Blue Jeans Cable's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    Jeg må komme med en liten tilståelse: jeg har enda ikke fått testet BJC'en min i anlegget...
    Supprize 8)



    Komme med en liten tilståelse sjøl ;) guttungen har "arvet" 2 sett med BJC signalkabler (nøyd er'n au) og Belden dig.kabel måtte vike plass for Vivanco dig.kabel.
    Uansett kjekt å ha en dig.kabel i backup :)

    /jan
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det har jeg en hel haug av....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Men nå er analog-settet i bruk, og det virker å være nøytralt. Intet negativt å notere, inntil videre.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje litt OT dette, men er i ferd med å kjøpe noen kabler fra BJC for å teste opp mot bl.a. mine egene NO Heimdall, samt dyre saker fra BM og Kimber. Allt er relativt såklart, men jeg syntes 10k og mer er fryktelig mye for høytalerkabler og da vil det være positivt å ta med BJC og noe "dritt" fra clas eller biltema i sammenligningen. Pengene jeg sparer på kabler kan jo brukes til en saftig oppgradering andre plasser i kjeden iom at jeg har kabler for over 40k.

    Uansett, dere som har bestillt derifra. Hvordan blir totalprisen. Det jeg skal handle er første omgang havner på nesten ufattelige 64$. Dette inkluderer HT-kabler til frontrekka og XLR-kabler til fronter. Men hva kommer i tillegg her? Kablene i seg selv blir rundt 400kr. Så kommer frakt, hvor mye? Moms på totalsummen må jeg regne med. Toll på dette? Gebyrer ved tolling? Andre ting?

    Om dere ikke vil har en prisdiskusjon i vennetråden skjønner jeg det, og jeg kan slette denne når/om jeg får svar. Svar kan godt sendes til PM.


    Geir Arne
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Frakta vil variere med hva slags levering du vil ha, og sikkert størrelse/vektforhold. Jeg kjøpte et sett BJC LC-1, 3ft lengde og betalte 31.25 for paret, og 11.95 for billigste frakt fra USA, som til sammen via paypal ble litt under 270,- kr. Selve kablene kommer på ca. 190,- kr. så jeg slipper unna moms. Over 200,- for varen og 25% moms/toll påregnes. så for 400,- kr. så blir toll på 100,- kr. og antagelig et gebyr jeg er usikker på hvor mye er.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg bestilt er par y-ledd som trengs for å koble til antimode'n mellom forforsterkeren og sub'en. Regner med at BJC vil gjøre jobben og at jeg vil bli en venn... ;)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Flere enn meg som har registrert at det er billigere på dot com siden enn co/uk? Vesentlig billigere også, i alle fall når det avgjør om man havner over eller under 200kr grensen i tillegg.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    marsboer skrev:
    Alle mine signalkabler for lyd (RCA og XLR) er BJC. Svært fornøyd. No-nonsense god byggekvalitet og skikkelig dimensjonert uten noe dill. Har hatt Black Magic Revelation IC Rhodium XLR og Kimber Silver Streak XLR før og BJC står ikke tilbake for disse i hvertfall.
    Denne gjorde at jeg satte inn en bestilling på fullt sett med kabler til kinoen. Dvs alt utenom HDMI. Var ganske billig, så om kvaliteten er som dere påstår kommer det nok noe Nordost kabler til salgs. :)


    Geir Arne
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    shaunv skrev:
    Flere enn meg som har registrert at det er billigere på dot com siden enn co/uk? Vesentlig billigere også, i alle fall når det avgjør om man havner over eller under 200kr grensen i tillegg.
    Da jeg kjøpte var det sånn at du måtte gå gjennom UK-sidene for å bestille til Europa. Stemmer ikke det lengre?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Fikk mine kabler 5 dager etter bestilling. Godt fornøyd med hurtig ekspedering og med produktet, og ikke minst med prisen!
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jøgga skrev:
    shaunv skrev:
    Flere enn meg som har registrert at det er billigere på dot com siden enn co/uk? Vesentlig billigere også, i alle fall når det avgjør om man havner over eller under 200kr grensen i tillegg.
    Da jeg kjøpte var det sånn at du måtte gå gjennom UK-sidene for å bestille til Europa. Stemmer ikke det lengre?
    Jeg har kjøpt begge gangene fra statene. Nå, og for et år siden ca.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte også fra statene.

    Rett over 3k for fullt kabeloppsett, og litt ekstra, med raskeste frakt er ikke ille. Hadde vært morsomt om de kom før helgen. Men det blir vel som å tro på julenissen.


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Litt OT; men er det noen andre som har hatt problem med betaling med master card? Får det ikke til å fungere. :(

    Visa likte den heller ikke.....


    Geir Arne
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    shaunv skrev:
    Flere enn meg som har registrert at det er billigere på dot com siden enn co/uk? Vesentlig billigere også, i alle fall når det avgjør om man havner over eller under 200kr grensen i tillegg.
    Jeg skrev dette rett etter jeg trykket bestill. Nå har jeg fått mail om at det er sendt! Og det etter bare to timer sånn ca. Ikke dårlig. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har meninger om høyttalerkablene deres?
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    shaunv skrev:
    shaunv skrev:
    Flere enn meg som har registrert at det er billigere på dot com siden enn co/uk? Vesentlig billigere også, i alle fall når det avgjør om man havner over eller under 200kr grensen i tillegg.
    Jeg skrev dette rett etter jeg trykket bestill. Nå har jeg fått mail om at det er sendt! Og det etter bare to timer sånn ca. Ikke dårlig. :)
    Og i dag lå den i postkassen. Det gikk fort!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sitter og lurer på å bestille noen kabler herfra.

    Hvilke er det som passer best mellom riaa og forsterker?
    Kan man bestille xlr - rca kabler? Har XLR ut på Marantzen.

    Er det ingen som har gjort noen sammenligninger mellom BJC og andre kabler?

    R
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Joda. Men det er ikke målt forskjeller.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte mest på om de som hører forskjell på kabler hadde hørt noen forskjeller mellom BJC og de andre de lyttet på sammen med BJCene......




    Dette ble shopping-carten min, b-b-b-b-b-b-b-billig!





    R
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    MIn erfaring: de lyder litt mørkt, og med god dybde. De er slett ikke ulike BM Revelation. Supra EFFI og Supra Dual har en litt lysere karakteristikk. Norost Blue Heaven er tørrere, strammere og kjølig og antydning lyse.

    Sett i forhold til BM Revelation, som jeg synes BJC LC-1 minner mest om, så er BJC et godt kjøp. Revelation er nok en tanke mer oppløst, hvis jeg ikke husker helt feil, men nå er det en stund jeg hadde dem i hus så minnet mitt begynner å bli litt frynset.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det, bjornh.
    Jeg har nå bestilt noe, så får vi se hvordan det funker først....

    R
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    De er jo så billige at det er en skam!
     

    okalles

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    383
    Antall liker
    32
    Sted
    Hordaland
    Har nå kjøpt kabler fra Blue Jeans. Kjøpte 4stk xlr men bomma med HT kabel på bestillingen og fikk bare en ;D. Måtte bestille en gang til så det blei dobbel frakt.
    Ser at alle her har kjøpt Belden signal så jeg lurer på om jeg har kjøpt feil da jeg kjøpte Canare signal og Canare Banana til Bi-Banana. Kan ikke uttale meg om lyden da alt blei kobla opp mot ny pre og effekt. Mener det er lyst og metallisk på enkelte innspillinger.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen med erfaring med BJC sine Toslink-kabler?
    Får etterhvert bruk for en slik, men Toslink er utrødd mark for meg... ;D

    mvh
    Proffen
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Da har jeg bestilt et sett canare i ultrasonically wielded bi-banana konfigurasjon. Rett og slett for å sjekke om dette blir noe verre enn dagens Kimber Monocle XL single-wire + medfølgende messingskinne på Klipsch RF-7 II. Selv om det er absurd føler jeg meg ikke komfortabel med ei skinne på baksiden av høyttalerne.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Åh, det brukes en del skinner til overføring av massive mengder strøm har jeg sett..!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Av kobber ja, ikke messing ;)

    Det er mer tvangstanker om ulik signalvei det går mest ut på. Prisen på ferdigterminerte BJC er så lav at det ikke er noe vits i å la være.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    marsboer skrev:
    Av kobber ja, ikke messing ;)

    Det er mer tvangstanker om ulik signalvei det går mest ut på. Prisen på ferdigterminerte BJC er så lav at det ikke er noe vits i å la være.
    Etter å ha lest litt på siden fant jeg ut at de "anbefaler" avisolert kabel rett i forsterker og ht. Begrunnelsen var mindre svake punkter på kabelen.

    Skal bli morsomt å se hva du syntes.


    Geir Arne
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Vurderer å bestille fullt sett med kabler til stereoanlegget, coax, xlr og høyttalerkabler. Er det noen her inne som kan beskrive hva jeg kan forvente meg av disse kablene? Jeg har Supra coax, Nordost Baldur XLR og LFD Grainless høyttalerkabler fra før. Jeg har sett at BJC har fått mye skryt men jeg er ikke primært ute etter å forbedre anlegget, men kanskje heller få mer for pengene. Kanskje etterhvert selge mine eksisterende kabler.

    Hadde vært særdeles takknemlig om noen av dere som har sammenlignet BJC mot andre kunne forklart litt om forskjellene?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    kjetil200 skrev:
    Hei!

    Vurderer å bestille fullt sett med kabler til stereoanlegget, coax, xlr og høyttalerkabler. Er det noen her inne som kan beskrive hva jeg kan forvente meg av disse kablene? Jeg har Supra coax, Nordost Baldur XLR og LFD Grainless høyttalerkabler fra før. Jeg har sett at BJC har fått mye skryt men jeg er ikke primært ute etter å forbedre anlegget, men kanskje heller få mer for pengene. Kanskje etterhvert selge mine eksisterende kabler.

    Hadde vært særdeles takknemlig om noen av dere som har sammenlignet BJC mot andre kunne forklart litt om forskjellene?
    Den som leter, han finner:

    bjornh skrev:
    MIn erfaring: de lyder litt mørkt, og med god dybde. De er slett ikke ulike BM Revelation. Supra EFFI og Supra Dual har en litt lysere karakteristikk. Norost Blue Heaven er tørrere, strammere og kjølig og antydning lyse.

    Sett i forhold til BM Revelation, som jeg synes BJC LC-1 minner mest om, så er BJC et godt kjøp. Revelation er nok en tanke mer oppløst, hvis jeg ikke husker helt feil, men nå er det en stund jeg hadde dem i hus så minnet mitt begynner å bli litt frynset.
    Regner med at det svarer litt til spørsmålet ditt.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Takk for referansen til et annet innlegg moderator. Jeg har tilfeldigvis sett dette før jeg valgte å poste et nytt inlegg, men jeg tenkte at det kanskje var flere som kunne dele sin erfaring rundt kablene? Det bugner ikke over av reviews om disse kablene bortsett fra rene beskrivelser av at de er solid bygd. Slik som du formulerte innlegget ditt kan det virke som en begrensning for flere innlegg om temaet.

    Jeg håper ikke spørsmålet allerede foreligger i en annen post som jeg ikke har fått med meg. Jeg valgte også skrive i denne tråden i stedet for å lage en ny post så litt spillerom bør en vel få. Jeg regner med at det er i denne tråden jeg kan få mest opplysning om kablene.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    kjetil200 skrev:
    Jeg har tilfeldigvis sett dette før jeg valgte å poste et nytt inlegg, men jeg tenkte at det kanskje var flere som kunne dele sin erfaring rundt kablene? Det bugner ikke over av reviews om disse kablene bortsett fra rene beskrivelser av at de er solid bygd.
    Mine tanker:

    Blue Jeans Cable LC-1 Low Capacitance Audio Cable

    Ja, så har jeg prøvd dongerikablene jeg også.
    Det har vært så mye positiv omtale av og blest rundt disse at jeg ble fristet til å prøve.
    Når det ikke koster mer så er det i alle fall ikke noe å tenke på. :)

    LC-1 er standard signalkabel for audio. De sier at skjerming og kapasitans er det viktigste for en kabel og at kontaktene er en kritisk del av enhver kabel. For mer detaljer se her: http://www.bluejeanscable.com/store/audio/LC1-design-notes.htm

    Dette er uvanlig mye (teknisk) informasjon og åpenhet angående kabler til bransjen å være. Sånn sett skiller BJC seg ut allerede før de har fått prøve seg i anlegget. 8)

    Pluggene skal være byttet fra Canare til Taversoe, det står fortsatt Canare (Japan) på hettene bak pluggene.
    Men det står Taversoe på selve pluggene.
    Pluggene fortjener noen ord, de fungerer faktisk meget bra! Når du trer dem inn så kjenner du et knepp på siste biten og pluggene sitter betryggende godt fast. Lettvint og samtidig tight. Litt mer tungvint med WBT skrupluggene på mine Whistler Coanda.

    Det samme gjelder selve kabelen og utformingen på den. Føyelig og nøytral, kan bestilles i den lengden du ønsker og i sort eller hvit.
    Et gjennomført brukervennlig produkt!!



    Grunnen til at jeg bestilte meg en signalkabel var først og fremst for å sjekke ut dette merket, og med en liten plan i bakhodet om å bytte ut hele kabelhurven og kanskje samtidig litt lange høyttalerkabler for å kunne teste ut rack-på-siden løsningen. 8)

    Jeg koblet inn kabelen og spilte med den i en liten periode før jeg begynte å bytte litt frem og tilbake i kortere og lengre perioder.
    For å være helt ærlig så festet inntrykket seg temmelig raskt, og det holder seg fortsatt. En liten opplevelse gjorde, for meg, at jeg fikk en bekreftelse på mine inntrykk.
    Det har ikke vært noen blindtesting, så ta det for hva det er verdt. Dette er også kun inntrykk relatert til mine egne kabler, så det er kanskje ikke så mye verdt uansett. ;)

    Selv om jeg mener å høre forskjell på kabler, så klarer jeg ikke å identifisere meg med de som mener det er en komponent på linje med forsterkere og høyttalere. Så store er ikke forskjellene i min verden.
    Hører jeg forskjell på BJC og Coanda? Ja.
    Er BJC noe nytt og bedre? Nei, dessverre.
    Er forskjellene verdt pengene? Det blir helt opp til hver enkelt å bestemme. For meg er valget enkelt siden jeg har begge.

    Som alle andre kabler jeg har hatt i oppsettet gjør heller ikke BJC noe "feil". Den bare mangler noe.
    For å gjøre det enkelt så mener jeg at BJC mangler detaljer, kall det gjerne oppløsning. Der Coanda klarer å fortelle meg mer om innholdet i opptakene, detaljer i bassen, plutseligheten og ekspansjonen på ting som skjer i lydbildet er BJC mer lukket og "forenklet" i spillestilen.

    Mens jeg forsøkte å spille litt på BJC og så litt på Coanda fikk jeg en liten aha-opplevelse. Jeg hørte på Dylan LeBlanc og satte meg ned for å nyte denne plata. Tror at jeg innbilte meg at jeg spilte med Coanda innkoblet. Men så fikk jeg ikke dette helt til å stemme og syntes det manglet noe i musikken, det låt litt lukket og tamt i forhold til hva jeg forventet. Så fikk jeg se coandaene ligge oppå hyllen.....

    Mvh
    Rolf
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg kjenner meg igjen i det du sier angående at det virker som om det er noe "mindre" i toppen med BJC signalkablene. Dette er akkurat det samme jeg opplever om jeg bytter fra ubalansert til XLR av hvilken som helst god type også. Min teori er at det er støy som forsvinner. BJC sine ubalanserte signalkabler er faktisk de eneste jeg har vært borti som klarer å fjerne denne "kanten" på samme måte som jeg opplever at balanserte XLR kabler gjør i eget anlegg.

    Problemet er jo at denne kanten gir definisjon og en følelse av mer detaljering og snert. Jeg velger å tro at XLR er et bedre grensesnitt enn ubalansert og at "fasiten" derfor er at denne kanten er forvrengning og ikke skal være der og går derfor i den retningen i hele anlegget.

    Faktisk opplever jeg akkurat det samme med mitt Bryston effekttrinn. Den har rett og slett ikke denne "kantingen" i lydbildet. Det samme gjelder også Transporter som kanskje kan oppleves som litt mindre utagerende enn andre kilder på grunn av dette. I mitt anlegg opplever jeg at dette gir mer reell oppløsning uten et snev av hardhet, samtidig som lyttetretthet blir totalt fraværende nærmest uansett lyttevolum. Felles for alle som mangler denne "gnisten" her hjemme er at de måler ekstremt bra (BJC kablene, Transporter, Bryston 4B SST²)

    Jeg har valgt å gå den veien hvor jeg "dyrker" frem denne egenskapen fordi jeg tror det er riktigst og lyden blir så behagelig, men jeg forstår godt at andre går andre veier.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan rapportere om virkelig god service hos Blue Jeans. Jeg har hatt en optisk kabel på 11 m som jeg har hatt litt trøbbel med. Først sendte de meg nye plugger med instruksjon om hvordan terminere på nytt. Dette hjalp desverre ikke, men så har de tilbudt seg å tilbakebetale kabelen ved at jeg sender den til de, og de betaler også frakten til USA.

    Lyden uttaler jeg meg ikke om når det gjelder kabler. Se underteksten min.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    marsboer skrev:
    Jeg kjenner meg igjen i det du sier angående at det virker som om det er noe "mindre" i toppen med BJC signalkablene. Dette er akkurat det samme jeg opplever om jeg bytter fra ubalansert til XLR av hvilken som helst god type også. Min teori er at det er støy som forsvinner. BJC sine ubalanserte signalkabler er faktisk de eneste jeg har vært borti som klarer å fjerne denne "kanten" på samme måte som jeg opplever at balanserte XLR kabler gjør i eget anlegg.

    Problemet er jo at denne kanten gir definisjon og en følelse av mer detaljering og snert. Jeg velger å tro at XLR er et bedre grensesnitt enn ubalansert og at "fasiten" derfor er at denne kanten er forvrengning og ikke skal være der og går derfor i den retningen i hele anlegget.
    Interessant betraktning, synes jeg. Vi prøvde en gang å bruke en uskjermet ubalansert IC på hjemmebesøk, der denne kabelen måtte gå i nærheten av den like uskjermede og fastmonterte nettkabelen til vertens Crown K2 som trakk en del strøm også på tomgang. Det brummet og bråkte voldsomt. "Tilgangen" på innstrålt støy varierer rimeligvis mellom anlegg hvilket vil gjøre grad av skjerming på signalkabler ukritisk i noen anlegg, men ikke i andre. Tenker jeg.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    marsboer skrev:
    Jeg kjenner meg igjen i det du sier angående at det virker som om det er noe "mindre" i toppen med BJC signalkablene. Dette er akkurat det samme jeg opplever om jeg bytter fra ubalansert til XLR av hvilken som helst god type også. Min teori er at det er støy som forsvinner. BJC sine ubalanserte signalkabler er faktisk de eneste jeg har vært borti som klarer å fjerne denne "kanten" på samme måte som jeg opplever at balanserte XLR kabler gjør i eget anlegg.

    Problemet er jo at denne kanten gir definisjon og en følelse av mer detaljering og snert. Jeg velger å tro at XLR er et bedre grensesnitt enn ubalansert og at "fasiten" derfor er at denne kanten er forvrengning og ikke skal være der og går derfor i den retningen i hele anlegget.

    Faktisk opplever jeg akkurat det samme med mitt Bryston effekttrinn. Den har rett og slett ikke denne "kantingen" i lydbildet. Det samme gjelder også Transporter som kanskje kan oppleves som litt mindre utagerende enn andre kilder på grunn av dette. I mitt anlegg opplever jeg at dette gir mer reell oppløsning uten et snev av hardhet, samtidig som lyttetretthet blir totalt fraværende nærmest uansett lyttevolum. Felles for alle som mangler denne "gnisten" her hjemme er at de måler ekstremt bra (BJC kablene, Transporter, Bryston 4B SST²)

    Jeg har valgt å gå den veien hvor jeg "dyrker" frem denne egenskapen fordi jeg tror det er riktigst og lyden blir så behagelig, men jeg forstår godt at andre går andre veier.
    Veldig morsomt å lese det du skriver. Jeg vet selv at det er lett å like det som gir "mest" av et ønskelig parameter selv om det ikke er "riktig".

    Men når du sier disse er litt "lukket" i toppen, vil det si at de oppleves som litt innestengt på vokaler i ditt oppsett?

    Litt OT, men når du testet RCA vs XLR så var det vel med samme kabel?


    Geir Arne
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg opplever ikke BJC som lukket eller sløret. Jeg opplever dem tvert i mot som svært velbalanserte med den typiske "varme" og oppløste lyden man får med et lydbilde uten forvrengning. Den effekten jeg snakker om går ikke på detaljeringen generelt eller ren henting av informasjon i lydbildet, men heller på det at litt ekstra "knust glass" gjør at f.eks stereoperspektivet fremstår med enda skarpere konturer og gitarstrenger får enda litt mer snert. Om man lytter godt på opptak innser man at alt er tilstede og at alt er like oppløst som før, bare at konturene i perspektivet ikke føles like skarpe.

    Man kan vel sammenligne med en liten dæsj sharpness på bilde. Brukt riktig i små doser så gir det definitivt en positiv effekt, men det er alltid bi-effekter. Fjerner man sharpnessen ser det litt sløvere ut i begynnelsen, men over tid merker man at det rett og slett er mer naturlig.
    Effekten vil også være variabel. Har utgangspunktet dårlig lyd så bikker det fort akkurat over kanten slik at lyttetretthet inntreffer på dårlige opptak, eller sharpness ser ikke bra ut om bildet har en del mosqito støy fra før, for å fortsette bildeanalogien.

    Men jeg ønsker å legge til at dette er ren synsing fra min side uten grunnlag i fakta. Jeg bare merket meg at BJC sine ubalanserte låter akkurat som XLR kabler i mitt anlegg, noe den er alene om å gjøre av de ubalanserte kablene jeg har hatt. XLR kabler låter likt nær sagt uansett her hjemme, det eneste unntaket var en kabel med sølv i fra en mindre velrennomert produsent som hadde en utpreget metallisk knust glass effekt på alt som passerte den. Her hjemme går det kun i ren kobber uten noen form for merkelige legeringer eller tilsvarende.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Mange takk for gode betraktninger om kablene fra BJC. Jeg kommer i første omgang til å prøve et par høyttalerkabler og en coaxial da jeg har behov for riktig lengde og god terminering. Velger foreløbig å beholde Baldur som XLR.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar Marsboer.

    Virker som om vi har ganske lik innstilling, men du er bedre til å sette ord på det.


    Geir Arne
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har brukt bjc terminert Belden –1800F, 1694A, LC 1, ten white, etc – i drøye to år og noe av ”kabeltesttiden” er gått med til å forsøke å finne typiske signaturer. Per i dag har jeg ikke vært i stand til å høre noe slikt.

    Typisk er disse belden-signalkablene lavkapasitante og avrulling oppover bør derfor ikke være noe problem.

    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn