Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    ottone skrev:
    Sjarmerende gamle Quad-blokker du har, bjarnetv :)
    Metall-plakettene hørte med på de gamle, begge parene jeg har hatt hadde sånne.
    Sjekk serienummer på plaketten, så kan du anslå alderen. Syns å huske at det ble produsert opp mot 90000 av disse fram til 1970 eller noe sånt.

    Ed: sjekket på nettet, noen hevder det ble laget ca. 90000 QuadII. Vet ikke om det er par eller stk.
    Produksjonsår finner du fra serienummer f.eks. her:
    http://www.dadaelectronics.eu/_literature_32976/Quad_Production_History_and_Serial_Numbers
    må sjekke når jeg kommer hjem fra jobb, men jeg tror faktisk ikke det står serienummer på plakettene.
    da er det kanskje uorginale plaketter?

    ikke at det gjør noe, siden innmaten uansett er oppdatert med moderne komponenter, og jeg absolutt ikke er noen "orginalitetsfreak".

    bra låter det uansett :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Da er jeg iferd med å bestille etpar L Cao alnico fulltoneelementer. Rop ut hvis du har funnet grunner for å fraråde kjøp :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Da er jeg iferd med å bestille etpar L Cao alnico fulltoneelementer. Rop ut hvis du har funnet grunner for å fraråde kjøp :)
    det var en kar på DIYaudio som fikk tilsendt noen feilproduserte elementer, men bortsett fra det har jeg ikke så mange grunner til å stanse deg.

    har som sagt ikke fått ferdigstilt mine høyttalere, og kan ikke si hvor bra man kan få dem til å spille, men de koster jo tross alt bare rundt 2000kr, og det er de uansett verdt :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    bjarnetv skrev:
    OAlex skrev:
    Da er jeg iferd med å bestille etpar L Cao alnico fulltoneelementer. Rop ut hvis du har funnet grunner for å fraråde kjøp :)
    det var en kar på DIYaudio som fikk tilsendt noen feilproduserte elementer, men bortsett fra det har jeg ikke så mange grunner til å stanse deg.

    har som sagt ikke fått ferdigstilt mine høyttalere, og kan ikke si hvor bra man kan få dem til å spille, men de koster jo tross alt bare rundt 2000kr, og det er de uansett verdt :)
    Da er L Cao -elementene bestillt. Min hifi-sjæbne ligger i dine hender :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    bjarnetv skrev:
    OAlex skrev:
    Da er jeg iferd med å bestille etpar L Cao alnico fulltoneelementer. Rop ut hvis du har funnet grunner for å fraråde kjøp :)
    det var en kar på DIYaudio som fikk tilsendt noen feilproduserte elementer, men bortsett fra det har jeg ikke så mange grunner til å stanse deg.

    har som sagt ikke fått ferdigstilt mine høyttalere, og kan ikke si hvor bra man kan få dem til å spille, men de koster jo tross alt bare rundt 2000kr, og det er de uansett verdt :)
    Da er L Cao -elementene bestillt. Min hifi-sjæbne ligger i dine hender :)
    jasså ja, sjæbne og greier; dette blir spennende! ;D
    mye enklere å finne frem til optimal bruk av elementet når man er to som kan dele erfaringer.

    har forresten hatt første fridag på en måned i dag, og har så klart benyttet anledningen til å høre på musikk.
    kjører L.cao'ene filterløst uten low pass, og det fungerer faktisk ikke så værst.

    med litt flaks får jeg tid til å sage ned basstårn nr.2 i morgen.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Har du ikke høypassfiltrering for å unngå at fulltonen overlapper bassene? Bruker du den anbefalte kompensasjonskretsen for L Caoene?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Har du ikke høypassfiltrering for å unngå at fulltonen overlapper bassene? Bruker du den anbefalte kompensasjonskretsen for L Caoene?
    har delt de ved 150hz før nå, men det ser ut til at å henge dem i friluft fjerner det meste av bassen, for jeg merker ikke noe stort problem med å kjøre dem uten høypass.

    har ikke prøvd ut den anbefalte kompensasjonskretsen enda siden jeg ikke har riktige motstander liggende, men tenkte jeg skulle prøve den etterhvert, og kanskje prøve å replikere den digitalt med minidsp.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    er forresten fortsatt meget fornøyd med Quaddene!
    skikkelig musikalske blokker med silkemyk mellomtone :)

    den store svakheten til disse blokkene skal visstnok være at de har litt myk bass, men det problemet har man jo ikke når bassen drives av klasse D 8)


    diffusoren Maximum Flaks aka. Mis følger med

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Moroder er også på tung rotasjon i kveld.


    E=mc2 er platen som startet min interesse for hifi, og er kanskje den platen jeg har spillt mest gjennom mitt liv.
    umulig å gå lei ;D
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    jasså ja, sjæbne og greier; dette blir spennende!
    mye enklere å finne frem til optimal bruk av elementet når man er to som kan dele erfaringer.
    Det er et veldig bra poeng :) Spesiellt siden vi skal bruke elementet i samme konfigurasjon, med OB-bass.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    bjarnetv skrev:
    er forresten fortsatt meget fornøyd med Quaddene!
    skikkelig musikalske blokker med silkemyk mellomtone :)

    den store svakheten til disse blokkene skal visstnok være at de har litt myk bass, men det problemet har man jo ikke når bassen drives av klasse D 8)


    diffusoren Maximum Flaks aka. Mis følger med

    Her så det ut som om det er god stemning som råder rett som det er :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    da var første øl-eksperiment smakt på, en måneds lagring etter karbonering, og resultatet var slettes ikke så verst :)

    smaker som Ale med et innslag av hvete, og det virker ikke som om det er noen infeksjon, som jo er imponerende nok når man brygger for første gang.
    skal la ølen stå noen uker til å se om den blir enda bedre.

    ellers har jeg bygget to forskjellige målemikrofoner, som begge måler ganske forskjellig, og ergo ikke kan stoles på ;D
    men har uansett fiklet litt med EQ basert på målingene og dempet en peak fra 800hz til 4500hz i minidsp, og dempet diskanten 3db fra 4000hz ved hjelp av kenwood pre'en, noe som har resultert i en ekstremt musikalsk og lyttevennlig sound.

    blir nok ikke perfekt før jeg får bygget en pålitelig mic, men lydkvaliteten er på en stigende kurve, og det låter faktisk ganske bra i heimen akkurat nå 8)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    HT nr.2 er også fått kappet vekk rundt 20cm siden sist



    ganske behagelig å få skikkelig stereoperspektiv, og fulltoner i ørehøyde igjen ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Hva er de dingsene på enden av ht kablene?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    HEL skrev:
    Hva er de dingsene på enden av ht kablene?
    ht kablene var for tykke til å passe elementkontaktene, så brukte et par ht kontakter som overgang mellom et strekk lampenettledning til HT-kablene :p
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Åja.

    Det er værre bak baflene mine hvis det skulle være noen trøst. Men jeg var hos Dynabel i dag og hentet litt konfekt* og kabelsko. Da blir det orden i sysakene får vi håpe.

    * Små dyre dingser i størrelse med Twist-sjokolader og oppover. Dingsene har en kobbertråd i hver ende og kan formes som en smellbongbong eller en trådsnelle ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    HEL skrev:
    Åja.

    Det er værre bak baflene mine hvis det skulle være noen trøst. Men jeg var hos Dynabel i dag og hentet litt konfekt* og kabelsko. Da blir det orden i sysakene får vi håpe.

    * Små dyre dingser i størrelse med Twist-sjokolader og oppover. Dingsene har en kobbertråd i hver ende og kan formes som en smellbongbong eller en trådsnelle ;D
    jasså ja, så du skal over til passiv deling?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Njaaa

    Eike-surfbrettene skal trolig overlates til noen andre i familien i løpet av 2012 og da må de "passifiseres". Så lenge jeg spiller på dem blir det aktiv deling.

    Neste prosjekt blir kanskje hybrid-OB med JBL 15" i ventilert kasse med Fostex FE203En-S i minibaffel på toppen med gulldiskant øverst 8) Alternativt med vanlig OB bass, f eks denne: http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/21SW1600Nd.pdf
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    God jul! De øllene var ukjent, er de i polets sortiment?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    litt sen til å svare kanskje, men Anchor er en klassiker, og slår aldri feil!
    for de av oss som driver med hjemmebrygging er steam beer også det nærmeste man kommer en pils som kan gjæres i tilnærmet romtemperatur, uten kjølerom!
    praktisk for de av oss som enda ikke har bygd om frysen til ølkjøler med temperaturkontroll ;D

    mens vi snakker om brygging så prøvde jeg meg på en nøgne ø porter klone i dag.




    har også en brewdog punk IPA klone stående til tørrhumling 8)

    ellers står høyttalerutviklingen på stedet hvil; men det slo meg at jeg ikke hadde lagt ut noen bilder av hele stuen, som jo er grunnen til at oppsettet utvikles i den retningen det gjør.



    meget god lyd utenfor sweetspot med disse kreasjonene, og lytteøktene tilbringes stort sett liggende i sofaen :eek:
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Må innrømme jeg blir litt fristet til hjemmebrygging når jeg ser bildene, antagelig på grunn av gadget faktoren, hva sier den bedre halvdelen til at kjøkkenet fungerer som microbryggeri da? ;D
    God helg!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    pahf skrev:
    Må innrømme jeg blir litt fristet til hjemmebrygging når jeg ser bildene, antagelig på grunn av gadget faktoren, hva sier den bedre halvdelen til at kjøkkenet fungerer som microbryggeri da? ;D
    God helg!
    er ikke noe WAF å ta hensyn til her i gården, så mikrobryggeri på kjøkkenet er ikke noe problem, og så lenge man vasker opp underveis blir det ikke så mye søl.
    gadgetfaktoren er selvfølgelig sterkt tilstede, men man trenger jo ikke å gå rett på det dyreste utstyret; og brygging er faktisk utrolig gøy selv om det består av sjokkerende store mengder vasking og venting ;D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Morro! Hva ligger en slik kjele på da, og hvor får man tak i den? Regner med den er ikke er til salgs over disk her til lands.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    pahf skrev:
    Morro! Hva ligger en slik kjele på da, og hvor får man tak i den? Regner med den er ikke er til salgs over disk her til lands.
    en 20L speidel koster rundt 12 000,- hos http://www.petit-agentur.no/, men det er nok den dyreste måten å starte bryggingen på ;D

    jeg gikk for den fordi jeg ville ha en programerbar "alt i ett" løsning med kompakte mål, godt rykte, solid konstruksjon og stor brukerbase.

    man kan også kjøpe seg en alt i ett maskin fra vin og bar http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=2328 ,eller termostatstyrt kjele og meske malt i en kjølebag hvis man vil være litt mer økonomisk. http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=2117

    mulighetene er uendelige, så det eneste som setter grenser er nevenyttighet, lagringsplass og lommebok.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    bjarnetv skrev:
    ..... og lytteøktene tilbringes stort sett liggende i sofaen :eek:
    Da er det minst to av oss.... Er det i det hele tatt mulig å lytte i ikke-liggende posisjon?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Ulf-B skrev:
    bjarnetv skrev:
    ..... og lytteøktene tilbringes stort sett liggende i sofaen :eek:
    Da er det minst to av oss.... Er det i det hele tatt mulig å lytte i ikke-liggende posisjon?
    stol med puff går også fint, men sittende normalt er nok fysisk umulig.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    lagde en ny målemikrofon i dag, og tok en kjapp måling av HT'ene fra lytteposisjon.



    grafen er gjennomsnittet av høyre og venstre HT med basser koblet til. 1/6 smooth.
    synes mikrofonen hadde litt vel høyt støygulv, og jeg stoler ikke på responsen under 100hz, men den virker i det minste til å gi en riktigere måling enn de tidligere mikrofonene jeg har laget.

    kanskje på tide å gi opp panasonic kapslene og kjøpe en skikkelig kalibrert mikrofon med eksternt lydkort, så jeg slipper å tvile på resultatene :p
     

    Vedlegg

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    har lekt litt med delefilter, EQ og målemikrofon i helgen.

    slet litt med overgangen mellom bass og fulltone, og klarte liksom ikke å få fulltonen til å strekke seg langt nok ned til å møte bassene.
    virker som om 200hz er absolutt høyeste delefrekvens bassene tåler, før det begynner å låte dårlig, og siden fulltonen henger i friluft, begynner den å rulle av ganske mye før dette.

    etter litt måling har jeg funnet ut at mikrofonen ser ut til å klare seg "sånn passe bra" over 200hz, men at alt under dette kan fraskrives som støy fra selve mikrofonen.
    etter å ha målt fulltonene uten bassene tilkoblet ser det altså ut til at de begynner å rulle av rundt 1000hz.

    etter mye kloring med EQ bestemte jeg meg for å lage noen pappbaffler for å se hva som skjedde.

    sånn målte det:


    og plutselig ble det mye enklere å krysse over til bassene ::)
    kanskje på tide å revurdere baffelløsningen :-X
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Det der søkket ved 250 får jeg også på de slanke eike surfbrettene mine.
    Jeg har bestemt meg til IKKE å lytte til Edge målinger lenger og heller øke baffelbredden.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    her har det stått stille en stund, men har endelig bestillt SOFSCI måleutstyr, så ikke bli sjokkert om det blir noe fremgang på høyttalerbyggingsfronten igjen!

    dessverre forsvant de gamle minidsp savene når macbooken tok kvelden, så neste gang jeg synkroniserer vil jeg miste de eksisterende konfigurasjonsfilene.
    ganske irriterende å måtte begynne fra scratch igjen, men så lenge jeg har pålitelig måleutstyr burde det ikke være noe problem.
    litt urolig for at REW får problemer med mountain lion, men i verste tilfelle får jeg installere bootcampwindows.

    burde kanskje også erstatte pappbafflene med mdf :rolleyes:
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Flott at du får fart i tråden din igjen ;) Jeg har også stor sans for hjemmebrygg og vi er tre stykker nå som samler deler til et 100 liters RIMS anlegg. Krever plass, men vi har et helt kjellerrom hvor anlegget skal bygges opp.. Blir nok noen bilder etterhvert om dette temaet i tråden min tenker jeg...

    mvh
    lassemann
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Flott at du får fart i tråden din igjen ;) Jeg har også stor sans for hjemmebrygg og vi er tre stykker nå som samler deler til et 100 liters RIMS anlegg. Krever plass, men vi har et helt kjellerrom hvor anlegget skal bygges opp.. Blir nok noen bilder etterhvert om dette temaet i tråden min tenker jeg...

    mvh
    lassemann
    100L RIMS er seriøse saker!
    hva er minimumsmengden man kan brygge på et sånt anlegg?
    er jo kjekt å kunne brygge små batcher for eksperimenteringens skyld.

    i dag brygges forresten en lucky jack inspirert APA :cool:
    fikk ikke tak i helt samme råvarene, så det blir spennende å se hvordan den smaker i forhold til originalen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn