Stilte samme spørsmål til kundeservice hos BJC. Dette er det jeg fikk til svar:charliefoxtrot skrev:Jeg er imidlertid usikker på dette med "gauge" utover det at det angir kabeltykkelse, der 10 er tykkere enn 12.
Spørsmål:
1. Kan noen utdype dette, eventuelle soniske forskjeller?
2. Hva er diamenteren på 10 og 12 gauge, er f.eks 10-gauge-kablene veldig stive og vanskelig å hanskes med?
....og det samme gjorde jegbjornh skrev:...og der har jeg kjøpt en BJC Optical Digital Audio Cable med Mitsubishi Eska (POF) eller "Plastic Optical Fiber". 3 fot kom på under 22 $ med frakt og alt, eller 122,50 ca. på "norsk". Fikk meg ny DAC her om dagen og drivverket har uheldigvis bare optisk ut.
Jeg har en slik. Den er bare, fantastisk. Ingen signatur, bare ren digital overføring. Gode materialer som ikke står tilbake for noe man ellers kunne finne på å kjøpe for tusenlapper i svakt øyeblikk.Er selv meget fornøyd med mine 5 x LC 1 kabler. Kjøpte disse med tech-flex for 2 år siden, og er fremdeles kanonfornøyd. Mye kobling på og av, og ingen tegn til slitasje, eller dårlig kvalitet etter lengre tids-bruk. Skulle vel bare mangle, men jammen har jeg vært borti dyrere kabler som har hatt dårlig holdbarhet.
Har nå gått over til stereo, og bruker to mellom pre og effekt. Lyden går igjennom, og ingenting å si på lyden. To brukes også fra DAC ut til pre.
Tror jeg skal kjøpe en optisk fra BJC nå. Optical Digital Audio Cable; Erfaringer med denne?
Enig med teorien din, og du har jo utstyr som fortjener bra kvalitet i alle ledd. Tror jeg går for den. Hva slags lengde har du på din? Sitter den godt i "kontaktene/pluggene" ?Jeg har en slik. Den er bare, fantastisk. Ingen signatur, bare ren digital overføring. Gode materialer som ikke står tilbake for noe man ellers kunne finne på å kjøpe for tusenlapper i svakt øyeblikk.Er selv meget fornøyd med mine 5 x LC 1 kabler. Kjøpte disse med tech-flex for 2 år siden, og er fremdeles kanonfornøyd. Mye kobling på og av, og ingen tegn til slitasje, eller dårlig kvalitet etter lengre tids-bruk. Skulle vel bare mangle, men jammen har jeg vært borti dyrere kabler som har hatt dårlig holdbarhet.
Har nå gått over til stereo, og bruker to mellom pre og effekt. Lyden går igjennom, og ingenting å si på lyden. To brukes også fra DAC ut til pre.
Tror jeg skal kjøpe en optisk fra BJC nå. Optical Digital Audio Cable; Erfaringer med denne?
Jeg er av den klare oppfatning at det digitale signalet bare består av to signaler, og så lenge den er riktig konstruert, så gjør den akkurat den jobben den skal. Hverken mer, eller mindre. Påstander om at digitale kabler kan "farge" lyden, ja det er etter mitt skjønn en misforståelse da det ikke er et analogt signal som går gjennom kabelen, men kun signal som tolkes som 0 eller 1. Kjøp heller en bedre DAC. Denne kabelen gjør det den skal og er en tillitvekkende sak.
JA.... Greie kabler til en hyggelig pris... Godt konstruerte og med gode banan kontakter. Spadene var heller ikke dumme.Er det noen som kan anbefale en BJ-kabel til noen bakhøyttalere i et surroundanlegg?
Jeg har i utgangspunktet en dyr høyttalerkabel til fronthøyttalerne ved navn Black Magic Giant (som jeg fikk kjøpt meget gunstig for noen år siden). Men siden jeg trenger hele 10-12 meter med kabel til bakhøyttalerne, så tenkte jeg at en billig høyttalerkabel får holde. Så jeg kjøpte først en høyttalerkablel fra Biltema:
Høyttalerkabel - Biltema
Det ble en fiasko. Lyden fra høyttalerne låt innestengt og fjernt sammenliknet med Black Magic-kabelen, ja nesten som noen hadde slengt et teppe over elementene. Så jeg gikk videre til Clas Ohlson:
Høyttalerkabel, OFC - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
Den var riktignok litt bedre, men fremdeles et "slør" over musikken. Så siden jeg trenger en 33 feet kabel og den skal være uterminert ("råkabel"). Kan en BJ-høyttalerkabel duge?
Takk for svar. Men hvilke av høyttalerkablene til BJ vil du anbefale? Det er jo litt forskjell i pris på de ulike variantene. Jeg trenger heller ikke den som har størst kvaderat og jeg ønsker ingen terminering på endestykkene (jeg klipper heller av litt av endestykkene etter hvert som de blir oksidert). Er det noen som har sammenliknet BJ-kabelen mot andre HT-kabler?JA.... Greie kabler til en hyggelig pris... Godt konstruerte og med gode banan kontakter. Spadene var heller ikke dumme.