Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bjarne, du fortjener all oppmerksomhet du kan få når det kommer til lyden du jakter.
    Velfortjent kudos til blant de få jeg ser opp til på denne hobbyen.
    på at
    ... egentlig synes jeg du burde få myyyye mere skryt enn det du fikk her i stereo+

Du er en ekte og sann entusiast, løsningsorientert, pragmatisk, og har en eller annen merkelig greie når det kommer til å få det beste av det du disponerer av kunnskap og midler i en typisk bygårds leilighet.
    ....blant mye annet du oppviser av genuin kunnskap (mini, Jaguar osv osv)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.840
    Sted
    oslo
    Fikk ikke mindre lyst til å komme på besøk etter den videoen 😊
    ja, du er hjertelig velkommen på en visitt!

Bjarne, du fortjener all oppmerksomhet du kan få når det kommer til lyden du jakter.
    Velfortjent kudos til blant de få jeg ser opp til på denne hobbyen.
    på at
    ... egentlig synes jeg du burde få myyyye mere skryt enn det du fikk her i stereo+

Du er en ekte og sann entusiast, løsningsorientert, pragmatisk, og har en eller annen merkelig greie når det kommer til å få det beste av det du disponerer av kunnskap og midler i en typisk bygårds leilighet.
    ....blant mye annet du oppviser av genuin kunnskap (mini, Jaguar osv osv)
    jeg setter deg herved på julegavelista ;)

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.004
    Torget vurderinger
    23
    "Frigjort plass / Kevlar" er hobbyens største selvmotsigelse med mindre noen donerer en låve til den mannen 😁 Dersom Bjarnetv's anlegg defineres som "extreme hornspeakers" (hvilket de er) da vil jeg like å se beskrivelsen på Kevlar's rigg....hehe..

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Hehe, ja velkommen på en virtuell visitt!

Hadde ikke fått med meg at det skulle være en filmet reportasje i tillegg til den skrevne artikkelen, så ble litt mye øøøh... tenkepauser underveis 😅
    Hei, lenge siden jeg hørte dette nå og ikke sikker på om anlegget står likt nå?

Synes du hadde en meget fin gjennomgang av oppsettet. Biter meg også merke i at du har Lynx Aurora 8. Den nye modellen?

Får også med meg ta anlegget ikke har plagsomme sibilanter på stemmen til Rita Eriksen når hun er med på Vamp sin Tir N'a noir.
    Det betyr bare at du har kontroll på drivere og frekvensgang. Måtte jo ta en rask gjennomgang av den låten her også - Låter som det skal.

De som får plagsomme sibilanter på den låta bør kikke litt på utstyr eller frekvensresponsen. Noe er ute på tur da.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.840
    Sted
    oslo
    Hei, lenge siden jeg hørte dette nå og ikke sikker på om anlegget står likt nå?
    Synes du hadde en meget fin gjennomgang av oppsettet. Biter meg også merke i at du har Lynx Aurora 8. Den nye modellen?
    Sist du var her var det annen bassløsning.
    doble AE 12" i lukket kasse og TH sub, kontra midbasshorn og AE 18" sub i dag.

Toppene er like, men sist du var innom var vel like etter at jeg hadde oppgradert til Purifi forsterkning, så har naturligvis også en helt annen prosedyre og target i AL siden den gang.

Er vel opp i korreksjonsfil versjon 42 siden midbasshorna kom inn døren.
    Var på v37 når stereo+ var innom, så her finslipes det med jevne mellomrom ;)

Lydkortet er aurora 16 (usb) av den gamle typen (lik som du har).

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    10
    Det står ikke likt nå nei :)) det er faktisk noen oppdateringer, måtte flire og veldig tilfeldig at det kom noen refleskjoner her nu siden jeg er like ved å legge ut noen nye bilder. Midbass hornet er og blir den store bidragsyteren i systemet, og det er overasker meg stadig hvor mye informasjon som ligger i det freq. området, og hvor mye større og vektløst lydbildet blir med et stort horn som har kapaistet opp til ca. 700HZ, utfordringer er å finnet noe som kan integrere fint når en lytter nærfelt og nesten sitter inni midbass hornet. Med andre ord rommet får jeg gjort lite med annet en å finne den ideelle lyttepos som hos meg desverr ble ganske nær opp mot hornåpning. Bassen under ca.. 100HZ hz er reltivt slapp hos meg kontra andre systemer jeg har vært på besøk og hørt (alt er relativt), men har en tro på at jeg skal får det noe bedre på sikt, rommet har ekstremt mye å si m.h.p. bass og en søkk fra 100 - ca 70hz ødelegger litt helheten desverre, men innenfor visse rammer har jeg tro på at noe kan forbedres. Foreløpig er kun flate kurver lagt inn, begynner med mic. målinger om litt som ikke er min sterkeste side;-)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    Helt enig i at det ligger svært mye informasjon i området 100-700 Hz og at det kanskje er her man bør legge inn vesentlig med ressurser for å få åpen, detaljert og dynamisk lyd.

Det var en hørbar forskjell mellom doble AE TD12M og Inlow 100 Hz horna. Sistnevnte låter mye åpnere og mer detaljert.

I mitt kommende reol system har jeg tenkt mye på hvordan jeg skal få god nedre mellomtone og jeg har nå valgt en løsning som minner om lyden i inlow horna. Kjedelig praktisk løsning* men svært grundig utprøvd hos meg. Doble Faitalpro 10PR300 titommere (4 stk ligger i THLP esken 😎) disse låter nærmere inlow enn AE TD12M som låt mer dempet. Faital har superlett papirmembran uten coating, høy QMS, lav MMS og svært kraftig neodym magnet. Kjører sammenpresset MTM i baby 2384 med 2351 beryllium. Samme C/C som Krypton Argon med 8 tommere.

IMG_4610.jpeg

* hadde mer lyst på en estetisk og eksotisk bånd løsning som også låt supert

PS! Jeg mener ikke å si at dere som har AE drivere i andre setup ikke har god lyd, jeg kommenterer konkret mine erfaringer med bjarnetv sitt system som er mitt tidligere system og hvor fantastisk inlow horna som Kevlar har bygget låter. Det er kanskje den beste 100-700 Hz lyden jeg har hørt (selv om det virker subjektivt 🤭).

Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    Superlett papp, kanskje det men.
    1 stk Faital Mms 28,2 g vs Ems 6,5 g

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.161
    må ha 2" exit driver og 500hz horn for fart i mellomtonen :p PT går bare til 12-1300hz

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    må ha 2" exit driver og 500hz horn for fart i mellomtonen :p PT går bare til 12-1300hz
    Det er ikke en fasit her. Jeg delte inlow horna rundt 900 hz og det var enorm fart. Jeg skal ikke si noe negativt om FLH med 15 tommere men det er som sagt ingen fasit her. Dessuten er det ikke bare bare å dele kompresionsdrivere så langt ned som 500 Hz. Sluket f eks skal bruke doble TAD 12 tommere i lukket/kardioide laaaangt opp i frekvens ift manges meninger. Alle implementeringer er forskjellige og noen er svært vellykkede på tross av hva man tror før man har hørt det 😉

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Det står ikke likt nå nei :)) det er faktisk noen oppdateringer, måtte flire og veldig tilfeldig at det kom noen refleskjoner her nu siden jeg er like ved å legge ut noen nye bilder. Midbass hornet er og blir den store bidragsyteren i systemet, og det er overasker meg stadig hvor mye informasjon som ligger i det freq. området, og hvor mye større og vektløst lydbildet blir med et stort horn som har kapaistet opp til ca. 700HZ, utfordringer er å finnet noe som kan integrere fint når en lytter nærfelt og nesten sitter inni midbass hornet. Med andre ord rommet får jeg gjort lite med annet en å finne den ideelle lyttepos som hos meg desverr ble ganske nær opp mot hornåpning. Bassen under ca.. 100HZ hz er reltivt slapp hos meg kontra andre systemer jeg har vært på besøk og hørt (alt er relativt), men har en tro på at jeg skal får det noe bedre på sikt, rommet har ekstremt mye å si m.h.p. bass og en søkk fra 100 - ca 70hz ødelegger litt helheten desverre, men innenfor visse rammer har jeg tro på at noe kan forbedres. Foreløpig er kun flate kurver lagt inn, begynner med mic. målinger om litt som ikke er min sterkeste side;-)
    Selv om jeg vet du ikke er spesielt interessert i å legge ut målinger, hadde det vært fint om det kom en måling av de store hornene. Kanskje en vil få en forståelse på hva den påståtte vektløsheten kommer av. Ville gjerne studert mdat filen i REW.

Sorry Bjarne, men du tåler sikkert litt mas rundt horn :)

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har noen gamle målinger, ikke alle data er der. Uansett, konklusjonen på målingene sist var at horna kan strekkes opp til 740hz, nå har jeg siden da også laget fase plugg som hjalp en smule ytterligere oppover. Men ja, jeg skal komme med målinger når jeg skal DSP/EQ justere på nytt i hvert av freq bånda. En stor % - andel av rom følelsen, og live tilstedeværelse kommer fra midbass hornet, som backbone uavhengig av masse EQ punkter og tidkrevende DSP justeringer. Det blir litt samme prinsippet som store Western E Horn som deles svert simpelt passivt, dvs. når hornet er riktig designet, stort nok, og med dertil egnet driver oppnås en uanstrengt rom følelse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn