Blindtesting eller "seende" testing

Når hører DU lettest forskjell på kabler?

• I en blindtest ( du vet ikke hva du lytter til)

Stemmer: 0 0.0%
  • I en "seende" test (du vet hva du lytter til)

• Begge deler like lett

• Begge deler like vanskelig

• Det er ikke lydmessig forskjell på kabler, alt er placebo.

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

larkus

Gjest
    lars_erik skrev:
    Nettopp. Og de fleste kabler degenerer signalet. Da er det om å finne den som gjør minst mulig ugagn.
    Jeg tror ikke at du hadde klart å høre forskjell på dine Valhalla ht-kabler og standard installasjonsledning i en blindtest. Forutsatt samme terminering og tverrsnitt ;D

Definisjoner:

Kabelskeptiker - Er som regel også "kabelpragmatiker" (*), vil gjerne høre forskjell og går fordomsfritt inn for det. Men har likevel store problemer med å høre sikre forskjeller, og innrømmer det lett.

Kabeltroende - Er som regel også "kabeldogmatiker" (**), har bestemt seg på forhånd at han vil høre forskjell og "hører" lett de forskjeller han ønsker å høre. Har store problemer med å innrømme det dersom han ikke hører forskjell, spesiellt dersom det dreier seg om duell mellom dyre og billige kabler. Er ofte opphengt i et spesielle kabelmerker og/eller konstruksjonsprinsipper.

Slik er det :)

Definisjoner kopiert fra Caplex:

(*) pragmatisk (av gr. pragma, kjensgjerning, virksomhet, sak, til prassein, gjøre, handle), som bygger på praktisk og saklig viten (i mots. til spekulasjon og teorier); som holder seg til sak og fakta og er konkret og praktisk i sin holdning. — pragmatiker, person som er pragmatisk av legning og i holdning.

(**) dogmatisme, det å fastholde bestemte meninger uten å ta hensyn til en kritisk undersøkelse av grunnlaget for disse meningene.

mvh
    larkus

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:
    Nettopp. Og de fleste kabler degenerer signalet. Da er det om å finne den som gjør minst mulig ugagn.
    Jeg tror ikke at du hadde klart å høre forskjell på dine Valhalla ht-kabler og standard installasjonsledning i en blindtest. Forutsatt samme terminering og tverrsnitt ;D

Kabelskeptiker - Vil gjerne høre forskjell, og går fordomsfritt inn for det. Men har likevel store problemer med å høre sikre forskjeller, og innrømmer det lett.

Kabeltroende - Har bestemt seg på forhånd at han vil høre forskjell, og "hører" lett de forskjeller han ønsker å høre. Kan ikke innrømme det dersom han ikke hører forskjell, spesiellt ikke dersom det dreier seg om duell mellom dyre og billige kabler.

mvh
    larkus
    Nei :)

Jeg ble kabeltroende pga at jeg hørte forskjell på kabler jeg lånte med hjem. MANGE kabler :)

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er letter og høre forskjell på sitt eget oppsett, enn hvis man hadde bliitt satt på en blindtest uten og hvite det på forhånd ;D jeg tror jeg neppe hadde kjent igjen mine kabler ::) mvh Guit

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Guit skrev:
    Det er letter og høre forskjell på sitt eget oppsett, enn hvis man hadde bliitt satt på en blindtest uten og hvite det på forhånd ;D jeg tror jeg neppe hadde kjent igjen mine kabler ::) mvh Guit
    Ikke så rart. Du kjenner de på ditt oppsett.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er riktig det Lars_ Erik ;D Man må ha litt tid på seg og bli kjent med anlegget, høre etter hva man missliker og foretrekker og hva man mener er den riktige klangen og holografien etter eget gehør. Så er det viktig og ha skaffet seg noen referanser i forhold til instrumenters og stemmers naturlige nyanser.Musikere har kansje et annet gehør også :D Det er det foresten ikke så mange som nevner her på sentralen ::) mvh Guit

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    larkus skrev:

(*) pragmatisk (av gr. pragma, kjensgjerning, virksomhet, sak, til prassein, gjøre, handle), som bygger på praktisk og saklig viten (i mots. til spekulasjon og teorier); som holder seg til sak og fakta og er konkret og praktisk i sin holdning. — pragmatiker, person som er pragmatisk av legning og i holdning.

(**) dogmatisme, det å fastholde bestemte meninger uten å ta hensyn til en kritisk undersøkelse av grunnlaget for disse meningene.

mvh
    larkus
    Du glemte et adjektiv: Fordomsfull

adj. fordomsfull ['f??d?msf?l] ( a1) preget av fordommer

som kommer fra

subst. m fordom ( ~dommer - ~dommer - ~dommene) ['f??d?m] (negativ) forhåndsantakelse

L

larkus

Gjest
    ayaboh skrev:
    Du glemte et adjektiv: Fordomsfull
    Javel? Hvor mener du at det passer inn i definisjonene?

larkus skrev:
    Definisjoner:

Kabelskeptiker - Er som regel også "kabelpragmatiker" (*), vil gjerne høre forskjell og går fordomsfritt inn for det. Men har likevel store problemer med å høre sikre forskjeller, og innrømmer det lett.

Kabeltroende - Er som regel også "kabeldogmatiker" (**), har bestemt seg på forhånd at han vil høre forskjell og "hører" lett de forskjeller han ønsker å høre. Har store problemer med å innrømme det dersom han ikke hører forskjell, spesiellt dersom det dreier seg om duell mellom dyre og billige kabler. Er ofte opphengt i et spesielle kabelmerker og/eller konstruksjonsprinsipper.

mvh
    larkus
    mvh
    larkus

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Guit skrev:
    Det er riktig det Lars_ Erik ;D Man må ha litt tid på seg og bli kjent med anlegget, høre etter hva man missliker og foretrekker og hva man mener er den riktige klangen og holografien etter eget gehør. Så er det viktig og ha skaffet seg noen referanser i forhold til instrumenters og stemmers naturlige nyanser.Musikere har kansje et annet gehør også :D Det er det foresten ikke så mange som nevner her på sentralen ::) mvh Guit
    Jeg er musiker...
    Utdannet, som sådan.
    Jeg har også tilnærmet 100% gehør.
    Så at jeg ikke hører forskjell, faller på sin egen urimelighet.

L

larkus

Gjest
    lars_erik skrev:
    Jeg er musiker...
    Utdannet, som sådan.
    Du verden.... 8)
    Jeg er utdannet teletekniker, men nå lager jeg ekslusive møbler....................

mvh
    larkus

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Hva betyr det? Jeg har hørt om absolutt og relativt gehør, men hva betyr å ha en viss prosentandels gehør?

U

utgatt19288

Gjest
    Absolutt gehør er en medfødt evne, som ca 1 av 10 000 har. Men absolutt gehør er også noe man i svært stor grad kan (og til en viss grad må) trene seg opp til. Dersom man starter som barn (4-8 år) vil man ha svært gode sjanser til å oppnå såkalt perfekt gehør. Jo eldre man er når man starter denne treningen, jo vanskeligere er det.

Absolutt gehør er evnen å kunne identifisere og gjenskape en musikktone uten noe ytre referansepunkt. Personer med evnen kan gjøre en eller flere av disse tingene:

-Gjenkjenne og navngi en tone de hører.
    -Synge en hvilken som helst tone på kommando.
    -Bedømme hvilken toneart et (tonalt) musikkstykke går i, (Skille ut og navngi toner fra komplekse akkorder.
    -Bedømme toner fra hverdagssammenhenger, for eksempel bilhorn, motordur, vibrasjoner i metall osv.

Kjente musikkere med absolutt gehør:Ingrid Bjørnov, Viktor Stenhjem (Fiolinist), Wolfgang Plagge, Espen Harbek .

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    Jeg er musiker...
    Utdannet, som sådan.
    Så det betyr at du dermed ikke lar deg lure? Absolutt gehør har vel heller ikke noen ting med god hørsel å gjøre.
    Og det at du er musikker skal altså vei mye, men at andre er ingeniører på området har jo ingen verdi for deg. Dette fordi det ikke finnes noen i verden (samme hvilken ingeniør utdannelse de har) som har greie på kabler. Utenom disse små bakgårdsfirmane som lager (får laget i de fleste tilfeller) eksklusive kabler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har kastet bort nok tid og engasjement på slik polemikk.
    Jeg og mange med meg hører forkjell, uansett hva du og andre måtte mene om den saken!

End of story.

V

vredensgnag

Gjest
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    Hva betyr det? Jeg har hørt om absolutt og relativt gehør, men hva betyr å ha en viss prosentandels gehør?
    Du er litt off på samtlige toner, regner jeg med ...

Jeg anbefaler følgende to apps, dersom man i hjemmets lune ro ønsker å trene sitt gehør. Gratisutgaven og storutgaven av Karajan.

Musikk og gehørtrener for iPhone og iPad.

http://www.karajan-eartrainer.com/en/

Det må da være verdt USD 9,99. Så kommer du helt opp til 100%.

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    Det betyr ganske enkelt at man en gang i blant tar feil. Det er forskjellen på medfødt og opptrent gehør.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Fra www.nordost.com
    THE NORDOST CABLE YOU BUY WILL MEASURE AND PERFORM EXACTLY THE SAME AS THE CABLE WHICH THE REVIEWER RAVED ABOUT!
    Litt rart da innbrenning skal være så viktig.

Merker meg også at når Nordost beskriver teknologien og utviklingen sin så er det det nettopp teknologi de henviser til. Med Nasa, militæret osv. Fant ikke noe umiddelbart om masse musikere som har vært med eller masse lytting som ligger bak utviklingen.

Så kan man jo tenke hva man vil om utledningene deres.
    Synes denne er fin:
    And when medical, military and aerospace professionals trust their lives to a cable, they’re putting their trust in Nordost
    :)

V

vredensgnag

Gjest
    Visste dere at det er 38 millioner kinesere som er innrullert i høyere klassisk musikkutdannelse?

Det visste ikke jeg. Pga at kinesisk har ulik betydning alt etter hvilken av et sett ulike toner man gir ordlyder så har kinesiske barn utviklet ekstremt forskjellsfølsom hørsel fra tidlig av, og det er større andel kinesere med absolutt gehør enn i noen annen befolkningsgruppe. Det gir visst veldig status når ens ene barn lærer seg å spille et klassisk, vestlig instrument.

Vi lar denne søte piken gi oss en innføring. Her de grunnleggende pinyin-tonenes innvirkning på betydning.

OK - back to our regular programming.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    larkus skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    Standarden på teknokratene er som vanlig enorm når de renner ut av argumenter ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Baard skrev:
    Absolutt gehør er evnen å kunne identifisere og gjenskape en musikktone uten noe ytre referansepunkt. Personer med evnen kan gjøre en eller flere av disse tingene:

-Gjenkjenne og navngi en tone de hører.
    -Synge en hvilken som helst tone på kommando.
    -Bedømme hvilken toneart et (tonalt) musikkstykke går i, (Skille ut og navngi toner fra komplekse akkorder.
    -Bedømme toner fra hverdagssammenhenger, for eksempel bilhorn, motordur, vibrasjoner i metall osv.
    Ja, det vet jeg, og jeg er ganske fascinert av det. Det var det med en viss prosent gehør jeg lurte på.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Visste dere at det er 38 millioner kinesere som er innrullert i høyere klassisk musikkutdannelse?

Det visste ikke jeg. Pga at kinesisk har ulik betydning alt etter hvilken av et sett ulike toner man gir ordlyder så har kinesiske barn utviklet ekstremt forskjellsfølsom hørsel fra tidlig av, og det er større andel kinesere med absolutt gehør enn i noen annen befolkningsgruppe. Det gir visst veldig status når ens ene barn lærer seg å spille et klassisk, vestlig instrument.

Vi lar denne søte piken gi oss en innføring. Her de grunnleggende pinyin-tonenes innvirkning på betydning.

OK - back to our regular programming.
    Med fare for å bli enda mer off-topic: Det norske språket har heller ingen påfallende mangel på eksempler hvor betydningen endrer seg med tonefallet. Jeg nevner i fleng tenner. Det kan være noe man har i munnen, eller det kan være en lighter, eller noe man gjør. I sistnevnte tilfelle behøver man ikke engang å forandre tonefall. Man kan f.eks. tenne på kona, noe som også gir rom for fortolkninger ;D. Videre har man bønner, som man kan be, eller spise.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    Det betyr ganske enkelt at man en gang i blant tar feil. Det er forskjellen på medfødt og opptrent gehør.
    Bare en tanke som slo meg(ikke for å dumme ut noen, men av nysgjerrighet):

Jeg kjenner godt til absolutt gehør og er veldig imponert over folk som har det.
    Er selv trommis og har ikke absolutt gehør, men hører alt mulig av små rare lyder og er veldig retningsbestemt på lyder, til og med langt ned i bassen.
    Trommiser i korps og orkestre må veldig ofte tilpasse seg alle andre musikere både når det gjelder styrke og rytme.
    Andre musikere som blåsere og strykere må tilpasse seg tonalt, da det ellers blir surt å høre på.

Hva er det så vi lytter etter når vi hører på musikk?

Det tonale: Blir det surt hvis anlegget spiller for mørkt eller for lyst? Høres det rart ut når bassen trøkker bare på visse toner?
    Det tekniske: Blir instrumentene skilt fra hverandre? Høres en cymbal ut som en cymbal med alle stygge forvrengninger og overtoner? Gjengir anlegget alle betoninger likt i forhold til master? Følger anlegget alle bevegelsene i et stort orkester?
    Det rytmiske: Får vi "fot"? "Svinger" det?
    Det dynamiske: Er det nok overskudd til å håndtere alle slag fra skarptrommer og kanoner? Hører man forskjell på pp og ppp?

V

vredensgnag

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Med fare for å bli enda mer off-topic: Det norske språket har heller ingen påfallende mangel på eksempler hvor betydningen endrer seg med tonefallet. Jeg nevner i fleng tenner. Det kan være noe man har i munnen, eller det kan være en lighter, eller noe man gjør. I sistnevnte tilfelle behøver man ikke engang å forandre tonefall. Man kan f.eks. tenne på kona, noe som også gir rom for fortolkninger ;D. Videre har man bønner, som man kan be, eller spise.
    Kan vi spise begge i dette bildet? Jeg aner en løsning på landbrukets problemer!

L

larkus

Gjest
    lars_erik skrev:
    larkus skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    Standarden på teknokratene er som vanlig enorm når de renner ut av argumenter ;D
    Omtrent på samme nivå som denne

lars_erik skrev:
    BT skrev:
    Gjør det selv da i stedet for å klage.
    +1
    mvh
    larkus

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    EHED skrev:
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    Bare en tanke som slo meg(ikke for å dumme ut noen, men av nysgjerrighet):

Jeg kjenner godt til absolutt gehør og er veldig imponert over folk som har det.
    Er selv trommis og har ikke absolutt gehør, men hører alt mulig av små rare lyder og er veldig retningsbestemt på lyder, til og med langt ned i bassen.
    Trommiser i korps og orkestre må veldig ofte tilpasse seg alle andre musikere både når det gjelder styrke og rytme.
    Andre musikere som blåsere og strykere må tilpasse seg tonalt, da det ellers blir surt å høre på.

Hva er det så vi lytter etter når vi hører på musikk?

Det tonale: Blir det surt hvis anlegget spiller for mørkt eller for lyst? Høres det rart ut når bassen trøkker bare på visse toner?
    Det tekniske: Blir instrumentene skilt fra hverandre? Høres en cymbal ut som en cymbal med alle stygge forvrengninger og overtoner? Gjengir anlegget alle betoninger likt i forhold til master? Følger anlegget alle bevegelsene i et stort orkester?
    Det rytmiske: Får vi "fot"? "Svinger" det?
    Det dynamiske: Er det nok overskudd til å håndtere alle slag fra skarptrommer og kanoner? Hører man forskjell på pp og ppp?
    Godt og tankevekkende innlegg det her...Hva hører vi egentlig etter ? Ærlige svar kan muligens gi svar på ulike prioriteringer også... :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorvidt det hjelper eller ikke med godt gehør for å høre forskjeller i lydkvalitet fra et stereoanlegg er jeg usikker på, men det er ganske sikkert at en trent/utdannet musiker med denne egenskapen har gode forutsetninger for å inneha denne egenskapen også. Det høres i alle fall ganske logisk ut for meg.

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    lars_erik skrev:
    Jeg og mange med meg hører forkjell, uansett hva du og andre måtte mene om den saken!

End of story.
    OK. Du hører forskjell. Men hvordan vet du at det du hører ikke er påvirket av placebo?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:

End of story.
    OK. Du hører forskjell. Men hvordan vet du at det du hører ikke er påvirket av placebo?
    Ja hvordan vet du det...? ;D

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Sweet kabelsett du har der Kule-Trygve! Dersom disse karene klarer å overbevise deg om at de bare er placebo så skal du få lov til å deponere dem hos meg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    FatmanFlump skrev:
    Sweet kabelsett du har der Kule-Trygve! Dersom disse karene klarer å overbevise deg om at de bare er placebo så skal du få lov til å deponere dem hos meg.
    Herlig ;D ;D

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    Kule-Trygve skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:

End of story.
    Mitt poeng og spørsmål til dere som er skråsikre på at dere hører forskjell på kabler er: Blir dere ikke litt i tvil om at det dere hører er riktig når ingen (?) andre klarer å høre disse forskjellene ved "blind" lytting?

Er dere "immune" mot placebo eller bruker dere andre metoder for å eliminere bias?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    loFi skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:

End of story.
    Mitt poeng og spørsmål til dere som er skråsikre på at dere hører forskjell på kabler er: Blir dere ikke litt i tvil om at det dere hører er riktig når ingen (?) andre klarer å høre disse forskjellene ved "blind" lytting?

Er dere "immune" mot placebo eller bruker dere andre metoder for å eliminere bias?
    Ingen?
    8)
    Jeg er såpass trygg på meg selv, min erfaring innen dette feltet og mine ører at; nei, jeg er ikke i tvil.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    loFi skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:

End of story.

Forskjeller innrømmer de fleste at de hører... Spørsmålet er hva den forskjellen er verdt for deg? Og da tenker jeg ikke i kroner og øre, men om en gidder å styre med marginale forskjeller, for noen, mens for andre er det nettopp i de små marginene magien ligger..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    HCS skrev:
    loFi skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:

End of story.

Forskjeller innrømmer de fleste at de hører... Spørsmålet er hva den forskjellen er verdt for deg? Og da tenker jeg ikke i kroner og øre, men om en gidder å styre med marginale forskjeller, for noen, mens for andre er det nettopp i de små marginene magien ligger..
    Mye enig med deg. Men det er slett ikke alltid det er bare "små marginer".
    Men uansett marginer, det er en del av helheten og er med på og skaper magien :D

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    loFi skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:

End of story.

Tror nok det hjelper å ha trente ører, men det tror jeg de fleste i "målemafiaen" har, problemet er vel mer at man hører forskjell men er i prinsippet veldig mot at kabler skal ha allverden å si. Det er jo for j@vli at det skal koste titusener for litt kobberhyssing, men er det slik det er så er det slik det er. Jeg ble oppriktig forbannet da jeg fant ut hva gode kabler gjorde med anlegget, men det hjalp jo ikke.

U

utgatt60135

Gjest
    loFi skrev:
    Ja, jeg var ikke helt sikker på om det jeg hørte var helt korrekt så derfor testet jeg blindt. Resultatatet var et det jeg hørte var korrekt.

S

Slubbert

Gjest
    27 stykker som kvalifiserer til Randi-millionen her, ikke verst.

Phonic

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    4
    Hvorfor låter ett anlegg bedre en ett annent? Der er så enkelt folkens. Svar på det så får dere svar på hele tråden her.

Og han som kommer og sier att alle anlegg låter likt får buksevann av vaktmesteren.

Mellom den vibrerende strengen i innspillingsstudio og mine ører hjemme i stuen, skjer det mye rart, og allt påvirker lyden i en eller annen rettning. Hvis du ikke tror det er sant, så ville all musikk høres ut som du var i studio, ved siden av artisten som spiller, og det kan vi alle være enige om at det ikke er (før du begyner å bruke sykt mye penger på anlegget ditt).

Som gitarist så har jeg bruk mye tid på kabler, tweeks, forsterkere og høytalerelementer, og ikke minst gitarer og strenger. Allt påvirker det du som lytter hører. Mine likesinnede i bransjen kommenterer ofte at min lydsignatur (på gitar riggen) nå er åpen og kommer godt gjennom lydbildet til resten av musikerne som spiller sammen med meg. Samme når du kommer hjem til meg å lytter på musikk eller ser på tv, det låter bra, fordi jeg har brukt mye tid, og ikke fullt så mye penger på å finne de komponenter som jeg syns låter bra.

Når venninene til kona (uoppfordret folkens) kommentere at det låter så bra hjemme hos oss, så er det en grunn til det.

Placebo my ass, det er mye tid og testing som ligger bak.

Om jeg klarer en blind test eller ikke er ikke det som er avgjørende. Det er helheten i det anlegget du setter sammen som teller, og alle komponenter teller, lydkilde, forsterker, kabler og høytalere. Så kan vi ta akkustiske tiltak i lytterommet på en annen tråd :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn