode tips for hvor man går inn og leter etter ølbrygging etc.?

    Mvh Chris
    http://norbrygg.no/ har et bra forum med oppskrifts-database og mange nybegynnerguider.
    hvis du blir medlem (150kr) får du også tilgang til diverse nyttige artikler, og rabatt på utstyr og råvarer hos diverse bryggeforretninger.

    den billigste inngangsbilletten til brygging er å koke i krabbekjeler og bygge meskekar selv, men siden jeg bor i en trang bygårdsleilighet og er glad i datastyrt "bling" gikk jeg for en "alt i ett-løsning" ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    bjarnetv skrev:
    SannaX skrev:
    Detta var spennende! Noen gode tips for hvor man går inn og leter etter ølbrygging etc.?

    Mvh Chris
    http://norbrygg.no/ har et bra forum med oppskrifts-database og mange nybegynnerguider.
    hvis du blir medlem (150kr) får du også tilgang til diverse nyttige artikler, og rabatt på utstyr og råvarer hos diverse bryggeforretninger.

    den billigste inngangsbilletten til brygging er å koke i krabbekjeler og bygge meskekar selv, men siden jeg bor i en trang bygårdsleilighet og er glad i datastyrt "bling" gikk jeg for en "alt i ett-løsning" ;)
    Har en kompis som er superhekta på brygging, jeg er såpass heldig at jeg blir forsynt med vareprøver titt og ofte. Siste ladning med pale-ale kom i 48 enheter, 6% som virkelig funket hehehe. Han har et knallfint system hvor han bruker avsagde ølkasser over og under flaskene som stroppes sammen, slik får han vasket 24 flasker av gangen. Har vel 10-15x24 flasker i sirkulasjon noe jeg og en annen kamerat har hjulpet han å fremskaffe ved å stappe i oss "endel" Tuborg av rimelig sort ;D ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    hifiguru skrev:
    Har en kompis som er superhekta på brygging, jeg er såpass heldig at jeg blir forsynt med vareprøver titt og ofte. Siste ladning med pale-ale kom i 48 enheter, 6% som virkelig funket hehehe. Han har et knallfint system hvor han bruker avsagde ølkasser over og under flaskene som stroppes sammen, slik får han vasket 24 flasker av gangen. Har vel 10-15x24 flasker i sirkulasjon noe jeg og en annen kamerat har hjulpet han å fremskaffe ved å stappe i oss "endel" Tuborg av rimelig sort ;D ;D
    har blitt en del tuborg i det siste for å skaffe flasker her også; knallhardt arbeid ;)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Hvordan går det med L.Cao elementet? Jeg vurderer en slik løsning selv.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Hvordan går det med L.Cao elementet? Jeg vurderer en slik løsning selv.
    jeg har vel egentlig bare slengt dem på toppen av bassene, delt ved 150hz og gitt de en random dip på noen db i rundt 2000hz for å ha noe å spille på inntil jeg får tid til å sage ned basskasse nr.2 og måle greiene :eek:

    forhåpentligvis får jeg en frihelg til å sage og måle i slutten av november, men så langt synes jeg de har vært meget enkle å ha med å gjøre; og selv om de ikke vinner noen medalje slik de står nå, så spiller de bra nok til at jeg kan leve med de.

    til prisen er de en no-brainer: ikke like bra som esl63, men bedre enn b200 og det meste jeg har hørt av ferdigkonstruerte kjøpegreier 8)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor sammenlikne med esl63? Mener du at esl63 er bedre enn systemet slik det står nå?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Hvorfor sammenlikne med esl63? Mener du at esl63 er bedre enn systemet slik det står nå?
    før brukte jeg et par esl63 sammen med dipolbassene, så sånn sett kan de sammelignes ;)
    var ekstremt fornøyd med lyden på det oppsettet, men det eneste problemet var at quadene var like pålitelige som en britisk sportsbil, og at det tok opp mer plass en jeg egentlig hadde.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.293
    Sted
    Trondheim
    Hvilke problemer hadde du med Quadene? Jeg har et sett som jeg kjøpte i 1986 og som har vært i bruk hver dag siden da (helt til jeg byttet dem i et sett 2905 for et par måneder siden). Aldri noen problemer. Låt flott gjorde de også. 2905 går dypere i bassen, men jeg tror jammen at 63ene hadde bedre soundstage.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    otare skrev:
    Hvilke problemer hadde du med Quadene? Jeg har et sett som jeg kjøpte i 1986 og som har vært i bruk hver dag siden da (helt til jeg byttet dem i et sett 2905 for et par måneder siden). Aldri noen problemer. Låt flott gjorde de også. 2905 går dypere i bassen, men jeg tror jammen at 63ene hadde bedre soundstage.
    63'ene har en helt utenomjordisk soundstage og dybde i lydbilde; har aldri hørt noe lignende med noen annen høyttaler.

    når jeg kjøpte dem hadde de stått lagret på et loft siden 1990, så plastfilmen løsnet sakte men sikkert fra elementene.
    renoverte dem med plastfilm og lim fra MT audio, men limet jeg fikk med klarte ikke holde på spenningen fra filmen, så etter noen måneder begynnte de å sprake igjen, selv om de hadde vært stramme som trommeskinn når de var nylimte :(
    har fortsatt planer om å sette dem i stand igjen en eller annen gang, men denne gangen tror jeg jeg skal bygge en skikkelig stramme-rig for å slippe alt styret med gaffatape, og finne en bedre lim.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.293
    Sted
    Trondheim
    bjarnetv skrev:
    63'ene har en helt utenomjordisk soundstage og dybde i lydbilde; har aldri hørt noe lignende med noen annen høyttaler.
    Det gjelder meg også - har aldri hørt maken. Jeg hørte dem i en hifi-butikk i Grimstad rundt 1985 og fikk "hakeslipp". Slike måtte jeg ha, og kjøpte mine i august i 1986. Selv om jeg fikk meg nye 2905 for noen måneder siden har jeg ikke hatt hjerte til å kvitte meg med 63ene.
    2905ene er også gode, men de må gi tapt for 63ene når det gjelder soundstage (i mine ører).
    63ene var tydeligvis vanskelig å drive. Da jeg kjøpte mine testet jeg bl.a. en Tanbergforsterker som skulle være veldig god, men den kom sørgelig til kort. Den spilte i ca 5 min, og så ble den taus. Så måtte den kjøles ned en stund før den greide å spille 5 min til... Jeg endte til slutt opp med EC Ampliwire 100 som spilte greit med 63ene, men de viste hva de kunne først da ECen ble byttet ut med en Conrad-Johnson for noen år siden.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    bjarnetv skrev:
    SannaX skrev:
    Detta var spennende! Noen gode tips for hvor man går inn og leter etter ølbrygging etc.?

    Mvh Chris
    http://norbrygg.no/ har et bra forum med oppskrifts-database og mange nybegynnerguider.
    hvis du blir medlem (150kr) får du også tilgang til diverse nyttige artikler, og rabatt på utstyr og råvarer hos diverse bryggeforretninger.

    den billigste inngangsbilletten til brygging er å koke i krabbekjeler og bygge meskekar selv, men siden jeg bor i en trang bygårdsleilighet og er glad i datastyrt "bling" gikk jeg for en "alt i ett-løsning" ;)
    Takk for øltips! Dette skal jeg sjekke ut litt :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    bjarnetv skrev:
    63'ene har en helt utenomjordisk soundstage og dybde i lydbilde; har aldri hørt noe lignende med noen annen høyttaler.
    Det gjelder meg også - har aldri hørt maken. Jeg hørte dem i en hifi-butikk i Grimstad rundt 1985 og fikk "hakeslipp". Slike måtte jeg ha, og kjøpte mine i august i 1986. Selv om jeg fikk meg nye 2905 for noen måneder siden har jeg ikke hatt hjerte til å kvitte meg med 63ene.
    2905ene er også gode, men de må gi tapt for 63ene når det gjelder soundstage (i mine ører).
    63ene var tydeligvis vanskelig å drive. Da jeg kjøpte mine testet jeg bl.a. en Tanbergforsterker som skulle være veldig god, men den kom sørgelig til kort. Den spilte i ca 5 min, og så ble den taus. Så måtte den kjøles ned en stund før den greide å spille 5 min til... Jeg endte til slutt opp med EC Ampliwire 100 som spilte greit med 63ene, men de viste hva de kunne først da ECen ble byttet ut med en Conrad-Johnson for noen år siden.
    Hvordan er egentlig quads egne transistoramper til 63? Tenker på 405 II og 606 f.eks....
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    hifiguru skrev:
    otare skrev:
    bjarnetv skrev:
    63'ene har en helt utenomjordisk soundstage og dybde i lydbilde; har aldri hørt noe lignende med noen annen høyttaler.
    Det gjelder meg også - har aldri hørt maken. Jeg hørte dem i en hifi-butikk i Grimstad rundt 1985 og fikk "hakeslipp". Slike måtte jeg ha, og kjøpte mine i august i 1986. Selv om jeg fikk meg nye 2905 for noen måneder siden har jeg ikke hatt hjerte til å kvitte meg med 63ene.
    2905ene er også gode, men de må gi tapt for 63ene når det gjelder soundstage (i mine ører).
    63ene var tydeligvis vanskelig å drive. Da jeg kjøpte mine testet jeg bl.a. en Tanbergforsterker som skulle være veldig god, men den kom sørgelig til kort. Den spilte i ca 5 min, og så ble den taus. Så måtte den kjøles ned en stund før den greide å spille 5 min til... Jeg endte til slutt opp med EC Ampliwire 100 som spilte greit med 63ene, men de viste hva de kunne først da ECen ble byttet ut med en Conrad-Johnson for noen år siden.
    Hvordan er egentlig quads egne transistoramper til 63? Tenker på 405 II og 606 f.eks....
    quad forsterkere er vel kjent for å være ganske høflige, og en smooth forsterker på en smooth høyttaler kan fort bli litt smør på flesk.
    jeg foretrakk i alle fall en relativt nøytral AB forsterker fremfor KT88
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    bjarnetv skrev:
    hifiguru skrev:
    Spennende system dette her! Hva har dukket opp? Quad II? Quicksilver??
    Quad II.

    har ikke spilt så mye på dem enda, men så langt høres det meget bra ut, og den skabbete lakken har en mystisk sjarm ;D

    forresten første gang jeg har sett et par med metall-navneplaketter.
    betyr det at de er veldig tidlig produksjon, eller er det uorginalt?
    Sjarmerende gamle Quad-blokker du har, bjarnetv :)
    Metall-plakettene hørte med på de gamle, begge parene jeg har hatt hadde sånne.
    Sjekk serienummer på plaketten, så kan du anslå alderen. Syns å huske at det ble produsert opp mot 90000 av disse fram til 1970 eller noe sånt.

    Ed: sjekket på nettet, noen hevder det ble laget ca. 90000 QuadII. Vet ikke om det er par eller stk.
    Produksjonsår finner du fra serienummer f.eks. her:
    http://www.dadaelectronics.eu/_literature_32976/Quad_Production_History_and_Serial_Numbers
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn