Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.659
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har hørt Bladelius Grendel? Lukter på en som er den siste av 400 produserte, og skal ha spesialtilpasset innhold med bl.a. 4 kanaler og
    større kondensatorer. Vet den har sitchmode strømforsyning, men er det en tradisjonell klasse D forsterker tro?
    Hei Polka.
    Grendel har en 8KW switch mode strømforsyning. Utgangene er tradisjonelle A/B forsterkere.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Cundis: Skjønner du Bladelius , er alle komponentene derfra like enkle å få til😎 Seriell kontinuitet er der, men det er særpreget også..Kanhende vi har ett stykk strøken førstegenerasjon Tyr på salgsblokka seinere i år, da min bedre halvdel vurderer oppgradering innen merket.
    Jeg hadde litt lettere for å få til Thor 2 enn 3 av en eller annen merkelig grunn. Alt har vel med matching å gjøre.
    Tyr 2 bringer meg litt nærmere Thor 2 i systemet jeg har nå, uten Thor 2 sitt behov for å slipes til ørlite grann i toppen. Når det gjelder råskap i bassen så er ikke Tyr 2 der helt, men ikke veldig langt unna. Tror Tyr 2 får lang oppholdstillatelse. 👍

    Tyr 1 er forresten imo en ekstremt sexy utseende forsterker!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fair nok, Cundis. Tipper dette har med to faktorer i systemet ditt å gjøre: Elacs diskanter og din bruk av Nordost😎 Tyr II er litt mer tigivendei toppen. Ikke fullt så nådeløst åpen.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Fair nok, Cundis. Tipper dette har med to faktorer i systemet ditt å gjøre: Elacs diskanter og din bruk av Nordost😎 Tyr II er litt mer tigivendei toppen. Ikke fullt så nådeløst åpen.
    Det har du nok veldig rett i! Men liker Elacs diskant veldig godt så da ble det lett å ta et standpunkt der. Uansett sjukt fornøyd med Tyr 2. Helt fantastisk forsterker!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har fulgt denne tråden siden dens begynnelse. Begynner å lure på om det er noe i det Øystein Lauvland har hevdet i mange år:
    - Går kke an å lage en god forsterker over 70 W.
    Nevner dette, for blant alle Bladelius sine mange erler av noen produkter er det vel ingen som har høstet så sykt mye ros som svenskens minste utgaver.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB: Det går da mer enn godt an. Men enkelte produsenter, blant annet også innen Brit-Fi, er bare ekstremt gode til å la lyden fra deres dyrere modeller sive ned i mer betalbar klasse. Som vi har snakka om i din andre tråd her av nyere dato. Om hvorfra et system begynner å kaste virkelig mye av seg i ren livskvalitet pr. anvendte - i dette tilfelle svenske- krone. Logisk design og stjerneklar, gjennomført filosofi betaler seg like mye, uansett prisklasse. Lenger opp i pris stiller produktene dog større krav til sin eier og sine partnere. Det er kanskje det du er redd for?😎 Kravene som legges på produsenten, derimot, skjerpes betraktelig i nettopp Mid-Fi-klasse. Noe som igjen kan avstedkomme ditt ovennevnte spørsmål. Men, jo, vitsen med større, dyrere og bedre forsterkeri ER tilstede. Det vil den alltid være. Det at Mike klarer det kunststykke ALLE forsterkerne hans er, viser altså bare hans eget geni😎
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    MB: Det går da mer enn godt an. Men enkelte produsenter, blant annet også innen Brit-Fi, er bare ekstremt gode til å la lyden fra deres dyrere modeller sive ned i mer betalbar klasse. Som vi har snakka om i din andre tråd her av nyere dato. Om hvorfra et system begynner å kaste virkelig mye av seg i ren livskvalitet pr. anvendte - i dette tilfelle svenske- krone. Logisk design og stjerneklar, gjennomført filosofi betaler seg like mye, uansett prisklasse. Lenger opp i pris stiller produktene dog større krav til sin eier og sine partnere. Det er kanskje det du er redd for?😎 Kravene som legges på produsenten, derimot, skjerpes betraktelig i nettopp Mid-Fi-klasse. Noe som igjen kan avstedkomme ditt ovennevnte spørsmål. Men, jo, vitsen med større, dyrere og bedre forsterkeri ER tilstede. Det vil den alltid være.
    Hehe, joda, ser den... Men, allikevel, skulle jeg handlet forsterkerier fra Mr. Bladelius skulle det nok stått Ymer eller Oden på apparaturene ja.
    Oden - 60 kg integrert fra Bladelius - kan fort være en av klodens bedre integrerte det der. Hvis den da produseres/selges - ligger ikke på siden til NAT.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det du snakker om her, er altså ren skjær forenkling av system. Med færrest mulig bokser..Gjør det riktig, så blir totalresultatet bedre. Men gjør du det feil, vil du alltid måtte innfinne deg med de kompromisser ei integrert løsning i forsterkerverdenen uunngåelig har. For Bladeliuseiere er de kompromissene usedvanlig små. Heldigvis.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det du snakker om her, er altså ren skjær forenkling av system. Med færrest mulig bokser..Gjør det riktig, så blir totalresultatet bedre. Men gjør du det feil, vil du alltid måtte innfinne deg med de kompromisser ei integrert løsning i forsterkerverdenen uunngåelig har. For Bladeliuseiere er de kompromissene usedvanlig små. Heldigvis.
    Neste spørsmål er om du har hørt Oden?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: Hva skjer hvis en produsent prøver å klemme FOR mye inn i EN boks? Før eller siden er det ikke mer plass igjen😎 Hadde jeg hatt strømkursene, plass og penger til en Oden ville bestillinga vært sendt forlengst. Det er bare å SE på det monsteret, så skjønner du hva den som kan disse forsterkerne har i vente. Min hovedforsterker i effekt her hjemme er Ask Mk.1. Også kjent som Mini-Ymer. Men det eneste Mini med den er det tunge, kompakte kabinettet. Forøvrig samme formspråk som min Embla DL Plus pre. Her kan jeg velge om jeg vil være MDG eller FRP, forresten. Ask Mk1 har klasse AB OG klasse D, valgbare med et knappetrykk😎 Lån øre til Exposures tredelte sett, så forstår du. Og enda mer vil du forstå hvis du bruker FIRE blokker på deres pre. Kontra din integrerte. På en passende høyttaler med biwireterminaler.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ymer. Odin. Saga. Hadde jeg hatt nok penger, og uten kjennskap til merket Bladelius, ville jeg tatt sjansen og handlet det bare ut i fra det øyet ser.

    Gjorde dette med et sett aktive studio monitorer jeg har. Importøren hadde koblet de opp da jeg ankom. Spurte hvilken musikk jeg ville høre. Jeg løftet en opp fra gulvet. Lot øyne og hender vurdere den. Satte den ned igjen. Spurte om få betale de. Han forsøkte febrilsk å få meg til å lytte på de. Jeg avviste det med "skal ha de!" Forlot butikken, fyren trolig trodde jeg var gal, men takke-telefonen fra meg dagen etter bekreftet at alt var en innertier og vel så det.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB: Aktivt kan være morsomt nok det..jeg har den perfekte pre dertil…seff en fra Mike😍 Men mine aktive står kontoret..i påvente av ny, grønn Mac..Etter at bilen har fått sitt og fem tusen er satt av til Telenor Arena sist i september😍
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Psybient: Hva skjer hvis en produsent prøver å klemme FOR mye inn i EN boks? Før eller siden er det ikke mer plass igjen😎 Hadde jeg hatt strømkursene, plass og penger til en Oden ville bestillinga vært sendt forlengst. Det er bare å SE på det monsteret, så skjønner du hva den som kan disse forsterkerne har i vente. Min hovedforsterker i effekt her hjemme er Ask Mk.1. Også kjent som Mini-Ymer. Men det eneste Mini med den er det tunge, kompakte kabinettet. Forøvrig samme formspråk som min Embla DL Plus pre. Her kan jeg velge om jeg vil være MDG eller FRP, forresten. Ask Mk1 har klasse AB OG klasse D, valgbare med et knappetrykk😎 Lån øre til Exposures tredelte sett, så forstår du. Og enda mer vil du forstå hvis du bruker FIRE blokker på deres pre. Kontra din integrerte. På en passende høyttaler med biwireterminaler.
    Jo, har prøvd det settet til Exposure, så jeg forstår at man kan få mer med separate enheter, men det er mange fordeler med å samle alt i en boks. Spørsmålet er egentlig bare hvor god den Oden er, og om man i det hele tatt tenker over om det er noe kompromiss. Svært interessant forsterker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: Som nevnt i mitt svar til MusicBear..😀 Hvor mye det kan være mulig å få ut av rimeligere Bladelius kan du for eksempel prøve ut med Idun Mk1, passende kilder og et par topp aktive, som Acoustic Energy AE1 Active. Bare så du vet det, det er IKKE lite heller..Prøv bare å koble opp jubileumsutgaven av den passive AE1 studiomonitoren fra 2017 på en Thor 3😊 Absolutt fulltreff!
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jo, har prøvd det settet til Exposure, så jeg forstår at man kan få mer med separate enheter, men det er mange fordeler med å samle alt i en boks. Spørsmålet er egentlig bare hvor god den Oden er, og om man i det hele tatt tenker over om det er noe kompromiss. Svært interessant forsterker.
    Jeg har integrert forsterker med DAC og RIAA innebygd, og kan ikke si jeg merker noe kompromiss i forhold til tidligere oppsett med bl.a. separat DAC, RIAA, eller pre og effekt.

    Kanskje man kan merke noe hvis man sitter og angstlytter, men tror det sitter mye mellom ørene også. Man skal heller ikke undervurdere verdien av å få samlet flere enheter på ett sted, og få et enklere og mindre plasskrevende oppsett.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Hei Polka.
    Grendel har en 8KW switch mode strømforsyning. Utgangene er tradisjonelle A/B forsterkere.
    Mvh
    Morten N.A.T
    Det er vel ikke mulig å skaffe ekstra moduler til denne nå?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg skal sjekke opp.
    Ikke bruk mye tid på det da jeg gikk for noe annet pga. Grensesituasjon og avstand. Men interessant å vite for fremtidige bruktkjøp. Er vel en god stund siden Grendel gikk ut av sortimentet? Har hatt Ymer og mange Advantage, hvordan sto Grendel seg mot disse om du har hørt den? Leser mye bra på nett om den.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har hørt Bladelius Grendel? Lukter på en som er den siste av 400 produserte, og skal ha spesialtilpasset innhold med bl.a. 4 kanaler og
    større kondensatorer. Vet den har sitchmode strømforsyning, men er det en tradisjonell klasse D forsterker tro?
    For den som tenker fire kanaler Bladelius, så må vel de forskjellige Tyr forsterkerne være gull for så vel ørene som lommeboka.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Har fått tilbud om en Advantage S101 Thor som var på oppfrisknings service for ca 5 år siden og ble bytta alt som bør byttes. Hvordan står denne seg mot Thor 2? Noen? Har hatt både 2 og 3 og liker 2 best av de.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Noe mer uslepen i kantene, ikke halvparten så åpen. Men det lyder da Bladelius…
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg går for den. Er vel mosfet transistorer i denne i motsetning til bipolare som er i Thor 2. Sladd på Hifi Consult påpeker dette som den største forskjellen mellom de. Thor 2 likte jeg bedre enn Thor 3, så det skal bli spennende å se hva jeg syns om denne.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.659
    Torget vurderinger
    6
    8kW er 35A. Det er hus som ikke har hovedsikringer til dette. :LOL:
    Hvordan sikrer man et slikt dyr?
    Heldigvis så trekker den ikke kontinuerlig 35A ;) Men det er MAKS kapasiteten. Grendel er 100% balansert og skal da forskyne opp til 5 fullbalanserte kanaler på hver 400W i 8 Ohm.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Heldigvis så trekker den ikke kontinuerlig 35A ;) Men det er MAKS kapasiteten. Grendel er 100% balansert og skal da forskyne opp til 5 fullbalanserte kanaler på hver 400W i 8 Ohm.
    Nei, selvsagt trekker den ikke 35A kontiunerlig, men skal man få utnyttet 8kW strømforsyning, så må den vel nesten ha tilgang til tilstrekkelig strøm.
    Hva sier manualen om krav til forsyning?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.659
    Torget vurderinger
    6
    Nei, selvsagt trekker den ikke 35A kontiunerlig, men skal man få utnyttet 8kW strømforsyning, så må den vel nesten ha tilgang til tilstrekkelig strøm.
    Hva sier manualen om krav til forsyning?
    Står ikke noe i manualen om det. Men det anbefales 16A medium/treg sikring ved bruk av innefektive høyttalere for at sikringen skal tåle høye og raske strømpulser som stort sett er der en stor strømforsyning kommer til nytte. Grendel sin strømforsyning ble i sin tid utviklet i SE av Bladelius i samarbeid med et annet firma.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Kan vi lære noe av Japaneren som bruke $100.000 på egen strøm-stolpe til anlegget, for bedre musikkoplevelse? :sneaky:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Nei, selvsagt trekker den ikke 35A kontiunerlig, men skal man få utnyttet 8kW strømforsyning, så må den vel nesten ha tilgang til tilstrekkelig strøm.
    Hva sier manualen om krav til forsyning?
    Er kanskje 35A puls nok til å trigge en 16A treg sikring? :rolleyes:
    (spørs vel hvor lang den pulsen er da)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Cundis: Noe mer uslepen i kantene, ikke halvparten så åpen. Men det lyder da Bladelius…
    Ikke så åpen helt i toppen kanskje, eller at den oppleves litt varmere muligens. En god ting med Elac egentlig. Men alt det som skjer nedover er helt hinsides rått og heftig! Denne opplever jeg som mest bass heftig av både Thor 1, 2 og 3! Ikke like kontrollert som 3, men raus uten sidestykke, og med rå oppløsning i nedre mellomtone.

    Definitivt storfornøyd! At en såpass gammel forsterker kan spille så heftig er en tankevekker..!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Melder meg inn i klubben (igjen) med HC40 "klass A". Denne forsterkeren gjør så mye riktig. Ekstremt oppløst og transparent. Råskap og fløyel. Kanskje beste transientrespons jeg har opplevd i en forsterker. Nå skal det sies at preampen(Mi23. 5)også har mye av æren for totalen, men i bunn og grunn er de begge i verdensklasse og synergien er fullkommen. Har hatt Bladelius A/B før, men dette er noe helt annet. Thor 3 etc må jobbes med, i forhold til kabling, for at det ikke skal bli "kantete". Med dette trinnet har det vært plug and play, og det låter fantastisk. Det som også er vilt er at dette effekttrinnet kun kostet 25k! Tilsvarende kvalitet fra Pass labs ville kostet over det dobbelte. Dette var forøvrig en jubileumsmodell for Hi Fi Consult i Sverige (40 år i 2012),og kun 20 produserte, men det finnes en etterfølger som er identisk og heter Mode. Vis vedlegget 722468
    Grattis, 2 x50 watt fullbalansert klasse A ... må være gromt :cool:
    Jeg ser at denne forsterkeren har bra høy båndbredde, Dc - 100kHz ±0.5dB. Selv om mange sier det ikke betyr noe og at vi ikke hører over 20kHz, så mener jeg dette har stor betydning, av mange grunner, da hva som skjer over 20kHz også påvirker det hørbare området, og det finnes research som bevier at hva som skjer over 20kHz er direkte hørbart, så stor båndbredde må være bra :)

    Det virker som alle Bladelius har god båndbredde, ser på Ymer mk-ii også: dc-150KHz

    Bladelius Mode ligger nå på SEK 33.000, det virker som latterlig lav pris ....!

    Noen der ute som har sammenlignet Pass Labs klasse A mot Bladelius klasse A?
    @nat kan sikkert skaffe Mode :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Det betyr en ting, og kun en ting: Grunnprinsippene MB bruker i alle sine konstruksjoner er og har vært riktige helt fra begynnelsen. Som også hos Nelson Pass. Disse to gutta er absolutt ikke redde for strømpris og strømregninger. Det høres når man låner øre til forsterkerne.

    Det er lenge sia, Haraldo, men jeg har sammenligna dem. Bladelius og Pass har mest likheter, men jeg syns selv svenskene har enda bedre oversikt og kontroll på det de gjør. Låter ryddigere der Pass er en anelse svulstig..typisk americana vs europeisk understatement. Men , legg merke til at McIntosh er ENDA mer av ei mykt avfjæra Detroitbrakke, sånn sett. Ift DEM låter Pass nesten britisk, om du forstår…Er glad i Pass og, jeg..men foretrekker nordisk eller britisk. Om jeg må velge. Det har jeg alltid gjort. Og det valget står jeg for. Det som er 100% bank her , er at både Nelson og Mike veit hva de gjør. De har fortjent sin legendestatus, begge to👍 Sist jeg sjekka var det da greit å få i Mode også..til mer enn betalbare priser. Glem heller ikke den geniale BRAGE, om jeg får be..
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.659
    Torget vurderinger
    6
    Grattis, 2 x50 watt fullbalansert klasse A ... må være gromt :cool:
    Jeg ser at denne forsterkeren har bra høy båndbredde, Dc - 100kHz ±0.5dB. Selv om mange sier det ikke betyr noe og at vi ikke hører over 20kHz, så mener jeg dette har stor betydning, av mange grunner, da hva som skjer over 20kHz også påvirker det hørbare området, og det finnes research som bevier at hva som skjer over 20kHz er direkte hørbart, så stor båndbredde må være bra :)

    Det virker som alle Bladelius har god båndbredde, ser på Ymer mk-ii også: dc-150KHz

    Bladelius Mode ligger nå på SEK 33.000, det virker som latterlig lav pris ....!

    Noen der ute som har sammenlignet Pass Labs klasse A mot Bladelius klasse A?
    @nat kan sikkert skaffe Mode :ROFLMAO:
    Bladelius Mode koster i Norge Kr 27.000.- :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Og det er VIRKELIG lavt…😊👍 I hele pandemien har styrkeforholdet NOK-SEK tross alt vært totalt omvendt av normalen. Og det fortsetter enda en god stund…

    PS: Vi har begynt å planlegge ny amp der det idag står Tyr Mk1..Oppgradering ønskes innen merket..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haraldo: Ingen sa trøndere ikke veit hva topp lyd er…Enda en av favorittene her..Adyton , altså…Regner med du veit hvem som i sin tid leverte en absolutt kjempeordre til NRK, Tyholt? Det var fullt av Adytons sist jeg var innom..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn