kjetil200 skrev:
Jeg har tilfeldigvis sett dette før jeg valgte å poste et nytt inlegg, men jeg tenkte at det kanskje var flere som kunne dele sin erfaring rundt kablene? Det bugner ikke over av reviews om disse kablene bortsett fra rene beskrivelser av at de er solid bygd.
Mine tanker:
Blue Jeans Cable LC-1 Low Capacitance Audio Cable
Ja, så har jeg prøvd dongerikablene jeg også.
Det har vært så mye positiv omtale av og blest rundt disse at jeg ble fristet til å prøve.
Når det ikke koster mer så er det i alle fall ikke noe å tenke på.
LC-1 er standard signalkabel for audio. De sier at skjerming og kapasitans er det viktigste for en kabel og at kontaktene er en kritisk del av enhver kabel. For mer detaljer se her:
http://www.bluejeanscable.com/store/audio/LC1-design-notes.htm
Dette er uvanlig mye (teknisk) informasjon og åpenhet angående kabler til bransjen å være. Sånn sett skiller BJC seg ut allerede før de har fått prøve seg i anlegget. 8)
Pluggene skal være byttet fra Canare til Taversoe, det står fortsatt Canare (Japan) på hettene bak pluggene.
Men det står Taversoe på selve pluggene.
Pluggene fortjener noen ord, de fungerer faktisk meget bra! Når du trer dem inn så kjenner du et knepp på siste biten og pluggene sitter betryggende godt fast. Lettvint og samtidig tight. Litt mer tungvint med WBT skrupluggene på mine Whistler Coanda.
Det samme gjelder selve kabelen og utformingen på den. Føyelig og nøytral, kan bestilles i den lengden du ønsker og i sort eller hvit.
Et gjennomført brukervennlig produkt!!
Grunnen til at jeg bestilte meg en signalkabel var først og fremst for å sjekke ut dette merket, og med en liten plan i bakhodet om å bytte ut hele kabelhurven og kanskje samtidig litt lange høyttalerkabler for å kunne teste ut rack-på-siden løsningen. 8)
Jeg koblet inn kabelen og spilte med den i en liten periode før jeg begynte å bytte litt frem og tilbake i kortere og lengre perioder.
For å være helt ærlig så festet inntrykket seg temmelig raskt, og det holder seg fortsatt. En liten opplevelse gjorde, for meg, at jeg fikk en bekreftelse på mine inntrykk.
Det har ikke vært noen blindtesting, så ta det for hva det er verdt. Dette er også kun inntrykk relatert til mine egne kabler, så det er kanskje ikke så mye verdt uansett.
Selv om jeg mener å høre forskjell på kabler, så klarer jeg ikke å identifisere meg med de som mener det er en komponent på linje med forsterkere og høyttalere. Så store er ikke forskjellene i min verden.
Hører jeg forskjell på BJC og Coanda? Ja.
Er BJC noe nytt og bedre? Nei, dessverre.
Er forskjellene verdt pengene? Det blir helt opp til hver enkelt å bestemme. For meg er valget enkelt siden jeg har begge.
Som alle andre kabler jeg har hatt i oppsettet gjør heller ikke BJC noe "feil". Den bare mangler noe.
For å gjøre det enkelt så mener jeg at BJC mangler detaljer, kall det gjerne oppløsning. Der Coanda klarer å fortelle meg mer om innholdet i opptakene, detaljer i bassen, plutseligheten og ekspansjonen på ting som skjer i lydbildet er BJC mer lukket og "forenklet" i spillestilen.
Mens jeg forsøkte å spille litt på BJC og så litt på Coanda fikk jeg en liten aha-opplevelse. Jeg hørte på Dylan LeBlanc og satte meg ned for å nyte denne plata. Tror at jeg innbilte meg at jeg spilte med Coanda innkoblet. Men så fikk jeg ikke dette helt til å stemme og syntes det manglet noe i musikken, det låt litt lukket og tamt i forhold til hva jeg forventet. Så fikk jeg se coandaene ligge oppå hyllen.....
Mvh
Rolf