Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Kult med en integrert forsterker som spiller over evne ... jeg har desverre aldri hørt på Bladelius amps.... men er interessert nå :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Kult med en integrert forsterker som spiller over evne ... jeg har desverre aldri hørt på Bladelius amps.... men er interessert nå :)
    Bladelius, iallefall de jeg har hørt har en x-faktor som er litt vanskelig å beskrive med ord syns jeg.
    Kan beskrive det litt slik; Når jeg sammenligna Thor 2 med Hegel Röst og H300 så var H300 slik: ganske kul! Röst var slik: WOW! Thor 2 var slik: WHOOOOOW.... 😁

    Thor var så nærværende, dynamisk, med et stoooort lydbilde samt en finkornethet og svart bakgrunn at man kjente det ble så virkelig det man hørte. Ymer som du spør etter er nok ennå noen hakk bedre igjen enn Thor!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Bladelius, iallefall de jeg har hørt har en x-faktor som er litt vanskelig å beskrive med ord syns jeg.
    Kan beskrive det litt slik; Når jeg sammenligna Thor 2 med Hegel Röst og H300 så var H300 slik: ganske kul! Röst var slik: WOW! Thor 2 var slik: WHOOOOOW.... 😁

    Thor var så nærværende, dynamisk, med et stoooort lydbilde samt en finkornethet og svart bakgrunn at man kjente det ble så virkelig det man hørte. Ymer som du spør etter er nok ennå noen hakk bedre igjen enn Thor!
    For meg er det kanskje et annet perspektiv, veldig enkelt
    - Liker jeg musikken eller ikke :ROFLMAO:

    Hvis jeg liker musikken er forsterkeren god
    Hvis jeg ikke liker musikken er forsterkeren dtitt

    Jeg prøver å gjøre det enkelt, hvordan får et musikksystem meg til å føle meg nå? :ROFLMAO:
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    351
    Antall liker
    319
    Sted
    South of heaven
    Takker! Blir spennende å høre hvordan den er i forhold, og ikke minst Novitas dacen.
    Syns du bassen er like bra i 3 som den var i 2? Prata med en som mente Thor 2 har litt bedre fraspark i bassen.
    Jeg husker jeg hadde begge og sammenliknet dem. Den jeg hadde var en senere versjon av Thor 2, og jeg mener NAT sa noe om at den faktisk delte noe av den nye innmaten som var i Thor 3. Siste versjon av Thor 2 hadde også blankere volumhjul som Thor 3, "Thor" frest inn i topplokket og nyere terminaler i metall. Det var kun små forskjeller slik jeg husker det. Syntes begge hadde samme fantastiske dynamikk og fraspark, men at Thor 3 muligens var en liten tanke varmere. Tror ikke du blir skuffet.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    For meg er det kanskje et annet perspektiv, veldig enkelt
    - Liker jeg musikken eller ikke :ROFLMAO:

    Hvis jeg liker musikken er forsterkeren god
    Hvis jeg ikke liker musikken er forsterkeren dtitt

    Jeg prøver å gjøre det enkelt, hvordan får et musikksystem meg til å føle meg nå? :ROFLMAO:
    Det her syns jeg var et veldig bra resonemang. Så enkelt kan det sies! Hverken mer eller mindre. 👍

    Jeg husker jeg hadde begge og sammenliknet dem. Den jeg hadde var en senere versjon av Thor 2, og jeg mener NAT sa noe om at den faktisk delte noe av den nye innmaten som var i Thor 3. Siste versjon av Thor 2 hadde også blankere volumhjul som Thor 3, "Thor" frest inn i topplokket og nyere terminaler i metall. Det var kun små forskjeller slik jeg husker det. Syntes begge hadde samme fantastiske dynamikk og fraspark, men at Thor 3 muligens var en liten tanke varmere. Tror ikke du blir skuffet.
    Jeg har også hørt noe om at de siste produksjonseksemplarene av Thor 2 hadde noe fra Thor 3 i seg. Noen ganger endrer de på komponenter pga tilgjengelighet har jeg hørt, også ender det til slutt opp med et totalt nytt produkt når endringene blir mange. Iflg en Bladelius selger i Sverige iallefall.

    Min Thor 2 har serienummer rundt 500, ser de siste hadde rundt 1000. Så da er nok min av den gamle varianten.

    Er det forresten grønt eller blått display på din Thor 3? Ser bilder av begge deler på webben.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    351
    Antall liker
    319
    Sted
    South of heaven
    Min Thor 2 hadde serienummer 1000 et eller annet og var nok blant de siste ja. Jeg har grønt display i min Thor 3, men tror det kom et oppdatert display i blått på nyere versjoner.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Er det noen her inne som har siste versjon Ymer?
    Er det fortsatt MkII som er siste? Har hatt den. En fantastisk forsterker. Ikke trafostøy til tross for den enorme størrelsen på de. Homogen lyd. Stålkontroll og bra dynamikk i bassen og forsåvidt kan det samme sies om hele frekvensområdet. Det vanskeligste salget jeg noengang har gjort i mine 30 år som hifi interessert, men jeg måtte pga. økonomiske utfordringer i en periode. Om du skaffer deg en, vær obs på at den har omvendt polaritet på xlr inngangene i forhold til europeisk/amerikansk standard.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ikke innfrest Thor logo ser jeg på den jeg skal få. Litt for dyrt i det lange løp kanskje. Bladelius har jo en helt outstanding byggekvalitet så han får lov til å spare inn om han trenger det. En beskjeden sådan.

    IMG_20200822_111858.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: 3eren ER bedre, så du vil ikke angre på den heller! Grattis! ;) De som har aluminiumslokk har innfreste logoer.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Takk, Auditor! 😀 Må ofte klype meg i armen, så bra er Thor 2. Så det blir spennende å få Thor 3. Men tror lokket er aluminium, ser sånn ut
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Disse forsterkerne er som sagt evighetsmaskiner. Og Thor III Novitas er en enda mer slepen utgave av den du har solgt. Oppleves enda kraftigere- om det går an- med en to hakk bedre forforsterkerdel.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Hvordan den innebygde dacen står seg mot HD25 skal bli spennende å se. Finner svært lite info om den, men såvidt jeg forstår takler den dsd? Er vel isåfall dsd 64 formoder jeg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Selv foretrekker jeg det den innebygde gjør kontra en hvilken som helst HD fra Hegel. Fordi Bladelien legger seg et sted MELLOM den og en førstegenerasjons Regadac/Meridian, rent lydmessig. Jeg bruker selv en førstegen Rega på Embla/Ask. Og RIAAen i Novitas kan fort konkurrere med en Musical Fidelity eller Densen DP Drive i klassisk glødepæreversjon også. Spørs hva du kobler på av drivverk. Rega, feks...hehe.. Ekte Kinderegg.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Blir spennende å se. Hegel HD25 er sjukt bra, bedre enn alt annet jeg har hatt av dacer. Den slår også Primare DAC 30 på de fleste områder som lå en bra bit over i pris.

    Novitas dacen kan sammenlignes med Freja 3, er det noe i det?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Den kan fint sammenlignes med Audiolab MDAC..og det sier IKKE lite. Eneste jeg ikke liker helt er det begrensa antallet innganger og at den ikke er HELT så PÅ jazzen som Regaen min. Vent og hør!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Den hentes på tirsdag kveld så en uttalelse kommer nok ikke så lenge etterpå 👍

    EDIT:

    Forresten, noen som vet om S.A.T. fjernkontroll funker på Thor?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Ikke etter det jeg husker. Annen kode der Huk inn en Mjølner.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ok, takker. Får greie meg med Brokk så lenge. Men innimellom bytter den inngang istedenfor volumendring.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Det tyder på at batteriene er dårlige..Eller så har du TVn litt for nær forsterker. Med en kryssreaksjon som resultat.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ah.. Så TV'n er grunnen for all denne elendigheta.. 😅
    Den blir jeg ikke kvitt så lett..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Hvis TVn din bruker samme kode i fjernkontrollen sin som Bladelius har, kan de "tro de er hverandre", hvis du skjønner. Samme reaksjon som frua mi av og til har med sin Tyr og Getbox/Philips TV.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ja, da får man lære seg til å leve med problemet skjønner jeg. Mest frustrerende for kona når Thor begynner å grave i menyene når alt hun ville var å øke volumet. 🙄
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Det bruker man enten volumpupper eller aluminiumsbatongen med knøtteknappene til.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    For meg intet problem. Problemet oppstår når frua skrur opp vulumet, men forsterkeren endrer på balansen isteden. Tro meg, det er ikke få ganger telefonen har ringt febrilsk når jeg er på jobben og frua ikke skjønner hvordan hun skal komme seg ut av balanse menyen på Thor. Om det ikke blir lyd på favoritt serien på tv er frustrasjonen uendelig 😅
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Enkelt! Restart med hovedbryter bakpå, gi Mjølner friske krefter. Men husk å skru av i riktig rekkefølge, og ta volum HELT NED!!!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Takk for tips, Auditor! Skal overbringes til fruen, og får vel gi en leksjon om 30 sekunders regelen når man skrur av en forsterker med hovedbryteren samtidig. Får vi brente sikringer blir det ingen tv serie. 😀
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Kommer med en liten oppdatering om hvordan ting utvikler seg med Thor 3 som altså ikke viste seg å være helt innspilt. Totalt så har den gått rundt 1000 timer nå, så den nærmer seg vel sakte men sikkert mål. Thor 2 spiller fortsatt med sortere bakgrunn / mindre grums og kraftigere bass, så det virker som den har litt igjen før den er helt der.

