Blu-ray-spiller med god lyd?

Knopfler

Medlem
Ble medlem
19.09.2013
Antall liker
1
Hei!

Har dere tips til en blu-ray-spiller som også spiller av CD med god kvalitet?
Er nyest alltid å foretrekke?

På forhånd takk!

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Hei!

På forhånd takk!
Dette lurer jeg også på, hadde vært deilig å slått sammen noen komponenter. Har lest litt om noen fra Oppo, de får jo en del skryt!

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Primare bd32 er helt fenomenal. Har direkte testet mot oppo og må si jeg har bd32 som klar favoritt. Du har også de større marantzene.

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Marantz UD7007 bruker jeg og er veldig fornøyd.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukar ein Oppo BDP 105 i D-utgåve. Du får visstnok endå betre lyd på dei dyrare versjonane av denne spelaren, men eg opplevde eit skikkeleg løft frå min gamle Marantz SACD-spelar på både SACD og CD. og det var slett ikkje dårleg i utgangspunktet. BDP 105 er kanskje litt distinkt, og er veldig kontrollert i mellomtonen, men det kan vere svært passande på moderne opptak. Dei eldre RCA-opptaka eg har mange av, er ikkje heilt på topp. Til gjengjeld er 2L blueray-innspelingane av musikk noko av det råaste dynamisk du kan tenkje deg.
Vidare fungerer BDP 105 som ein sveitsisk faldekniv, han kan brukast til nesten alt. Har samanlikna med nokre (rett nok rimelege) DAK-ar, og den innebygde held absolutt mål - må bruke ein del kroner om det skal verte betre, vil eg tru (no har eg ikkje høyrt så mange eg burde...). Eg køyrer inn strøymelyd frå PC og Sonos med betre resultat enn dei andre alternativa eg har prøvd.
Så har vi Darbee-bildefunksjonen, som gjer at du kan tyne ekstra mykje ut av videosignalet. (så her køyrer eg sjølvsagt inn TV-signalet frå parabolen)

Slik anlegget no er rigga, er berre to inngangar på forsterkaren i bruk; vinyl og Oppo. Veldig ryddig, og lydleg tilfredsstillande (etter mine behov, iallfall)

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
425
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Primare bd32 er helt fenomenal. Har direkte testet mot oppo og må si jeg har bd32 som klar favoritt. Du har også de større marantzene.
Samstemmer i dette. Primare er jo egentlig en Oppo-spiller men med den viktige forskjellen at Primare har en skikkelig strømforsyning i motsetning til Oppo's enklere og billigere løsning.
Primare har også forbedret både lydkretser og videokretser og for de som er i tvil om Primare er bedre enn Oppo anbefales en test av begge spillere.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Ville vært forsiktig med å handle en dyr blu-ray spiller nå da 4k standarden snart blir ferdig. Det finnes allerede prototyper på 4k spillere og lansering er planlagt i h2 2015. I løpet av 2016 så kan det fort bli som å sitte med en dyr DVD spiller 1-2 år etter at blu-ray kom på markedet.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.406
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Hva er budsjettet ditt? Det er enklere å gi råd hvis vi vet hvor mye du er villig til å bruke.

Kefen

Medlem
Ble medlem
29.01.2015
Antall liker
0
Sted
Trondheim
Hei!

På forhånd takk!
Dette lurer jeg også på, hadde vært deilig å slått sammen noen komponenter. Har lest litt om noen fra Oppo, de får jo en del skryt!

Hva med pioneer lx58 med 4K støtte? Den går jeg å tenker på iallfall

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.406
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Den pioneer-spilleren oppskalerer til 4k akkurat som Oppo, men ingen av dem spiller det nye formatet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ville vært forsiktig med å handle en dyr blu-ray spiller nå da 4k standarden snart blir ferdig. Det finnes allerede prototyper på 4k spillere og lansering er planlagt i h2 2015. I løpet av 2016 så kan det fort bli som å sitte med en dyr DVD spiller 1-2 år etter at blu-ray kom på markedet.
Takk for tipset. Det kan ha betydning for meg, om på en litt annen måte enn du kanskje tenkte? Regner med at det kommer en del Oppo 105 på bruktmarkedet når det skjer. Jeg er ikke mer seriøs på bildesiden enn at det er mer enn nok for meg i mange år framover. Jeg kommer uansett ikke til å bytte ut skjermen min (42" Panaplasma, full HD) før den slutter å virke, og hvis en Oppo er god på lyd....

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
????
Var ikke spørsmålet BluRay spiller med god lyd?
Denne er jo i klasse med resten av multispillerene til EC, og det er jo bare å se på specs og omtale av disse.
For kuriositetens skyld så har jeg eiet både EMP1 og (nå) EMP3 og har sammenlignet disse mot mye av det bedre der ute (feks. DCS, Emmlabs, Cary, Audiolense sin PC kilde, ol.).
Den oppskalerer til 4k og videodelen er Oppo 103.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
782
Torget vurderinger
4
Hei!

Ser Oppo er nevnt som kandidat her. Har selv et ok 2-kanals oppsett med brukbar projektor og 100" lerret i kjellerstue. Har hatt en Oppo 95 som jeg var godt fornøyd med. Flott lyd og godt bilde. Da anledningen bød seg, solgte jeg denne og kjøpte en 105 Audiocom Signature. Heldigvis er denne et hakk bedre enn 95 på alle måter. Den koster nå litt mer da. Dog er vi over i det landskapet der det meste dreier seg om hvor mye penger du vil bruke for å hente ut marginaler.

En vesentlig grunn for å velge 105 er som Arve nevner, allsidigheten. 105 har en rekke innganger som gjør den til den en høyt verdsatt sentral i anlegget. Apple-TV, Sonos og Altibox er koblet til 105. Den har to utganger: den ene går til tven, den andre til projektor. Kjører også Sonos parrelllelt via RCA til forsterker for å inngå forsinekelse når resten av huset fores med lyd fra Sonos samtidig. Fra 105 overføres lyd til forsterker via XLR. XLR var også en grunn til valget.

Teknikken utvikler seg heldigvis. Så en Sony-TV hos HIFKlubben for noen dager siden med 4K. Imponerende demofilm selvfølgelig. Skal vi vente på det neste som kommer, ja da blir vi vel gående å vente en stund til. Selv synes jeg nesehårene til Einar Lunde ble vel framtredende på 100" skjerm og Oppo 95 som kilde. Kviser, flass og plakk kan bli litt forstyrrende når innholdet i nyhetene burde våre det vesentlige.

Oppo gir deg god valuta for pengene. Solid og driftsikkert bygget er min erfaring.

Lykke til med valget!

mvh Oalv E

Knopfler

Medlem
Ble medlem
19.09.2013
Antall liker
1
Takk for masse bra innlegg!
Ble mye klokere enn jeg var. Tror en Oppo duger for mitt bruk.
Men skulle en dyrere lekkerbisken dukke opp på bruktbørsen kan jeg jo finne på å slå til. Det eneste som er sikkert er at de begge vil være avløst av nye og bedre spillere om kort tid.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har gått litt lei av Netflix, Viaplay osv og blitt litt hekta på både blu-ray og cd igjen. Siden prosessoren også er fullbalansert på XLR inngangene (til cd bruk) så valgte jeg å kjøpe Primare BD32.
Denne vil jo uansett være bedre enn billige 4K spillere og cd dør jo ikke ut de første åra heller.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.187
Torget vurderinger
1
Samstemmer i dette. Primare er jo egentlig en Oppo-spiller men med den viktige forskjellen at Primare har en skikkelig strømforsyning i motsetning til Oppo's enklere og billigere løsning.
Primare har også forbedret både lydkretser og videokretser og for de som er i tvil om Primare er bedre enn Oppo anbefales en test av begge spillere.
oppo har jo noen påkostede DACer fra ESS som skal være av de aller gjeveste som finnes. Har prøvd å lese litt om Primaren men denne har antakelig andre DACer enn Oppo? Noen som vet mer om dette? Begge får jo strålende omtaler så det kunne vært interessant med nærmere beskrivelse av forskjellene i lyden på disse. Synes at Primaren har vært langt flinkere med designet enn Oppo, men til gjengjeld er vel Oppo strået vassverket på bildesiden, antakelig. Primaren BD32 er forresten kommet i en mk2 utgave nå.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
oppo har jo noen påkostede DACer fra ESS som skal være av de aller gjeveste som finnes. Har prøvd å lese litt om Primaren men denne har antakelig andre DACer enn Oppo? Noen som vet mer om dette? Begge får jo strålende omtaler så det kunne vært interessant med nærmere beskrivelse av forskjellene i lyden på disse. Synes at Primaren har vært langt flinkere med designet enn Oppo, men til gjengjeld er vel Oppo strået vassverket på bildesiden, antakelig. Primaren BD32 er forresten kommet i en mk2 utgave nå.
Ikke så god greie på det. Men BD32 kan oppgraderes med Darbee på bildesiden også.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.406
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Den pioneer-spilleren oppskalerer til 4k akkurat som Oppo, men ingen av dem spiller det nye formatet.
Jeg har en Oppo 105 D og jeg kan ikke opskallere til 4K fra den. Det skal ske i Samsung 4K.
Jeg har også Oppo 105 D og den kan oppskalere til 4k. Sitat fra Oppo 105 hjemmeside :
"4K Up-scaling - Enhance the home theater experience with four times the resolution of Full HD 1080p by up-scaling all video sources to 4K (3840 x 2160) output resolution."

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.187
Torget vurderinger
1
Vil tro at BD32 i mk2 utgave er på høyde med Oppo på bildesiden ja. Tenkte mer på lydmessige forskjeller mellom Oppo og Primare. Oppo er angitt å være en tanke slank av flere anmeldere, Hifi-world har enn lengre artikkel om ESS-DACen som de mer eller mindre kårer til verdens beste, MEN om Oppo hadde valgt å bruke 'slow' innstillingen på filteret i stedet for 'fast' ville de fått en enda bedre lyd, med den ønskede fylden i lyden. Spilleren ville dog målt dårligere rent teknisk.

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
905
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Hvilken mulighet har du som eier av OPPO105 selv mulighet til å justere på dette filteret fra FAST til SLOW ?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.406
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Vil tro at BD32 i mk2 utgave er på høyde med Oppo på bildesiden ja. Tenkte mer på lydmessige forskjeller mellom Oppo og Primare. Oppo er angitt å være en tanke slank av flere anmeldere, Hifi-world har enn lengre artikkel om ESS-DACen som de mer eller mindre kårer til verdens beste, MEN om Oppo hadde valgt å bruke 'slow' innstillingen på filteret i stedet for 'fast' ville de fått en enda bedre lyd, med den ønskede fylden i lyden. Spilleren ville dog målt dårligere rent teknisk.
Hvis jeg først skal ha en trimmet utgave av Oppo så tror jeg Audiocom gjør en bedre jobb enn svenskene.
BDP-105D Audiocom Signature - Nobleman

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.821
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg slutter meg til anbefalingene av Oppo 105. Har en selv og bruker den daglig til både CD, SACD og BD Pure Audio. Har solgt den gamle AN DACen som ble stående ubrukt. Den har mye godlyd for pengene, meget nøytral, har god volumkontroll og hodetelefonutgang, fleksibel DAC med masse innganger og formater, nettverksspiller, trådløs, veldig god bildekvalitet.
Bare vær oppmerksom på at den er veldig langsom ved oppstart. Både når du slår den på og når du setter i en ny disk. Du bør ha god tid for å nyte den, rett og slett.

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Vil det ha noen betydning å koble en Nad C390 (m/dac) til f.eks en Oppo m/dac? Blir det bare smør på flesk, vil det lage krøll eller bli bedre?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.187
Torget vurderinger
1
Det er jo Oppo som har blitt stående som merket alt annet måles opp mot når det gjelder pris/ytelse for multispillere. Drivverket er nok ikke mer enn det må være, relativt langsomt og med mye plast. Det kan dog sikkert fungere godt i mange, mange år. Vi har vel alle vært storligen forbauset over holdbarheten til 500-kroners DVD-spillere mishandlet på barnerommet av familiens håpefulle.

For meg virker det litt uklart om hvorvidt dagens multispillere har samme potensiale til highend lyd som dedikerte CD- eller SACD-spillere. Multispillere lages ofte for masseproduksjon i stort antall, det betinger god mekanikk/elektronikk men ikke overdimensjonering a la Esoteric. Så er det enkelte som hevder at laseren som brukes til å lese Blurayplatene ikke er optimale for CD uansett, slik at en vil måtte gi slipp på noe med multispillere. Er dette riktig eller ikke? Har jo stusset over at ikke Esoteric, Luxman og Accuphase (for å nevne noen) har kommet med highend multispillere. Hvor mange rådyre CD og eller SACD-spillere selges det egentlig i verden i dag? Skulle tro at highend multispillere ville utvide markedet betraktelig nå når det virkelig kommer mye bra musikk/konsertopptak på Bluray. Marantz kom jo med et godt forsøk med UD9004 for noen år siden. Hadde de fulgt opp med en oppgradert versjon med nyere DACer, innganger og enkel men god preamp (analogt volumhjul!) kunne de solgt mye av den som en audiofil godbit for gærninger som oss.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
ps4 den ultimate underholdning maskin , når det kommer til blu ray filmer vanlig og 3d , den spiller utrolig på cder også. du kan se 4k gjennom den ja dere hørte riktig + spotify kommer til ps4 i mars nå , skal slå seg sammen med music unlimited :)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.821
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Selv om prisen har steget i det siste (ihvertfall i Norge) er Oppo 105D fortsatt en budsjett-spiller, og kan ikke forventes å konkurrere med det beste innen high end til mange ganger prisen. Vi som anbefaler 105D opererer i et helt annet pris-segment enn mange andre her, og må ikke tolkes som om vi (les : jeg) har sammenliknet.

Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.250
Sted
Siggerud
Iflg en test jeg så et eller annet sted kan Cambridge BD752 i all hovedsak det samme som OPPO 105, ( - balanserte utganger ) men låter faktisk bedre.
Her i Norge er Cambridgen betraktelig rimeligere enn OPPOen, så det virker som et fullgodt alternativ hvis man ikke skal svi av for mye penger på noe som kanskje
er utdatert om få år.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.821
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har en Cambridge BD751, i tillegg til Oppo 105D, og syns Oppo låter bedre. Smak og behag, eller bare innbilning kanskje.
Den er ihvertfall mer stabil i bruk, og gir inntrykk av bedre byggekvalitet.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland
Har også en Cambridge 751 som jeg kjøpte når den kom, den fikk jo strålende tester både her og der. Planen var å bruke den både til film og musikk, men måtte innse ganske raskt at den ikke innfridde forventningene som cd-spiller. Til film var den, og er fremdeles, god som gull til mitt bruk - jeg bruker de analoge multikanalsutgangent til lyden. Syns fortsatt det er en riktig god filmmaskin.
Men for virkelig god cd-lyd så måtte det en dedikert cd-spiller til for at jeg skulle bli fornøyd.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.406
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.406
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Har også en Cambridge 751 som jeg kjøpte når den kom, den fikk jo strålende tester både her og der. Planen var å bruke den både til film og musikk, men måtte innse ganske raskt at den ikke innfridde forventningene som cd-spiller. Til film var den, og er fremdeles, god som gull til mitt bruk - jeg bruker de analoge multikanalsutgangent til lyden. Syns fortsatt det er en riktig god filmmaskin.
Men for virkelig god cd-lyd så måtte det en dedikert cd-spiller til for at jeg skulle bli fornøyd.
Jeg har akkurat samme erfaring med Oppo 105D. Jeg testet lyden ved å spille samme plate samtidig på Oppo og på min gamle Audiolab 8000 CD-transport spilt gjennom Oppo`s DAC. Oppo la et slags slør over musikken i forhold til den dedikerte CD-transporten. Siden det her var utelukkende drivverket som var forskjellig konkluderer jeg med at et BD-drev ikke er optimalt for å gjengi CD.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.028
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.389
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Pioneer BDP-LX88 virker som en sterk kandidat i prisklasse 12 k.

Har selv ikke hørt denne , men kan tenke meg å sjekke den ut..............

bdp-lx88_construction_1140902l.jpg

Topp Bunn