Spørsmålet er vel hvorfor vi hører forskjell?
Om det ikke er forventningsbias/plasebo så burde det jo være mulig å forklare.
Om forskjellige strømkabler gir forskjellige signaturer så tenker jeg att det må finnes en grunn. Har lederkvalitet noe å si?
Har det noe å si om lederne er tvunnet eller flettet eller rette? Og hvorfor. Og når foretrekkes den ene fremfor de andre?
Og hvordan kan dette gjøre utslag når alle apparater har egen strømforsyning som teoretisk og i praksis eliminerer dette problemet med støy?
Har prøvd mange forskjellige strømkabler selv. Jeg opplever opptil det jeg mener er kan beskrives som stor forskjell. Ihvertfall for en som er audiophile [emoji56].
Jeg kan kun støtte meg til plasebo forventningsbias teorier da jeg kommer til kort med vitenskapelig fakta.
Vitenskapelig forklaring/fakta..
I min verden har disse betydelig større faglig tyngde enn noen her på hfs
INTERHARMONICS IN POWER SYSTEMS
IEEE Interharmonic Task Force, Cigré 36.05/CIRED 2 CC02
Voltage Quality Working Group
http://grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf
The interface betweenelectronic equipment and the AC power system is the DC powersupply comprising rectifiers, a capacitor and a regulator. Thepresence of the rectifiers ensures that only the AC voltage peakscharge the capacitor voltage. Since, from one cycle to another,these peaks always reach the same amplitude, the regulatorcorrects the fluctuations at the capacitor terminals.The addition of harmonics to the supply signal does not affectthe fluctuation because these harmonics are synchronized withthe fundamental of the power system. However, interharmonics,which are not synchronized, do affect the peak amplitude of theAC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of thecapacitor varies from one cycle to another, resulting in anincrease in the fluctuation upstream of the regulator and, sincethis fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.
Eks fra artikkel
Figure 6 for the case of interharmonic voltage
distortion of 0.2% of the fundamental voltage.
As shown in the figure, at interharmonic frequencies higher than
twice the power frequency,
Og hos meg så det slik ut målt rett i stikk,en fryktelig rippel..+ andre støykomonenter.
Og via nettfilter,EC nettkabel og Noratel støydempingstrafo,
noe som gav en tydelig forsterkning av støykomponenter,
Ulveco støydempingstrafo med og uten kondensatoren
Med
Uten,støyforsterkningen blir mindre
Og siden dette ikke er noe annet enn spenninger med andre frekvenser enn grunnfrekvensen,50Hz
vil disse - i flertall da de finnes ett mylder av de,både harmoniske og interharmoniske som er
støyfrekvenser som ligger mellom de harmoniske,100Hz,150Hz,200Hz også oppover til MHz område,
vil det være LCR verdiene som påvirker disse frekvensene,som kan variere fra sted til sted,
og fra en installasjon til en annen.Den største impedansen ligger mellom stikkontakt og hovedsikring.
Derfor vil elektronikken reagere på disse forandringene som nettfiltre (EMC filtre) og kabler
vil forårsake.
Hos noen vil forandring av LCR verdiene gi null påvirkning,hos andre en positiv påvirkning,
og som hos meg og andre som her,
https://www.hifisentralen.no/forume...ennenstuhl-tweak-som-funker-til-kr-229-a.html en negativ påvirkning.
Her er noe av stereoens harmoniske bidrag til slike strømmer under bruk.
Noe utgående,noe inngående/påtrykt fra nettet og forsterket pga C verdien fra nettfilter/kabler
Så derfor er Electrocompaniet sin nettkabel ute (gitt vekk),likeså LMC fat og Supra nettkablene.
Sitter nå med lakrissnorene til preamp / DAC og en DH lab til poweramp,
pga LAVERE KAPASITANS (C verdi) enn alle de andre kablene,noe som helt tydelig
høres,og kunne måles med en Hioki transient recorder.
Mindre forsterkning av støykomponent med lakrissnorer.