Blir det bedre lyd i forsterkeren med ny strømkabel.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.209
    Antall liker
    3.383
    WayAhead, jeg lånte engang for mange år siden en skille-trafo af selveste Steen Åge Duelund, og jeg synes der fjernede dynamikken dengang.
    Jeg havde en 4000 W skille trafo engang. Købt købt brugt for 300 kr. Ca 35 år siden. Syntes ikke rigtigt den.gjorde noget positivt. Men anlægget var vist bare lidt mere end entry level. Hvorfor skille når det allerede skilt 2 gange på vej fra kraftværket?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Forstår ikke at ikke flere har fokus på strømkablene i veggen fra sikringsskapet til kontakten der hi-fi anlegget står.
    Selv trodde jeg ikke på noen forbedring, ved oppgradering av dette, til tykkere kabler i veggen og på 16 Ampere sikring.
    Forskjellen på min amper (tilsammen 4 kW trafoer) var TYDELIG hørbart BEDRE i bassen, videre oppover i frekvens testet jeg ikke ut.

    Selv har jeg også tro på skjermet inntakskabel, med gode forbindelser (kontakter), men ikke til astronomiske summer...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    WayAhead, jeg lånte engang for mange år siden en skille-trafo af selveste Steen Åge Duelund, og jeg synes der fjernede dynamikken dengang.
    Jeg havde en 4000 W skille trafo engang. Købt købt brugt for 300 kr. Ca 35 år siden. Syntes ikke rigtigt den.gjorde noget positivt. Men anlægget var vist bare lidt mere end entry level. Hvorfor skille når det allerede skilt 2 gange på vej fra kraftværket?
    1ø trafo fra 400 volt -> 230 volt?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.209
    Antall liker
    3.383
    WayAhead, jeg lånte engang for mange år siden en skille-trafo af selveste Steen Åge Duelund, og jeg synes der fjernede dynamikken dengang.
    Jeg havde en 4000 W skille trafo engang. Købt købt brugt for 300 kr. Ca 35 år siden. Syntes ikke rigtigt den.gjorde noget positivt. Men anlægget var vist bare lidt mere end entry level. Hvorfor skille når det allerede skilt 2 gange på vej fra kraftværket?
    1ø trafo fra 400 volt -> 230 volt?
    Der er da transformator station på kraftværket også. Desuden i ens apparater.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    WayAhead, jeg lånte engang for mange år siden en skille-trafo af selveste Steen Åge Duelund, og jeg synes der fjernede dynamikken dengang.
    Jeg havde en 4000 W skille trafo engang. Købt købt brugt for 300 kr. Ca 35 år siden. Syntes ikke rigtigt den.gjorde noget positivt. Men anlægget var vist bare lidt mere end entry level. Hvorfor skille når det allerede skilt 2 gange på vej fra kraftværket?

    Dere har TN nett,fullt med støy av ymse slag.
    Skilletrafo og skilletrafo..eller støydempingstrafo?

    https://senorc.no/?p=226


    Forside*:::*NORATEL - When PERFORMANCE matters*

    ISOLER/SKILLETRAFO ?

    Produkter*:::*NORATEL - When PERFORMANCE matters*


    Eller STØYDEMPINGSTRAFO?

    http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/Transient-suppresion/no/LFisoNO.pdf

    Type LF-ISO
    1-fase spesialkonstruerte isolertransformatorer med
    høy transientdemping og lavt lydnivå.
    Konstruert i henhold til EN61558-2-19.
    LF-ISO har elektrostatiske skjermer og utgangsfilter som sørger for svært gode dempingsegenskaper
    mot transienter og forstyrrelser på el-nettet. Innebygget automatsikring som beskytter mot overbelastning. Dobbeltisolert og plastkapslet.
    Enkel installasjon.
    Bruksområder:
    Velegnet til apparater som trenger
    beskyttelse mot transienter
    og forstyrrelser på el-nett.
    Eksempel: PC’er, telefonsentraler,
    kassaapparater og musikkanlegg


    IT-Balansert eller TN nett,velg

    iso (2).jpg



    Ett mer bevist valg av trafotype til elektronikken,spesielt for kilde og preamp.
    Ringkjerne bør ikke alltid være førstevalget.

    Innlegg #862,
    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-44.html

    spesielt denne linken som også omtaler Plitrons "Balanced power".

    https://www.powerelectronics.com/content/power-transformer-attenuates-harmonics


    Og hvilke harmoniske frekvenser kanseleres ut ut i ett IT nett,"balanced power"?


    https://docplayer.me/6305805-Dimens...itt-i-anlegg-med-overharmoniske-strommer.html


    Avsnitt 41

    Det man spesielt kan legge merke til, er at 3., 9., 15., 21., 27., 33., 39 og 45. harmoniske er tilnærmet kansellert.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    En fejl mange gør, er ikke at få strøm til at være optimalt.
    Det fikser jo ikke en kabel.
    Jeg skrev: En fejl mange gør, er ikke at få strømmen optimal. Her tænkte jeg ikke specifikt på det enkelte strømkabel, men mere generealt.

    Jeg har den opfattelse, at hvis man ikke har sine strømveje optimalt, kan man ikke vurdere sit hi-fi anlæg ordentligt. Nu er det blevet forklaret, at der er stor forskel på norsk og dansk strøm under optimale forhold. Norsk er bedst, og derfor skulle det betyde mindre med strømkabler forstår jeg. Men jeg husker en nordmand, der gjorde meget ud af strømvejene indtil sit hus. Han brugte kæmpe Krell forstærkere, og han fik gravet op ud til vejen, og lagt kraftigere kabler. Vigtigt er det med at have en lav modstand, som ymir så godt skriver om.

    Efter danske forhold er det vigtigt, efter min mening, med en kraftigt separat EL-gruppe. Brugen af 2.5 kvadrat installationskabel til den separate EL-gruppe er lydmæssigt at foretrække. Meget tyder umiddelbart på, at det også billedmæssigt forholder sig således. Endnu bedre vil det være med 2x2,5 kvadrat til fasen og 2x2,5 kvadrat til nul og 2,5 kvadrat til jord, som jeg har. Måske er 4 kvadrat bedre end 2x2,5. 6 kvadrat nok endnu bedre. En skærm på fordelingskablet vil ikke være en fordel, da det bremser strømmen.

    Sikringsholderen i skabet har formodentligt en lydmæssig betydning. Jeg ved sikringerne har. Her kunne jeg godt en dag skifte til en bedre slags måske en AHP - KM4Gi - ø14 sikring.

    Vægkontakten har formodentlig også noget at sige. Jeg bruger Fuga uden afbryder, der på tage 13 ampere. Jeg kunne godt tænke mig at udskifte til Furutech kontakter, hvis de er lovlige.

    Kablet fra vægkontakten har hos mig betydning. Tydelig hørbart.

    Fordeler boksen lyder forskelligt. jeg har prøvet en del forskellige og alle lyder forskelligt. Af dem jeg har lyttet.. til, foretrækker jeg den franske Vibex.

    k_VIBEX_ONE_7.jpg


    Jeg har to Vibex, og de lyder forskelligt. Mærkeligt nok har den ikke stjernekobling, som mange foretrækker. Men den lyder altså bedst. Så er der strømkablet fra fordeler boksen og til apparatet. Alle strømkabler lyder forskelligt. Længden har også noget at sige. Så få samlinger som muligt. Jeg er meget glad for AudioQuest strømkabel.


    Bambado, mange ting har noget at sige, og et kabel kan ikke klare alt... Dårlig akustik, dårlig placering af højttaler, dårligt musikanlæg, vil være alt for store krav at stille til et kabel; men er disse ting i orden, som vi må forvente, giver det rette strømkabel meget i Danmark. :D
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har fundet frem, hvad jeg skrev i 2006, kort tid efter, at jeg fik sat ny gruppe op. Som man nok kan forstå, er der meget at hente under danske forhold.

    "Hej

    Nu har jeg haft mere tid til at lytte til min nye strømgruppe.

    Der blev som nævnt i anden gruppe, sat nye gruppe op til 16 amp. sikring. Tæt ved indgangen udefra (strømmæssigt). Trukket nye strømkabler over loftet med 5 kvt. til fase og 5 kvt. til nul desuden 2,5 kvt. til jord. Der blev trukket 2 sæt kabler fra samme gruppe, så jeg har to strømudtag, som var Fuga kontakter uden afbryder, fordi de er godkendt til mere strøm end
    dem med afbryder på. Derfra går strømmen til en af de første Duelund strømspoler med
    Stjernekobling og 4 udtag. De tre med strømspole.

    Bagefter skulle der lyttes om det var i småtingsafdelingen eller vi snakkede om procenter!

    Elektrikeren der selv var musiker og spillede på en basguitar med H streng, hvilket betyder at den
    går dybt ned i frekvens, skulle også lige lytte med. Så efter et kort lyt med den ”gamle strøm”, blev
    der skiftet til den nye strømgruppe. Det var med det samme hørbart, at rummet blev større i bredde,
    højden og dybden. Og Marantz kunne alligevel godt spille bas. Jeg er forbløffet over, hvor dybt
    den går ned i frekvens med kraft. Det er trods alt kun en 100 wat i 8 ohm. 150 watt i 4 ohm. Den er dyb og ren, simpelthen utroligt hvad det kan gøre.

    Og så stilheden imellem tonerne er ganske befriende. En herlig fornemmelse at høre tonerne klinge
    helt ud, hvis de får lov af teknikeren.

    Rummet var blevet større med større afstand imellem de udøvende musikere. Rummet er bredere,
    dybere og højere.

    Det dynamiske aspekt er blevet større. Der var meget stille og meget tryk på forkanterne i
    musikken. Diskanten er bedre. Mere klar og ren.

    Der er kommet flere detaljer i musikken. Myriader af lyd og det virker bare rigtigt.

    Kort og godt! Det er et meget billigt tweak at gøre. Det ville have kostet rigtigt meget hvis disse
    forbedringer skulle nås på anden vis. Så jeg er glad for, at jeg prøvede og til jer. Det kan varmt
    anbefales.

    Men når nu der var en musiker med på en lytter, skulle der lige findes en cd frem med dyb bas på.
    Jeg havde en med Paula Cole, ”This Fire”, med en dyb basguitar. Elektrikeren kunne straks
    genkende H strengen. Herligt.

    Alt dette her er lyttet med en 10 amp. sikring.

    Det er interessant, hvorfor det giver en forbedring. Skyldes det at der ikke er halogenlamper,
    computere eller andet på linien? Skyldes det de tykkere kabler der erstatter de tyndere 1,5 kvt. fra
    vores installation fra 1997, der er nok til en 10 amp. sikring? Hvor ofte har man ikke hørt, at det er
    godt nok!

    Og hvad med strømmen efter trafoen? Skal de kabler ikke også være kraftigere og helt frem til bas
    enhederne, som Raider Soulhaug, (RS) tit har postuleret? Men spoler er tit kun med 0,7 tråd!

    Jeg bruger Duelund strømkabler på 2,5 meters længde, hvilket skulle få elektronerne til at til ro til
    deres egen svingninger jf. deres temmelig langsomme hastighed i forhold til strømpulsen. 2,5 meter lyder bedre end 1 meter. Jeg bruger også Duelund strømspoler, så faktisk syntes jeg, at det var spændende, om hvor meget det gav, men her er der ingen tvivl. Så det er muligt at lytte tilbage længere end 2,5 meter. Når man spidser ørerne, er det også muligt at høre, at der er forskel på en 10, 13 eller 16 amp. sikring. Der bliver åbnet lidt mere op i bunden.

    Og det er jo ganske nemt, at skifte tilbage til den gamle stikkontakt igen, hvilket altid er godt med modifikationer.

    Vi bruger mange penge på vores hi-fi, som der blev nævnt i indledningen. Hvis man ikke gør noget ved strømmen, så den er så optimal som muligt, så snyder man sig selv for megen vellyd, da man ikke kan få det ud af apparaterne som man har betalt for. Dynamik og kraft kræver nok masser af ordentlig strøm til rådighed!

    Det er også vigtigt, at man efter stikkontakten har ordentlige forhold så som adskilte kabler dvs.
    signal, højttalerkabler og strømkabler skal holdes adskilt. Der bruges ikke tynde strømkabler og
    billige plastik fordeler bokse. Det betyder noget alt sammen. Jeg har selv lyttet på net stik i bakelit frem for standard i plastik, og den ændring fik mig ind på tweakernes vej. For når så lidt kan give bedre rum og mere hul igennem, hvad så med resten!

    Med venlig hilsen
    Sven Palvig
    "
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.209
    Antall liker
    3.383
    Jeg troede ikke du brugte Duelund Strømspoler mere Sven? Hvor bruger du dem?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mitt forslag er i tråd med internasjonalt anvendte løsninger for kritiske lab, måle, data - og - hifiløsninger der det stilles ekstraordinære krav.

    Hvorvidt man skal benytte sekundær jording eller ikke er systemavhengig og man kan gjerne prøve begge deler. Har man et støypinnsvin i samlingen er det nok fordelaktig å benytte en trafo med den type sekundærjord (midtpunkt) som ymir har vist over. Det andre rallet trenger man ikke.

    Monteres det en 400/230v trafo foran x/FIen vil det være fordelaktig å fjerne all Raptus von Rupp rallemikk (div strømkabler, strømfordelere) og erstatte disse med ordentlige apparatkabler med bra tverrsnitt som et nøytralt startpunkt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Mitt forslag er i tråd med internasjonalt anvendte løsninger for kritiske lab, måle, data - og - hifiløsninger der det stilles ekstraordinære krav.

    Hvorvidt man skal benytte sekundær jording eller ikke er systemavhengig og man kan gjerne prøve begge deler. Har man et støypinnsvin i samlingen er det nok fordelaktig å benytte en trafo med den type sekundærjord (midtpunkt) som ymir har vist over. Det andre rallet trenger man ikke.

    Monteres det en 400/230v trafo foran x/FIen vil det være fordelaktig å fjerne all Raptus von Rupp rallemikk (div strømkabler, strømfordelere) og erstatte disse med ordentlige apparatkabler med bra tverrsnitt som et nøytralt startpunkt.
    Og hvordan vil du håndtere saken når støyen fosser tvers igjennom en slik støydempingstrafo som de fra Noratel?
    Elektronikken bruker medfølgende kabel.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har jeg nevnt støydempingstrafo eller Noratel?
    "er det nok fordelaktig å benytte en trafo med den type sekundærjord (midtpunkt) som ymir har vist over."
    Sekundærviklingen med midtuttak er ikke bundet mot hverken støydempingstrafo eller Noratel, det kun et elektroteknisk prinsipp, vel kjent sådan.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Har jeg nevnt støydempingstrafo eller Noratel?
    "er det nok fordelaktig å benytte en trafo med den type sekundærjord (midtpunkt) som ymir har vist over."
    Sekundærviklingen med midtuttak er ikke bundet mot hverken støydempingstrafo eller Noratel, det kun et elektroteknisk prinsipp, vel kjent sådan.
    Vel,uansett,hvordan vil du håndtere en sak der støyen renner tvers igjennom,det er hovedpoenget her.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har jeg nevnt støydempingstrafo eller Noratel?
    "er det nok fordelaktig å benytte en trafo med den type sekundærjord (midtpunkt) som ymir har vist over."
    Sekundærviklingen med midtuttak er ikke bundet mot hverken støydempingstrafo eller Noratel, det kun et elektroteknisk prinsipp, vel kjent sådan.
    Vel,uansett,hvordan vil du håndtere en sak der støyen renner tvers igjennom,det er hovedpoenget her.
    Denne kommentaren bare viser at du overhode ikke har noen erfaring, kompetanse eller kunnskap rundt dette så da lar vi det bare ligge der.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Sekundærviklingen med midtuttak er ikke bundet mot hverken støydempingstrafo eller Noratel, det kun et elektroteknisk prinsipp, vel kjent sådan.
    Vel,uansett,hvordan vil du håndtere en sak der støyen renner tvers igjennom,det er hovedpoenget her.
    Denne kommentaren bare viser at du overhode ikke har noen erfaring, kompetanse eller kunnskap rundt dette så da lar vi det bare ligge der.
    Vel,det var du som anbefalte trafo med midtpunkt,får så å påstå at det hadde du ikke gjort.
    Slik trafo har jeg benyttet,og fremdeles fosser støyen tvers i igjennom.

    Siden du tydeligvis mener du har både erfaring,kompetanse og kunnskapen som skal til for å løse et slikt problem.
    Da bør du vise deg voksen nok til en slik oppgave. og ikke feige ut.Det er vil være en del som venter på løsningen.
    Er jo mange har på sentralen som ha handler "tulle remedier" fra Isotek,PS Audio,NordOst etc.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.914
    Antall liker
    5.917
    Torget vurderinger
    2
    Selve diskusjonen er en ting, men vær så snill og unngå personangrep.

    Mvh
    Høvdingen
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Er jo mange har på sentralen som ha handler "tulle remedier" fra Isotek,PS Audio,NordOst etc.
    Litt spesielt å kalle regeneratorer for ‘tulle remedier’.
    Nå har PS Audio både kabler og nettfiltre i tillegg til regeneratorer.
    Slik jeg forstår enkelte så er slike produkter "tulle produkter",da det bare er å kjøpe elektronikk
    som ikke er feilkonstruert og dermed upåvirkelig av tilstanden på varen som kommer ut av stikkontakten.
    Overpriset er de også,en får jo Schaffner og andre industrifabrikat for småpenger,hundrelappen eller deromkring.:rolleyes:

    Hadde jo vert til hjelp for lommeboken å slippe unna støyproblemer dersom det finnes løsninger som
    fungerer og i tillegg er betalbart for menigmann.Har liksom ikke kommet helt i mål her med de løsningene
    jeg har forsøkt,men jobber med saken.
    Kan jo håpe det er noen med en løsning her for de mindre bemidlet,på mange områder.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    726
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er jo mange har på sentralen som ha handler "tulle remedier" fra Isotek,PS Audio,NordOst etc.
    Litt spesielt å kalle regeneratorer for ‘tulle remedier’.
    Nå har PS Audio både kabler og nettfiltre i tillegg til regeneratorer.
    Slik jeg forstår enkelte så er slike produkter "tulle produkter",da det bare er å kjøpe elektronikk
    som ikke er feilkonstruert og dermed upåvirkelig av tilstanden på varen som kommer ut av stikkontakten.
    Overpriset er de også,en får jo Schaffner og andre industrifabrikat for småpenger,hundrelappen eller deromkring.:rolleyes:

    Hadde jo vert til hjelp for lommeboken å slippe unna støyproblemer dersom det finnes løsninger som
    fungerer og i tillegg er betalbart for menigmann.Har liksom ikke kommet helt i mål her med de løsningene
    jeg har forsøkt,men jobber med saken.
    Kan jo håpe det er noen med en løsning her for de mindre bemidlet,på mange områder.
    Samtlige forsterkere jeg har eid er feilkonstruert fordi de er ikke upåvirkelige av tilstanden på varen imellom strømkontakt og forsterker: Simaudio ace, sugden a21, Densen B110, B130, B175, YBA, Creek 5350, Roksan og Arcam A90 og Krell m.m
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Er jo mange har på sentralen som ha handler "tulle remedier" fra Isotek,PS Audio,NordOst etc.
    Litt spesielt å kalle regeneratorer for ‘tulle remedier’.
    Nå har PS Audio både kabler og nettfiltre i tillegg til regeneratorer.
    Slik jeg forstår enkelte så er slike produkter "tulle produkter",da det bare er å kjøpe elektronikk
    som ikke er feilkonstruert og dermed upåvirkelig av tilstanden på varen som kommer ut av stikkontakten.
    Overpriset er de også,en får jo Schaffner og andre industrifabrikat for småpenger,hundrelappen eller deromkring.:rolleyes:

    Hadde jo vert til hjelp for lommeboken å slippe unna støyproblemer dersom det finnes løsninger som
    fungerer og i tillegg er betalbart for menigmann.Har liksom ikke kommet helt i mål her med de løsningene
    jeg har forsøkt,men jobber med saken.
    Kan jo håpe det er noen med en løsning her for de mindre bemidlet,på mange områder.
    Nu har jeg mange forstærkere der er bygget af Drossel, 6 styk, og jeg mener bestemt ikke, at de på nogen måde er fejlkonstrueret. De er konstrueret til at give en god lyd med kraft. De er ikke konstrueret til at rense strømmen....

    Jeg har også en del Densen forstærkere. Tre styk B-340 og en enkelt B-310 Limited Edition.

    Påvirker strømmen. Ja da, og når jeg skifter strømkabel, giver det en anden lyd. Skal det forbedres. Ja. Men jeg har altid god lyd.
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    81
    Antall liker
    25
    Hei, kjøpte noen brukte strømkabler som mest sannsynlig er hjemmelagd. Ser meget bra ut, og har furutech f1-11g koblinger. Men er det noe fare visst arbeidet er dårlig utført? Eller er det bare å plugge i så enten virker det eller ikkje? Ønsker ikkje å ødelegge noe utsyr:p Burde kanskje åpnet koblingene å sjekket? Men har ikkje bygget strømkabler selv, men er vel kanskje berre å sjekke at ledningene går likt i begge ender?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.089
    Antall liker
    36.500
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest opplagte er om en løs kobbertråd fra den ene lederen ligger slik at den kortslutter til motsatt leder eller jord. I det første tilfellet ryker sikringen, i det andre går jordfeilbryteren hvis du har en slik på kursen.

    Den større risikoen er om skruene som holder lederne til kontaktstykkene ikke er skrudd til med riktig moment. I verste fall kan det føre til varmgang og brann. Det er kanskje ikke så stor sjanse for det i en ledning som bare brukes av og til, men verre hvis det er konstant belastning som til en varmeovn.

    Jeg vet ikke helt hva du mener med at «lederne ligger likt». IEC-kontakten i apparatenden har en definert polaritet, men Schuko-kontakten i den andre enden har det ikke. Dessuten har de fleste i Norge IT-nett hvor begge faser er «live» med en konstant faseforskjell. Ledningene inni er formodentlig brune og blå, men det betyr ikke at den ene er «live» og den andre «neutral». Begge er «live».

    Jeg ville først sjekket med et multimeter uten å åpne kabelen: Er det kontakt der det skal være? Er motstanden fra den ene enden til den andre tilnærmet lik null? Er det kontakt der det ikke skal være, enten en kortslutning mellom fasene eller fra en fase til jord? Hvis det ser OK ut ville jeg koblet den til. Hvis sikringen eller jordfeilbryteren går har du oversett noe i den første testen. Så ville jeg kjent på kontaktene etter noen timers bruk. Hvis de kjennes varme er noe seriøst feil. I så fall ville jeg tatt den ut, åpnet den, sjekket polskruene og dratt dem til passe hardt.

    Generelt: Strømkabler fører strømmer og spenninger som kan medføre brann eller dødsfall. Man tukler ikke inni slike hvis man ikke vet hva man gjør. Dessuten bør man være klar over at man overtar ansvaret selv. Hvis det går galt vil ikke forsikringsselskapet være spesielt blide, og de har ingen andre enn deg å sende regresskravet til. Hvis man er innforstått med det er det bare å dure på.
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    81
    Antall liker
    25
    Det mest opplagte er om en løs kobbertråd fra den ene lederen ligger slik at den kortslutter til motsatt leder eller jord. I det første tilfellet ryker sikringen, i det andre går jordfeilbryteren hvis du har en slik på kursen.

    Den større risikoen er om skruene som holder lederne til kontaktstykkene ikke er skrudd til med riktig moment. I verste fall kan det føre til varmgang og brann. Det er kanskje ikke så stor sjanse for det i en ledning som bare brukes av og til, men verre hvis det er konstant belastning som til en varmeovn.

    Jeg vet ikke helt hva du mener med at «lederne ligger likt». IEC-kontakten i apparatenden har en definert polaritet, men Schuko-kontakten i den andre enden har det ikke. Dessuten har de fleste i Norge IT-nett hvor begge faser er «live» med en konstant faseforskjell. Ledningene inni er formodentlig brune og blå, men det betyr ikke at den ene er «live» og den andre «neutral». Begge er «live».

    Jeg ville først sjekket med et multimeter uten å åpne kabelen: Er det kontakt der det skal være? Er motstanden fra den ene enden til den andre tilnærmet lik null? Er det kontakt der det ikke skal være, enten en kortslutning mellom fasene eller fra en fase til jord? Hvis det ser OK ut ville jeg koblet den til. Hvis sikringen eller jordfeilbryteren går har du oversett noe i den første testen. Så ville jeg kjent på kontaktene etter noen timers bruk. Hvis de kjennes varme er noe seriøst feil. I så fall ville jeg tatt den ut, åpnet den, sjekket polskruene og dratt dem til passe hardt.

    Generelt: Strømkabler fører strømmer og spenninger som kan medføre brann eller dødsfall. Man tukler ikke inni slike hvis man ikke vet hva man gjør. Dessuten bør man være klar over at man overtar ansvaret selv. Hvis det går galt vil ikke forsikringsselskapet være spesielt blide, og de har ingen andre enn deg å sende regresskravet til. Hvis man er innforstått med det er det bare å dure på.
    Ok:). Får starte med multimeter:) så kan eg åpne pluggene å sjekke om det ser ok ut i tillegg.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    1.362
    Torget vurderinger
    1
    Send den inn til NEMKO.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.209
    Antall liker
    3.383
    Største problem med hjemmelavede kabler er at folk ikke har fået alle trådene i. Vil heller klippe lidt af dem af for å være sikker. De. Har jo kontakt med hverandre lige efter samlingen. Brug krympeflex for å sikre der ikke er løse tråde. Jeg har nogle kabler liggende fra en som ikke har gjort arbejdet ordentligt. Store gnister da han arbejdede med det. Altså klip heller nogle tråde af så du her sikker på alle kommer i terminalen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    1.362
    Torget vurderinger
    1
    Send den inn til NEMKO.
    Helt unødvendig
    Si ikke det, si ikke det. Det er jo snakk om en strømkabel til en forsterker(?) -nemlig selveste DEN delen av et anlegg som får et middelmådig anlegg til å låte som en million, etter sigende, nemlig DEN delen som får folk fra "njah... det låter litt døllt, innesluttet, nesten mono, elendig, nesten fraværende diskant, pløsete bass, dynamikkløst, hengekurve, låter som mp3!" til "ÅFYTTIRAKKER'N!! DETTE ER NOE HEEEEEELT ANNET. FY FANKÆRN SÅ INNI HEL***TE BRA LYD!!!".
    Man kimser ikke med kabler ass. :-D
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    916
    Send den inn til NEMKO.
    Helt unødvendig
    Si ikke det, si ikke det. Det er jo snakk om en strømkabel til en forsterker(?) -nemlig selveste DEN delen av et anlegg som får et middelmådig anlegg til å låte som en million, etter sigende, nemlig DEN delen som får folk fra "njah... det låter litt døllt, innesluttet, nesten mono, elendig, nesten fraværende diskant, pløsete bass, dynamikkløst, hengekurve, låter som mp3!" til "ÅFYTTIRAKKER'N!! DETTE ER NOE HEEEEEELT ANNET. FY FANKÆRN SÅ INNI HEL***TE BRA LYD!!!".
    Man kimser ikke med kabler ass. :-D
    Hadde jo vært fint om NEMKO kunne verifisere disse forskjellene samtidig da[emoji23].

    De bestlåtende strømkabler jeg har er laget av meg. Og jeg er totalt immun mot placebo.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har sett en del strømkabler og aldri sett en eneste som er merket med noe Nemko-godkjenning, så tror ingen produsenter må ha godkjenning fra Nemko selv om dette ofte dras frem i diskusjoner om DIY-kabler. Men enig i at det kan være greit å ta en kikk under "kontakthuset" for å se at ledere sitter godt fastskrudd og termineringen ser ordentlig ut.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    916
    Jeg har sett en del strømkabler og aldri sett en eneste som er merket med noe Nemko-godkjenning, så tror ingen produsenter må ha godkjenning fra Nemko selv om dette ofte dras frem i diskusjoner om DIY-kabler. Men enig i at det kan være greit å ta en kikk under "kontakthuset" for å se at ledere sitter godt fastskrudd og termineringen ser ordentlig ut.
    Det er vel egentlig ikke ett krav om hverken Nemko eller CE.
    Men man skal vel følge en standard.
    Å avisolere og feste kablene "riktig"er vel stikkord her. Bruke riktig tykkelse i forhold til strømtrekket osv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Største problem med hjemmelavede kabler er at folk ikke har fået alle trådene i. Vil heller klippe lidt af dem af for å være sikker. De. Har jo kontakt med hverandre lige efter samlingen. Brug krympeflex for å sikre der ikke er løse tråde. Jeg har nogle kabler liggende fra en som ikke har gjort arbejdet ordentligt. Store gnister da han arbejdede med det. Altså klip heller nogle tråde af så du her sikker på alle kommer i terminalen.
    Mye bedre å bruke endehylser som crimpes på med en egnet tang, enn å drive og klippe av tråder fordi man ikke klare å få knotet dem inn der de skal være. Syns man like godt kan la være og heller bruke ferdiglagde kabler hvis man ikke klarer å terminere dem skikkelig. Og særlig mer enn noe annet når det gjelder strømkabler, da leker man med andres liv og sikkerhet hvis man ikke gjør ting ordentlig.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn