Blue Jeans Cable's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ikke umulig de gjør dette for å tekkes et marked der prisen i seg selv gjør produktet interessant.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Mye intressant lesing på blogen til iconoclastcable. Men jeg klarer ikke helt riste av meg følelsen at fleste av historiene som skal lede fram til iconoclastcable er konsulentarbeid utført for andre aktører i audio kabelbransjen. Hvor vi kjenner igjen designkonsepter som i blogen fremstår som nye ideer for iconoclastcable allerede er i bruk i eksiterende produkter under andre merkenavn.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke umulig de gjør dette for å tekkes et marked der prisen i seg selv gjør produktet interessant.

    Det er vel "high-end" kabelmarkedet i et nøtteskall....
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Iconoclast diskuteres på What‘s Best Forum også. Som en sier: "very un-Belden like".
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Selv har jeg for lite kunnskap om kabler til å skille svada fra fakta, men jeg synes det er lettere å tro på det når det kommer fra et såpass nøkternt firma som Blue Jeans. Uansett litt for dyrt for meg, det får bli den dagen jeg ikke ser andre områder for forbedring...

    Konstruktøren sier noe jeg synes er litt interessant vedr de ulike materialene han bruker i kablene; han sier rett ut at han ikke kan måle noen forskjeller mellom dem, men at han likevel hører forskjell. Mange er jo ganske klare på at kan det høres så kan det måles, og sånn sett kan det jo virke som om konstruktøren er inne på at dette nødvendigvis ikke er tilfelle, uten at han begir seg ut på noen forsøk på forklaringer av denne opplevelsen.
    Jeg har lest gjennom det de skriver jeg også, men finner ikke der han skriver at han hører noe han ikke kan måle. Hvor står det?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lest gjennom det de skriver jeg også, men finner ikke der han skriver at han hører noe han ikke kan måle. Hvor står det?
    Litt usikker på hvor jeg fant dette, men det kan ha vært på et forum (psaudio?) der han deltok i diskusjonen. Mener jeg kom inn på dette ved et Google-søk på Icanocable.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Litt usikker på hvor jeg fant dette, men det kan ha vært på et forum (psaudio?) der han deltok i diskusjonen. Mener jeg kom inn på dette ved et Google-søk på Icanocable.
    Jeg tror du tar feil der @larkrla

    Jeg googlet litt og han er aktiv på forumet. Han er rimelig tydelig på sine meninger og skriver:
    ...... then maybe we should consider that to sound different, it sure as heck has to MEASURE different.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Mannen bak iconoclast hadde en lang presentasjon for noen dager siden forresten. Vet ikke om jeg orker å slite meg gjennom den nesten 3 timer lange økta men...
    LOL :LOL::ROFLMAO: Mens Galen Gareis nærmer seg klimaks i forklaringen om resistans ved lavere frekvenser i høytalerkabelen hans kan styres ved å øke kapitansen blir han avbrudt om spørsmål om hans tanker rundt kabelløftere. Nære på jeg mistet pusten i latter. Imponerende hvordan har tar opp tråden og klarer fortsette igjen.

    I spørrerunden etterpå viser han sin støtte til bi-wirering med samme argumentasjon kjent fra kabelbransjen.
    Ellers forteller han om prisprofilen og fabrikkeringspriser fra 2:38

    Mens presantasjonen hans er solid hadde det vært artig om han presanterte sine målbare forskjeller mot typisk høytalerkabler.
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Du må rulle inn. 20K er ikke å ta i litt ekstra.

    Dette gjør de som standard på alle kablene fra BJC også uten at det koster 20k ekstra. I tillegg gjelder dette kun høyttalerkabler og ikke XLR-kabler som jeg brukte i eksempelet mitt..
    Du ser på prisen for den dyreste varianten av Iconoclast xlr gen 2. Prisen for varianten med ETPC kobber er 680 USD for 3 fot, . Hvis du mener at terminering av Iconoclast XLR kabler koster minimum 1750 USD får jeg ikke dette til å stemme.

    Merk at " There are three options available for the signal conductor composition (shielding is TPC on all varieties). The difference between these is purely one of material, and not of design; regardless of whether your cable is made with TPC, OFE or OCC, the internal structure is the same, and the termination methods and hardware are the same." Altså er det tilsynelatende ikke noe mindre jobb å terminere den rimeligste kobberkvaliteten.

    XLR kablene termineres med sølvlodding, ikke sonisk sveis, uten at jeg vet noe om dette gjør arbeidet mer tidkrevende og dermed dyrere.

    Det virker på meg som om prisen på disse Iconoclast-kablene henger sammen med hvor mye jobb det faktisk er å terminere dem, og kan dermed ikke sammenlignes med de "ordinære" kablene fra Blue Jeans.

    Her vises det hvordan et sett høyttalerkabler blir laget:
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Du ser på prisen for den dyreste varianten av Iconoclast xlr gen 2. Prisen for varianten med ETPC kobber er 680 USD for 3 fot, . Hvis du mener at terminering av Iconoclast XLR kabler koster minimum 1750 USD får jeg ikke dette til å stemme.

    snip

    Det virker på meg som om prisen på disse Iconoclast-kablene henger sammen med hvor mye jobb det faktisk er å terminere dem, og kan dermed ikke sammenlignes med de "ordinære" kablene fra Blue Jeans.
    Det er selvfølgelig ikke nevneverdig vanskeligere å terminere disse kablene enn hvilken som helst annen kabel.
    Mitt regnestykke er i hvertfall følgende:

    3fot etpc 680usd, 6 fot 785 usd, 105usd for dobbel så mye kabel, dvs 52,5usd/m.
    3fot ofe 900usd, 6 fot 1050 usd, 150usd for dobbel så mye kabel, dvs 75usd/m.
    3fot occ 2050usd 6 fot 2350usd, 300usd for dobbel så mye kabel, dvs 150usd/m.

    Jeg regner med at de fortsatt tjener penger om kablene hadde blitt solgt i løsmeter. Tar man utgangspunkt i hva 2m ekstra kabel koster (dvs 2x1m stereo) og hva hva ferdig terminert par på 1M koster, så får man dette:

    etpc: 680-105= 575 usd for terminering
    ofe: 900-150= 750 usd for terminering
    occ: 2050-300= 1750 usd for terminering
    Dvs. ingen overensstemmelse for hva termineringen koster (om det i hele tatt er noen overensstemmelse i kabelpriser generelt er jo en annen sak)

    Selvfølgelig varierer det på måten produsentene kalkulerer prisene på. Noen tar utgangspunkt i pr løpemeter. Men f.eks Nordost tar mye for de første meterne og bare "litt" mer for lengre lengder.(Det er jo derfor det har vært et marked for ekte Nordost kabler som har blitt kappet og reterminert). Men uansett henger ikke dette på greip når de selv sier at kablene er identiske utenom legering.

    Kimber og Cardas tar derimot utgangspunkt i hva kablene koster pr. løpemeter og har et noenlunde fast påslag for termineringen.
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Det er selvfølgelig ikke nevneverdig vanskeligere å terminere disse kablene enn hvilken som helst annen kabel.
    Mitt regnestykke er i hvertfall følgende:

    3fot etpc 680usd, 6 fot 785 usd, 105usd for dobbel så mye kabel, dvs 52,5usd/m.
    3fot ofe 900usd, 6 fot 1050 usd, 150usd for dobbel så mye kabel, dvs 75usd/m.
    3fot occ 2050usd 6 fot 2350usd, 300usd for dobbel så mye kabel, dvs 150usd/m.

    Jeg regner med at de fortsatt tjener penger om kablene hadde blitt solgt i løsmeter. Tar man utgangspunkt i hva 2m ekstra kabel koster (dvs 2x1m stereo) og hva hva ferdig terminert par på 1M koster, så får man dette:

    etpc: 680-105= 575 usd for terminering
    ofe: 900-150= 750 usd for terminering
    occ: 2050-300= 1750 usd for terminering
    Dvs. ingen overensstemmelse for hva termineringen koster (om det i hele tatt er noen overensstemmelse i kabelpriser generelt er jo en annen sak)

    Selvfølgelig varierer det på måten produsentene kalkulerer prisene på. Noen tar utgangspunkt i pr løpemeter. Men f.eks Nordost tar mye for de første meterne og bare "litt" mer for lengre lengder.(Det er jo derfor det har vært et marked for ekte Nordost kabler som har blitt kappet og reterminert). Men uansett henger ikke dette på greip når de selv sier at kablene er identiske utenom legering.

    Kimber og Cardas tar derimot utgangspunkt i hva kablene koster pr. løpemeter og har et noenlunde fast påslag for termineringen.
    Har ikke mye erfaring med sånt arbeid selv, men ser for meg at det er en del mer jobb når det er snakk om såpass mange ledere som disse kablene består av. Mener bare at dette forklarer NOE av forskjellen, og som det går fram av regnestykket ditt kan ikke dette være det eneste som spiller inn.
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    De burde investere i en automatisk kabelstripper dersom de bruker nesten en dag på å avisolere en sett HT-kabler!!!
    Finnes det en maskin man kan strippe hele fletta på en gang? Det virker som om antall ledere er det som kompliserer prosessen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det virker som om antall ledere er det som kompliserer prosessen.
    Kom til oss i Blue Jeans Cable!
    Vi har nå kjempedyre kabler som er et helvetes arbeid å terminere, og samtidig har vi knust fundamentet vi har bygd firmaet på!
    Tror pinadø vi har funnet opp et nytt ord i samme slengen; Innovasjonsidioti 😅
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Kom til oss i Blue Jeans Cable!
    Vi har nå kjempedyre kabler som er et helvetes arbeid å terminere, og samtidig har vi knust fundamentet vi har bygd firmaet på!
    Tror pinadø vi har funnet opp et nytt ord i samme slengen; Innovasjonsidioti 😅
    Haha, ellers takk :LOL:
    De har i det minste en egen nettside for de kjempedyre kablene.

    Jeg tror jeg går for de vanlige, jeg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke nødvendig å gå for noe annet.
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Hvordan gikk fortollinga? BJC har jo kuttet ut FedEx med forhåndsbetalt mva...
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Betalte ved utlevering på posten.
    Hvor lang tid tok det før du fikk pakka?
    Beklager at jeg maser, venter selv på kabler fra BJC, og i følge USPS sin sporing er pakken "... departed a transfer airport in METROPOLITAN AREA, OSLO, NORWAY on April 16, 2021 at 5:24 p.m. The item is currently in transit to the destination."

    Leser diverse skrekkhistorier på nett om folk som har ventet månedsvis på pakkene sine som blir fraktet av usps :oops:
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Opplevd noe av det samme på en pakke, tok plutselig 1uke før statusoppdatering om at den var kommet til Køben.
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Hvor lang tid tok det før du fikk pakka?
    Beklager at jeg maser, venter selv på kabler fra BJC, og i følge USPS sin sporing er pakken "... departed a transfer airport in METROPOLITAN AREA, OSLO, NORWAY on April 16, 2021 at 5:24 p.m. The item is currently in transit to the destination."

    Leser diverse skrekkhistorier på nett om folk som har ventet månedsvis på pakkene sine som blir fraktet av usps :oops:
    Ja, det var faktisk ganske mye styr med å få pakka denne gangen. Ved tidligere bestillinger har det gått på en liten uke, men denne gangen tok det vel 3-4 uker før den var på plass, selv om BJC sendte den avgårde dagen etter jeg hadde bestilt. Når jeg fikk pakka viste det seg at BJC hadde sendt feil farge på kablene, så jeg sendte mail, de beklaget seg og sendte nye kabler samme dag. Denne pakka kom faktisk aldri fram og ligger nok på et eller annet postkontor et eller annet sted i verden. Sendte de nok en mail, de sendte enda en pakke og denne dukka opp etter 3-4 nye uker. Men, BJC hadde glemt å sende denne pakka som "byttevare" og hadde lagt ved/registrert pakka med den samme kvitteringen som jeg hadde betalt i første omgang, derfor måtte jeg betale toll og mva på nytt når jeg henta pakka på posten. Så, nå jobber jeg med å få refundert den ekstra moms og mva jeg har betalt......... Mye styr 😂
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvor lang tid tok det før du fikk pakka?
    Beklager at jeg maser, venter selv på kabler fra BJC, og i følge USPS sin sporing er pakken "... departed a transfer airport in METROPOLITAN AREA, OSLO, NORWAY on April 16, 2021 at 5:24 p.m. The item is currently in transit to the destination."

    Leser diverse skrekkhistorier på nett om folk som har ventet månedsvis på pakkene sine som blir fraktet av usps :oops:
    Har en usps-pakke selv som det står NØYAKTIG det samme og jeg har ennå ikke mottatt min heller.
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Ja, det var faktisk ganske mye styr med å få pakka denne gangen. Ved tidligere bestillinger har det gått på en liten uke, men denne gangen tok det vel 3-4 uker før den var på plass, selv om BJC sendte den avgårde dagen etter jeg hadde bestilt. Når jeg fikk pakka viste det seg at BJC hadde sendt feil farge på kablene, så jeg sendte mail, de beklaget seg og sendte nye kabler samme dag. Denne pakka kom faktisk aldri fram og ligger nok på et eller annet postkontor et eller annet sted i verden. Sendte de nok en mail, de sendte enda en pakke og denne dukka opp etter 3-4 nye uker. Men, BJC hadde glemt å sende denne pakka som "byttevare" og hadde lagt ved/registrert pakka med den samme kvitteringen som jeg hadde betalt i første omgang, derfor måtte jeg betale toll og mva på nytt når jeg henta pakka på posten. Så, nå jobber jeg med å få refundert den ekstra moms og mva jeg har betalt......... Mye styr 😂
    Såpass!

    Synd de har kutta ut FedEx, men det var jo visse utfordringer der også.

    Jaja, får bare krysse fingra og håpe at noe dukker opp innen noen uker, da.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer å prøve blue jeans selv, men har folk sammenliknet blue jeans ht kabler med vandamme kabler?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vurderer å prøve blue jeans selv, men har folk sammenliknet blue jeans ht kabler med vandamme kabler?
    Nei, men tygger litt på å bytte hele parken BJC til norskproduserte VanDamme.
    Må ha noe å gjøre til høsten :D
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vurderer å prøve blue jeans selv, men har folk sammenliknet blue jeans ht kabler med vandamme kabler?
    Har byttet mellom Blue jeans HT kabler og Dhlabs silversonic q10 signatur i noen år nå.. forskjeller er det, q10 er som en sildrene ren bekk av godlyd.. men jaggu er Blue jeans sine temmelig nært.. vannet er fortsatt drikkende..

    Det som gjør at Blue jeans blir er de meget gode låsbare bananene :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    ..problemet i posen var disse kablene:

    IMG_20210825_154814 (1).jpg


    Det skulle være bananplugger i begge ender av kabelen. Men, samme dag som de ankom kontaktet jeg kundeservice hos BJC, og innen 12 minutter hadde jeg fått svar der de beklaget feilen, og sendte meg ny kabel med riktig terminering. Den ble postet samme dag og er på vei.

    IMG_20210825_160001 kopi.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Erstatningskabel kom i dag for feilsendingen. Ble riktignok litt ekstra toll, men det kan jeg leve med. Nå er den koblet opp og ting synger som normalt igjen.

    IMG_20210901_200527.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.128
    Sted
    Under stjernene
    Er det noen som har sammenlignet balansert kabel fra BJC, Van Damme og Topping.
    Skal brukes mellom forforsterker og hodetelefonforsterker.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vurderer å bytte ut mine bananbepluggede Bluejeans med spader for å få bedre plass bak rack og høyttaler.

    Forsterker har disse pluggene:

    Skjermbilde 2022-05-13 kl. 13.06.31.png



    og høyttaler har disse:

    Skjermbilde 2022-05-13 kl. 13.07.10.png



    Hvilken størrelse spader trenger jeg da? 9,2 mm eller 6,5 mm? Det er sikkert noen standarder her men jeg kjenner dem ikke.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var ikke så enkelt å finne svar på.
    Chassiskontakten fant jeg et nettsted som sa «opp til 8mm», men jeg ville målt for å sjekke og være sikker. 😊


    6-8 mm spade.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Se der ja! Det var nyttig. Takk :)

    Skal måle også, for å være helt sikker!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Du kan også vurdere å bare klippe av bananene og skru fast ledningene. Teknisk sett er det det optimale siden man får færrest mulig overganger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn