På lørdag fikk jeg lufta meg litt igjen.
@srtorp mente klokelig at vi skulle finne på noe, og det ble etter hvert til at vi havna hos Mala i Asker.
Medeier Braaten tok svært godt i mot oss, og viste oss rundt på alle rom. Enkelte produkter som vi, eller han synes var interessante fikk vi høre mer om.
Først fikk vi høre litt på et stuevennlig oppsett med Larsen og Marantz. Det låt fyldig og behagelig, utvilsomt lett å leve med, men litt for lite definert etter min smak. Sikkert noe mange kan bli fornøyd med, også fordi Larsen tar lite plass i rommet iom at de skal stå mot veggen. Jeg har hatt Carlsson sjøl, og kjente igjen både prinsippet og lydkarakter.
Vi fikk så plassert oss i det store rommet, hvor det var koblet opp Wilson Alexx.
Det er ikke mange muligheter man har til å høre samme høyttalere som blir brukt av ikke ukjente Michael Fremer(!).
Ingen av oss er helt ukjente med Wilson, ettersom vi har vært en del hos RBN og hørt forgjengeren Max en del ganger. Også en fantastisk høyttaler.
Jeg tror faktisk jeg har hørt Puppy, Puppy /Watt, Duet, Sabrina, Sophia, Yvette, Sascha, Alexandra, Alexia og altså Max3, før nå altså Alexx.
Det er likevel mye fra Wilson Audio jeg ikke har hørt ettersom hovedmodeller stadig har gjennomgått forandringer og fått benevnelser og suffixer tilføyd navnet.
Braaten gjorde klart at det for han er det vinyl/platespiller som gjelder som kilde.
Han nevnte et ord som kanskje skulle vært sagt oftere: Musikalitet.
For å oppnå dette var hans personlige prioritert rekkefølge på kilde: platespiller, båndopptaker, CD spiller, streamer.
Her er det nok flere som rister på hodet.
Det skal sies at jeg har hørt streamingløsninger som låter bedre enn det meste de fleste av oss har i eget oppsett, - uansett kilde,
men jeg også er slik skrudd sammen at jeg synes det låter fabelaktig med en vinylrigg i toppklasse.
Kilde var her Tech Das Air Force One m. siste generasjon Graham-arm, DS optisk pick up noe oppe på skalaen, og Esoteric phonotrinn. amper fra Constellation og Tellurium kabler rund baut.
Vi var så heldig at vi fikk en meget behagelig og god demo. Morsomt iom at det var en del ny musikk for våre ører. Det ble spilt igjennom ei god bunke plater, og jeg tror vi lyttet til anlegget mer enn en time.
Til en forandring ble det ikke spilt veldig høyt, men så gjengir dette anlegget musikk svært uanstrengt, så man kan bli litt lurt her.
Bass i god kvalitet, men har hørt bedre.
Detaljer og stofflighet i lydbilde. Kontroll og rom/ 3D som store Wilson er utrolig gode på. Det låt bra, og det var ikke minst GODT å høre på.
Antagelig vil man kunne si musikalsk.
Braaten snakket mye om musikken, noe jeg setter pris på, men ved spørsmål om utstyr og teknikk, så fikk vi all den informasjon vi ønsket.
Det er meget tillitsvekkende at forhandler tydelig har så mange års erfaring, og kjenner produktene han selger så godt i detalj. Likevel framstår han først og fremst som musikkentusiast på en slik demo "på sparket".
Det er mulig mye kunnskap og kundeerfaring gjør en forhandler i stand til i en viss grad å "speile" kunden utfra hva slags signaler som blir gitt.
Jeg vet ikke, men det er en tanke, og det er uansett mange butikkfolk som kunne lære noe her.
I farta fikk vi også gleden av å hilse på
@Fosse og fruen.
Besøket på Mala var en riktig fin opplevelse.
Anbefaler alle som vil se og høre utstyr i toppklasse, men også kvalitetsutstyr i noe rimeligere segment å ta turen.
Vi kom oss til Oslo via Taxifila, så vi fikk tid til Pizza på Hells Kitchen og besøk på Dipper med handleliste.
Tror fordundre meg kompanjongen min også fikk kjøpt med seg et par sko i farta, så ingen skal si at det var formålsløst bruk av en hel lødag.
Takk srtorp for trygg kjøring og toppers selskap, - "som vanlig".
Handlelista: