Kule-Trygve skrev:
Alle virkelige kabler er vel dårligere enn en perfekt, lydlig transparent kabel.
Jeg finlyttet på en bråte digitalkabler og analoge signalkabler i høst, både dyre, billige, hjemmelagde, innkjøpte, oppskrytte, kritiserte, nye, gamle, ... Dette ble gjort som en seende A/B-test vha fjernkontroll og forskjellige innganger på DEQX HDP3. Signalnivået for de analoge kablene ble matchet ved å ha laptop'en plugget inn i DEQX'en og måling av inngående signalnivå derfra. Da hadde jeg hele tiden en "referanse" og sammenlignet andre kabler i tur og orden mot den referansen. De aller fleste viste seg å være "perfekte" i den forstand at det ikke var mulig å høre noen som helst forskjell på dem så snart jeg hadde matchet signalnivået. Unntakene var en digitalkabel med brudd i, sånn at det ikke kom noe som helst signal gjennom, og en 3 meter lang ubalansert mikrofonkabel brukt som signalkabel. Da hørte jeg såvidt noen avvik i både stereoperspektiv og tonalitet på "krevende" opptak. Derimot hørte jeg tydelig, repeterbar forskjell mellom en god CD-spiller brukt som transport og
det samme bitmønsteret streamet fra en ReadyNAS via det trådløse nettverket.
Min konklusjon: Joda, jeg hører forskjell. "Perfekt, lydlig transparent" koster et par hundrelapper når du kjøper metervarekabel og plugger på Elfa og lodder dem sammen selv. Bortenfor det punktet kan man sikkert få noe til å låte annerledes, men det blir lett en j...g dyr form for EQ. Det er andre ting som er mye viktigere. Your mileage may vary.