    Har forøvrig skrevet litt om mitt liv sålangt med Bladelius i "min tråd" her:



    Noe som jeg sålangt er meget positivt overrasket over er dacen som sitter i den. Skal visstnok være basert på kretsene til Freja 3. Den har jo endel år på nakken, men på endel områder spiller den langt bedre enn Hegel HD25, spesielt når det kommer til sammenheng i lydbildet og framdrift i musikken. Den har også en veldig potent og dynamisk bass, samt en diskant som er veldig finkornete og glatt. Dette var jeg helt uforberedt på, og det var veldig overraskende. Men Freja 3 hadde jo en prislapp på 30000 så det burde egentlig ikke ikke komme som ei bombe.

    Så langt altså, analogdelen ikke helt i mål ennå, men digital delen veldig overraskende mtp sin alder! Eneste minuset er at jeg ikke får USB til å akseptere mer enn 48/24.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Ok, takker. Får greie meg med Brokk så lenge. Men innimellom bytter den inngang istedenfor volumendring.
    Det med at fjernkontrollen bytter inngang istedefor volum er en betydelig svakhet ved designet på Bladelius' fjernkontroll. Jeg opplevde det kort tid etter at jeg hadde anskaffet en Thor mk3+ og skulle selge den videre. Var en hyggelig kar innom for å høre den og da han skulle justere volumet inntraff dette...byttet kanal...jeg ble skikkelig svett der jeg stod, hadde forsikret kjøper om at alt var i skjønneste orden like før...ringte til Morten med en gang og han sa at dette var helt vanlig med Brokk fjernisen, skjedde når batteriene ikke var helt på topp.Kjøper overhørte dette, forsterkeren ble solgt og jeg har ikke hørt noe i fra han, så jeg håper det ikke ble et gjentagende problem .....
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Det med at fjernkontrollen bytter inngang istedefor volum er en betydelig svakhet ved designet på Bladelius' fjernkontroll. Jeg opplevde det kort tid etter at jeg hadde anskaffet en Thor mk3+ og skulle selge den videre. Var en hyggelig kar innom for å høre den og da han skulle justere volumet inntraff dette...byttet kanal...jeg ble skikkelig svett der jeg stod, hadde forsikret kjøper om at alt var i skjønneste orden like før...ringte til Morten med en gang og han sa at dette var helt vanlig med Brokk fjernisen, skjedde når batteriene ikke var helt på topp.Kjøper overhørte dette, forsterkeren ble solgt og jeg har ikke hørt noe i fra han, så jeg håper det ikke ble et gjentagende problem .....
    Ja forferdelig irriterende. Særlig for kona som ikke skjønner hvordan hun skal komme ut av menyene den har en tendens til å grave seg inn i når hun prøver å løse problemet.

    Merkelig nok har det ikke skjedd en eneste gang sålangt på min Thor 3 med firmware fra 2013, hverken med Mjölner eller Brokk. Med Mjölner skjer det ikke på Thor 2 heller, så det er en måte å løse problemet på. Selvom den løsningen langt ifra er billig m.t.p. prisen på Mjölner. Ble et bruktkjøp for min del, som viste seg å være ubrukt.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Cundis: Analogdelen kommer, den...
    Og der sa det klikk, og proppen gikk. Så det var ikke mer enn en ukes tid med innspilling som skulle til før det åpna seg. Nå er den definitivt bedre enn Thor 2 i direkte sammenligning. Man hører tydelig at forvrengningen er mindre på Thor 3, og som du sa, den er litt kraftigere også.

    Den økte forvrengningen som Thor 2 har fører til en litt sløvere transientrespons, så den kan pga det maskere dårlige opptak litt mer enn Thor 3. Uten at man kan kalle det Thor 3 gjør negativt. Thor 3 gjør rett og slett en kjempejobb med å forsterke signalet. Og den innebygde dacen er definitivt ikke dum.. 👍😀
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Noen som vet om det er mulig å få usb inngangen på Thor 3 Novitas til å akseptere høyere oppløsning enn 48 kHz? Eller stopper det der? Ser at resten av inngangene støtter 192 kHz.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Noen som vet om det er mulig å få usb inngangen på Thor 3 Novitas til å akseptere høyere oppløsning enn 48 kHz? Eller stopper det der? Ser at resten av inngangene støtter 192 kHz.
    USB kun opp til 48 KHZ.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Og der sa det klikk, og proppen gikk. Så det var ikke mer enn en ukes tid med innspilling som skulle til før det åpna seg. Nå er den definitivt bedre enn Thor 2 i direkte sammenligning. Man hører tydelig at forvrengningen er mindre på Thor 3, og som du sa, den er litt kraftigere også.

    Den økte forvrengningen som Thor 2 har fører til en litt sløvere transientrespons, så den kan pga det maskere dårlige opptak litt mer enn Thor 3. Uten at man kan kalle det Thor 3 gjør negativt. Thor 3 gjør rett og slett en kjempejobb med å forsterke signalet. Og den innebygde dacen er definitivt ikke dum.. 👍😀
    Du mener seriøst at du kan detektere forvrengning på 0.0 og så et ett eller annet tall nivå med slike detaljerte beskrivelser, og med sikkerhet si at dette har med "transientrespons" å gjøre? Gratulerer med verdens beste ører.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Leverimgsperspektiv, Oden? ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn