Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Noen nyheter om Thor IIII?
    Thor IIII er ferdig utviklet. Men er satt litt på hold grunnet stor suksess med Oden som tar opp all produksjonskapasiteten.
    Forventer at Thor IIII kommer i produksjon rett etter sommerferien.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Thor IIII er ferdig utviklet. Men er satt litt på hold grunnet stor suksess med Oden som tar opp all produksjonskapasiteten.
    Forventer at Thor IIII kommer i produksjon rett etter sommerferien.
    Mvh
    Morten N.A.T
    Bladelius må jo ha en PoC og jeg stiller meg frivillig til både Thor og Odin :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Sånt skjer! Hadde jeg hatt strømkurs til Oden, fikk du ei bestilling omgående..hehe--
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Er det fastsatt pris på Oden?
    Hvilken kurs trenger du, holder det ikke med 16A?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Thor IIII er ferdig utviklet. Men er satt litt på hold grunnet stor suksess med Oden som tar opp all produksjonskapasiteten.
    Forventer at Thor IIII kommer i produksjon rett etter sommerferien.
    Mvh
    Morten N.A.T
    Thor IV skal det være, var litt tidlig på dagen.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Cundis: Mjølner er rene batongen:) Noe mer organisk blir det, iallefall. Det tør jeg nesten garantere. Jeg var en gang så uheldig å uforvarende klippe pluggene av min da fem år gamle First Ultimate RCA..det gjør jeg ikke igjen, for å si det sånn. Den kabelen er en av ytterst få HELT metallfrie hva gjelder lederne. Her er de istedet laget i rein kullfiber. Impedansen er 75 ohm, så et RCA-sett kan deles slik at du får to coax digitalstrekk. Samme er det med Name også..Jeg har selv 4 sett D102Mk3, hvorav ett XLR. Det står og forsyner fruas Tyr. I tillegg bruker jeg 4 sett The Name-en derav er antennekabel-, en Optocoupler II og en The River ;) Så VDH er godt representert. Hvor anvendelig spesielt D102 er fikk jeg en ny bekreftelse på i forrige uke: Hva gjør du hvis du vil ha en engelsk Exposure-amp til å låte rør? Bytt ut Name med D102Mk3...På en Bladelius gjør den dog noe HELT annnet, men like bra. Så, gled deg, du!!
    Slo til på en vdH The HILL 3T xlr, og den løfta Thor til helt nye høyder. Satt bare å gliste stort album etter album. Lydkvalitet på dette nivået har jeg aldri vært i nærheten av med noe annet utstyr jeg har hatt, og det er endel. Fatter ikke at en såpass gammel konstruksjon som den tross alt er kan spille så vanvittig bra sammenligna med andre nyere ting jeg har hatt.

    Blir veldig spennende å se hva Thor IV kommer til å by på av muskler og musikalitet! Ikke at jeg har tenkt til å bytte ut Thor II, nye Bladelius har for lang innspillingstid, passer ikke min tålmodighet så bra. Får kjøpe brukt den dag det dukker opp eventuelt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Tummen upp!! Det hele beror på at det du har passer sammen-et faktum alt for mange aldri tar alvorlig nok ved sammensetning av anlegget. Derfor blir det ofte samme type spørsmål i diverse fora hele tida, samt en utålmodighet hos den som spør- det forventes enveisbilletter til Nirvana , samme hva slags utstyr som før eller siden blir koblet sammen. Men så finnes det visse fysiske sannheter også innen match. Og visse merker har et breiere nedslagsfelt opp og ned i prisklasse enn andre. Det kalles kryssmatchpotensial, og det er noe Bladelius, Rega, Audiolab og Elac- blant andre- har skjønt viktigheten av bedre enn de aller fleste. Det å gjøre så mye riktig i forhold til sin pris at det å velge slik eieren gjør gir en ro og sikkerhet rundt det resulterende system som er omtrent unik. Fordi øra DINE forteller deg AKKURAT HVA som gjøres riktig FOR DEG i det system du har. Og produktene VISER deg det , uten problemer.FORDI DE SPILLER SAMMEN.

    Vinyl er et klassisk eksempel på det, den også. Men det kan vi ta en annen gang. Kan si såpass at historien der er komplisert- og leirdelingen tildels ekstrem- men valgene KAN være enklere enn du tror- av innlysende grunner. ;) Referanselyd og utrolig moro med LPer er enkelt, det. Hvis du har fulgt med i timen..og vet hva som tiltaler deg.

    The Hill er i samme serie som min egen The River, og 3T er en ganske så spesiell serie. Bruker du fortsatt D102 et sted?
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Det med et bredt nedslagsfelt føler jeg stemmer ja. Bladelius kan matches med betydelig dyrere greier enn prisklassen de selv ligger i. Det samme gjelder Elac, som jeg faktisk tror prisa seg selv ut med forrige 2xx serie. I nyeste 2xx serie har de kutta ut Crystal elementene, noe jeg mistenker har med å gjøre at de solgte for lite av de dyrere seriene rett og slett fordi de billigere var så utrolig bra. Crystal og Jet V elementene er så bra at de lett forsvarer elektronikk som ligger i andre prisklasser enn de selv befinner seg i.
    Også Bladelius kunne uten problemer egentlig ha befinni seg i en høyere prisklasse og fortsatt ha vært prisverdig. Blir jo spennende å se hvilken pris nye Thor lander på. Og 2x250 Thor watt må så langt jeg kan forstå det slå ut det meste i ringen! Syns allerde at mine 2x165 watt låter kraftigere enn H300's 2x250 watt 😮

    For øyeblikket brukes ikke D102 III, men det var ikke et åpenbart valg og la The Hill gjøre jobben, de har litt ulike kvaliteter. Begge passer forøvrig like bra inn. Men føler at The Hill yter Thor ennå mer rettferdighet, særlig i bassen som blir utrolig kontrollert. Så ja, dette var tummen upp!

    Vinyl får diskuteres når alle barn er voksne, det ble lagt på hylla for endel år siden. Men savnet etter Dynavector XX1 melder seg iblant må innrømmes!

    Ser forresten at det ligger en Grendel med 2 kanaler og en Idun på brukten i Stockholm nå for 18.000 om det er noen som kjenner kallet. Nå skal ikke jeg ha noen formening om hvordan de låter ettersom jeg ikke har hørt de. Høres ut som et bra kjøp i mine ører.

    EDIT:

    Blingsa på prisen der, 28.000 skulle det være.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Med den sizen Oden har er det da mer enn logisk å sette den på en 16A-kurs...Stort dyr fordrer god foring! :) Innlysende!

    Cundis: Grendel hos deg når Thor IV er rett rundt hjørnet? Tror ærlig talt ikke det...Men hvis du derimot hadde kino, og kunne bruke FLERE Grendel...en helt annen sak. Idun kan du like godt hente fra Norge (y)
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Kommer inn så fort det blir en ledig. Asia og Øst Europa bestiller mer enn dem klarer å produsere. Bladelius hadde ikke forventet en så stort salg på en integrert mastodont som Oden er!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Låter den like bra som den ser ut?

    84308812_148809623241747_610489030865321984_o.jpg
    _MG_7731-012.jpg


    Er Oden like rå som Ymer?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Er det fastsatt pris på Oden?
    Hvilken kurs trenger du, holder det ikke med 16A?
    Jeg hadde Ymer Mk II på 16A kurs og han jeg solgte til hadde også det tror jeg. Om en forsterker til det nordiske marked eller verden forøvrig ikke kan brukes på en 16A kurs, er det å anse som en produksjonsfeil. Det er uakseptabelt om man må innstallere en 20A kurs for en integrert forsterker. Da må produsent i såfall i klartekst opplyse om dette og selger bør også understreke det før salg.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg hadde Ymer Mk II på 16A kurs og han jeg solgte til hadde også det tror jeg. Om en forsterker til det nordiske marked eller verden forøvrig ikke kan brukes på en 16A kurs, er det å anse som en produksjonsfeil. Det er uakseptabelt om man må innstallere en 20A kurs for en integrert forsterker. Da må produsent i såfall i klartekst opplyse om dette og selger bør også understreke det før salg.
    Står ikke det ganske klart på spec siden til NAT?
    Strømforsyning 2x 2,2Kva.
    Ringkjernetrafoer 2×2.2kVA

    4.4kVA på 220 volt tilsvarer såvidt jeg vet 20A :unsure:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Står ikke det ganske klart på spec siden til NAT?
    Strømforsyning 2x 2,2Kva.
    Ringkjernetrafoer 2×2.2kVA

    4.4kVA på 220 volt tilsvarer såvidt jeg vet 20A :unsure:
    Man kan ikke forvente at alle som kjøper en forsterker har slik innsikt. Den er laget for et strømnett hvor folk bruker 10 og 16 ampers kurser til elektrisk utstyr. Da bør man i høyeste grad advare mye klarere om den vil skape problemer for deg. De fleste produsenter av forsterkere legger vel inn en softstart eller annen funksjon som gjør at store strømforsyninger fint kan brukes, selv om det kanskje er mer optimalt med en større kurs om du har tenkt å tømme forsterkeren for krefter.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Man kan ikke forvente at alle som kjøper en forsterker har slik innsikt. Den er laget for et strømnett hvor folk bruker 10 og 16 ampers kurser til elektrisk utstyr. Da bør man i høyeste grad advare mye klarere om den vil skape problemer for deg. De fleste produsenter av forsterkere legger vel inn en softstart eller annen funksjon som gjør at store strømforsyninger fint kan brukes, selv om det kanskje er mer optimalt med en større kurs om du har tenkt å tømme forsterkeren for krefter.
    Ja, jeg kan forsåvidt være enig med deg men man må se på hva forsterkeren gir og det er jo klart at denne trenger MYE STRØM
    2x600Watt 4Ω
    2x1200Watt 2Ω
    2x2600Watt 1Ω

    Men ja, det burde nok stått at den trenger 20A kurs, ser du til f.ex Paradigm sine største subwoofere står det veldig klart hva som kreves

    Men hadde du problemer at 16A sikringene "gikk" når du slo forsterkeren på?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Står ikke det ganske klart på spec siden til NAT?
    Strømforsyning 2x 2,2Kva.
    Ringkjernetrafoer 2×2.2kVA

    4.4kVA på 220 volt tilsvarer såvidt jeg vet 20A :unsure:
    [/QUOTE
    Står ikke det ganske klart på spec siden til NAT?
    Strømforsyning 2x 2,2Kva.
    Ringkjernetrafoer 2×2.2kVA

    4.4kVA på 220 volt tilsvarer såvidt jeg vet 20A :unsure:
    God kveld.
    230V er vel mer standarden her på berget. Heldigvis trekker den ikke konstant 4,4KVA. Det er maks kapasitet på Ymer sine trafoer.
    Både Ymer og Oden har effektiv softstart og kan klare å starte opp på en ubelastet 10A kurs (helst en treg sikring) men altid fordel med 16A kurs.
    Om man her noen meget innifektive høyttalere eller skal spille huset ned. Så kan både Ymer og Oden knekke en 10A.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Man kan ikke forvente at alle som kjøper en forsterker har slik innsikt. Den er laget for et strømnett hvor folk bruker 10 og 16 ampers kurser til elektrisk utstyr. Da bør man i høyeste grad advare mye klarere om den vil skape problemer for deg. De fleste produsenter av forsterkere legger vel inn en softstart eller annen funksjon som gjør at store strømforsyninger fint kan brukes, selv om det kanskje er mer optimalt med en større kurs om du har tenkt å tømme forsterkeren for krefter.
    Disse tingene blir kunden informert om når valget av forsterker skal gjøres.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Jeg hadde Ymer Mk II på 16A kurs og han jeg solgte til hadde også det tror jeg. Om en forsterker til det nordiske marked eller verden forøvrig ikke kan brukes på en 16A kurs, er det å anse som en produksjonsfeil. Det er uakseptabelt om man må innstallere en 20A kurs for en integrert forsterker. Da må produsent i såfall i klartekst opplyse om dette og selger bør også understreke det før salg.
    Om en kraftig forsterker kan ansees som en produksjonsfeil stiller jeg meg undrene til? Man får ikke mer ut enn det forsterkeren kan trekke.
    Så da kan men velge en effektsvak forsterker om det er behovet.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg synes Ymer virker godt priset i forhold til det man får her ... fristende :unsure:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Om en kraftig forsterker kan ansees som en produksjonsfeil stiller jeg meg undrene til? Man får ikke mer ut enn det forsterkeren kan trekke.
    Så da kan men velge en effektsvak forsterker om det er behovet.
    Mvh
    Morten N.A.T
    Joda. Men du er vel enig i at denne forsterkeren er laget for et marked som bruker 10 og 16A til elektronikk slik som stereo og TV? Produksjonsfeil er å ta i... litt dårlig formulert. Men man vil vel at kunden skal kunne bruke produktet der det er tiltenkt? Skal ikke krangle mer på dette. Bladelius er uansett fantastisk gode forsterkere, og jeg anser meg som kvalifisert for tråden da jeg har en Advantage monoblokk på min senterhøyttaler :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    No sir. Skal kunne klare å starte opp på en ubelastet 10A kurs. Heldigvis softstart.
    Det er jo selvfølgelig og anbefale 16A.
    Mvh
    Morten N.A.T
    Haha... denne så jeg ikke før nå. Lettere å ha med å gjøre enn Ymer altså, da er det jo ingenting å klage på :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Nærmere et industrielt kunstverk er det vel snaut vanskelig å komme? Får se hvis jeg flytter en gang.. :D
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Er Thor E noe å satse på? Noen som har testa den? Ikke like spreke spesifikasjoner som Thor 3 ser jeg.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Thor 2 fikk et kort liv hos meg. Fikk et tilbud på Thor 3 Novitas som jeg ikke kunne takke nei til. Så da går Thor til en annen fornøyd eier snart.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Takker! Blir spennende å høre hvordan den er i forhold, og ikke minst Novitas dacen.
    Syns du bassen er like bra i 3 som den var i 2? Prata med en som mente Thor 2 har litt bedre fraspark i bassen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn