RoDa skrev:
Jeg har jo selv holdt opp en rød klut og bedt om eksempler på hva som har latt seg påvise ved hjelp av blindtester.....
Har ikke jeg gitt deg noen eksempler?
Jeg anbefaler Floyd Tooles litteratur, spesielt på tidlig 80-tall. Høyttaleres frekvens/faserespons og utstrekning i bassen har reell korrelasjon mellom målte verdier og blindtester. Det eksisterer kanskje ikke en perfekt 1:1 korrelasjon mellom de to, men sammenhengen er noenlunde tydelig.
Uansett hva man måtte mene om blindtester så virker det (sett utenfra) som fornuftig å først bry seg om faktorer som uten tvil har påvirkning?
"I am still open to the possibility of audible differences with speaker cable, however such differences must be quite small and very subtle.
Given the statements by many subjectivists that the difference is easy to discern, it should be easier to prove that there is a difference."
Enig! (Basert på mine erfaringer, dvs ikke erfaring med dyre kabler) en legg også bak øret at denne hobbyen handler om totalt sett små forskjeller.
Det virker som om uenigheten mellom "oppegående" (jeg får vel svi for den kommentaren) deltakere i debatten er hvorvidt kabel-forskjeller er:
1. Veldig små og forklares fullt ut av VK1 elektro-teori sammen med enkel audiologi
2. Veldig små og ikke forklares fullt ut av VK1 elektro-teori sammen med enkel audiologi
Dersom 1. er rett så betyr det samtidig at de fleste audiofile kabler er overpriset med en faktor 10x til 1000x. Dersom 2. er rett så må vi antagelig omskrive lærebøkene i fysikk og/eller audiologi.
I tillegg er det noen som mener at det aldri er forskjeller på kabler, uansett setting, og noen som mener at det ofte/alltid er store hørbare forskjeller. Jeg mener at begge er like ignorante ovenfor det vi observerer og det vi kan lese oss til.
"And yet I too was quite convinced that there was a subtle difference during the sighted trials. This is an interesting phenomenon. It was what prompted me to try my own hand at seeing how difficult it was to distinguish between the two cables, partly because I thought that given my impressions sighted, I could do it reliably blinded.
To me this is key -- the psychological fact is, people can and do tend to underestimate how easily their senses can be fooled."
Dette vippet nok Mike av pinnen også. Det er jo så lett å høre at dette er null problem å gjøre blindt....
Det som ikke rimer helt med "senses can be fooled" er hvordan de begge beskrev forskjellene likt uten å ha hørt om hverandres erfaringer på forhånd....
Jeg ser ikke helt koblingen mellom det du siterer og det du skriver?
"I hope that Mike and Chris are encouraged by this test to consider other approaches. For instance, I would really like them to consider a test with some sort of ABX switch box in place. I know there is concern that the added circuitry could compromise the test---but again, that's why it is important to do the non-blind pre-test first. With an ABX box this is easy, because you can in fact know what "A" and "B" are even in the controlled setting. It's only "X" that is concealed. So, if you believe you can distinguish between A and B with the box in place, then the full ABX can proceed with confidence."
Høres spennende ut med en slik boks. De som klarte Løkkens test (tror det var kun Bambadoo) jobbet jo også MYE for å få frem forskjellene. Noe å tenke på?
Løkkens test konkludert vel ikke at noen med sikkerhet hørte forskjeller.
En slik boks ble f.eks benyttet i JAES sin test av SACD vs "CD". De greide ikke å påvise praktisk forskjell mellom SACD og CD, på tross av et stort utvalg av test-personer som man kunne anta hadde god/kritisk hørsel, lang test-periode og et bredt utvalg lytterom/anlegg.
"looking at the specific test results i got both #1 and #7 correct......directly after the sighted trial where my aural memeory was the freshist. what if i were to have 'A' , then 'B', then 'X' every time? would that change the outcome?"
Også interessant
Hvis aural memory er et problem på tidsskalaen man benytter i blindtester, er den ikke også et problem når det gjelder å nyttiggjøre seg en "god" kabel framfor en "dårlig" en, når det er gått 3 minutter siden man byttet dem ut?
Blindtester benytter tids-skalaer som med vilje gir størst mulig sannsynlighet for noen som helst deteksjon. Grunnen til det er opplagt ved å se på denne tråden : blindtester med negativt resultat tilfører verden mye mindre enn blindtester med positivt resultat.
Når man faktisk skal bruke kabelen så skal den sannsynligvis være tilkoblet i måneder eller år. Dersom du ikke husker forskjellen mellom en kabel til $500 og en til $43.000 i 20 sekunder eller 3 minutter, hvordan skal du huske den i 6 mnd?
"No doubt this test was an eye-opener for Mike. But had the test come out differently I dare say most of us would be demanding more evidence. (For example we'd be asking for frequency response measurements on the cables.) I think it's only fair that he do the same, and I hope he continues the search for it."
Tygg litt på den
Det er alltid verdt å kritisere og prøve å forstå slike tester. De som ikke tåler et kritisk søkelys er ikke mye å samle på - uansett om de vipper i den ene eller andre retningen.
"DBT's are HARD work, and a failure to end up with a positive result does not mean that there wasn't a sonic difference to be heard, just that the test you participated in may not have been capable of revealing it."
Fattig trøst? Kanskje.
Jo mindre forskjellene er, jo hardere arbeid er det å avsløre dem. Men jo mindre betydning har de kanskje (uansett om de er reelle eller ikke)?
-k