Blindtesting eller "seende" testing

Når hører DU lettest forskjell på kabler?

  • I en blindtest ( du vet ikke hva du lytter til)

    Stemmer: 0 0.0%
  • I en "seende" test (du vet hva du lytter til)

    Stemmer: 0 0.0%
  • Begge deler like lett

    Stemmer: 0 0.0%
  • Begge deler like vanskelig

    Stemmer: 0 0.0%
  • Det er ikke lydmessig forskjell på kabler, alt er placebo.

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    ayaboh skrev:
    nb, fortell meg heller hva "godlyd" er. Du og noen andre her har tydligvis fasiten.
    Har jeg eller noen andre det? Er vel opp til den enkelte hva som faller i smak og ikke gjør det, folk har jo så forskjellige anlegg, grunnene kan være så mangt, mellom annet at de liker ulike ting.

    At det var "almenn klarhet" i hvor sentral akustikken er tidligere før noen begynte å messe om det tror jeg langt under middels mye på. HiFi som hobby dreier seg i stor grad om bokser og annen hardware. Det er det som skrives om i blader, det er det som diskuteres på fora og det er det folk kjøper og selger.

    Hvor mye utbytte du har av musikk henger ikke sammen med hvor godt rom du måtte ha eller hvor dyre komponenter du måtte eie. De jeg kjenner som er mest opptatt av musikk har temmelig rimelige stereoanlegg og jeg tipper de er i stand til å nyte musikken mer enn mange som har brukt mye tid, penger og energi på å sette sammen et husalter.
    Kanskje på tide å komme seg over på en fotball suporter-tråd med idiotiet ditt?
     
    N

    nb

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Kanskje på tide å komme seg over på en fotball suporter-tråd med idiotiet ditt?
    Om man ikke er på HiFi-kjøret så slipper man å bry seg mye om en plate låter dårlig eller ikke, om den er komprimert for mye eller om den siste remasteren er dårligere enn originalen som kom i 1958. Da kan man kun lytte til musikken og drite i alt det andre. Verre er det ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Kanskje på tide å komme seg over på en fotball suporter-tråd med idiotiet ditt?
    Om man ikke er på HiFi-kjøret så slipper man å bry seg mye om en plate låter dårlig eller ikke, om den er komprimert for mye eller om den siste remasteren er dårligere enn originalen som kom i 1958. Da kan man kun lytte til musikken og drite i alt det andre. Verre er det ikke.
    Så kutt ut tullet ditt!
    Husalter!
    Idioti!
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd, så slutt med å være nedlatende!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    bolso_93 skrev:
    tilbake til testen,teste kabler,prøv hodetelefoner.da betyr ikke rom/plassering noe som helst.
    kun lyd fra annlegget ditt. da får du høre forskjell på kabler(for det er det)
    på litt dyrere headset hører du godt forskjell på kabler. så når rett kabel er på plass,
    kan du begyne med rommet og plassering av høytalere.
    AKG K701 og Beyer DT770 Pro egner seg iallfall ikke til å høre forskjell på kabler til headsett.
    Hører ikke noen forskjell med eller uten Grado extension cable.
     
    N

    nb

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Så kutt ut tullet ditt!
    Husalter!
    Idioti!
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd, så slutt med å være nedlatende!
    Nedlatende? Det er ingen på dette forum som har en nettikette som er verre enn din.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Så kutt ut tullet ditt!
    Husalter!
    Idioti!
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd, så slutt med å være nedlatende!
    Nedlatende? Det er ingen på dette forum som har en nettikette som er verre enn din.
    Du mener så ;)
    Jeg gjør ingenlunde narr av dine eller andres valg og prioriteringer!
    Det er vel din side i "debatten" flinkest på. Å gjøre narr av kabler og "husalter"
    Du har ingen som helst kunnskap om andre folk sine rom, prioriteringer eller kunnskap.
    Og det er neppe særlig utpreget med et "husalter" for show-off.
     

    bolso_93

    Medlem
    Ble medlem
    27.07.2003
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    til anonym
    beklager, mente signal kabler mellom dac/driverk/uppsampler(signalkabler)
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    ayaboh skrev:
    Aubi skrev:
    Det er bedre lyd en andre har, som egentlig er drivkraften. Bedre en folk flest, og så mange andre hifikarer som mulig.
    Dette blir vel litt søkt all den tid ingen er i stand til å forklare hva "bra" lyd er. Hva med "gjengir musikk best" slik jeg liker det?
    Da tilhører du mindretallet, og har et for svakt konkuranseinstinkt! Du ville neppe overlevd lenge ute i "naturen" særlig lenge. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    bolso_93 skrev:
    beklager, mente signal kabler mellom dac/driverk/uppsampler(signalkabler)
    Da er jeg enig med deg i at det høres fornuftig ut, færre potensielle feilkilder å ta hensyn til da.

    Forøvrig er det ikke dumt med hodetelefoner med tanke på å ha en referanse eller et fast holdepunkt i hjemmet.
     

    bolso_93

    Medlem
    Ble medlem
    27.07.2003
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    for meg er det helt perfekt.slipper også skravla fra svigemor ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd,
    Da har du og mange andre i så fall gjort dårlige prioriteringer hittil. Men det er håp for alle! Ber om at du må se lyset.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bolso_93 skrev:
    tilbake til testen,teste kabler,prøv hodetelefoner.da betyr ikke rom/plassering noe som helst.
    kun lyd fra annlegget ditt. da får du høre forskjell på kabler(for det er det)(signal kabler)
    på litt dyrere headset hører du godt forskjell på kabler. så når rett kabel er på plass,(rca-xlr)
    kan du begyne med rommet og plassering av høytalere.
    Hmmm - jeg begynte inni den fra Sugden, og ble ikke imponert. Men jeg har de klokkene, og bruker min Grace m902 for å gjøre lyttetester av gjengitt mot øret i forholdt til gjengitt i rommet. Og slik endte jeg opp der jeg er i dag.

    Det viktigste, ved bruk av en headphone-amp i slik forbindelse, er hvordan den simulerer crossfeed fra L>R øret og R<L øret. Det gjør en Grace m902 (0g nå m903) så det er til å applaudere.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Kanskje på tide å komme seg over på en fotball suporter-tråd med idiotiet ditt?
    Om man ikke er på HiFi-kjøret så slipper man å bry seg mye om en plate låter dårlig eller ikke, om den er komprimert for mye eller om den siste remasteren er dårligere enn originalen som kom i 1958. Da kan man kun lytte til musikken og drite i alt det andre. Verre er det ikke.
    Så kutt ut tullet ditt!
    Husalter!
    Idioti!
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd, så slutt med å være nedlatende!
    lars-erik, har du tatt medisinen din i dag?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Om man ikke er på HiFi-kjøret så slipper man å bry seg mye om en plate låter dårlig eller ikke, om den er komprimert for mye eller om den siste remasteren er dårligere enn originalen som kom i 1958. Da kan man kun lytte til musikken og drite i alt det andre. Verre er det ikke.
    Du bidrar vel såpass hyppig her at vi ikke kan ta dette helt seriøst. Jeg kan egentlig ikke huske at du har skrevet et innlegg som kan kalles helt nøytralt. Ikke fordi jeg har noe imot at du har egne meninger.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    Da har du og mange andre i så fall gjort dårlige prioriteringer hittil. Men det er håp for alle! Ber om at du må se lyset.
    Vi andre mener at du har gjort en dårlig prioritering. Om er det lys på de "billige" komponentene dine, skal vi da sannelig be for deg også!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Kanskje på tide å komme seg over på en fotball suporter-tråd med idiotiet ditt?
    Om man ikke er på HiFi-kjøret så slipper man å bry seg mye om en plate låter dårlig eller ikke, om den er komprimert for mye eller om den siste remasteren er dårligere enn originalen som kom i 1958. Da kan man kun lytte til musikken og drite i alt det andre. Verre er det ikke.
    Så kutt ut tullet ditt!
    Husalter!
    Idioti!
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd, så slutt med å være nedlatende!
    lars-erik, har du tatt medisinen din i dag?
    Min kjære vrede; slagkraftig som alltid ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Foreslår at denne, og alle andre kabeltråder, stenges.
    Har absolutt ingenting for seg å holde på med dette tullet.
    Å "diskutere" med noen som vet alt, og som stadig vekk oppførere seg som barnehageunger med å gjøre narr av andre, har ingenting for seg.

    Foreslår også at det opprettes ulike avdelinger her; en for skeptikere og fornektere av kabler, og en for de som mener de hører forskjell.
    På den måten får man diskutere i fred for latterligjøring og fordummende kommentarer.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    lars_erik skrev:
    Foreslår at denne, og alle andre kabeltråder, stenges.
    Legger merke til at disse tråder, som du hater, virker som magneter på deg. Er det ikke enklere å la være å delta i disse tråder, i stedet for å kreve dem stengt??
     
    L

    larkus

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Foreslår at denne, og alle andre kabeltråder, stenges.
    Det overrasker meg ikke i det hele tatt! Så vidt jeg har fått med meg er det ingen av motsatt leir som vil innføre sensur på HFS

    mvh
    larkus
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:
    Foreslår at denne, og alle andre kabeltråder, stenges.
    Det overrasker meg ikke i det hele tatt! Så vidt jeg har fått med meg er det ingen av motsatt leir som vil innføre sensur på HFS

    mvh
    larkus
    Ingen sensur. Dette går på måten man "diskuterer" på.
    Men nå kan dere bare gå igang igjen, med latterligjøring av "husalter", "lisser", medisinbruk osv.

    Gjør som andre som har et litt videre perspektiv, og lar dere holde på alene :)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    1000 kroners spørsmålet vil da bli, HVOR MYE SKAL MAN PÅKOSTE ROMMET?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    33% på anlegg, 33% på kabler, 33% på høgtalere og 33% på rommet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    f skrev:
    lars_erik skrev:
    Fantastiske tråder dette ;D
    De som ikke har, vet alt ::)
    Uansett vet dere best. Fantastisk.
    Mot dårskap er det ingen vits i å bruke tid på og argumentere.
    Det er så man av og til kikker seg rundt for å se om det er skjult kamera 8)

    Godt man har noen som er synske.
    Å få noe ut av dette, annet en kul i hodet, er umulig.
    Du prøver å argumentere for blinde og døve ører, men man skal ikke gi opp så lett 8)
    Så lenge moderatorne ikke sørger for å stoppe personangrep og det at man lar latterligjøring bli et argument i seg selv, har dette ingen hensikt.
    Disse jyplingene ;) får bare holde på og inbille seg selv og andre at de har rett, og at de har enda mer rett om de i tillegg kan argumentere med medisinbruk-hei, Vreden!, behov for husalter- morn nb!, og troen på at lisser er like bra som dedikerte kabler ::)
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:
    Foreslår at denne, og alle andre kabeltråder, stenges.
    Det overrasker meg ikke i det hele tatt! Så vidt jeg har fått med meg er det ingen av motsatt leir som vil innføre sensur på HFS

    mvh
    larkus
    Ingen sensur. Dette går på måten man "diskuterer" på.
    Men nå kan dere bare gå igang igjen, med latterligjøring av "husalter", "lisser", medisinbruk osv.

    Gjør som andre som har et litt videre perspektiv, og lar dere holde på alene :)
    Nå er vel ikke det å vasse etter hva hifi blader og hifi pushere sier, og tro blindt på dem det samme som å ha et spesielt vidt perspektiv men...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Så begrepet "husalter" har plutselig blitt et skjellsord nå?
    Selvironi mann økseskaft, selvironi. :p
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    bolso_93 skrev:
    tilbake til testen,teste kabler,prøv hodetelefoner.da betyr ikke rom/plassering noe som helst.
    kun lyd fra annlegget ditt. da får du høre forskjell på kabler(for det er det)(signal kabler)
    på litt dyrere headset hører du godt forskjell på kabler. så når rett kabel er på plass,(rca-xlr)
    kan du begyne med rommet og plassering av høytalere.
    Hmmm - jeg begynte inni den fra Sugden, og ble ikke imponert. Men jeg har de klokkene, og bruker min Grace m902 for å gjøre lyttetester av gjengitt mot øret i forholdt til gjengitt i rommet. Og slik endte jeg opp der jeg er i dag.

    Det viktigste, ved bruk av en headphone-amp i slik forbindelse, er hvordan den simulerer crossfeed fra L>R øret og R<L øret. Det gjør en Grace m902 (0g nå m903) så det er til å applaudere.
    Hvorfor er crossfeed viktig hvis en skal vurdere lydkvalitet ved bruk av hodetelefoner?
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Brasse skrev:
    33% på anlegg, 33% på kabler, 33% på høgtalere og 33% på rommet.
    hvordan kan du få132prosent
    hvor vill du ta 32prosent fra???????????????????????????????????
     
    N

    nb

    Gjest
    ayaboh skrev:
    Du bidrar vel såpass hyppig her at vi ikke kan ta dette helt seriøst. Jeg kan egentlig ikke huske at du har skrevet et innlegg som kan kalles helt nøytralt. Ikke fordi jeg har noe imot at du har egne meninger.
    Jeg er da på Hifi-kjøret. Snakker om kompisene mine som ikke er det. Bare så det ikke er noe tvil;
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Brasse skrev:
    33% på anlegg, 33% på kabler, 33% på høgtalere og 33% på rommet.
    Han har nok tatt seg litt vann over hodet denne gangen, men si at vi deler det på tre, da blir rommets kostnad på 62500 N. Kr. Det vil også si at total summen nå vil komme opp i 250000 + 62500 = 312500 N. Kr., og da begynner det å bli fryktelig dyrt for å nyte musikk!!!

    Det virker som det er en del misforståelser ute å går, ja det er forskjell på kabler, både utvendig og innvendig, men det de fleste mener, er vel at kostnadene til dyre kabler, ikke betaler seg i form av "mye" bedre lyd/bilde!!!

    Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?

    Så klart det er mye humbug der ute, men det er også en del kabelprodusenter som faktisk leverer varene!!!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
    Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har ikke fått hørt de, men det virker noe rart, og hadde personlig aldri kjøpt de kablene, hvis man ikke hadde fått min. 95 (fleip) % avslag ;)

    Det virker som Kineserne kommer, og resten av Verden synes jo at det er ok?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    f skrev:
    Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
    Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.
    Følgende er sakset fra en annen tråd her på forumet:

    "Hva er referansekablene til Stereophile akkurat nå?
    Zenzati kabler - solidcore."

    Hvis dette er korrekt, er Fidelity tydeligvis i godt selskap.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Steinar_Lund skrev:
    orso skrev:
    f skrev:
    Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
    Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.
    Følgende er sakset fra en annen tråd her på forumet:

    "Hva er referansekablene til Stereophile akkurat nå?
    Zenzati kabler - solidcore."

    Hvis dette er korrekt, er Fidelity tydeligvis i godt selskap.
    Ja, men ikke i denne ulvegården ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    orso skrev:
    lars_erik skrev:
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd,
    Da har du og mange andre i så fall gjort dårlige prioriteringer hittil. Men det er håp for alle! Ber om at du må se lyset.
    Vennligst opplys meg om hva som er dårlige prioriteringer i mitt oppsett!?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    orso skrev:
    lars_erik skrev:
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd,
    Da har du og mange andre i så fall gjort dårlige prioriteringer hittil. Men det er håp for alle! Ber om at du må se lyset.
    Vennligst opplys meg om hva som er dårlige prioriteringer i mitt oppsett!?
    Valhalla. :p Hehe.

    Det annen problemstilling er om de 100k du har brukt på kabler kunne vært brukt bedre på rommet, eller i det minste 50/50.

    Men det viktigste er at du er fornøyd. Problemet mitt kommer av at mange preker om at det ikke er noe vei om dyre kabler, men ingen kan bevise det.


    Geir Arne
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.764
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ganilsen skrev:
    lars_erik skrev:
    orso skrev:
    lars_erik skrev:
    Det vi er opptatt av, er best mulig lyd,
    Da har du og mange andre i så fall gjort dårlige prioriteringer hittil. Men det er håp for alle! Ber om at du må se lyset.
    Vennligst opplys meg om hva som er dårlige prioriteringer i mitt oppsett!?
    Valhalla. :p Hehe.

    Det annen problemstilling er om de 100k du har brukt på kabler kunne vært brukt bedre på rommet, eller i det minste 50/50.

    Men det viktigste er at du er fornøyd. Problemet mitt kommer av at mange preker om at det ikke er noe vei om dyre kabler, men ingen kan bevise det.


    Geir Arne
    Valhalla er ingen dårlig prioritering hos meg, men en velsignelse og en av grunnene til at jeg koser meg glugg i hjel med musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn