Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det ligger en Ymer MkII Signature ute nå. Kanskje litt prutningsmonn og det må jo være et suverent high end kjøp. Om det er hørbar forskjell i forhold til standard utgaven er jo et godt spørsmål.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.788
    Antall liker
    5.435
    Sted
    Holmestrand
    Det ligger en Ymer MkII Signature ute nå. Kanskje litt prutningsmonn og det må jo være et suverent high end kjøp. Om det er hørbar forskjell i forhold til standard utgaven er jo et godt spørsmål.
    Tror faktisk det ligger 2 slike på finn. Klart fristende, men jeg skal ha integrert, og 40-50.000 er ikke aktuelt for meg. 😎
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Bladelius Oden... Har den mulighet fot HT bypass og kan man koble til subwoofer? Har en Gryphon Diablo 250 idag, men Oden ser spennende ut. Hva tror dere?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Bladelius Oden... Har den mulighet fot HT bypass og kan man koble til subwoofer? Har en Gryphon Diablo 250 idag, men Oden ser spennende ut. Hva tror dere?
    Yupp. Den har alt du nevner der + mye annet.
    Oden vekker det meste opp og spiller homogent og oppløst.
    Oden er i motsetning til mange andre forsterkere i samme prisklasse fullbalansert!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Xerxes: Et par år ekstra sparing kontra et for lavt budsjett er da mer enn akseptabelt, all den tid at det godt planlagte resultatet derav står i anleggsracket ditt i 25 år deretter, istedet for fem? Hva tror du,som idag har Amplifix? Definitivt ikke et Hallgeir-tilfelle, det? Det er den som tenker kortsiktig og prioriterer feil som helt klart oftest havner i Luksusfella..👍 Bladelius gir deg luksusen, men sparer deg for oppgraderingsnevroser. Det meste blir lite, rent strømmessig. Og de fikser det du setter dem til.

    NAT: Hold av plass til meg den 16. juni..👍 Hele dagen..!😍
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haraldo: Ikke på svensk, ser du…men hos oss og på Island, pluss i Danmark, ja..Også Odenplan i Stockholm er oppkalt etter ham. Omtrent som om vi i Oslo hadde hatt en Odins Plass..Forskjellene på våre nordiske språk er delvis små, men viktige. Og vi har syv av dem, pluss samisk:

    Norsk
    Svensk
    Dansk
    Finsk..er i samme ugriske språkgruppe som estisk, samisk , ungarsk.
    Islandsk..bygd på gammelnorsk fra norrøn tid. Nynorsk er det likeste vi har her tillands..
    Grønlandsk
    Færøysk..god blanding av dansk, norsk og engelsk. Kokken Gutti Winther er god eksponent for det..

    I tillegg har vi de ålandske og samiske dialektene..Prøv å finne likheter og forskjeller i nord- og sørsamisk, du…altså Finnmarkssamisk vs Bodøsamisk…det er moro..Samiske områder i Finland og Russland har egne, dialektisk baserte språk..som enaresamisk. Kvensk er ei krysning av finsk og norsk, med fonetikk påvirka av dialekten i Kvænangen..Hvis språket og kulturen var målestokken, burde Norden strengt tatt bestått også av Baltikum. Med estisk, samt de tre slaviske språkene latvisk, livisk og litauisk inkludert i språkfloraen. Historisk sett har Norden hatt disse , pluss den spesielle dansken i Sønderjylland og dagens Schleswig-Holstein innen egne grenser. Et område som for drøyt et århundre siden valgte å inngå i Danmark ved folkeavstemning. Med en dialekt en københavner gjerne sliter litt med..relativt sterkt påvirka av nordtysk, men også med HELT egne danske uttrykk og -setningsbygging.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Haraldo: Ikke på svensk, ser du…men hos oss og på Island, pluss i Danmark, ja..Også Odenplan i Stockholm er oppkalt etter ham. Omtrent som om vi i Oslo hadde hatt en Odins Plass..Forskjellene på våre nordiske språk er delvis små, men viktige. Og vi har syv av dem, pluss samisk:

    Norsk
    Svensk
    Dansk
    Finsk..er i samme ugriske språkgruppe som estisk, samisk , ungarsk.
    Islandsk..bygd på gammelnorsk fra norrøn tid. Nynorsk er det likeste vi har her tillands..
    Grønlandsk
    Færøysk..god blanding av dansk, norsk og engelsk. Kokken Gutti Winther er god eksponent for det..

    I tillegg har vi de ålandske og samiske dialektene..Prøv å finne likheter og forskjeller i nord- og sørsamisk, du…altså Finnmarkssamisk vs Bodøsamisk…det er moro..Samiske områder i Finland og Russland har egne, dialektisk baserte språk..som enaresamisk. Kvensk er ei krysning av finsk og norsk, med fonetikk påvirka av dialekten i Kvænangen..Hvis språket og kulturen var målestokken, burde Norden strengt tatt bestått også av Baltikum. Med estisk, samt de tre slaviske språkene latvisk, livisk og litauisk inkludert i språkfloraen. Historisk sett har Norden hatt disse , pluss den spesielle dansken i Sønderjylland og dagens Schleswig-Holstein innen egne grenser. Et område som for drøyt et århundre siden valgte å inngå i Danmark ved folkeavstemning. Med en dialekt en københavner gjerne sliter litt med..relativt sterkt påvirka av nordtysk, men også med HELT egne danske uttrykk og -setningsbygging.
    Beklager, men Svensk teller vel ikke, det nærmeste til det Norrøne språk er Islandsk, hvor det skrives: Óðinn

    Uansett må vel Oden være skrivefeil 🤔
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haraldo: Først kan du huske på HVEM som først slo seg ned på Island, og så stille spørsmål..De første islendinger var vikinger fra Norge..og på Island har de modernisert det gammelnorske språk til dagens moderne islandsk..Se så på bøyningsmønster, skrift og uttale på nynorsk, så vil du se at nynorsk faktisk strengt tatt er ei dialektisk fornorska blanding av svensk og nevnte islandsk. Bokmål ligger tett på dansk, men har avgjørende forskjeller.. Island var under dansk styre helt fram til 1964, hvis du lurte. Dette har jeg forklart i flere dertil egna tråder her…og jeg har lært fire språk. Samtidig kan jeg lett tas for å være svensk…i Sverige. Det har skjedd flere ganger. Så jeg snakker i realiteten fem.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ser inte helt problemet med att vi skriver Oden i Sverige och ni Odin i Norge. Norrmänn skriver ju konsekvent förnamnet til Bladelius som Mike, men i Sverige stavas det på det svenska sättet Micke.. :rolleyes: ;)
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Ser inte helt problemet med att vi skriver Oden i Sverige och ni Odin i Norge. Norrmänn skriver ju konsekvent förnamnet til Bladelius som Mike, men i Sverige stavas det på det svenska sättet Micke.. :rolleyes: ;)
    Det er helt riktig at i Sverige staves det Micke. Men det er faktisk Mr. bladelius som skriver Mike og ikke Micke.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Han har vel tidligere også lagt seg på den svenske tolkningen av navn i norrønsk mytologi. CD spilleren Freja er et annet eksempel. Oden burde jo naturlig sett følge i samme sporet. Personlig hadde jeg kanskje foretrekt Frey og Odin.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Han har vel tidligere også lagt seg på den svenske tolkningen av navn i norrønsk mytologi. CD spilleren Freja er et annet eksempel. Oden burde jo naturlig sett følge i samme sporet. Personlig hadde jeg kanskje foretrekt Frey og Odin.
    Frey er allerede i bruk på en 160W klasse-D forsterker som var partneren til Mimer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Men også den skriver vi navnet på på svensk - Frej-, sant..Et visst amerikansk kabelselskap har lagt beslag på den mer internasjonale skrivelsen..😊😈 Frøy- som vi sier- var i mytologien gift med Frøya, og de to beskyttet blant andre ektepar..😈 Mike, derimot, har tross alt lov til å bruke sitt navn slik det er. Han la nok av seg sitt svenske pga sin tid i US…Hva tror du?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Frey er allerede i bruk på en 160W klasse-D forsterker som var partneren til Mimer.
    Mimer, syntes jeg var noe av det mer geniale jeg har sett innenfor videreutvikling fra "firkantede bokser" - selv om fet "Bladelius-alu" er så flott og sobert som det går an - rett og slett borte fra sortimentet?
    Tenk; en integrert Bladelius sak, dersom Mimer "brettet" i form av forforsterker styring av det hele hadde vært nedfelt i toppen på fremre del av forsterkeren, til å vende opp slik at den stod oppslått som en slags iPad for å vise musikk-covere og annen informasjon. Tenkte jeg :cool:

    En annen ting, spilte ikke disse klasse D-sakene deres veldig bra?
    Leste en test av en Bladelius amp for noen år siden, med en innebygget klasse D amp beregnet til "bakgrunns-lytting" og/eller TV-bruk, husker journalisten ble overrasket over hvor godt klasse D-forsterkeriet spilte i forhold til velkjent og tradisjonelt A/B fra Bladelius - smart sak smart spør du meg (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB: De gjorde det. Bedre enn det aller meste med det prinsippet implementert idag. Bare spør en førstegenerasjons Ask…den vil tilogmed Une Bastholm ha null unnskyldning for ikke å elske- i begge modi. Ikke overkraftig, med 2x140w D. Men gi den etpar relativt lettdrevne monitors som trenger litt oppstramming, så..

    NAT: Den konstruktøren som skal opp mot det jeg hørte av Oden Valhalla idag, skal stå umenneskelig tidlig opp om morran! Ingen- jeg gjentar INGEN- integrert forsterker jeg har lånt øre til i mitt jordiske liv har forevist ei sånn SYK pakke. Boris Blank fyrte Bofors. Eltons søttitalls juveler var så vare, såre, åpne og nære som jeg svært sjelden har hørt dem fra NOE anlegg. Og dynamikken, fokuset, roen, størrelsen…absolutt himmelsk. Uansett materiale, Nå er jo PMC MB2SE krevende, da. Men Oden viste ikke en eneste direkte svakhet..noen vei…Bare kanoner, pinpoint accuracy, honning og silke..Med en dynamisk kontrast svært få- om noen- andre klarer å kopiere, uansett prisnivå. Fullstendig naturstridig, og det sier litt fra meg, skulle jeg tro..For en gangs skyld, en FARLIG komplett enboks-forsterker. Dog, dem har Mike en tendens til å bygge, gitt. Jeg har tenkt ett og annet om hvordan Mikes hjerne funker, men fakta er at det gjør det .Hver bidige, evige gang han bygger amp..😍 Den som trodde transistoren var død, tro godt og grundig om igjen! For dette blåser selv den mest blaserte fullstendig av banen.❤ Aldri har jeg lyttet til en integrert forsterker som ligger så tett opptil delt monster-mono i millionklasse. Kan nok drive akkurat hva den vil. Til et nivå som lett gir deg følelsen av å få himmelen i hodet, som den reneste Asterix.. Det klarer Bladelius Oden. 110% vrengfritt og stille mtp støy. En ekte Allfader!! Takk Oden for at jeg var - som lovet- våken!

    Det er jeg som skal takke for invitasjon, Morten. En utrolig opplevelse - som kommer til å sitte i sålenge jeg lever!! Og en grunn til å overveie integrert..🎶👍😈😍 Men vi kommer aldri til å gå for så store høyttalere som MBene…Det har du skjønt..Og der spørs det å få Odens kompromissløshet ned i en form med noe mindre krefter..Delt Ask mk2, kanskje? Hvis da ikke jeg allerede nå har hørt starten på min siste Main Amp. Det kan nemlig Oden fort bli, med de egenskapene. Det er absolutt ikke vanskelig å overtale frua heller. Vi trenger bare litt mer plass, og en 16A stuekurs i skapet..

    Auditor Out!
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det er tydelig at Bladelius ikke hadde sort i tankene. Volum knappen blir for dominerende, fordi displayglasset nesten forsvinner og alt blir bare feil imo. Elegansen er borte. Det der så faktisk ille ut synes jeg.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Det er tydelig at Bladelius ikke hadde sort i tankene. Volum knappen blir for dominerende, fordi displayglasset nesten forsvinner og alt blir bare feil imo. Elegansen er borte. Det der så faktisk ille ut synes jeg.
    Skal være enig i at Bladelius produktene er penest i sølv. Men når du ser en sort i virkeligheten så ser det vesentlig flottere ut. Har erfart det selv med Oden. På bilde ser den ikke fin ut. Men i «levende live» er den virkelig tøff og brutal!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ja, det bildet var dårlig også. Ser nok litt bedre ut irl.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    4.689
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm., når jeg ser diskusjonene over her, håper jeg at jeg ikke har bestilt noe helt feil... 🤔 😜
     

    Vedlegg

    • Haha
    Reaksjoner: nat

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Og så er svart Bladelius absolutt ikke noe alle andre har, heller😈..Den type produkt som blir noen år , hvis det først har innpass. Slik burde det være. Men jeg tipper det er et generasjonsspørsmål også. Tidligere var ALLE kabinetter i Hi-Fi svarte. Bortsett fra NAD. Og det finnes dem blant oss som savner tida da et skikkelig anlegg ikke nødvendigvis hadde store høyttalere, men stuas ene vegg likevel var full av svarte bokser. Og hver av dem hadde EN oppgave. I det møblerte hjemmet. Selv er jeg noget partisk for KOMBINASJONEN svart/sølv..men en helsvart Valhalla er mer enn sexy nok, den❤ Kompakt monster med silkepoter og skarpe tenner😊 Jeg har forresten en elektronisk oppgave til deg…
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Ennå en test av Bladelius Ask integrert. Venter spent på Engelsk tekst.
    Når produktet dekker hele forsiden. Så betyr det som regel ikke at det er dårlig ;)

    Muzyka.jpg
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    4.689
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Den sorte er ikke lett ta fine bilder av. Men du har helt klart fått det til 👍
    Og lyden står til utseende😎
    Takktakk. Jeg var vel aldri den i redaksjonen som tok best bilder, men bruk dem om du vil 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Til info.
    Jeg har fått noen spørsmål ifra kunder som har Mola Mola DAC om Ask kan klare 6V inn som anbefales å bruke ifra Mola Mola.
    Svaret er ja. Ask kan klare helt opp til 15V. Den interne DAC`en kjører 6,5V.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ask ser ut som en virkelig flott forsterker, som jeg snuser litt på med streamer og alt innebygget. Hvordan ser fjernkontrollen ut? Kan volum styres via ROON?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    4.689
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Roon vet jeg nix og ingenting om, men fjernkontrollen er en vanlig plastsak. Helt OK. For 8000,- kan du få Bladelius sin tunge, solide og litt plundrete fjernis i aluminium. Ble dog aldri så glad i min da jeg hadde Gondul SACD spilleren.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn