BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.578
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig god og forståelig beskrivelse for meg som sitter på utsiden. Så enkelt og så utfordrende, men det er nå engang ikke bare musikken som er hobbyen....:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fyldig og god tilbakemelding RBN:)
    Jeg kjenner deg som "seriøs audiofil" med utrolig mange timer med finpussing og tweaking av de oppsettene du har hatt i eie gjennom mange år.
    Dessuten har du vært mye rundt og hørt mange gode anlegg.
    Det var både nyttig å utveksle erfaringer og få råd, og dessuten alltid hyggelig å omgåes deg.
    Dessuten tillitvekkende at du ser mitt dilemma.

Mvh

Fåes også som hjemmekino:

magnepan2.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.578
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hve er egentlig forskjellene mellom 3.7 og 3.7i som jeg har hatt gleden av å høre?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hørt "i", men de er helt like bortsett fra at det er gjort noe forandring i delefilteret.
    Det er såpass lite forskjell at de velger å kalle de "i" for improved, i stedet for å lansere en 3.8.
    Det blir beskrevet at bånddiskanten virker en tanke litt mer dempet eller tilgivende på 3.7i.

Magneplanar bytter ikke modeller ofte, og har brukt betegnelse improved også på tidligere modeller.

På begge modeller er det mulig å benytte resistorer.
    På mine sitter det nå 1ohm på diskanten, men man kan også bruke andre verdier på både diskant og mellomtone.
    Lydforskjellen er liten.

mag resisistor P4012866.jpg

På bildet sees resistor på 3.7i (den hvite "krittbiten")

Har du hørt 3.7 i hos Rhapsody?
    Magnepan låter annerledes og mange synes det er uvant og sært.
    Hva synes du karma ?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.578
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker for forklaringen :) Jeg hørte 3.7i hos Rhapsody i fjor høst. Skrev noen ord om det i min egen tråd som du ikke uventet svarte på (post 7986) :) Jeg var imponert, og i hvert fall sett opp mot hvilken lydkvalitet de gir for pengene.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.006
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Dilemmaet ditt minner mye om det jeg hadde i høst/vinter. Opprinnelig fornøyd, men dro likevel inn noen andre høyttalere. Som på noen måter var bedre, men som likevel blei oppfatta som pistrete på enkelte opptak. Bedre og mer action i diskant, men blei ikke mellomtonen samtidig tynnere?

Tvilte meg tilslutt fram til en utskiftning og har vel ikke angret.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Burde vel være fullt mulig å oppgradere til i da hvis det er interessant?

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.889
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt "i", men de er helt like bortsett fra at det er gjort noe forandring i delefilteret.
    Det er såpass lite forskjell at de velger å kalle de "i" for improved, i stedet for å lansere en 3.8.
    Det blir beskrevet at bånddiskanten virker en tanke litt mer dempet eller tilgivende på 3.7i.

Magneplanar bytter ikke modeller ofte, og har brukt betegnelse improved også på tidligere modeller.

På begge modeller er det mulig å benytte resistorer.
    På mine sitter det nå 1ohm på diskanten, men man kan også bruke andre verdier på både diskant og mellomtone.
    Lydforskjellen er liten.

Vis vedlegget 432486
    På bildet sees resistor på 3.7i (den hvite "krittbiten")

Har du hørt 3.7 i hos Rhapsody?
    Magnepan låter annerledes og mange synes det er uvant og sært.
    Hva synes du karma ?
    Kjøp deg noen metalloksyd motstander på 1,2 - 1,8 - 2,2 Ohm så kan du tweake i vei ;)

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Burde vel være fullt mulig å oppgradere til i da hvis det er interessant?
    Magnepan har valgt å holde hemmelig hva slags forandringer som er gjort i delefilteret før det blir en "i".
    Sikkert pga hobbymoddere, garantiproblemer o.l.

Magneplanar gjør oppgraderingen for $500, men da må de sendes til Minnesota!
    Det er ingen som gjør det i Europa, og å sende dem blir tungvint og neppe særlig lønnsomt.

Jeg har lett litt på nettet for å se om noen har klart å finne ut av hva produsenten har gjort av forandring.
    Hvis noen vet noe om dette eller er flinkere til å søke det opp, er jeg sjølsagt takknemlig for info.

Men, jeg kan jo ikke drive å modde ting som ikke er mine...:rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takker for forklaringen :) Jeg hørte 3.7i hos Rhapsody i fjor høst. Skrev noen ord om det i min egen tråd som du ikke uventet svarte på (post 7986) :) Jeg var imponert, og i hvert fall sett opp mot hvilken lydkvalitet de gir for pengene.
    Ettersom du sjøl er så beskjeden karma, så tillater jeg meg å klippe og lime din lytterapport på 3.7i fra Rhapsody. Fra din Hilversum-tråd #7986
    Dog er bass og fysisk opplevelse ikke noe tema i Blåskogen ettersom det står en REL her, men ellers kjenner jeg godt igjen høyttalerne:)

Det som møtte meg da jeg kom inn døren var Dead Can Dance og en vegg av lyd. Et deilig svæææært, luftig og oppløst lydbilde. Det låt melodiøst, presist og med et deilig "attakk" i instrumentene. Jeg ble riktig så engasjert, men som med de mindre Maggiene var de også kilne på egen plassering i rommet. Det er vel bare sånn det er med planere. Det ble spilt høyt og etter hvert syntes jeg bassen durte litt i ørene. Hvorvidt dette kun handlet om volum og rom eller manglende kvaliteter i høyttalerne er jeg usikker på, men heller mot det siste. Det slo meg også at med et så stort lydbildet og høyt volum så var det en dimensjon som manglet. Jeg savnet rett og slett at jeg kjente musikken i kroppen. Dette handler selvfølgelig om prinsipper og ikke kvaliteten i høyttalerne. Jeg hadde nok selv trengt en subwoofer sammen med Maggie, uavhengig av om de nesten gjenngir musikken fullfrekvent. Jeg ble egentlig litt overrasket da jeg hørte prisen på høyttalerne. Syntes det låt veldig bra sammenlignet med en del betraktelig dyrere høyttalere jeg har hørt i dette rommet tidligere. På den annen side hadde de flere svakheter i mine ører enn de fleste av de dyrere høyttalerne jeg har hørt her. En ting er likevel sikkert, de er ganske så uslåelig på pris pr kvadratcentimeter overflate:)

Sist redigert:

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    982
    NÅ får du se til å få avhendet de gamle, blPoohadde opp av storboka for de nye- SÅ kan du tenke på modifisering. Dvs. du bør vel først teste de enklere tingene som eks.vis kabler:rolleyes:

Mvh
    K

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.890
    Hve er egentlig forskjellene mellom 3.7 og 3.7i som jeg har hatt gleden av å høre?
    Magnepan 3.7i spilte musikk med en PS Audio 200 watter og harddisc på Munchen messa i fjor.
    Etter å ha lyttet til musikk via det ene millionanlegget etter det andre med anerkjente "high-end" høyttalere, så var dette ett av 3 rom hvor jeg falt helt til ro, og bare kooooooooooossste meg. Du milde så godt musikk kan gjengis via flate paneler.
    Mitt ankepunkt hva Magnepan angår er at de ikke kan gjengi rock og "heavy metal" like godt som Quad ESL-63/2905/2912 i mine ører.

Takk til RBN for enkel, god og forståelig beskrivelse av opplevd lydgjengivelse :cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    NÅ får du se til å få avhendet de gamle, blPoohadde opp av storboka for de nye- SÅ kan du tenke på modifisering. Dvs. du bør vel først teste de enklere tingene som eks.vis kabler:rolleyes:

Mvh
    K
    Riktig, riktig, riktig.
    Rolig nå, rolig.

Har satt i et par Vertere h.t. kabler, og prøver disse, men det har vært alt for fint vær til å sitte inne i helga.

Denne låt bra før.
    Låter tullete bra her nå.;)
    warnes 4707.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner å gå seg til, men her sliter jeg med "Blåskogkurven" vedrørende bassrespons.
    Merkelig opptak. Låter bra på ett vis, men langtfra "korrekt".

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Må du ha hjelp av sub for å få tilfredstillende bass fra de nye?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok mye en smaksak TT.
    Noen vil si nei, jeg sier ja;)

Dvs kjører REL 528 R, deler på ca 80 hz.
    Gain har gått litt opp og ned, men mest ned de siste dagene, så det er ikke tvil om at 3.7 spiller mer bass.
    Ingen overraskelse, men noe jeg visste.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Det begynner å gå seg til, men her sliter jeg med "Blåskogkurven" vedrørende bassrespons.
    Merkelig opptak. Låter bra på ett vis, men langtfra "korrekt".

Denne plata er vel mer en trio enn en duo. Her får du en solid dose T Bone Burnett også. Han har produsert og plukket vel låtene også, hvis jeg ikke husker feil. Hans lydbilde og måte å produsere på skinner kraftig gjennom og er en stor del av uttrykket.
    Husker jeg kjøpte plata og syntes den låt forferdelig. Puttet den i lommen og dro ned til Arild på Hifi Guiden og vi ble hjertens enige i at dette var skivebom.
    Skiven ble liggende et par år og noe av utstyret ble byttet. Leste så en artikkel om platen hvor den ble skrytt opp til himmels og var "til å dø for" og "eneste plata jeg trenger på en øde øy". Fant den igjen og testet. Nå låt den mye bedre og har senere spilt den mye. Den har vokst hver gang jeg har byttet noe i utstyrs kjeden.

Hør også på denne. Fått ymse kritikk, men Je synes plata er knalltøff

Tbone.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for respons!:)
    Kjenner både Burnett og Lanois godt jeg;)
    T Bone Burnett står for produksjonen her på disse Dylancoverne.
    Ikke så kjent skive kanskje, men mange kjente og bra folk!

Lanois har gjort mye bra både som musiker og produsent.
    Han har jeg vært så heldig å se live sammen med Emmylou Harris på Sentrum Scene.
    En av mine mest minneverdige konsertøyeblikk;)
    Samme set-up:

V

vinyl-mannen

Gjest
    Ingen overraskelse akkurat;)
    Lå vel i kortene, tror oddsen var dårlig her:)
    Gratulerer med nyanskaffelsen, håper på audiens ved en passende anledning.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    T-Bone krever sitt anlegg, akkurat som Daniel Lanois. :)
    Som om jeg skulle ha segt det selv!
    Det har jeg vel gjort noen ganger også, når jeg tenker meg om. Bare ikke i denne utmerkede tråden.
    Jeg må litt beskjemmet innrømme at Daniel Lanois produksjon av dronningas Wrecking Ball ikke satt skikkelig i krypten før jeg endte opp med dagens kombinasjon. Et herlig album med nydelig produksjon, men kanskje noe elitistisk rent lydmessig?

Har jeg ikke gratulert med panelene allerede? Hvis ikke må jeg gratulere så mye nå, for Magnepan er noe jeg virkelig liker og har gode minner med.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med fast forankring av 3.7 i Blåskogen blues;):D
    Dette måtte jo bare komme:cool: Den fintuninga du driver med nå er jo bare artig det da, nå har du jo
    skikkelig "base" å tune utifrå;);)
    Skal høre litt mer enn den forrige økte før je begir mæ på ut på slakt/ros:cool:;);)

image.jpg

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd noen kabler i kveld.

Disse MIT 750 Musichose har i hvertfall tverrsnittet som flere mener er det viktigste.
    kabelIMG_20170329_210047.jpg

Fet og mye bass for de som mangler det, men toppen flyter ut, og detaljer og feinscmeckeri minker.
    Som om du står og veiver med en piasavakost i stedet for en tryllestav.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer, håper de godlyd serverer.
    Ut på kabelbrua, vet ikke om jeg helt har trua.
    Selv om du har fått litt mer detaljer og glitter, så håper jeg fortsatt deiliglydutenlyttetretthet sitter!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    NO Heimdall. Den som regjerte med Maggie 1.6.
    IMG_20170329_210937.jpg

Mer glitter og stas. Mer smekk. virker som det er mer fart i musikken.
    Større detaljeringsnivå og tilstedeværelse.
    Mer kresen på opptak da det fort blir mye energi i toppen.
    OK bass, mer kontant. Ikke så mye og fet bass.
    Det største fortrinnet er mer timbre.
    Latterlig pris.

MIT 750er ute. Stor, tjukk og litt vanskelig rent praktisk. Kabel for den som vil ha mer i bånn. Det er ikke meg.
    kabelIMG_20170329_210047 (2).jpg

Hadde tidligere en Audioquestkabel her på lån,- Rocket 33.
    rocket-33-fr-speaker-cable.jpg

2000kr +, ikke galt for denne kvaliteten. Virker godt laget.
    Den var meget pen og meget bra finish/arbeid.
    Fruens favoritt, men den slapp gjennom for lite, og ga en liten kant eller glare i diskanten på mine høyttalere.

Soundstring?
    -aldri hørt om:p

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, håper de godlyd serverer.
    Ut på kabelbrua, vet ikke om jeg helt har trua.
    Selv om du har fått litt mer detaljer og glitter, så håper jeg fortsatt deiliglydutenlyttetretthet sitter!
    Takk RoDa.
    I det poetiske hjørnet med en twist av Asbjørnsens Eventyrblanding?;)
    Det er godlyd her nå også, men litt annerledes og en del mer...

Jeg hører større forskjell på kabler nå, fordi 3.7 slipper gjennom mer og de er mer bredfrekvent.
    Likevel er ikke dette med kabelprøving dødsseriøst, og det er heller ikke kabler det står og faller på, men den siste tøtsjen er absolutt relevant.

Det er mye større forskjell på hvilke rør som sitter i pre-delen i forsterkeren,
    enn om det er Vertere eller NordOstsom er forbindelsen ut til 3.7 høyttalerne.
    .
    Da du var i Blåskogen kjørte vi med Brimar nos. Nå er det Mullard nos med militærspecs som gjelder.
    Litt mjukere og fetere;)

Kan hende du likte anlegget her bedre før, men da er du uenig med flere kjentfolk;)
    Jeg var i tvil sjøl også,(Man vet hva man har osv). men det har gått seg til.
    Hadde ikke vært vits i bytte hvis det ikke ble forskjell.
    Du får komme og høre sjøl.:)

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende Kabaleriet:

Har forresten også hatt en Tellurium Green her.
    Gjorde ikke noe galt (nøytral?) Sikkert mange som liker denne.
    Var litt "grå" og ga ikke følelsen av det ekstra man får med Heimdall og Vertere i mitt anlegg.

Er det Høium som har Soundstring?
    Hvorfor er de bedre enn de jeg har prøvd her?

Har lest Soundstringtråden, og ser mange mener at de har en varm mellomtonesignatur og gir en del i bassen.
    Det sies også at de er greie og snille i toppen. Det de blir sammenlignet med har jeg null peiling på.
    Hadde vært morsomt å prøve, så ta dem med sundkoien.:)

Det er jo slik at det siste kjøpet folk her på HFS alltid er "det beste"
    Det er for enkelt.

Med kabler er det så små forskjeller at det kun er nyanser i fht matchingsproblematikk.

Bilen går, -uansett om man kjører med dekk fra Michelin eller Continental.
    Så er det spørsmål om pris, og hva man liker.

Det er fint å ha sin helt egne kabeldebatt hvor man diskuterer med seg sjøl uten å bli enig!:cool:;)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.578
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da har de fått permanent oppholdstillatelse skjønner jeg. Gratulererer!!! :)

Helt korrekt finish på høyttalerne. Slipper å skifte lister i stuen :D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.558
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå er det eik og bestefarsfarger.
    Vi er så gamle nå, at svart begynner å føles feil.

old-age-retirement-old_age-aging_rockers-headbanging-head_banging-rocking_chairs-bstn796_low.jpg

Takk for gratulasjoner;)
    Si fra litt på forhånd når du kommer til Blåskogen Karma.
    Må ha gode og varme rør.:)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.651
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, blues!

Og da kan de som spilte på at 3.7 ble stående, ta kontakt for utbetaling. Det ble mange som spilte på dette alternativet til tross for veldig lav odds!;)

Hva kabelsalat angår, så hadde jeg også gode erfaringer med Soundstring da jeg trengte mer varme i mellomtonen og bunn nederst (Omega ht). Rimelige og svært gode kabler, som jeg foreslår du sjekker ut. De ble etter hvert byttet ut til fordel for Tranparent Audio Ultra siden jeg oppfattet de som enda mer nyanserte i bassen. En annen gammel traver er Tara Labs Air 1 (s2) (du ser hvor oppdatert jeg er på kabelfronten!:p)

Ellers er det imponerende hva du har fått testet ut av kabler allerede. Kanskje det gror kabler i Blåskogen?!:eek:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn